Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Buggar i forumversionen installerad 5 maj 2021


Cecilia
 Share

Rekommendera Poster

46 minuter sedan, skrev Cecilia:

Apropå detta så verkar kolumnen längst till vänster med bocken för "Bästa svar/lösning" ha försvunnit.

Andreas: Tidigare var det ett separat tillägg som hanterade det men det kanske har ersatts av denna inställning i Admin-panelen:

Forums - Forums

Välj Edit för ett forum

Display Settings

Enable Solved

 

Men tidigare kunde trådskaparen och moderatorer markera vilket inlägg som var lösningen, enligt hjälptexten där är det bara moderatorer nu så det kanske inte är samma funktion.

Ja, återinför att Trådskaparen själv kan markera vilket inlägg som var lösningen! Det var en bra funktion som, när den användes, gjorde det lätt att hitta lösningen i en tråd för alla med liknande problem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Ja, återinför att Trådskaparen själv kan markera vilket inlägg som var lösningen! Det var en bra funktion som, när den användes, gjorde det lätt att hitta lösningen i en tråd för alla med liknande problem.

Jag håller med om att det var en bra funktion men det var nog så att i kanske 90 % av alla fallen så var det en moderator som gjorde markeringen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när äntligen ny version kommit, tänkte jag påminna om frågan/möjligheten, går det i denna nya version att få tillbaka en markering  vid ett inlägg som visar att det specifika inlägget blivit anmält, gäller främst att moderatorerna ska kunna se det.

Idag är det lätt att missa ett anmält inlägg?? @Andreas Thors @felix

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Laso:

Nu när äntligen ny version kommit, tänkte jag påminna om frågan/möjligheten, går det i denna nya version att få tillbaka en markering  vid ett inlägg som visar att det specifika inlägget blivit anmält, gäller främst att moderatorerna ska kunna se det.

Du får pröva hur det ser ut. Du kan ju anmäla mitt eller ditt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Cecilia:

Den här röda märket verkar vara onödig för det står ju både Moderator och Staff under.

Skärmklipp.PNG

Om man ska ha den kvar behöver tool-tip till den översättas. Gäller även tool-tip som visas för "bocken 319".

Fast den används tydligen i ett annat fall också så det kan ju vara bra att att märket kvar:

Skärmklipp.PNG

Går det att ta bort bandet med Staff/Admin i stället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Cecilia:

Fast den används tydligen i ett annat fall också så det kan ju vara bra att att märket kvar:

När jag såg detta röda stopptecken trodde jag att det var en medlem som var stoppad från att posta...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Onödig text:

 

image.png.e49826900c83bf8a6f81ab4429c0c54f.png

 

Och stor bokstav i onödan

image.png.2dc82c148b368e4bbc69a05d4ceea01f.png

Redigerad av Mikael63
T
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Thors

Bra spanat! Jag kommer samla ihop allt snart och skicka vidare till Invision. Främst är det väl rena buggar som fixas först, men skickar alla förslag.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut vad Nyhetsroboten lägger in i min dator:

Skärmklipp.PNG

Denna sida: https://eforum.idg.se/topic/363778-microsoft-fräschar-upp-en-mängd-ikoner-från-windows-95-tiden/

 

Länken där går till:

http://feeds.idg.se/~r/PcFrAlla-Nyheter/~3/cQLMoH-yolY/microsoft-fraschar-upp-en-mangd-ikoner-fran-windows-95-tiden

Blir felmeddelande när jag klickar på länken.

Har fungerat som förväntat innan uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget att anmärka på angående ändringen men vart har de senaste inläggen i forumet som syntes på hemsidan tagit vägen? Det som  gjorde att jag överhuvudtaget gick in på hemsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hockke:

Jag har inget att anmärka på angående ändringen men vart har de senaste inläggen i forumet som syntes på hemsidan tagit vägen? Det som  gjorde att jag överhuvudtaget gick in på hemsidan.

På sidan https://eforum.idg.se/ finns högt upp de inlägg som senast har uppdaterats och i högerkolumnen en bit ner finns Senaste inläggen. På vilket sätt är du inte nöjd med de två valen?

 

Har du också kollat att i stället för Forum välja Aktivitet i röda/gråa menyn?

Kan det vara något som du gillar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag inte gillar är så här långt är den vita rutan lite nere till höger där E-forums senaste bidrag brukade synas är borta .

Som jag sa; min motivation är att lära av andra och bästa fall kunna hjälpa någon, inte att läsa snusförnuftiga kommentarer av anställda förståsigpåare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Hockke:

Det jag inte gillar är så här långt är den vita rutan lite nere till höger där E-forums senaste bidrag brukade synas är borta .

Som jag sa; min motivation är att lära av andra och bästa fall kunna hjälpa någon, inte att läsa snusförnuftiga kommentarer av anställda förståsigpåare.

Några IDG-anställda som svarar finns inte här så vitt jag vet.

 

Nu brukar jag inte kolla på https://eforum.idg.se/ så jag kommer inte ihåg exakt hur den såg ut. Men det såg alltså inte ut som nu?

bild.png

 

Vad för information skulle du vilja ha i stället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte få  "Markera webbplatsen som läst" att fungera, varken uppe eller längst ner på sidan!?

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RSS har inte fungerat/uppdaterats sedan 5/5.

Jag använder Nyhetsblock i Superstart.

Ser att samma problem fanns 2009.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett fel jag upplever är att jag inte ser nya inlägg i en tråd förrän jag loggat in. Jag vet att nya inlägg gjorts men de visas inte, trots uppdatering av sidan och trådlänken.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev Mikael63:

RSS har inte fungerat/uppdaterats sedan 5/5.

Jag använder Nyhetsblock i Superstart.

Ser att samma problem fanns 2009.

Inga problem med RSS i FireFox. Har RSS med senaste inläggen där som är opåverkad av uppgraderingen.

Vilken RSS har du problem men? Det finns väl flera här på eforum.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu sex andra nyhetsblock där RSS fungerar som de ska.

Lite märkligt sammanträffande att den sista tråden i flödet skulle vara just den här?

 

Se även

https://eforum.idg.se/topic/207129-rss/

och

https://eforum.idg.se/topic/337475-rss/

 

Den enda RSS som presenteras på eforum är den som återfinns längst ner till höger

 

image.png.6958a4dc14f6cf46144797a27571b62e.png

 

 

 

Tillägg:

 

https://validator.w3.org/feed/check.cgi?url=https%3A%2F%2Feforum.idg.se%2Frss%2F1-all-topics-in-eforum.xml%2F ger

Citat

Sorry

This feed does not validate.

  • line 62, column 44: url must be a full URL: //content.invisioncic.com/m311494/monthly_2021_05/42707A8A-9EE6-48FF-BEEE-57F2278F539C.jpeg.e5d4612e52b0ef52f3926e860c5c8f94.jpeg (2 occurrences) [help]

    
    	n&#xE5;gon som har lite koll?</description><enclosure url="//content.invisi ...
                                                ^

In addition, interoperability with the widest range of feed readers could be improved by implementing the following recommendations.

  • line 2, column 826: item should contain a guid element (25 occurrences) [help]

    
    ... un, 09 May 2021 06:50:00 +0000</pubDate></item><item><title>Det h&#xE4;r ...
                                                 ^
  • line 102, column 3245: Missing atom:link with rel="self" [help]

    
    ... May 2021 15:12:05 +0000</pubDate></item></channel></rss>

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-07 21:25, skrev Laso:

Kan inte få  "Markera webbplatsen som läst" att fungera, varken uppe eller längst ner på sidan!?

Så var det vid förra ändringen med.

Nu tycks det fungera här åtminstone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-05-05 17:50, skrev Cecilia:

Apropå detta så verkar kolumnen längst till vänster med bocken för "Bästa svar/lösning" ha försvunnit.

Andreas: Tidigare var det ett separat tillägg som hanterade det men det kanske har ersatts av denna inställning i Admin-panelen:

Forums - Forums

Välj Edit för ett forum

Display Settings

Enable Solved

 

Men tidigare kunde trådskaparen och moderatorer markera vilket inlägg som var lösningen, enligt hjälptexten där är det bara moderatorer nu så det kanske inte är samma funktion.

Gjorde några snabbtester i Testhörnan och flera andra val gick att göra, ska vi verkligen ha med dessa?

https://eforum.idg.se/topic/363801-bästa-svar/

 

Tidigare markerade bästa svar ser nu ut så här:

image.thumb.png.b544a69c5309575ea397655df70748de.png

Att kunna klicka till lösningen är värdefullt om det är en lång tråd på flera sidor.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristerE
2021-05-08 15:56, skrev X-Men:

Ett fel jag upplever är att jag inte ser nya inlägg i en tråd förrän jag loggat in. Jag vet att nya inlägg gjorts men de visas inte, trots uppdatering av sidan och trådlänken.

Kan handla om samma problem som jag ser. Kollar forumet med eforum.idg.se/discover och loggar in endast för att skriva något. Meddelandet "Det finns nytt objekt att förhandsgranska. Klicka för att ladda det." kommer då och då, men uppdaterar jag så finns där inget nytt inlägg. Men klickar jag "Expandera" så listas det nya inlägget. Går jag då till tråden så finns inte det nya inlägget där, men det visas efter 10-15 minuter (efter att det skapades). Samma gäller "All aktivitet" (.../discover) om jag inte väljer att expandera. Den här fördröjningen fanns inte före uppdateringen den 5 maj.


Det här gäller i alla fall i Edge. Kollade lite i Chrome också, men inte så mycket att jag kan delge detaljer. Men det verkar i alla fall inte vara lika illa där.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev ChristerE:

Kan handla om samma problem som jag ser. Kollar forumet med eforum.idg.se/discover och loggar in endast för att skriva något. Meddelandet "Det finns nytt objekt att förhandsgranska. Klicka för att ladda det." kommer då och då, men uppdaterar jag så finns där inget nytt inlägg. Men klickar jag "Expandera" så listas det nya inlägget. Går jag då till tråden så finns inte det nya inlägget där, men det visas efter 10-15 minuter (efter att det skapades). Samma gäller "All aktivitet" (.../discover) om jag inte väljer att expandera. Den här fördröjningen fanns inte före uppdateringen den 5 maj.


Det här gäller i alla fall i Edge. Kollade lite i Chrome också, men inte så mycket att jag kan delge detaljer. Men det verkar i alla fall inte vara lika illa där.
 

Det gäller Firefox, Chrome och Safari för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristerE

Tidsangivelserna är också konstiga. Listar trådar med .../discover. Som Komprimerad anges nu ett inlägg ha gjorts för 18 minuter sedan, växlar jag till Expanderad står där 24 minuter. Växlar jag tillbaka till Komprimerad anges fortfarande 24 minuter, men uppdaterar jag då listan så anges 18 minuter igen. Det kan också bli så att efter växling till Expanderad (med ändrad tid) och direkt följande uppdatering så backar tidsangivelsen ett antal minuter.


Med en expanderad lista så uppdateras antal minuter för varje minut (vid uppdatering av sidan), men med listan komprimerad så kan det dröja ca 10 minuter innan antal minuter kan uppdateras till ett nytt värde. Beskrivningen avser Edge, och inte inloggad. Blev beskrivningen inte helt korrekt så visar den ändå att något är galet. 😁


Så anges tider två timmar fel (nu med sommartid) i ett antal situationer. Det rättas ibland till efter uppdatering av sidan. Det kan också visas två timmar olika för tidsangivelsen på sidan och den som visas när man hovrar. Men det här är nog inget nytt efter uppdateringen, så här har det varit väldigt länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...