Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problematik med Windows


sockerbit
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag har en ny ASUS laptop från ca ett år tillbaka. Den har krånglat förut men då har det fungerat att backa uppdateringen och så har den rullat på igen. Den här gången blev det ännu värre en sist. Jag vet inte riktigt vad som orsakade det här men jag laddade ned en fil för att installera min wacom tablet(på den officiella sidan) och startade om datorn. När jag sedan startade upp den kommer ca TIO STYCKEN ”Felaktig minnesavbildning” rutor upp, alla med Felstatus 0xc0000020. Många program som fungerat fint innan den simpla omstarten har alltså kraschat helt. Sökfältet fungerar inte överhuvudtaget, jag får inte upp någon kontrollpanel. Internetalternativen har försvunnit och när jag försöker få upp Windows inställningar så kraschar det inom få sekunder. Att återställa datorn till tidigare startpunkt fungerade INTE. Vad kan jag göra nu? Vad är problemet? Är det enda att göra att återställa datorn helt eller kan de finnas andra alternativ? HJÄLP!2BAC95D9-83A1-433E-B590-6DB47B07FED9.thumb.jpeg.01d9770d682705a9229e10258620cc11.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

 

Försök att göra en återställning till en tidigare tidpunkt i felsäkert läge.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/leveranser-av-vaccin/

Första sättet att komma till felsäkert läge med Inställningar fungerar ju tydligen inte men det finns ju två andra sätt också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev Cecilia:

Välkommen till forumet!

 

Försök att göra en återställning till en tidigare tidpunkt i felsäkert läge.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/leveranser-av-vaccin/

Första sättet att komma till felsäkert läge med Inställningar fungerar ju tydligen inte men det finns ju två andra sätt också.

Hej och tack för välkomnandet!

Jag försökte göra detta i felsäkert läge men då kommer alltså den här varningen upp.. Har jag ett virus måhända?

144B3D41-B7A9-4AE5-BE9E-87D98E521A67.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick igång kontrollpanelen och gör återigen en Systemåterställning i felsäkert läge. Fungerade alltså inte. Om det nu skulle vara så att jag har blivit kapad eller har fått ett virus av något slag, skulle det hjälpa att återställa datorn? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev sockerbit:

Hej och tack för välkomnandet!

Jag försökte göra detta i felsäkert läge men då kommer alltså den här varningen upp.. Har jag ett virus måhända?

 

Nja, det behöver inte vara det men kan vara det.

 

9 minuter sedan, skrev sockerbit:

Jag fick igång kontrollpanelen och gör återigen en Systemåterställning i felsäkert läge. Fungerade alltså inte. Om det nu skulle vara så att jag har blivit kapad eller har fått ett virus av något slag, skulle det hjälpa att återställa datorn? 

Kom felmeddelandet alltså upp just när återställningen påbörjades eller pågick?

 

En ominstallation av Windows tar bort alla skadliga filer.

Har du backup/säkerhetskopior på alla viktiga filer?

 

Genom samma menyer som du använde för att starta i felsäkert läge kan man också komma åt systemåterställning till en tidigare tidpunkt (System Restore), se denna beskrivning: https://www.tenforums.com/tutorials/4588-system-restore-windows-10-a.html Option One

 

Ytterligare ett alternativ är att i punkt 4 på den länkade sidan välja Command Prompt (Kommandotolken) och sen när den har startat skriva in kommandot:

rstrui.exe

 

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första bilden tyder på att det är Avast som har problem. Prova att aktivera MS Defender och sen avaktivera avast. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev polken:

Första bilden tyder på att det är Avast som har problem. Prova att aktivera MS Defender och sen avaktivera avast. 

Jo jag märkte också av detta, jag avaktiverade Avast men ingen skillnad blev det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Nja, det behöver inte vara det men kan vara det.

 

Kom felmeddelandet alltså upp just när återställningen påbörjades eller pågick?

 

En ominstallation av Windows tar bort alla skadliga filer.

Har du backup/säkerhetskopior på alla viktiga filer?

 

Genom samma menyer som du använde för att starta i felsäkert läge kan man också komma åt systemåterställning till en tidigare tidpunkt (System Restore), se denna beskrivning: https://www.tenforums.com/tutorials/4588-system-restore-windows-10-a.html Option One

 

Ytterligare ett alternativ är att i punkt 4 på den länkade sidan välja Command Prompt (Kommandotolken) och sen när den har startat skriva in kommandot:

rstrui.exe

 

Den här lösningen fungerar heller inte eftersom signalen till internet är helt borta. När jag försöker hitta en ny tidpunkt att ställa tillbaka den till så säger den bara såhär. Och därefter kommer jag alltså ingenstans med den här alternativa lösningen.

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir orolig. Min sista utväg för att lösa problemet vad jag förstår är att återställa hela datorn. Men om alla inställningar till internet är helt borta så funderar jag på om det ens kommer att komma tillbaka trots att jag återställer datorn... En dator utan någon koppling till internet är ganska värdelöst för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev sockerbit:

Men om alla inställningar till internet är helt borta

Beror det inte på att du är i felsäkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Cecilia:

Beror det inte på att du är i felsäkert läge?

Nej, det var borta efter jag startade om datorn från början. Har redan försökt med allt jag hittat för att få tillbaka det till det normala men ingenting fungerar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, skrev polken:

Kan du inte ansluta till internet med varken sladd eller wifi?

Nej det stämmer. Det anslutas inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev sockerbit:

Nej det stämmer. Det anslutas inte alls.

Får du ip-adress från routern? Kommer du åt routerns webbgränssnitt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-04-04 22:40, skrev sockerbit:

Den här lösningen fungerar heller inte eftersom signalen till internet är helt borta. När jag försöker hitta en ny tidpunkt att ställa tillbaka den till så säger den bara såhär.

Det första meddelandet säger att du inte har några återställningspunkter att backa tillbaks till. Sen ser det ut som att du försöker skapa en återställningspunkt och det kan man inte göra i felsäkert läge vilket leder till nästa meddelande.

 

Det stärker din teori om att du har fått in något skadligt för de börjar ofta med att radera alla återställningspunkter.

 

Kan du följa det som står här?

Till dig med virus eller andra skadliga program i datorn

Det går bra att ladda ner på en annan dator och föra över FRST-filen med USB-minne eller liknande. Kör helst FRST i normalt läge men om det inte går pröva med felsäkert läge i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...