Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradering av forumprogrammet på måndag


Cecilia

Rekommendera Poster

Eforum kommer att uppgraderas till en ny version av forumprogrammet IP Board. :pfasmiley:

 

Detta är planerat att ske på måndag (men planer kan komma att ändras om något oväntat inträffar) och det innebär att forumet kommer att vara avstängt under några timmar och sen är det lite ostabilt några timmar medan en del fixar ska läggas in. Lite tålamod behövs ;)

 

Eforum kommer att se rätt annorlunda ut och det kan ta ett tag att vänja sig men jag hoppas och tror att det sen kommer att upplevas som en förbättring. Bland annat ska det bli betydligt enklare att besöka Eforum från en mobiltelefon eller en surfplatta.

 

Naturligtvis är ni välkomna att ställa frågor om ni råkar stöta på problem.

Rena frågor om hur man gör ställs i Diskutera Eforum: https://eforum.idg.se/forum/29-diskutera-eforum/

medan om ni råkar på en bugg eller har ett önskemål om förändringar så finns buggrapporteringsforumet: https://eforum.idg.se/forum/112-buggrapporter-och-%C3%B6nskem%C3%A5l-om-eforum/

 

Om ni har frågor nu innan uppgraderingen kan ni ställa dem nedan.

 

Ett exempel på hur det kan se ut inne i ett forum:

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det på grund av den kommande uppgraderingen som mail inte skickas ut som det ska. 

 

Är åtminstone två mail som krånglat för mig. Ena var i tråden om anteckningsbok där var det ett mail som tog ca 6 timmar innan jag fick det och det hade fel tid jämfört med inlägget i den aktuella tråden. Var inlägg 13 i den tråden som tog extra tid på sig. Skrivit den 12 dec 8.42. Jag fick inte mailet förrän på eftermiddan nån gång. Tänkte bara att det var en engångshändelse.

 

Nu i tråden färgåtergivning är också ett mail jag inte fått på inlägg som thirteen skrivit. Inlägg 3 skrivit den 14 dec 9.14 Och det har jag ännu inte fått och nu är klockan 3 på natten.

 

Mailadressen funkar för jag har fått andra mail från andra ställen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om det har med det att göra, har också haft vissa problem med detta, ungefär samma tidsintervaller som du tydligen haft. Men visst, något beror det ju på, möjligt att Cecilia kan ha något tips hon har normalt större möjligheter att få viss info som vi andra inte får.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om orsaken men under ett par månader så har det förekommit att jag ibland fått mejl flera timmar efter att de borde ha kommit in. Så knappast något som har med uppgraderingen att göra.

 

Vi får se om mejlen fungerar bättre med nya versionen och om inte får vi ta upp det med IDG om någon månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller uppgraderingen. Tittar jag ordentligt på den bild som finns i första så har dom hållit på med utformningen och lagt över data till nya i några månader för den senaste tråden som syns där är skrivit den 9 okt. 

 

Och tittar jag på tiderna som mailen strular för mig (fattas ett par till) så verkar det vara medvetet gjort då det är ungefär samma tidspann både på fm och kväll. (8-10) Med medvetet menar att dom gör nåt med forumet vid dom tidpunkterna som då blir att påverka mailen.

 

Så om min gissning är korrekt så bör det bli att funka bara nya kommer igång ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller uppgraderingen. Tittar jag ordentligt på den bild som finns i första så har dom hållit på med utformningen och lagt över data till nya i några månader för den senaste tråden som syns där är skrivit den 9 okt. 

 

Och tittar jag på tiderna som mailen strular för mig (fattas ett par till) så verkar det vara medvetet gjort då det är ungefär samma tidspann både på fm och kväll. (8-10) Med medvetet menar att dom gör nåt med forumet vid dom tidpunkterna som då blir att påverka mailen.

 

Så om min gissning är korrekt så bör det bli att funka bara nya kommer igång ordentligt.

 

Databasen för nuvarande version av Eforum kopierades över 13 oktober till beta-forumet men sen hände det inte mycket i betaversionen förrän i slutet av november när IDG-forumet Studio till slut fungerade väl med sin nya version. Det har inte skett några överföringar av trådar efter kopieringen, men för övrigt vet jag inte om det har gjorts något särskilt vid de tidpunkter du nämner och jag tror att även mejl som borde ha kommit fram till mig på eftermiddagen inte har gjort det.

 

Vi får se hur det fungerar med mejlen framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia locked this ämne

Nu är uppdateringen nästan klar! ...Anledningen till jag jag säger nästan är för att det fortfarande sker en del i bakgrunden. Till exempel betas alla inlägg igenom för att fungera med den nya versionen av forumet, och även indexeringen m.m ska byggas om.

 

Eforum har ju funnits ett bra tag, och har ganska många inlägg så det tar några dagar innan allt är klart. Tills dess kan det hända att gamla inlägg ser lite konstiga ut samt att sökningar och topplistor m.m inte riktigt fungerar som de ska. Bara så ni vet!

Annars hoppas jag ni är nöjda med den nya versionen av forumet! Personligen tycker jag den är snyggare och även mycket smidigare att jobba med. 

 

:pfasmiley:

/Felix IDG Utveckling

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra @felix , jo det märks att det händer småsaker bakom "kulisserna", du får gärna göra en extrakoll för mobila versionerna också, där tycker jag inte att det fungerar bra, försökte moderera idag, men fick det inte att fungera alls, svårt att se och hitta verktygen.

 

Men det borde nog bli bättre om några dagar när det mesta är färdigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia unpinned this ämne

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.


×
×
  • Skapa nytt...