Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alternativ till Eforum


Cecilia
 Share

Rekommendera Poster

I och med att Eforum upphör om ungefär två månader så kom @ChristerE med förslaget att göra en lista med alternativa forum.

Så fyll på med förslag och beskriv forumet t ex på vilket sätt det kan ersätta (delar av) Eforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt om Windows

Samma stämning som i Eforum även om forumet numera är mycket glest besökt. Dock fokuserat på frågor som rör Windows-datorer men det finns underforum för hårdvara, nätverk, mobiltelefoner och lite annat. Eftersom det inte finns många som är där ofta betyder det att det finns en möjlighet att sätta "vår" prägel på det.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Cecilia:

Eftersom det inte finns många som är där ofta betyder det att det finns en möjlighet att sätta "vår" prägel på det.

Även om jag inte är emot ideen att börja använda allt om windows, så är det ok att "ta över" någon annans forum och sätta "vår prägel" på det?

 

Men jag tycker att namnet eforum och katalogen med ämnen osv har ett ganska stort värde och ser helst att det bevaras. Om idg bara tänker låsa forumet och ha en site som dom ska betala hosting och grejjer för det så känns det som att det finns underlag att diskutera att vi användare tar över den delen från idg.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev .M:

Även om jag inte är emot ideen att börja använda allt om windows, så är det ok att "ta över" någon annans forum och sätta "vår prägel" på det?

Vi får förstås se vad ägaren tycker. Jag skickade ett PM till honom igår men har inte fått något svar.

4 minuter sedan, skrev .M:

Men jag tycker att namnet eforum och katalogen med ämnen osv har ett ganska stort värde och ser helst att det bevaras. Om idg bara tänker låsa forumet och ha en site som dom ska betala hosting och grejjer för det så känns det som att det finns underlag att diskutera att vi användare tar över den delen från idg.

Absolut en möjlighet och mycket trevligt om det kan fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eforum är inte bara ett forum utan även en gemenskap.

Helst ser jag ett enda forum där, som jag hoppas, många av oss kliver över till.

Ett övertagande av eforum ligger då som nummer 1 för min del.

 

Alltomwindows ligger väl därnäst närmast till hands för min del då om det kan utökas med några kategorier.

 

Jag hänger ju på det Svenska Mint-forumet. Där är det mycket få aktiva medlemmar, <10 st vågar jag påstå.

Det är mestadels moderatorn som svarar/sitter på kunskapen. De flesta frågor är, eller blir, egentligen generella Ubuntu/Debian och inte specifika för just Mint men något generellt forum för Linux är det ju inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev .M:

Om idg bara tänker låsa forumet och ha en site som dom ska betala hosting och grejjer för det så känns det som att det finns underlag att diskutera att vi användare tar över den delen från idg.

Är det något som du kan tänka dig att ta upp med Mikael på IDG?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Cecilia:

Är det något som du kan tänka dig att ta upp med Mikael på IDG?

Japp

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Phenomen:

Man kan be om bidrag också...

Ja, jag kan tänka mig att även "här" satsa 1,65 kr om dagen, lika väl som jag kan göra det till Mintforumet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Phenomen:

extraknäcka som föreningskassör. Vill nämligen köpa ett hus i Spanien

🤔🤔 du tänkte väl inte då försnilla från kassan för att kunna köpa huset? 😄

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd, Cecilia,

jag har inte fått så många svar på frågor och problem med min dator från någon annan än dig.

Ett forum där datoranvändares frågor, från de enklaste= tryck på valfri tangent som resulterar i frågan: var hittar jag valfri tangent? besvarades av både  experter och allmänt hjälpsamma läsare i forumet jag trivdes i. Men som tydligen enbart har fått för lite klick på annonser.

Varför låter vi oss enbart avstyras av multimiljardärers intressen?

 

  • Gilla 3
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC för alla verkar ju inte allt intresserade av att låta användarna driva forumet vidare, utan verkar som att dom vill låta eforum bli någon slags länk/content-farm som driver trafik till deras sidor. Men inget forum där folk kan fortsätta diskutera saker och ting.

  • Gilla 1
  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev .M:

PC för alla verkar ju inte allt intresserade av att låta användarna driva forumet vidare, utan verkar som att dom vill låta eforum bli någon slags länk/content-farm som driver trafik till deras sidor. Men inget forum där folk kan fortsätta diskutera saker och ting.

Det är ju en väldigt sorglig inställning. Att forumet inte för dem är värt ekonomiskt att behålla kan jag förstå, men att aktivt välja bort en möjlig överlevnad för forumet i annan regi är bara trist. 

 

Det finns ju bland användarna och moderatorerna nog både vilja och kunskap att driva forumet vidare. På ett eller annat sätt. 

 

Att styra om från IDGs domän och servrar till eforum.se och överlåta det domännamnet är ingen stor sak varken praktiskt eller ekonomiskt. I en sådan överenskommelse skulle såklart kunna finnas möjlighet med återlänkning till IDGs olika sajter/tjänster. Kanske även att IDG har gratis annonsplats och kan ha kvar "nyhetsroboten". 

 

Men med tanke på hur forumet har skötts de senare åren och hur detta beslut kommit till samt meddelats så har jag inget som helst förtroende för att IDG har någon som helst omsorg om forumet eller dess användare. 

 

Så nu när det är snart 22 år sedan jag registrerade mig här så får jag väl inse att det är över. 

 

  • Gilla 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bästa alternativet är ett övertagande men att det ratas av IDG, vad är då näst bäst?

 

Ett nytt "eget" forum från noll eller något slags gemensamt beslut att kliva över till annat forum?

Det ena utesluter dock inte det andra.

**

Jag har kikat lite på Alltomwindows där jag tydligen varit medlem sedan 2009. Där är det inte speciellt hög omsättning på inläggen. Om sajtägaren där är mer lyhörd än IDG skulle det kunna bli ett uppsving.

Sweclockers har jag också kollat lite på, väldigt lite, nu och där kan jag uppleva att inläggen drar iväg något liknande, men långt ifrån, hur det ser ut på Flashback där man verkar skriva först och tänka sen. Eller skriva först och inte tänka sen heller.. Men jag har då bara läst några enstaka trådar.

 

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att sakna detta forum om det försvinner helt. Jag hoppas att det fortsätter i någon form. Cecilia och många andra har varit fantastiskt hjälpsamma i detta forum. Är du anställd av IDG för att sköta detta forum Cecilia? Det är helt fantastiskt att du gjort 99500 inlägg! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag registrerade mig hos alltomwindows.se för en stund sedan och gjorde mina första inlägg.

Får se om jag fortsätter eller om jag gör, som jag skrivit intråden om att eForum stängs, går i "pension".  🙂

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev X-Men:

Jag registrerade mig hos alltomwindows.se för en stund sedan och gjorde mina första inlägg.

Får se om jag fortsätter eller om jag gör, som jag skrivit intråden om att eForum stängs, går i "pension".  🙂

Jag "gillade" ditt inlägg men jag hoppas verkligen inte att du går i "pension" för du har mycket att bidra med.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Postad (redigerade)
2022-04-29 10:56, skrev Cecilia:

Allt om Windows

Samma stämning som i Eforum även om forumet numera är mycket glest besökt.

Ändå står det att det är Sveriges största Windowscommunity. Större än eForum m a o?

 

(Varför kallar man det förresten inte Windowsforum, som är ett svenskt ord).

 

(Haha! Windowscommunity får röd markering liksom även eForum. Dock inte Windowsforum.)

 

Eforum får inte röd markering.

Redigerad av Tomas E
Eforum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan alltomwindows.se gå att driva när inte Eforum gör det? Jag ser ingen reklam där heller med mina adblockers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

57 minuter sedan, skrev Tomas E:

Ändå står det att det är Sveriges största Windowscommunity. Större än eForum m a o?

Eforum är ju inte en Windowscommunity utan här är ju allt möjligt och har alltid varit så. Men annars så är det ju bättre att ställa sådana frågor till Andreas Stenhall på Allt om Windows än mig ;)

56 minuter sedan, skrev Tomas E:

Hur kan alltomwindows.se gå att driva när inte Eforum gör det? Jag ser ingen reklam där heller med mina adblockers.

Så vitt jag kan se så har Andreas just inte gjort några justeringar från hur forumet kommer från Invision, t ex finns det en del grammatiska fel i översättningarna som har rättats i Eforum och Eforum har fått många inställningar ändrade för att uppfylla olika personers önskemål om hur det ska fungera. Andreas går med förlust på forumet men verkar tycka att det inte gör så mycket. Dessutom är ju den tid han lägger på forumet "gratis" till skillnad från Eforum som sköts av folk som vill ha lön.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I det sammanhanget kan man tycka att IDG inte heller borde bry sig om sina förluster, som torde vara betydligt mindre (i relation till vinsten) och knappast ödelägga företaget.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Så hur går era tankar nu när det är två veckor kvar?

Har ni kollat på andra forum och blivit medlem någonstans?

 

Var kan jag träffa på er framöver ;) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi får se framöver, har kollat Allt om Windows lite, men där är det ju bara ett fåtal inne då och då, så då är det nu nästan mer folk fortfarande härinne.

Och där handlar det ju bara om Windows, glest mellan nya inlägg också.

 

Har kollat Sweklockers, men där är ju lite annorlunda, så det är inte så lätt, har fortfarande svårt att hänga någonstans på dagarna när jag jobbar, så i veckorna blir det fortfarande bara en stund då och då, och inte varje dag.

 

Kan nog bli svårt att "vänja" sig med ett nytt forum som man hänger kvar hos.

Vi får se vad som händer.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...