Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Buggar i forumversionen installerad 5 maj 2021


Cecilia
 Share

Rekommendera Poster

En tråd för att rapportera de översättningsfel och konstigheter som upptäcks i den version av forumprogrammet som installerades 5 maj 2021.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har Redigera-knappen tagit vägen? Jag försökte nyss ändra i ett inlägg - det handlade om att lägga till en blankrad - men det fanns ingen Edit, bara "Citera". Redigera-knappen är viktig för mig eftersom jag ofta gör något fel, typ missar ett ord eller ett mellanslag, och är mån om att skriva begripligt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Var har Redigera-knappen tagit vägen? Jag försökte nyss ändra i ett inlägg - det handlade om att lägga till en blankrad - men det fanns ingen Edit, bara "Citera". Redigera-knappen är viktig för mig eftersom jag ofta gör något fel, typ missar ett ord eller ett mellanslag, och är mån om att skriva begripligt.

Den är nog viktig för många :) och du hittar den genom att klicka på de tre punkterna i inläggets övre högra hörn.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, nu ser jag: Rapport, Share, Redigera. Tack! Och nu begriper jag också varför det står Författare framför de tre punkterna hos dig i denna tråd. Ts, dvs trådstartare, har alltså översatts till författare.

 

Jag har upptäckt en till förändring och denna gång i min profil. Förutom att gamla följare har tagits bort, vilket är OK, så ser jag att min anonyme följare syns. Om det bara är jag som ser honom är det OK men om alla ser vem det är så är det inte så bra. @felix kanske vet hur det ligger till.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och som mbgtmari skrev så står det "Share" i menyn som kommer fram när man klickar på de tre punkterna i inlägg och det är alltså inte översatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra att markera de inlägg som trådstartaren skriver men att göra det med texten "Författare" låter lite konstigt. Alla som skriver inlägg är ju författare av just det inlägget. "Trådstartare" eller "Ämnesskapare" är väl bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag håller med dig Cecilia. Jag tycker inte heller om ordet "författare" i detta sammanhang. Jag förordar Trådstartare eller Trådskapare. Det är mer likt andra språks motsvarighet än Ämnesskapare. Jag förstår förresten inte när man ska använda "Dela". Är det meningen att man ska dela sitt inlägg i Eforum i en annan tråd här?

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dela kan man använda om man vil länka till ett specifikt inlägg i en annan tråd.

Eller om man vill spara länken till inlägget (och inte själva tråden) för eget bruk.

 

Trådstartare måste det stå eftersom vi ofta skriver förkortningen TS eller Ts

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite väl blekt va?

image.png.622cd9ae6b35ae7c71ed95b7f7899300.png

 

Tidigare var det nästan åt andra hållet, lite väl skrikigt rött.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Thors

Ska se om det går att ändra tillbaka till Trådskapare. Borde kunna göra enkelt själv, ska bara hitta var 😅

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Jag förstår förresten inte när man ska använda "Dela". Är det meningen att man ska dela sitt inlägg i Eforum i en annan tråd här?

 

14 minuter sedan, skrev Mikael63:

Dela kan man använda om man vil länka till ett specifikt inlägg i en annan tråd.

Eller om man vill spara länken till inlägget (och inte själva tråden) för eget bruk.

Hm, som moderator finns Dela redan, som i dela tråd.

Share kanske får anses som vedertaget begrepp då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Thors

Tror jag ändrat till Trådskapare nu. Ni får hojta om jag glömt någonstans.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här röda märket verkar vara onödig för det står ju både Moderator och Staff under.

Skärmklipp.PNG

Om man ska ha den kvar behöver tool-tip till den översättas. Gäller även tool-tip som visas för "bocken 319".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Jag förstår förresten inte när man ska använda "Dela". Är det meningen att man ska dela sitt inlägg i Eforum i en annan tråd här?

Klicka och se vad som händer ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, skrev Cecilia:

Den här röda märket verkar vara onödig för det står ju både Moderator och Staff under.

Skärmklipp.PNG

Om man ska ha den kvar behöver tool-tip till den översättas. Gäller även tool-tip som visas för "bocken 319".

Rött betyder fara, larm, särskild uppmärksamhet, stopp osv.

Om det röda märket ska symbolisera "trusted user" eller liknande så borde den vara grön i stället.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Mikael63:

Rött betyder fara, larm, särskild uppmärksamhet, stopp osv.

Om det röda märket ska symbolisera "trusted user" eller liknande så borde den vara grön i stället.

Håller helt med, vad är innebörden med detta nya märke? Är det inget viktigt, så kanske det inte behövs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Detta U för "X is a moderator" verkar vara standard för andra Powered by Invision Community -plattformar. Jag har hittat det i ett franskt forum men de har valt ett blått u. Varför inte ta ett svart U om detta U måste finnas?

 

När det gäller Share så tycker jag Mikael63s förklaring att det kan användas för att länka till det inlägget i en annan tråd var bra. Det får väl behålla sitt engelska namn om ni moderatorer har Dela för något annat. Det finns nog ingen på Eforum som inte vet vad Share betyder. Eller också kan man översätta Share till Länka till inlägg. (När man inte är inloggad är "Share" förresten det enda man ser när man hovrat över de tre punkterna och klickat på Fler Alternativ... som då kommer upp .)

 

Tillägg

Det franska forumet har numera allt på engelska. Tidigare stod nästan allt på franska. Det står faktiskt Author där för Trådskapare så nu förstår jag att Författare var en direktöversättning.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Lite väl blekt va?

image.png.622cd9ae6b35ae7c71ed95b7f7899300.png

 

Tidigare var det nästan åt andra hållet, lite väl skrikigt rött.

 

 

Syns ju knappt, har du också lite dålig syn och svårt med färger, kommer det att flyta ihop, då var det bättre förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Laso:

Gällande nedanstående bild och text, en bra översättning är nog på plats...

 

sshot-232.png.1410e2f39b5e114d0238269a9356c655.png

Gissningsvis är det antal inlägg som har markerats som "Bästa svar/lösning" och i så fall "Medlemmens antal Bästa svar".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Thors

Vad tror ni om "Lösta frågor" eller "Lösta problem"?

Att ha med "medlem" känns lite överflödigt då man väl fattar att det handlar om personen där siffrorna står? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2021-05-05 17:43, skrev Cecilia:

Gissningsvis är det antal inlägg som har markerats som "Bästa svar/lösning" och i så fall "Medlemmens antal Bästa svar".

Apropå detta så verkar kolumnen längst till vänster med bocken för "Bästa svar/lösning" ha försvunnit.

Andreas: Tidigare var det ett separat tillägg som hanterade det men det kanske har ersatts av denna inställning i Admin-panelen:

Forums - Forums

Välj Edit för ett forum

Display Settings

Enable Solved

 

Men tidigare kunde trådskaparen och moderatorer markera vilket inlägg som var lösningen, enligt hjälptexten där är det bara moderatorer nu så det kanske inte är samma funktion.

 

Tillägg:

Det är rätt inställning ovan och det går att välja att även trådskaparen kan markera inlägg som lösta.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 minuter sedan, skrev Andreas Thors:

Vad tror ni om "Lösta frågor" eller "Lösta problem"?

Att ha med "medlem" känns lite överflödigt då man väl fattar att det handlar om personen där siffrorna står? 

Snarare "Antal bästa svar" eftersom dina förslag mer låter som antalet frågor man ställt som har fått en lösning.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...