Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppstart


GiB84

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Låter som ett varningsljud när jag sätter i strömkontakten. 

Om jag tar det från början så tyckte jag att dator gav signaler om slöhet/virus så jag letade reda på backup-skriva(som visad sig vara enbart drivrutiner) för jag ville se vad alternativen var. Lite ivrrig och ovetande att det var enbart drivrutiner ställde jag om i bios som first recovery boot men inget hände kollade jag skivan i windows som visade alla drivrutiner och manualer. Lite besviken men ändå nöjd för att mycket av recovery är ju installerad, så jag ändrade tillbaka i bios och nu vill den fan inte starta! Låter som ett jävla minilarm eller ett dåligt kylskåp!? Vad gör jag nu, något tips innan den åker genom fönstret? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev GiB84:

Om jag tar det från början så tyckte jag att dator gav signaler om slöhet/virus

Hur då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha installerat program som tidigare inte varit installerat på datorn kopplat till konton som inte tidigare varit länkade har vissa annonser och popup fönster kommit kring säkerheten på datorn som gjort mig misstänksam @Cecilia , vad som kan hända om, om saker inte fungerar efter ett visst tag, kommer jag då ångra mig och tänka varför reagerade jag inte tidigare. Som sagt var det bara en känsla och planen var aldrig att installera om windows men tanken slog mig efter datorn hade kraschade men efter att byt minneskortet @Monshi till en annan dockning visade det sig att den inte satt i ordentligt. Nu har jag köpt mer minne och de sitter i ordentligt och datorn fungerar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev det här lite otydligt.

I ditt första inlägg skriver du att datorn inte vill starta men i ditt andra inlägg skriver du att datorn fungerar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att datorn inte fungerade när ljudet som lät som en "syren" eller liknande tjutande ljud, varnings ljud. Skärmen reagerade inte som att datorn var i sleepmode, tangentbordet var släckt och musen...ja den lös men den har en egen strömkälla. Datorn tjut så fort strömsladden kopplades in, det vill säga att jag behövde inte sätta på datorn @vertpre för att den skulle tjuta utan den tjöt innan jag ens hade tryckt på powerknappen på självaste datorn. När alla sladdar var uttagna bytes minnes och nytt minne plus det gamla blev lösningen för det att få igång datorn som bara tjöt till att fungera som tidigare med en förbättrad prestanda.     

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev GiB84:

Efter att ha installerat program som tidigare inte varit installerat på datorn kopplat till konton som inte tidigare varit länkade har vissa annonser och popup fönster kommit kring säkerheten på datorn som gjort mig misstänksam

När det gäller annonser som visas på webbsidor utan att höra till själva webbsidan så är AdwCleaner ett bra rensningsprogram och Malwarebytes hittar många oönskade program. Båda finns här: https://www.malwarebytes.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet var från en viss sida som föreslog en viss produkt under en period men efter någon dag var det inte ett problem, då tänkta jag nu jävlar har den rivit in allt den har i min browser och allt som kopplat till mina konton. Efter någon dag var det lugnt men hur ska man tolka det!?!

Jag har dålig erfarenhet @Cecilia just rensningsprogram även fast jag tycker själv många gånger att dom gjort stor skillnad, datorn fungerar super bra först men efter ett tag börjar den tävla mot standarddrivrutiner som har gjort att den kommer i en jävla obalans, inte alltid men när det händer är det lika illa som den innan.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AdwCleaner kommer inte att vara igång annat än när du skannar och rensar med det, så det är inget som stör sen och det är egentligen inte heller installerad. Malwarebytes beter sig mer som ett vanligt antivirusprogram, men det är gjort för att fungera ihop med andra antivirusprogram. Båda programmen har mycket gott rykte och används av väldigt många.

 

34 minuter sedan, skrev GiB84:

Problemet var från en viss sida som föreslog en viss produkt under en period men efter någon dag var det inte ett problem,

Låter mest som att sidan körde med reklam för något under en viss tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia vad din definition på stör känns lite vag, vet inte riktigt vad du menar eller vad du vill ha sagt för utom att det användas av många och har ett gott rykte som självklart är bra, dessutom säger du att "det är egentligen inte heller installerad" vilket är en lögn eftersom installations filen laddas ner sen om programmet inte tar överdrivet stor plats kan väl diskuteras. Visst sidan körde med reklam under en viss tid men varför just då och varför, det var ganska koncentrerat och påträngande, kan ha varit för att ett program precis uppdaterats eller att ett program som nyligen installerats hade en bi installation som råkat bli installerat p.g.a. man inte bockat av det vid installationen det ligger hos mig.      

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev GiB84:

… dessutom säger du att "det är egentligen inte heller installerad" vilket är en lögn eftersom installations filen laddas ner ...

 

Du tycks blanda ihop filer för installation och portabla program. Det Cecilia skriver stämmer, filen för AdwCleaner körs direkt, det görs ingen installation.


Installs…nothing
Doesn’t use much memory or processor power, and there’s nothing to install. Just download, launch, and click to scan. It’s that simple.

https://www.malwarebytes.com/adwcleaner/


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja nu har du inte varit tydlig alls, jag är ute på fel spår i mitt svar alltså.

 

Jag är då inte den som rekommenderar Adwcleaner eller annat utan jag är den som säger:

1. Du har väl en backup? (om inte skapa en)

2. Blås ut datorn, installera om, och dra lärdom av det som skett.

 

Ivartfall om man har bra rutiner kring detta så går det snabbare/enklare än att försöka rensa ut allt skräp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ChristerE vad du anser är ett installerat program och ett portabelt program skrämmer mig lite eftersom en fil som laddas ner, i det här fallet en hemsida som har en exekveringsfil som är över 70mgb som uppmanar användaren till att öppna och vad jag anser är installera ett program som tar en viss plats på datorn. Det finns portabla program som du pratar om som tar plats på datorn men som lätt kan krascha eftersom dom är skapt och gjorda som kopior. Sen finns det virtuella program som inte installeras som kan köras direkt från det operativsystem motsvarande plattform som visar själva programmet.prog.thumb.PNG.887aa86f37bccc02b769ada477a09aa2.PNG  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här tråden har ballatur fullständigt!?! Jag tycker jag har varit jävligt tydlig från första början om vad jag ville dela med mig från första början, vad som sen har hänt med vilket sätt man kan skydda sig från en slö dator om det är något som påverkar människor i sitt arbete med dator som redskap det är väl upp till var och en att välja om det inte är så att det ett företag som står för den biten. @Mikael63 MBam som du refererar till som jag antar är det här programmet Malwarebytes har innan jag startade den här tråden inte haft någon vetenskap mer än att det finns väldigt många liknande program att välja mellan vissa är bra vissa är mindre bra. SÅ med det sagt någon mjukvara var det aldrig något snack om utan snare hårdvara, tjutande ljud från datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ska vi betrakta tråden som avslutad då eftersom det tjutande ljudet väl har upphört eller finns det något mer med din dator som borde åtgärdas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev GiB84:

@ChristerE vad du anser är ett installerat program och ett portabelt program skrämmer mig lite eftersom en fil som laddas ner, i det här fallet en hemsida som har en exekveringsfil som är över 70mgb som uppmanar användaren till att öppna och vad jag anser är installera ett program som tar en viss plats på datorn. Det finns portabla program som du pratar om som tar plats på datorn men som lätt kan krascha eftersom dom är skapt och gjorda som kopior. Sen finns det virtuella program som inte installeras som kan köras direkt från det operativsystem motsvarande plattform som visar själva programmet.prog.thumb.PNG.887aa86f37bccc02b769ada477a09aa2.PNG  

 

Du läste väl det jag citerade från Malwarebytes webbplats? Underkänner du Cecilias förklaring, och min, så påstår du samtidigt att Malwarebytes har fel. Vad är annars annorlunda med deras information?

 

Ett portabelt program måste ju också finnas någonstans, för att kunna köras. Redan sparad på en disk i datorn, på en extern disk eller på t ex ett usb-minne, eller direkt efter en nedladdning från webben.

 

Det program du visar i bilden avser installationsfilen för Malwarebytes. Du kan starta installationen direkt eller välja att först spara filen (för senare installation, eller ominstallationer).

https://support.malwarebytes.com/docs/DOC-1141

 

Den filen tycks innehålla hela programmet, andra program för installation kan vara mindre och hämtar mer data från internet när installationen sätts i gång. T ex installationsfilen för Acrobat Reader som är ca 1 MB stor (liten), i alla fall för Windows.


Motsvarande gäller portabla program, när de hämtas via internet kan man välja att spara filen eller köra den direkt. I alla fall när det fungerar som för dig, det kan också vara så att filer automatiskt sparas i en Download-mapp. Filnamnet i din bild visar att det handlar om en installationsfil, men "Kör" eller "Spara" kommer även om filen avser ett portabelt program.


Frågan handlar varken om vad jag eller du "anser", det är så här det fungerar. Vad du vill få fram om virtuella program förstår jag inte, avstår också från att börja reda ut begreppet.


Hittade i hastigheten några artiklar om portabla program.


Program måste installeras för att fungera! Så tänker nog många av gammal vana, ...
...
Klicka på programfilen för att öppna programmet. Du kan flytta programmet från mapp till mapp, från hårddisk till hårddisk och radera det på samma sätt som övriga filer. Det låter nästan för bra för att vara sant.
Sådana program kallas för portabla, ...

https://pctidningen.se/sakerhet/ta-med-dig-programmen

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Portable_application

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte nu har planer på att installera ett program som jag förtillfället inte har någon nytta utav då min dator fungerar som den ska blir det inte tal om att pröva på någon ny för min vetskap ett program som ska hålla min dators prestanda till ett mer skyddat status. @ChristerE du är duktig på att upprepa vad som redan är sagt som kan vara bra om man vill förtydliga sina argument, som gör den här tråden fullkomligt utom kontroll. Det är mycket möjligt att det du, @Cecilia och hemsida menar och anser stämmer men jag tänker inte tycka på den filen för att få de företaget som står bakom den programmeringen som det ser ut just nu, inte för att det är en gammal vana utan mer att det är inte läge samma som det här utlägger och den här diskussionen. När det gäller virtuella program så var min avsikt att framhäva programs olika utgångspunkter.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...