Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS laddas bara ibland


Mirre117
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

Jag har precis byggt färdigt min dator och behöver nu endast ladda ner windows från ett usb. Problemen är dock följande:

1: BIOS kommer inte alltid upp? 9/10 gånger får jag ingen signal på skärmen och ser inget mönster i vad som orsakar detta. Har ett asus rog strix b450-f gaming moderkort.

2: När det väl startar så finns inget USB att köra boot på, men det är inkopplat.

Allt annat ser ut att funka som det ska.

 

Tack i förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vore bra om du informerar vilken Ryzenmodell du har, minne och om du har satt i en NVMe-enhet på moderkortet.

Använder du ett grafikkort på en PCIe-plats, uppge fabrikat och modell 

.

 

Börja med att ladda in Default BIOS setting (kan också stå optimized), spara och starta om.

Har du inte uppdaterat BIOS till senaste versionen, gör det! Det har kommit många uppdateringar för ditt moderkort sedan det började tillverkas. 
När uppdateringen är klar, ladda på nytt in Default , spara och starta om. Kontrollera om det löste problemet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller problemet med svart skärm så skulle jag om det hände mig dubbelkontrollera att grafikkortet, strömsladdar till den och själva kabeln från grafikkortet till bildkärmen sitter som de ska, så att det inte är glapp nånstans. Att du kontrollerar att spärren på PCI-E platsen hakar i grafikkortet som den ska. Jag tänker på att du trots allt ibland lyckas få bild.

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har "AMD Ryzen 5 3600x", två stycken "Samsung SSD 860 EVO 2.5" 500GB SATA III 550/520 MB/S", så tror inte de är någon NVMe-enhet på kortet eftersom det hade varit någon av de isåfall? Grafikkortet är "GeForce RTX 3060 av Zotac Gaming" och det sitter på plats PCIEX16_1 på moderkortet.

 

Jag har inte lyckats få någon bild de senaste gångerna jag startat datorn nu, men har testat att alla sladdar och komponenter sitter i ordentligt. Spärren för grafikkortet inkluderat. Har laddat ner en uppdatering av BIOS på ett USB men nu är problemet att jag inte får någon bild. Det verkar nästan slumpmässigt för vad som avgör om det blir bild eller inte, för har inte märkt något mönster för när det funkar och inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det  borde finnas antal uppdatera till moderkort.   Det ena har med usb rutiner .  Det andra har säker med grafikortet 

 

Börja tänka hem dessa från moderkort tillverkande.   Så ska se du löser minst 90 % dessa fel . 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock @Stafstaf om inte BIOS laddas löser inte drivrutiner i operativsystemet något.

 

jag funderar på vad som kan ha hänt. En helt ny dator, nymonterad (hemma på köksbordet) antar jag. Då kommer den solklara frågan: Har du skyddat datorn mot ESD-skador? Dvs har du och dator alltid haft samma elektriska potential, du har inte skadad datorn via att vara ovarsam med dessa delar?

 

Elektroniska komponenter är ytterligt känsliga, statiska urladdningar du inte ens känner av kan döda kretsar.

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta del av Monshis inlägg ovan!

 

Jag utgår från att du inte nollställt BIOS efter att du byggt datorn. Det kan göra att CSM är satt till "Enabled" vilket kan ge de problem du har nu.

Du kan, med det moderkort du har, uppdatera BIOS utan att starta datorn. Moderkortet stöder uppdatering av BIOS via USB i den dedikerade USB-kontakten baktill på moderkortet. Du måste dock använda dig av Asus lilla program, som medföljer BIOS-filen, för att "döpa om" namnet på BIOS-filen innan du kan göra uppdateringen.

 

Nu tycker jag att du skall hoppa över uppdateringen innan du testar nästa moment som jag ger dig här:

 

image.thumb.png.14c9d622344db21f23a5b116c3896ffe.png
 

1. Jag utgår från att du inte nollställt BIOS efter att du byggt datorn.

2. Dra ur nätsladden till ditt nätaggregat.

3. I bilden ovan ser du markeringar på moderkortet med tillhörande nummer. Notera nummer 11.

4. Ta del av Monshis uppmaning beträffande ESD-riskerna!

5. Nummer 11 är två "metallpinnar". Om du kortsluter de två pinnarna i ett par sekunder nollställer du BIOS. När detta sker kommer CSM att ställas i läge "Disabled", som är "Defaultläget" för CSM på ditt moderkort. Nollställning kan du med fördel göra med en Philipsmejsel storlek 1, 2 eller 3 (även kallad kryssnejsel eller stjärnskruvmejsel).

6. Efter att du genomfört kortslutningen (pinnarna skall inte längre vara kortslutna) kopplar du till nätsladden, startar datorn och ser om du får bild.

 

Redigerad av X-Men
Orden "i läge" blev "inläge" när inlägget publicerades. Ändrat till det korrekta, "i läge"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat kortsluta de två pinnarna förut och då funkade BIOS direkt efter men efter jag stängde ner det så har BIOS inte kommit upp igen. Provade följa dina instruktioner men står fortfarande "no signal"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har använt ett armband som förhindrar att man har olika elektrisk potential varje gång jag hållt på mer datorn, och annars har den bara stått i en kartong.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev Mirre117:

Jag har provat kortsluta de två pinnarna förut och då funkade BIOS direkt efter men efter jag stängde ner det så har BIOS inte kommit upp igen. Provade följa dina instruktioner men står fortfarande "no signal"

 

Har du kopplat in en "tuta" (Speaker/Buzzer) till moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte får bild vore det bra om du kunde få ljud från moderkortet. BIOS på moderkortet kan ge ifrån sig signaler som går att tolka. Vid fel finns det ett flertal ljudsignaler som kan ange vilket fel det är.

Moderkort idag saknar oftast högtalare, vilket äldre moderkort hade integrerat på moderkortet. Istället flyttade man över högtalaren till chassit/lådan. Tyvärr saknar många moderna lådor denna högtalare, som är en hjälp vid fel. 
Om du inte har kablering i din låda där Speaker finns märkt saknar din låda sannolikt högtalaren.

 

image.jpeg.3ebfce863ee3dd66007567d09b847d0f.jpeg

 

Det går att köpa en högtalare att ansluta till moderkortet. För att gå vidare med felsökningen skulle det underlätta om en sådan kunde kopplas till moderkortet.

 

Du skulle kunna testa att plocka bort minnena från moderkortet och trycka tillbaka dem igen. Ibland får man inte tryckt ner minnena ordentligt i sina kortplatser, vilket kan ge felsymptom som ingen bild.

 

Med en högtalare skulle även detta fel kunna upptäckas.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova gärna att ta ut minnet/minnena och sätt tillbaka dem igen. 

"Högtalaren" finns att köpa på flera ställen. Du skulle kunna höra med din lokala butik som bygger datorer om de kan ha någon liggandes. Nedan får du några länkar till butiker som det går att köpa från.

 

https://www.amazon.se/moderkortshögtalare-PC-högtalare-datorhögtalare-BIOS-buzzer-anslutning/dp/B07C2LJ48S
 


https://www.wsdata.se/sv/tillbehoer/728-intern-hoegtalare-foer-moderkort.html

 

 

https://www.amazon.se/ICQUANZX-moderkort-högtalare-datorväska-gör-det-själv/dp/B07VH798TB/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=ICQUANZX+PC&qid=1635150994&sr=8-1
 


https://fyndiq.se/produkt/10st-uppsattning-moderkort-mainboard-dator-bios-beep-code-interna-0a4acf28cbe14ee3/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat ta ut och sätta tillbaka minnena, gjorde ingen skillnad. Har en buzzer påväg till mig nu. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet till att låna ett grafikkort och testa i din dator?

 

Kan du också göra som så att du kopplar bort allt från moderkortet utom en minnesmodul, CPU, kylare och grafikkort för att sedan testa om du får bild på skärmen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan underlätta få igång datorn att bara ha ett minne isatt.

För ett minne ger mindre belastningen på minneskretsar i CPU och moderkort än två minnen.

Tills du fått igång datorn och tex fått inställt rätt minnespänning, längre minnestider i BIOS.

Problem starta datorn associerar jag (utom med minne) med att Nätaggregatet inte orkar med.

Ja det var förklaringen till att min gamla dator med Corsair 600W nätaggregat fick svårare och svårare att starta och till sist inte startade alls. Funkade bra igen med nytt 450W nätaggregat.....

Redigerad av jannejanne
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att ansluta skärmen till de olika portarna på grafikkortet?

 

8 timmar sedan, skrev Mirre117:

Har provat ta ut och sätta tillbaka minnena, gjorde ingen skillnad.

Har du provat alla minnesplatserna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat ta ut allt och sätta in på nytt. Har en buzzer nu med. Den ger 1 långt och 2 korta pip. Har testat ta ut och sätta in batteriet, men inget hände. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Mirre117:

Har testat ta ut allt och sätta in på nytt. Har en buzzer nu med. Den ger 1 långt och 2 korta pip. Har testat ta ut och sätta in batteriet, men inget hände. 

Signalerna indikerar problem med internminne. 
Har du sett till att trycka i minnesmodulerna ordentligt?

Det skall säga "klick" när de är på plats.

Kontrollera det igen!

 

Har du fler än en minnesmodul, plocka ur alla utom ett.

Se till att det sitter i ordentligt. Kvarstår felet, flytta minnet till nästa plats och testa. Kvarstår felet, flytta minnet till nästa och nästa (du har fyra platser för minne om jag såg rätt).

 

Kvarstår felet tar du nästa minnesmodul och upprepar mönstret tills dess du provat alla minnesmoduler på alla platser.


Återkom med resultatet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kom in på BIOS!! Nu har jag dock ett gult ljus på moderkortet. Vågar inte stänga ner datorn heller. Håller på uppdaterat BIOS. Osäker vad jag ska göra härnäst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Mirre117:

Jag kom in på BIOS!! Nu har jag dock ett gult ljus på moderkortet. Vågar inte stänga ner datorn heller. Håller på uppdaterat BIOS. Osäker vad jag ska göra härnäst

Det som är viktigt just nu är att du inte stänger av datorn så länge som BIOS uppdateras.

Datorn kommer sannolikt att starta om sig och du kan få en svart skärm under en kortare stund. Det är normalt för så modernt moderkort som du har.

Vänta tills dess datorn startar om. Skulle det dröja längre än 15 minuter kan moderkortet ha hängt sig. Först då skall du starta om manuellt!

 

Gult ljus kan du ha så länge BIOS uppdateras. När det är klart är det viktigt att du kontrollerar vilken av lysdioderna som lyser gult.

 

 

image.thumb.jpeg.6e15cc0ceeab8a802c2e7618a935dd10.jpeg

 

Bilden ovan visar de fyra lysdioderna som är en hjälp med indikering av vad som går som det skall och vad som kan vara fel.

Notera hur de lyser efter omstart när BIOS-uppdateringen är klar.

 

Jag är nu upptagen med annat fram till ca. 17-tiden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lyser det gult men får bild varje gång jag startar datorn nu. Sista problemet verkar vara att mina SSD inte laddas. Har provat att endast sätta i ett och sätta det på olika platser men dyker ändå inte upp i BIOS 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...