Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS laddas bara ibland


Mirre117
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

39 minuter sedan, skrev Mirre117:

Vad innebär ladda in Default?

 

Det innebär att man låter BIOS ställa in de värden och inställningar som tillverkaren av BIOS ser som de bästa för att få en felfri start. 
Du kan göra det genom att använda menyerna i BIOS eller att du kortsluter de två pinnarna för CMOS Clr, som sitter på moderkortet.

Väljer du att kortsluta pinnarna måste du se till att dra ut nätsladden från nätaggregatet först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, skrev Mirre117:

Lysdioden precis bredvid RAM-minnes platserna lyser gult.

Om lysdioden bredvid RAM lyser tyder det på att något med minnet/minnena fortfarande inte är okej.

 

När du startar datorn skall lysdioderna lysa upp lite olika. Nu när du har en "tuta" kan jag också berätta att när du väl får den första klartonen, som skall vara en kort signal om allt fungerar, skall lysdioden för BOOT växla över från gult till grönt sken. Det gröna skenet ligger kvar i ett par sekunder innan den slocknar och datorn startar upp.

 

Eftersom lysdioden för RAM fortfarande lyser gult måste du kontrollera att ditt minne/dina minnen är monterade som de skall vara.

 

Jag uppmanar dig på nytt att kontrollera att minnena sitter i ordentligt. 
Det skulle också vara bra om du kan prova ett minne i varje minnesplats, ett åt gången, för att kontrollera att minnet är ok samt att minnesplatserna är okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade starta om datorn och kortsluta. Lyser fortfarande gult. Jag ska testa sätta in minnena på olika platser. Dock är det lite limegrönt, så det innebär att det gula jag såg innan var orange. Men nu slocknade ljuset efter jag startade om datorn igen. Ingenting lyser nu, men kan inte se något minne i BIOS

Redigerad av Mirre117
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O well, vad ska jag säga då mån tro. Det gäller att ha lite is i magen och utesluta steg för steg.

I teorin ska du kunna ha allt anslutet och datorn ska pipa, blinka, lysa och visa vad som är fel. Precis som förklarats och du kan se i manualen.

 

Mitt vanliga tips vid problem som dessa, nu har du ju kommit en bit, är att istället för att fylla datorn med delar ta bort dem. Om du startar utan minne, utan grafikkort borde datorn varna för att de saknas.

Om du sedan stoppar in en minneskrets borde den varna för att grafikkortet saknas osv

Vad den varnar för kan dock variera beroende på ordning på boot-sekvensen i datorn.

 

Något är galet och det gäller att utesluta del för del. Spontant är min misstanken än att någon del antingen är skadad från start eller har skadats under hantering. Hoppas bara att det är minnet och inte moderkortet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår tog jag isär allting och plockade ihop det igen och då funkade allt förutom minne. Vet inte om minnet någonsin funkat som sagt, men ja jag får ju inga error nu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst tråden som hastigast. Jag kan inte se att du skrivit vad du har för ramminnen istoppade (fabrikat, storlek (ex 2x8 GB) , RAM-speed (ex 3200 Mhz) och viktigt art.nr ex CMW32GX4M4C3600C18 som brukar vara tryckt på varje ramminne. Detta för att utesluta att du  har valt icke-kompatibla RAM-minnen. Det finns förteckningar över vilka RAM-minnen som passar ditt moderkort och processor.

Du har en 3.e generationens AMD-processor och då bör dina RAM-minnen finnas med på nedan lista som passande.

Memory_QVL_3rd_Gen_AMD_Ryzen_Processors.pdf (asus.com)

 

Redigerad av Turbopump.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

3 timmar sedan, skrev Turbopump.:

Har läst tråden som hastigast. Jag kan inte se att du skrivit vad du har för ramminnen istoppade (fabrikat, storlek (ex 2x8 GB) , RAM-speed (ex 3200 Mhz) och viktigt art.nr ex CMW32GX4M4C3600C18 som brukar vara tryckt på varje ramminne. Detta för att utesluta att du  har valt icke-kompatibla RAM-minnen. Det finns förteckningar över vilka RAM-minnen som passar ditt moderkort och processor.

Du har en 3.e generationens AMD-processor och då bör dina RAM-minnen finnas med på nedan lista som passande.

Memory_QVL_3rd_Gen_AMD_Ryzen_Processors.pdf (asus.com)

 

RAM-minnena är HyperX Fury Black 16 GB DDR4 2666 MHz, 2 stycken på 8GB styck. HX426C16FB3K2/16 tror jag är artikel numret. Det verkar inte finnas med på listan du skickat, men jag har inga problem med RAM hittills. Det enda problemet som verkar kvarstå är att mina två SSD ("SAMSUNG SSD 860 EVO 2.5" 500GB SATA III 550/520 MB/S") inte dyker upp i BIOS.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Mirre117:

Igår tog jag isär allting och plockade ihop det igen och då funkade allt förutom minne. Vet inte om minnet någonsin funkat som sagt, men ja jag får ju inga error nu. 

"Minnet" i detta inlägg, avser det dina RAM eller dina SSD?
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev X-Men:

"Minnet" i detta inlägg, avser det dina RAM eller dina SSD?
 

Jag menar då RAM minnena. Har i ett av mina två RAM minnen just nu och allt funkar, men SSD dyker inte upp i BIOS. Och om jag fattat rätt så hade väl datorn inte funkat om inte RAM minnet fungerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Mirre117:

... och då funkade allt förutom minne. Vet inte om minnet någonsin funkat...

 

11 timmar sedan, skrev Mirre117:

...men jag har inga problem med RAM hittills...

 

8 minuter sedan, skrev Mirre117:

Jag menar då RAM minnena.

Nerkortade citat men det blir en aning förvirrande tycker jag.

 

Det vore kanske bra med en förklaring, ett omtag ungefär som om du skulle starta en ny tråd och beskriva problemen och vad du har gjort.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

X-men ang ssd/hårddisk ! 

Undra jag sak ..är spänning eller någon sort data. Som BIOS  fråga efter ! 

Säg ryp samsung  500 mg  hårddisk 

Så borde ju den bekräftas på något vi

Eller kan så bör finnas operativsystem.  För den ska synas i BIOS  ..!?? 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Stafstaf:

Eller kan så bör finnas operativsystem.  För den ska synas i BIOS  ..!?? 

Och hur skulle man kunna lägga in ett operativsystem då?

 

Möjligen kanske det är så att det finns en(1) dedikerad port för en(1) disk att kunna starta upp med. Sedan får operativsystemet ta hand om ev. övriga portar/diskar.

Det är dock bara en vild killgissning från min sida, inget jag ens har läst något om, någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Mikael63:

Möjligen kanske det är så att det finns en(1) dedikerad port för en(1) disk att kunna starta upp med. Sedan får operativsystemet ta hand om ev. övriga portar/diskar.

Det är dock bara en vild killgissning från min sida, inget jag ens har läst något om, någonstans.

Ingen av portarna på moderkortet är dedikerad för operativsystemet. Inte ens M2-portarna för NVMe-enheterna är dedikerad för operativsystemet. 😀👍

 

Jag gillar gissningar och det är bra för det är kreativt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
2 timmar sedan, skrev Stafstaf:

X-men ang ssd/hårddisk ! 

Undra jag sak ..är spänning eller någon sort data. Som BIOS  fråga efter ! 

Säg ryp samsung  500 mg  hårddisk 

Så borde ju den bekräftas på något vi

Eller kan så bör finnas operativsystem.  För den ska synas i BIOS  ..!?? 

 

För att en disk skall synas i BIOS finns det flera saker som måste vara rätt.

För en SATA-disk måste disken vara ansluten med en SATA-kabel till en SATA-port på moderkortet.

En spänningskabel från nätaggregatet måste vara kopplad till SATA-diskens spänningsanslutning.

I BIOS måste den aktuella SATA-porten vara aktiverad (Enabled) annars syns den inte.

 

Vad som också är viktigt är att inställningen för en eventuell NVMe-enhet inte får vara aktiverad om SATA-disk är ansluten till den SATA-port som M2-kontakten eventuellt delar med SATA-porten. Är den aktiverad kommer SATA-porten per automatik att vara inaktiverad.

 

På vissa moderkort är det här en begränsning och det är av vikt att man väljer rätt SATA-port om man ändrar inställningar i BIOS för NVMe-enhter som delar portar med SATA-diskar.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer en kort sammanfattning om nuvarande situationen:

 

Jag kommer in på BIOS, men mina minnen (hårddiskar, SSD) dyker inte upp i BIOS. Jag har uppdaterat BIOS och återställt via kortslutning till Default. Jag kan komma in till installationen av Windows, MEN det finns ingenstans att installera det på eftersom mina SSD inte dyker upp. Har testat att bara ha i en åt gången och att sätta de på olika platser och uttag men det gör ingen skillnad. Har testat med en annan kabel, ingen skillnad.

Kör just nu med endast ett RAM-minne dessutom.

 

Specs:

Moderkort: asus rog strix b450-f gaming, Socket AM4

Processor: AMD Ryzen 5 3600X

RAM: HyperX Fury Black 2x8 GB DDR4 2666 MHz

Hårddiskar (minne): 2 st Samsung SSD 860 EVO 2.5" 500GB SATA III 550/520 MB/S

Grafikkort: Zotac Gaming GeForce RTX 3060

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi för enkelhetens skull inte använda ordet "minne" om det innebär hänvisning till SSD?
Att använda ordet "minne" om SSD rör till det då "minne" generellt avser internminnet i t.ex. en dator (RAM).

 

Kan du göra som så att du kopplar bort den ena av dina SSD så du enbart har en SSD ansluten.

Ta bild på hur inkopplingen ser ut och visa det i tråden.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var på tiden ta bild på allt sitter moderkort .. så vi möjlighet se att sitter  rätt . 

 

Tack för svar x- man ..  allt trevligt få svar .  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ena bilden visar mina två SSD. Andra bilden visar jag med ork och långfinger var sladden som går mellan SSD och moderkort sitter. Har endast ett inkopplat just nu.  

image.jpg

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätta mig om jag har fel men det ser ut som om det inte är inkopplat någon spänningsmatning till SSD enheterna.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, skrev Kjoan:

Rätta mig om jag har fel men det ser ut som om det inte är inkopplat någon spänningsmatning till SSD enheterna.

Instämmer!

 

Det finns ingen spänning kopplad till SSD! 
Så länge spänningen saknas kommer SSDn aldrig att finnas.

 

Se mitt inlägg där jag förklarar villkoren för att en disk skall synas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att din SSD skall synas i BIOS måste du koppla in både SATA-kabeln och spänningskabeln från nätaggregatet till SSDn.

 

SATA-kabeln är ansluten.

På ditt kablage från nätaggregatet skall du ha en kontakt som ser ut som den på bilden nedan.

 

Se till att vända den rätt! Den har ett styrspår i ena kortsidan och det styrspåret skall stämma med motsvarande styrspår på disken!

Styrspåret på kontakten i bilden hittar du på dess vänstra sida.

 

image.thumb.jpeg.b039cd3864c7e13efed214a826446866.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

image.thumb.jpeg.ac3406e799cf042730d4e7f9c454ca53.jpeg
 

Jag öppnade återigen en av mina datorer och tog ett kort.

Bilden ovan visar hur det skall se ut när en disk med SATA-anslutningar är korrekt installerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...