Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

FACEBOOK - ditt konto har låsts


arcspin
 Share

Go to solution Solved by arcspin,

Rekommendera Poster

Hej,

Min pensionerade farsa har fått sitt Facebook-konto låst på grund av ovanlig aktivitet på hans konto.

Vad det är för aktivitet vet varken han eller jag.

 

När jag försöker hjälpa honom med att återfå hans konto så stöter jag på problem.

Han har tillgång till hans e-postadress för att byta lösenord och har så också gjort.

 

Är det någon som har varit med om att kontot blivit låst och vad gjorde du för att återfå kontrollen.

 

 

 

MVH,

//Peter

 

Se bild 1 för det första meddelandet om att min farsas (Stig) konto är låst.

Se bild 2  för den hjälpsida som vi han presenteras för när han väljer läs mer från bild 1

Se bild 3 för den hjälptext som kommer när han väljer "hjälp", notera att det inte går att göra någonting för att gå vidare.

Se bild 4 för den interaktiva hjälptext som går att använda och där är förslag på lösning att byta lösenord, vilket han gjort med framgång.

 

 

 

Bild1.png

Bild2.png

Bild3.png

Bild4.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ?

 

Jag fick exakt samma i förrgår, jag följde länken och bytte lösen. Sedan loggade jag in som vanligt.

 

Sedan gick jag in på inställningar, och loggade ut alla aktiva sessioner.

 

Vad märkligt att det inte funkar för er ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Nicole och stort tack för återkopplingen.

 

Jag ska prova att igen byta lösenord och se vad det är som händer.

 

Då min farsa är pensionär och inte helt bekväm med att använda datorer så hjälper jag honom genom att jag kopplar upp mig via TeamViewer och sedan utför åtgärderna via TeamViewer.

 

Är det någon som känner till om det blir problem att byte av lösenord eller andra åtgärder i Facebook genomförs via TeamViewer?

 

 

//Peter

 

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev arcspin:

Hej Nicole och stort tack för återkopplingen.

 

Jag ska prova att igen byta lösenord och se vad det är som händer.

 

Då min farsa är pensionär och inte helt bekväm med att använda datorer så hjälper jag honom genom att jag kopplar upp mig via TeamViewer och sedan utför åtgärderna via TeamViewer.

 

Är det någon som känner till om det blir problem att byte av lösenord eller andra åtgärder i Facebook genomförs via TeamViewer?

 

 

//Peter

 

 

Ja, det är nog svårt när man inte ser allt framför sig...

 

Lycka till ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack er båda för återkoppling

@Cecilia Jo, jag har läst den tråden och de förslagen som ges där löser inte denna loop av "Ditt konto har låsts" som jag nu upplever.

 

Nej, det blev ingen lösning på problemet fastän jag ånyo bytte lösenord.

Jag är i en loop där jag hela tiden kommer tillbaka till bild1 "Stig ditt konto har låsts".

 

Nu funderar jag på att skapa ett nytt konto till farsan, är det någon som vet hur det bäst genomförs då hans för- och efternamn är låst i det nuvarande kontot.

Min tanke är att skapa ett konto med för-, mellan- och efternamn.

 

Exempelvis att skapa ett nytt konto som heter "Sven Erik Svensson", istället för det låsta "Sven Svensson"

(obs, detta är bara ett exempel på namn och under förutsättning att namnen är lediga att använda)

 

Om jag skapar ett nytt konto till farsan så infinner sig nästa problem, kan farsan ha två personliga facebook-konton (ett låst och ett med nytt namn) och enligt Facebook så får man inte det.

Det känns lite som en Kafka-berättelse...

 

https://sv-se.facebook.com/help/975828035803295

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många Facebook-konton som har samma namn så det är ju inte ett problem. Jag skulle betrakta ett låst konto som ett konto som inte finns i och med att han inte har tillgång till det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, bra spaning med att använda samma namn, naturligtvis är det så.

 

Jag har provat att skapa ett nytt konto men ser att jag nog också behöver skapa ett nytt epostkonto till farsan att använda för att skapa ett nytt konto.

När jag provar att skapa ett nytt konto och använder samma uppgifter som tidigare (namn, kön, födelsedag och e-postadress) så skapas inget nytt konto utan jag kommer tillbaka till sidan där det står att kontot är låst (bild 1).

 

Min plan är nu att skapa ett nytt gmail-konto till farsan (att bara använda vid inloggning till facebook) och använda det när jag skapar ett nytt facebook-konto med i övrigt samma uppgifter, dvs. samma namn, kön och födelsedag. Jag tänker att facebook behöver kunna tillåta att flera personer med samma namn och kön  att vara född på samma dag men med olika a-postadresser.

 

 

Redigerad av arcspin
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det gäller Gmail så kan du pröva om Facebook accepterar en mejladress som är samma som den befintliga men med några punkter i. Som exempel:

SvenAndersson@gmail.com är samma gmail-konto/adress som Sven.Andersson@gmail.com och som S.v.e.n.Andersson@gmail.com

Jag vet inte om Facebook har koll på det.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution
Postad (redigerade)

Det blev ett nytt Facebook-konto till slut.

Fan, det är jäkligt skumt att Facebook bara kan låsa ett konto och sedan finns det ingen väg för min farsa att återta det kontot.

Nåväl, Ny Gmail-adress var det som behövdes, sedan kunde jag använd hans riktiga för- och efternamn, födelsedag och hans mobiltelefonnummer för att skapa ett nytt Facebook-konto.

 

Sedan dyker hans gamla vänner upp (baserat på hans mobiltelefonnummer) som förslag på vänner som han nu kan skicka vänförfrågningar till på nytt.

(Jag använde först mitt eget mobilnummer för att skapa hans konto då jag ordnade allt på egen hand innan jag tog kontakt med farsan, det resulterade i att det var mina vänner som dök upp som  förslag på vänner men när vi bytte mobilnummer som kom farsan vänner upp som förslag.)

 

Tack alla för förslag på lösningar,

 

//Peter

 

Redigerad av arcspin
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Testar denna fråga här.

 

Hej,

 
Mitt konto har blivit låst av någon konstig anledning, jag tror det var därför jag var inloggad på mobilen och samtidigt försökte logga in på datorn. Nu är det iallafall låst och jag kan enbart idenfitera mig via ett mobilnummer.Problemet är att det registrerade mobilnumret är ett gammalt nummer och jag har därför inte tillgång till det. Någon som vet hur jag gör? Jag  har försökt skicka in kopia på mitt körkort via något formulär men det går inte för att kontot inte är inaktivterat. Jag har även försökt byta lösenord, vilket gick, men kontot är ändå låst. Hur går jag tillväga ? Kan man kontakta dem via någon mailadress eller annat formulär?
 
Tacksam för snabbt svar.!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev StaffanBE:

Testar denna fråga här.

 

 

Hej,

 
Mitt konto har blivit låst av någon konstig anledning, jag tror det var därför jag var inloggad på mobilen och samtidigt försökte logga in på datorn. Nu är det iallafall låst och jag kan enbart idenfitera mig via ett mobilnummer.Problemet är att det registrerade mobilnumret är ett gammalt nummer och jag har därför inte tillgång till det. Någon som vet hur jag gör? Jag  har försökt skicka in kopia på mitt körkort via något formulär men det går inte för att kontot inte är inaktivterat. Jag har även försökt byta lösenord, vilket gick, men kontot är ändå låst. Hur går jag tillväga ? Kan man kontakta dem via någon mailadress eller annat formulär?
 
Tacksam för snabbt svar.!

Jag får be dig att fortsätta i din tråd om detta som du startat, det räcker gott med en fråga på ett ställe.

 

https://eforum.idg.se/topic/364002-låst-konto-facebook/?tab=comments#comment-1745691

 

Laso - Moderator

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Laso locked this ämne
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
 Share



×
×
  • Skapa nytt...