Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ChristerE

Medlem
  • Antal inlägg

    158
  • Gick med

  • Senaste besök

  • Vunnit antal dagar

    4

ChristerE vann dagen: 13 augusti 2018

ChristerE hade det mest gillade innehållet!

Om ChristerE

  • Medlemstitel
    Aktiv

Senaste profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Glöm inte alla webbhotell där man administrerar sina webbplatser via ett webbgränssnitt. Där kan man också behöva hantera uppgraderingar själv, för det egna abonnemanget. https://eforum.idg.se/topic/358038-skapa-hemsida/?tab=comments#comment-1711751 Nu tycks Upper använda WordPress.com, men nämner detta för att göra informationen mer generell.
  2. ChristerE

    Skapa hemsida

    Man kan installera WordPress på egen dator, och man kan ha sin webbplats på wordpress.com (finns gratisabonnemang, och det kan gå att använda eget domännamn (tror jag)). https://apps.wordpress.com/desktop/ https://sv.wordpress.com/#plans Men det stämmer det Cecilia skriver, att man kan hantera WordPress på många webbhotell. Det finns t ex abonnemang där man själv lägger till WordPress, och diverse annat, på webbhotellet och sen administrerar webbplatsen med sin webbläsare. https://www.loopia.se/wordpress/ https://www.ipeer.se/wordpress-webbhotell.php Beskrivet som läger blir antalet alltså tre.
  3. ChristerE

    Enorma nätverksproblem på arbetsplats

    Som Cecilia skriver så kan problemen ha med annat att göra än "själva kopplingen". Men du verkar helt klart ha ett par extra nätverk, efter de två extra routrarna (både trådlöst och via kabel) det ställer också till det. (Anslutning i WAN-portarna och sen olika adressrymder visar det.) Stänga av DHCP för de extra routrarna är inte bra så länge de routar trafik till ytterligare nät, efter dem. Då får apparater anslutna i de näten inga adresser när de frågar efter IP-adresser. När extra trådlösa routrar är tänkta att användas som accesspunkter är tips om att stänga av dhcp väldigt vanligt. Inte helt fel, men man måste först förstå detta med routerns funktion, d v s routning, och utifrån det hantera konfigurering (olika mod) och anslutning av kablar (via WAN-porten eller i någon av LAN-portarna, se tidigare i tråden). Jag tycker du ska se till att allt blir ett gemensamt nätverk. Hur de extra trådlösa routrarna då kan konfigureras och kopplas finns det tips om tidigare i tråden, men givetvis helt okej att fråga vidare. När flera accesspunkter finns i samma nätverk kan det vara enklast om de har olika SSID, och gärna att de är inställda med olika kanaler. Att använda samma SSID är praktiskt när man rör sig runt i lokalerna, men det fungerar inte helt perfekt med "enkla accesspunkter". Det kan vara bra att även fortsättningsvis kunna administrera de extra routrarna. Med min rekommendation om ett enda gemensamt nät kan man då ansluta till respektive router medan de har dhcp aktiverat och ställa om själva routerns IP-adress till samma adressrymd som den ordinarie routern har. Detta för att sen kunna ansluta till dem när datorer får IP-adresser från den ordinarie routern. IP-adresserna för själva routrarna är fasta och ska då ha adresser som ligger utanför den ordinarie routerns DHCP-område, och IP-adresserna ska förstås inte heller användas i andra apparater.
  4. ChristerE

    Enorma nätverksproblem på arbetsplats

    Men om de extra routrarna anslutits till nätet via deras WAN-portar så blir det nya nät efter dem, och då är det ju bra att ha DHCP igång för de näten också. Detta förutsatt att de inte konfigurerats som accesspunkter (som Cecilia beskrev), ifall den möjligheten finns. Och är det kopplat så så blir det alltså dubbel NAT, vilket bör undvikas. (Har väl inte missat någon beskrivning om hur de extra routrarna anslutits, hoppas jag.)
  5. ChristerE

    Enorma nätverksproblem på arbetsplats

    Tillåter mig att börja med en liten genomgång av funktioner (komplettera gärna, eller rätta om något blev fel). Vanligtvis finns flera funktioner i de burkar (för konsumentbruk) vi kallar routrar/trådlösa routrar: router, modem, accesspunkt (WiFi), dhcp-server, switch och brandvägg. Router är den enhet/funktion som knyter ihop två nätverk (slussar trafik mellan två nätverk), det lokala nätverket och anslutningen till internet (egentligen till operatören). En sådan ska man endast ha en av, såvida man inte förstår funktionen och faktiskt vill ha flera lokala nätverk efter varandra. Modem omvandlar t ex signalen i en telefonlinje till "nätverk". Används alltså inte ifall man har bredband via fiber, då en mediaomvandlare används. Accesspunkter ger trådlöst nätverk. Dhcp-servrar tilldelar IP-adresser (till de enheter som frågar efter IP-adresser). Man ska endast ha en dhcp-server aktiv per nätverk. Vanligtvis används den som finns i routern (den enhet som jobbar som router). Switchar förgrenar nätverket och det kan finnas flera, både parallellt och i serie med varandra. Brandväggar stoppar oönskad trafik, eller tillåter önskad trafik (beroende på hur man vill se det). Används en trådlös router som (extra) accesspunkt får man se till att både stänga av dhcp och se till att routerfunktionen sätts ur funktion. Det kan i en del enheter göras genom att de kan konfigureras för att fungera endast som t ex en accesspunkt. Ett annat sätt kan vara att inte ansluta "routern" via dess WAN-port, utan att ansluta den via en av LAN-portarna där övriga samtidigt blir en switch. Dhcp ska förstås då också stängas av. Routrar kopplade i serie ger Double NAT. https://kb.netgear.com/30186/What-is-Double-NAT
  6. ChristerE

    Google terror

    Skickar Google Assistant aviseringar på egen hand? Assistenten är till för att ta emot kommandon och för att ge svar på ställda frågor. Ska det vara en assistent, som hjälper till, så blir det ju väldigt irriterande om den också håller på och "stör". Använder man Google Assistant i mobilen så aktiveras den via någon knapptryckning, när man behöver den. Men kan den skicka aviseringar på eget initiativ så kommer de förstås nästa gång assistenten aktiveras. Bara några spontana funderingar ...
  7. Jag håller med det X-Men vill få fram, jag tycker inte hen har snurrat till det. D v s det är inte bra med VIRUS. 😄
  8. ChristerE

    NetOnNet är värdelös

    Vet inte om du eller jag, eller båda, missförstått något. Det är klart man ska betala fakturor (när det är sådana man får). Det jannejanne vill undvika är väl att betala med faktura, vill använda någon form av direktbetalning. Och i diverse sammanhang tycks det vara svårt att undvika betalning via faktura, t ex när Klarna är inblandad. För egen del betalar jag vanligtvis med kreditkort, och får en samlingsfaktura, (e-faktura) en gång i månaden från min bank, räntefritt när hela summan betalas. Det ger bl a ett visst skydd om något krånglar med köpet. När inte det fungerar, för t ex internetköp, väljer jag faktura om det handlar om större summor, för att betala först efter att ha fått varan eller tjänsten. För mindre summor används någon form av direktbetalning.
  9. ChristerE

    Microsoft ersätter Mitt Office med Office

    Antar att du menar när man dubbelklickar på en fil. Då är det inställningarna i "Välj standardappar efter filtyp" som avgör vilket program filen öppnas i. Installationer av program kan rimligtvis ändra så att det är de installerade programmen som associeras till aktuella filändelser. Skulle en installation av Office ändra associationer (vilket jag inte tror görs) så är det inte värre än om installationer av t ex Word och Excel gör det. I så fall är det bara att ändra tillbaka till det man vill ha. Se punkt 3 om "Välj standardappar efter filtyp" https://support.microsoft.com/sv-se/help/4028161/windows-10-change-default-programs
  10. Jag tror jag både hör och läser oftare om att döpa/döpa om, än att namnge/byta namn används (när det handlar om namn) fast företeelserna inte har med varandra att göra. Här i tråden illustreras dessutom namnbytet med en bild från ett dop. Så jag undrar då, kan bilden vara tänkt att inspirera till att också hälla vatten på datorn när den "döps om"? 😄
  11. ChristerE

    ändra dpi

    Problemet är inte att ändra dpi, frågan är ifall bilden har tillräckligt många bildpunkter för den storlek den är tänkt att ha i trycksaken. En digital bild har egentligen inget dpi, bara en massa bildpunkter. Fast det kan finnas ett värde sparat i bildfilen som anger vilken storlek den är tänkt att ha (visat i dpi och/eller cm, m m). Det värdet kan användas av ett layoutprogram för att styra vilken storlek bilden får när den placeras på en sida. Men bilden är inte låst till den storleken, den kan lätt ändras, vilket inte bör vara något problem i layoutprogrammen (t ex "dra i bilden"). Det viktiga är, som sagt, att bilden innehåller tillräckligt många bildpunkter. Säg att bilden ska bli 15 cm bred i en trycksak, då ska den ha minst 1800 bildpunkter på bredden för att det ska gå att nå upp till 300 dpi (dpi = dots per inch). Har bilden för få bildpunkter för den storlek den ska få i trycksaken hjälper det alltså inte att ändra värdet för dpi i filen. Förmodligen inget större problem med den "upplösning", egentligen antal bildpunkter, som dagens kameror har. Men det kan ju vara bra att känna till vad som gäller, så att man kan kolla så kvaliteten räcker till. https://moderskeppet.se/resurs/ppi/
  12. Har PC för Alla publicerat en gammal artikel (dagens datum anges för artikeln). Spelar väl ingen större roll, innehållet verkar aktuellt. Men programmet heter numera Malwarebytes, inte Malwarebytes Anti-Malware som det står flera gånger i artikeln. Bara en liten notis om namnet, för övrigt kan jag också - som Nyhetsroboten - tipsa om programmet. Malwarebytes (formerly Malwarebytes Anti-Malware, ... https://en.wikipedia.org/wiki/Malwarebytes_(software)
  13. ChristerE

    Filhantering på ett smidigt sätt?

    Nja, det beror på om skrivcache-funktionen är aktiverad eller inte. Följande är inte direkt en lösning på frågan i tråden, men i alla fall ett tips om Säker borttagning. I Windows 10 är skrivcache-funktionen för USB-enheter avstängd som standard. Men vill man vara säker kan man kolla själv. Av någon anledning skiljer min dator på olika USB-minnen, så det kan vara bäst att kolla de exemplar man använder. Överlåter övrig förklaring till artikeln som länken leder till. Tycker den förklarar riktigt bra, både inställningar och om hur cachen fungerar. https://www.enkelteknik.se/maste-man-mata-ut-ett-usb-minne-i-windows-saker-borttagning
  14. ChristerE

    LÖST W 10 Fel

    Formuleringen "... att det inte är Microsoft som har strulat till det" innebär för mig att någon strulat till det men att det inte är Microsoft. Det var anledningen till min undran, inklusive om insiders m.m. Men vi tycks ha olika uppfattning om betydelsen, och därmed är väl den saken utredd.
  15. Samma tips som tidigare, logga in med webbmejlen för att se vad du hittar där (som e-postleverantören sannolikt stöder). Finns det spamfilter aktiverat för din e-postlåda hos e-postleverantören är mejl som bedömts vara spam flyttade till skräppostmappen (den på servern) innan mejl hämtas med POP. Du skrev att mejl också kommer till Outlook 2007. Det hör inte till frågan i tråden, men det verkar som du har kryssat för "Spara på servern" (en inställning som finns för POP). Kollar man ibland e-posten i andra enheter än den man i huvudsak hämtar e-posten till, så är det bra att i de enheterna ange "Spara på servern" så att sedan all e-post kan hämtas till "huvuddatorn för e-posten". Har man detta aktiverat även på datorn där man i huvudsak hanterar sin e-post måste hämtningen av e-post hela tiden kolla vad som redan är hämtat. Vill man ha tillgång till all e-post direkt på e-postservern är IMAP ett bättre alternativ, förutsatt att e-postleverantören erbjuder tillräckligt stort lagringsutrymme för e-posten.
×