Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cecilia
 Share

Rekommendera Poster

Microsoft fortsätter med Windows Insider Program som ger en möjlighet att testa kommande uppdateringar av Windows 10.

 

Nu har bygge 10525 kommit ut (den färdiga versionen är bygge 10240 så många förändringar sen dess) med dessa nyheter:

  • Microsoft har tagit åt sig av klagomålen när det gäller den begränsade möjligheten att välja färger och nu är går det att välja vilken färg man vill ha på Start, Åtgärdscenter, Aktivitetslisten och fönstrens titellist. Än så länge är det bara ett första utkast så det finns stora möjligheter att påverka hur det blir framöver.
     
  • Förbättrad minneshantering med ett nytt koncept, kallat komprimerade sidor, i Memory Manager. När RAM-minnet börjar bli fullt kan nu Memory Manager komprimera oanvända minnesblock i stället för att skriva dem till hårddisken, vilket snabbar upp datorn. Eftersom dessa komprimerade sidor/block hanteras i System-processen kommer dess minnesanvändning att öka när man tittar t ex i Aktivitetshanteraren, fliken Processer.

Det finns dock några problem i detta bygge:

  • Om datorn är ansluten till internet med mobilt bredband kan den inte fungera som "hotspot", dvs dela ut internet till andra datorer, mobiler etc.
  • Appen Movie & TV har något problem.
  • Språkpaket är inte tillgängliga förrän om några dagar.

Från http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/08/18/announcing-windows-10-insider-preview-build-10525/

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår att Microsoft fortsätter att fixa till Windows 10. Det är för mycket problem med bygge 10240.

Under 1,5 dagar har jag nu försökt få min endast 2 år gamla bärbara dator att fungera med Windows 10, bygge 10240.
De fyra första utgåvorna, i synnerhet utgåva 2 och 3, gav mig mersmak av Windows 10. Redan i vintras bestämde jag mig för att byta från Windows 8/8.1 till 10.

Tyvärr är jag mycket missnöjd med den skarpa versionen, bygge 10240.
Startmenyn är ändrad från den första utgåvan, som då liknade Windows 7 väldigt mycket. Terminologin är bitvis ändrad från tidigare versioner. Att inte kunna styra Windows Update som jag vill är ytterligare en försämring.

Över till min bärbara dator.

Själva Windows 10 installeras utan problem. Det är när den blir uppkopplad som problemen börjar. Windows Update hämtar nya drivrutiner själv. Vid installationen fryser Windows 10 ständigt och jämt. En kallstart är enda sättet att ta sig ur det.
När drivrutinerna för grafikkortet är installerat och datorn startas om får jag ingen bild på skärmen. Den är svart!
Start i Felsäkert läge fungerar.

Jag har tagit bort drivrutinerna för grafiken och då fungerar bilden igen. Men jag hinner inte mer än bli uppkopplad så installerar Windows Update drivrutinerna på nytt! Jag kan inte styra detta på annat sätt att än koppla bort datorn från internet! Oerhört irriterande!!
Det ger mig inte en chans att felsöka.

Jag har installerat om datorn hur många gånger som helst, utan att bli av med alla problem. Jag har hämtat de senaste drivrutinerna från nVidia, anpassade för Windows 10 på en annan dator. Detta för att inte låta min bärbara koppla upp sig eftersom Windows Update genast installerar drivrutiner.
Installation av nVidias drivrutiner gör att Windows 10 fryser på nytt.

När jag väl lyckats med att få in drivrutinerna och startar om datorn får jag på nytt ingen bild.
Får inget ljud ur datorn trots att drivrutinerna för ljudkortet är korrekt installerat. Kan inte ändra bildskärmsinställningarna eftersom drivrutinerna till grafikkortet inte går att installera så jag får bild.

Funktionsknapparna fungerar inte.
Windows-knappen fungerar inte.

Jag har sökt på nätet och funnit att jag inte på långa vägar är ensam om alla problem. Det är många som har precis samma problem som jag, gällande den svarta skärmen.
Jag har gjort alla inställningsändringar som jag hittat, ändå förblir skärmen svart efter att drivrutinerna för grafikkortet är installerat.

Datorn skall klara Windows 10. Det är således inget fel på den.
Min 4,5 år gamla stationära dator fungerar med Windows 10 och drivrutiner för grafikkortet. Det finns andra problem med Windows 10 på den, tyvärr. Problem som jag inte har med Windows Insider Preview. Jag har installerat den igen för att se om problemen med 10240 även finns i Insider, vilket de inte gör.

Windows 10, bygge 10240 är ett missfoster! En enormt stor besvikelse för mig!

Kontentan av all mitt arbete är att Windows 10 inte på långa vägar är färdigt! Det är alltför mycket problem med Windows 10.
Jag föreslår att man väntar till vintern i alla fall innan man uppgraderar till Windows 10. Förhoppningsvis har Microsoft hunnit med att rätta till en hel del av de problem som bygge 10240 tyvärr är behäftat med.

Windows 10, bygge 10240 är en usel version, väl värd att hamna i samma skräplåda som Windows ME, Vista och Windows 8.0.

Åge

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Över till min bärbara dator.

 

Själva Windows 10 installeras utan problem. Det är när den blir uppkopplad som problemen börjar. Windows Update hämtar nya drivrutiner själv. Vid installationen fryser Windows 10 ständigt och jämt. En kallstart är enda sättet att ta sig ur det.

När drivrutinerna för grafikkortet är installerat och datorn startas om får jag ingen bild på skärmen. Den är svart!

Start i Felsäkert läge fungerar.

 

Jag har tagit bort drivrutinerna för grafiken och då fungerar bilden igen. Men jag hinner inte mer än bli uppkopplad så installerar Windows Update drivrutinerna på nytt! Jag kan inte styra detta på annat sätt att än koppla bort datorn från internet! Oerhört irriterande!!

Det ger mig inte en chans att felsöka.

 

Jag har installerat om datorn hur många gånger som helst, utan att bli av med alla problem. Jag har hämtat de senaste drivrutinerna från nVidia, anpassade för Windows 10 på en annan dator. Detta för att inte låta min bärbara koppla upp sig eftersom Windows Update genast installerar drivrutiner.

Installation av nVidias drivrutiner gör att Windows 10 fryser på nytt.

 

När jag väl lyckats med att få in drivrutinerna och startar om datorn får jag på nytt ingen bild.

Får inget ljud ur datorn trots att drivrutinerna för ljudkortet är korrekt installerat. Kan inte ändra bildskärmsinställningarna eftersom drivrutinerna till grafikkortet inte går att installera så jag får bild.

 

...

Datorn skall klara Windows 10. Det är således inget fel på den.

Min 4,5 år gamla stationära dator fungerar med Windows 10 och drivrutiner för grafikkortet. Det finns andra problem med Windows 10 på den, tyvärr. Problem som jag inte har med Windows Insider Preview. Jag har installerat den igen för att se om problemen med 10240 även finns i Insider, vilket de inte gör.

Angående drivrutinsuppdateringar som man vill ska blockera se //eforum.idg.se/topic/349579-windows-10-tips-trix/?p=1661399&do=findComment&comment=1661399

I inlägget innan det inlägget finns en länk till PC för Alla som tar upp problemet med Nvidia-drivrutiner och ljud som inte fungerar.

 

ISO-filen för Insider Preview bygge 10240 är samma, dvs samma checksumma, som den ISO-fil man kunde hämta från Microsoft den 30 juli som färdig version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående drivrutinsuppdateringar som man vill ska blockera se //eforum.idg.se/topic/349579-windows-10-tips-trix/?p=1661399&do=findComment&comment=1661399

I inlägget innan det inlägget finns en länk till PC för Alla som tar upp problemet med Nvidia-drivrutiner och ljud som inte fungerar.

 

ISO-filen för Insider Preview bygge 10240 är samma, dvs samma checksumma, som den ISO-fil man kunde hämta från Microsoft den 30 juli som färdig version.

Den Insider Preview-version jag använder mig av är bygge 10074. Den skiljer sig således från den skarpa versionen, som är bygge 10240.

 

De tips som finns på länken till PC För Alla är redan testat! Det hjälper inte ett dugg.

Vad som hjälper är dock att inaktivera grafikkortet i Datorhantering men då blir skärmen också en misär.

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft fortsätter med Windows Insider Program som ger en möjlighet att testa kommande uppdateringar av Windows 10.

Och nu är det dags för bygge 10532.

 

Förutom att det förstås finns buggfixar och mindre förbättringar finns några nyheter:

  • Mer enhetliga menyer, och då framför allt högerklicks-menyer (snabbmenyer), samt få det mer enhetligt när det gäller färgtemat.
  • I Feedback-appen går det nu enkelt att dela feedback med andra, via t ex Twitter och forum.
  • Språkpaket är nu tillgängliga

 

Kända problem:

  • Windows Hello, dvs inloggning med ansiktet fungerar inte i vissa enheter.
  • 64-bitars Google Chrome kraschar.

http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/08/27/windows-10-insider-preview-build-10532-for-pc/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Bygge 10547 släpptes igår kväll.

 

Nyheter:

  • Startmenyn har fått ytterligare en bredd att välja på för nu går det att ha 4 medium eller 2 breda/stora paneler bredvid varandra i stället för 3 medium, och upp till 2048 paneler totalt i stället för 512. Har gjorts för att många insiders har önskat det.
  • I surfplatteläget är det nu möjligt att från aktivitetsvyn fästa appar till vänster och höger, ersätta en tidigare fäst app med en annan (teeter) och svepa neråt för att stänga en app.
  • Många appar har uppdaterats, t ex Foto-appen har nu en mappvy, flera förbättringar i Xbox-appen samt förbättringar i Grove, E-post, Kalender och Kartor.
  • På login-skärmen går det att stänga av bakgrundsbilden.
  • Textinmatningspanelen expanderar automatiskt och öppnar inte automatiskt när det inte är surfplatteläge eller när ett tangentbord är anslutet, samt har fått några andra förbättringar

Rättelser:

  • Många bakomliggande orsaker till kritiska fel i Start har rättats.
  • Sök ihop med Start är finslipad.
  • Ikon för Åtgärdscenter ska inte längre lysa upp fast det inte finns något nytt där.
  • Om du vill att bakgrunden ska växla kan du nu välja även slumpvis ordning.
  • Cortana fungerar även med lokala konton.
  • Många ljudproblem har rättats, särskilt när det gäller ljudkretsar från Realtek.

Kända problem:

  • Språkpaket kommer under dagen.
  • Store-appar uppdateras inte alltid automatiskt utan du får öppna Store, klicka på profilbilden och välja att uppdatera.
  • Programmet Anteckningar har vissa problem med behörigheter.
  • När man klickar på systemikoner i meddelandefältet kan det hända att Windows Shell blockerar visningen av meddelanderutan och då behöver man starta om datorn.
  • Varningsmeddelande visas i Inställningar - Uppdateringar och säkerhet - Windows Update gällande preview-byggen. Dessa kan ignoreras för närvarande.

I Microsoft Community har det tillkommit en särskild kategori för spelare i Insider Preview. I den engelska kategorin kommer det att finnas supportpersonal från AMD; Nvidia, Intel mm.

 

Hämtat från https://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/09/18/announcing-windows-10-insider-preview-build-10547/

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikon för Åtgärdscenter ska inte längre lysa upp fast det inte finns något nytt där.

Hehe i gamla versiionen som jag kör så lyser den inte alltid upp heller, även om det finns meddelanden där.

Får väl se om det blir skillnad den dan detta kommer till min maskin.

Mvh :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Nu har bygge 10565 släppts.

 

Nyheter och större förbättringar:

  • Skype ingår nu som integrerade appar, Messaging, Phone and Skype video. Att de är integrerade i Windows innebär t ex att händelser dyker upp i Åtgärdscenter där det också går att svara direkt utan att öppna programmet. Det kommer att komma ut nya versioner av denna funktion varje månad framöver för detta är en tidig version med en hel del buggar och många funktioner saknas än så länge.
     
  • Microsoft Edge har fått en miniatyrbild av webbsidan när man håller musen över namnen i raden med flikar. Det är nu möjligt att synka favoriter och läslistan. Funktionerna är inte färdigutvecklade utan det går att påverka det slutgiltiga utseendet och funktionen.
     
  • Cortana börjar förstå handskrivna anteckningar samt hålla koll på bioföreställningar och andra evenemang med biljetter i mejlen och det innebär att två timmar innan det börjar får du veta vart du ska och en möjlighet att boka en resa med Uber direkt från Cortana.
     
  • Tack vare feedback från Insiders så går det nu att ställa in att fönstrens titelrad ska vara mer framträdande och det går också att justera dess färg.
     
  • Start har fått förbättrade snabbmenyer (högerklicksmenyer).
     
  • Nya ikoner för många enheter i t ex Enhetshanteraren och för Registereditorn.
     
  • Aktiveringen har förbättrats så att det nu går att aktivera på fler sätt med hjälp av produktnycklar för Windows 7, 8 och 8.1, dock under förutsättning att det gäller samma dator förstås. Exakta villkor i appen Insider Hub.
     
  • Standardskrivare kan nu ställas in att alltid vara den senast använda skrivaren.

 

Rättelser:

  • Felaktiga varningar angående ändrat ringval borttagna.
  • Ljuduppspelning i Groove och liknande appar fortsätter nu när apparna minimeras.
  • Nu går det att snabbt klicka på ikonerna i meddelandefältet och ändå få se de utfällda meddelandena.
  • En del högerklicksmenyer har blivit mindre för dem med mus, tack vare feedback från insiders.
  • Möjligt att fästa kontakter på Start-menyn från Kontakt-appen.
  • Appar från Store uppdateras automatiskt.
  • mm

 

Kända problem:

  • Sökrutan fungerar inte i regioner där Cortana inte finns.
  • Xbox-appen har en minnesläcka ibland. Starta om appen för att få den att ge tillbaks minnet.
  • WebM och VP9 ingår inte i detta bygge utan återkommer i ett annat bygge.
  • Vissa små surfplattor går inte att uppgradera med detta bygge pga blåskärm (BSOD).

 

Hämtat från http://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/12/announcing-windows-10-insider-preview-build-10565/

 

Tillägg:

Finns info även här: http://techworld.idg.se/2.2524/1.639529/skype-windows-10

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ny aktiveringsmetod av Windows 10 från och med bygge 10565

 

”Gabe Aul, head of the Windows Insider program, has said that users of build 10565 can activate it using their Windows 7 or 8.1 product key directly, so there's no need to come from a previous OS install and follow the direct upgrade path.”

 

”This new behavior is currently part of the Windows Insider builds, but if everything works well, the same activation system might be used for the stable builds of Windows 10 too.”

 

Källa: http://news.softpedia.com/news/microsoft-fixes-the-windows-10-activation-mess-494445.shtml

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ny aktiveringsmetod av Windows 10 från och med bygge 10565

 

”Gabe Aul, head of the Windows Insider program, has said that users of build 10565 can activate it using their Windows 7 or 8.1 product key directly, so there's no need to come from a previous OS install and follow the direct upgrade path.”

 

”This new behavior is currently part of the Windows Insider builds, but if everything works well, the same activation system might be used for the stable builds of Windows 10 too.”

 

Källa: http://news.softpedia.com/news/microsoft-fixes-the-windows-10-activation-mess-494445.shtml

 

I bloggartikeln som mitt inlägg baserades på står det så här:

 

If you install this build of the Windows 10 Insider Preview on a PC and it doesn’t automatically activate, you can enter the product key from Windows 7, Windows 8 or Windows 8.1 used to activate the prior Windows version on the same device to activate Windows 10...

En nyckelfras i sammanhanget är nog the prior Windows version on the same device, alltså inte fritt fram att skriva in vilken produktnyckel som helst.

 

 

Kända problem:

  • Sökrutan fungerar inte i regioner där Cortana inte finns.

Bör börja fungera så här:

 

If Search isn't working for you, download *any* lang pack and it should work.

https://twitter.com/GabeAul/status/653676310498164736

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny aktiveringsmetod av Windows 10 från och med bygge 10565

 

”Gabe Aul, head of the Windows Insider program, has said that users of build 10565 can activate it using their Windows 7 or 8.1 product key directly, so there's no need to come from a previous OS install and follow the direct upgrade path.”

 

”This new behavior is currently part of the Windows Insider builds, but if everything works well, the same activation system might be used for the stable builds of Windows 10 too.”

 

Källa: http://news.softpedia.com/news/microsoft-fixes-the-windows-10-activation-mess-494445.shtml

Microsoft har nu kommit ut med mer detaljerad information om vad som gäller: http://answers.microsoft.com/sv-se/insider/forum/insider_wintp-insider_install/aktivering-frågor-och-svar-för-insider/97e787a2-6d9c-4397-a505-88ad97f9b18a

 

samt Aktivera den senaste versionen av Windows 10 Insider Preview

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

litet om hur det här med licenser funkat för mig.

ca 2004 fick jag hyra en HP med förinstallerad XP från min dåvarande arbetsgivare  Hyresavtalet var på fem år men efter ca 3 år lades min arbetsplats ned och jag fick överta PC:n som en del av avgångsvederlaget. Strax efter det rasade XP så totalt (det fanns en återställningspartition och en trave återställningsskivor som inte fungerade, HP kallade det  "Code Orange") att jag var tvungen att sände den tillbaka till HP (det femåriga serviceavtalet gällde fortfarande), 

Jag fick tillbaka den fullständigt fabriksåterställd och fortsatte köra men  2010 var det "Code Orange" igen. Jag hade en fullt fungerande, 6 år gammal PC, men utan OS. jag ringde HP men de tvådde sina händer, avtalet hade gått ut och jag rekommenderades att köpa en ny PC. Jag ringde MS som förstod mitt problem men jag hade en OEM licens så det var HP som ansvarade. Jag fick i alla fall ett tips från MS, jag kunde köpa en Win 7 skiva, priset på dessa var på fallande inför att Win 8 var på kommande.

Sagt och gjort jag köpte W7 Home och valde då att lägga på ett par 100 för att få en fullversion som jag installerade och fortsatte sedan att köra flera år tills moderkortet brann.

Då byggde jag en ny PC, plockade fram Win 7 skivan och installerade på den nya, Det var litet problem, jag kunde inte avregistrera Windows på den gamla som vid det laget låg i skroten men jag ringde MS och när de förstod att det var en full licens var de mycket hjälpsamma. 

Sedan uppgraderade jag till Win 8 Pro för ca 280 sek och nu Windows 10 Pro som är knutet till detta moderkort.

 

En sak som jag inte är säker på men som hembyggare i så fall bör tänka på:

När den här datorn ger upp andan kan jag bygga en ny och jag kan installera  W7 Home eller W8 Pro på den.

Men, vill jag ha W 10 (eller vad det nu är för version då) måste jag köpa en ny licens som då låses till moderkortet på den nya PC:n.

Men om det moderkortet ryker efter säg en vecka har jag naturligtvis garanti på kortet och får kanske ett nytt, men....

Då fungerar ju inte licensen på det nya kortet, måste jag då köpa en ny Windows 10 licens?

Vad jag förstår finns det inte  "full licenser" för Windows 10.

Eller har jag missat något?

Redigerad av RuneM
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Igår kom bygge 10576, vilket lär vara samma som den större uppdatering som går ut till alla användare av vanliga Windows 10 på måndag.

 

Nyheter:

  • Microsoft Edge kan nu "casta" video, bilder och ljud till en teve eller annan enhet som stödjer Miracast och DLNA. Kan t ex användas för att visa klipp på YouTube, album i Facebook och spela upp Pandora-musik. Inget stöd för att "casta" skyddat innehåll, t ex Netflix.
     
  • När man läser en PDF i Edge kan man fråga Cortana om något man stöter på där.
     
  • Betaversionen av Xbox-appen kan nu hitta och lägga till Facebook-vänner som också använder Xbox Live och en del annat nytt.

 

Rättelser:

  • Xbox-appen ska nu inte längre sluka minne.
  • Diverse rättningar när det gäller nästlad virtualisering.
  • Många rättningar när det gäller översättningar av text.
  • Sökrutan ska nu fungera även i länder där Cortana inte finns.

 

Kända problem:

  • När Åtgärdscenter visar ett meddelande reduceras ljudvolymen med 75%.
  • Särskild åtgärd krävs för att återfå Skype-meddelanden och -kontakter
  • Enheter med små skärmar blåskärmar efter uppdateringen och rullas tillbaka till föregående bygge.
  • Surface Pro 3 stängs av i stället för sätts i viloläge.
  • WebM och VP9 borttagna. VP9 återkommer i ett senare bygge.

 

Hämtat från http://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/10/29/announcing-windows-10-insider-preview-build-10576/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår kom bygge 10576, vilket lär vara samma som den större uppdatering som går ut till alla användare av vanliga Windows 10 på måndag.

 

Det stämde inte riktigt för nu har det kommit uppdateringar i form av ett nytt bygge och den större uppdateringen flyttades fram, preliminärt till den 10:e enligt rykten.

 

Bygge 10586 innehåller inga nyheter utan bara buggfixar och mindre förbättringar/justeringar.

 

Rättelser:

  • Fixat att när Åtgärdscenter visar ett meddelande reduceras ljudvolymen med 75%.
  • Fixat att Surface Pro 3 inte stängs av i stället för sätts i viloläge.
  • Fixat att disksnapshot.exe inte orsakar att kommandotolken blinkar (rapporterat av Insiders).
  • Windows kommer nu ihåg på vilket sätt du loggade in senast och antar att du vill logga in på samma sätt igen.
  • Fixat ett problem där förhandsvisningen av en flik i Microsoft Edge ibland blev svart.
  • Fixat att enheter med små skärmar inte blåskärmar efter uppgraderingen.
  • Mer tillförlitlig nerladdning av appar och spel från Store.

 

Kända problem:

  • Särskild åtgärd krävs för att återfå Skype-meddelanden och -kontakter
  • Funktionen Insider Hub kan behöva läggas till igen.

Från http://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/11/05/announcing-windows-10-insider-preview-build-10586/

 

 

Tillägg:

Enligt versionsinformation mm är det detta bygge som kommer att gå ut till alla vanliga Windows-versioner nästa vecka som Fall/November Update.

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Första preview-versionen inför nästa års (första) stora uppdatering (Redstone) är nu ute. Det är bygge 11082.

 

Man har framför allt infört förbättringar baserade på återkopplingen efter november-uppdateringen (version 1511, bygge 10586). Kända problem kommer att presenterad i Insider Hub i stället för i Windows-bloggen.

 

Om några månader kommer den snabba ringen att bli snabbare, dvs även byggen som inte har blivit lika mycket testade kommer att släppas där, så den som inte accepterar detta behöver byta till den långsamma ringen.

 

Hämtat från https://blogs.windows.com/windowsexperience/2015/12/16/announcing-windows-10-insider-preview-build-11082/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Bygge 11102 av Windows 10 Insider Preview har släppts och den innehåller en nyhet när det gäller Edge och det är att den nu har fått en ny historikmeny som man når genom att högerklicka på framåt- resp. bakåtpilarna.

 

Det finns ett antal kända problem:

  • Vissa PC-spel kraschar vid vissa händelser.
  • Vissa hjälpmedelsprogram, t ex skärmuppläsare, kraschar lätt.
  • Ibland visas ett meddelande om WSClient.dll när man loggar in och det finns en workaround för det.
  • Om du vid uppdateringen till detta bygge får ett meddelande om det trådlösa nätverkskortet behöver du installera dess senaste drivrutin först.
  • Connect-knappen i Åtgärdscenter visas inte.
  • Insider Hub uppdateras inte ordentligt.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygge 14251 som är den senaste i av Windows 10 "Redstone" Insider Preview för dom som har aktiverat "fast ring"

Det mesta av tidigare problem skall vara åtgärdat; tex. spel krascherna ovan samt en del nya saker som det är lite problem med:
https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/01/27/announcing-windows-10-insider-preview-build-14251/

  • You might see a WSClient.dll error dialog after logging in. We’re working on a fix for this but as a workaround, you can run the following in Command Prompt with administrative rights: schtasks /delete /TN “\Microsoft\Windows\WS\WSRefreshBannedAppsListTask” /F
  • The Connect button does not show up in Action Center. The workaround is to press Windows key + P and then click “Connect to a wireless display”.
  • Due to a recent memory management change, you may see periodic app crashes or other memory related app errors. The workaround is to reboot your PC.
  • F12 Developer Tools will not load in Microsoft Edge. Should be fixed in the next build.

 

Samtligt har Microsoft släppt nytt bygge (build) 10586.71 en "mellan uppdatering" (KB3124262) till vanliga Windows 10 ver.1511  Senaste bygge innan var 10586.63 Tidigare KB3124263 ersätts.

Man kan kontrollera ver.nr. och bygg-nummer genom att högerklicka Start > Kommandotolken > skriv winver

För dom som inte fått den via Windows update och inte orkar vänta på att den dyker upp kan manuellt hämta och installera, men annars kommer den så småningom till Windows update för alla.

http://www.tenforums.com/windows-10-news/38831-cumulative-update-windows-10-version-1511-kb3124262.html

Som vanligt säger inte Microsoft vad man åtgärdat i denna mer än detta: "Contains stability, performance, and security fixes". Och givetvis är det möjligt att vissa saker kanske inte fungerar som dom skall tills nyare bygge kommer.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Dags för bygge 14257 av Windows 10 och det som händer i Windows är fortfarande inte så synliga saker utan man lägger grunden för kommande synliga förändringar och fixar problem.

 

Exempel på fel som har åtgärdats:

  • Periodiska krascher i appar
  • Connect-knappen saknades i Åtgärdscenter.
  • Att Edge inte fungerade med F12 Developer Tools.
  • Föreslagna appar visades fast inaktiverat.
  • Problem med att ändra låsskärmens bild.
  • Skrivbordsikonerna blandades om efter ändring av DPI-inställning.
  • Omöjligt att klistra in filer i zip-filer (komprimerade mappar).

 

Kända problem:

  • "Reset This PC" i återställningsalternativen fungerar inte normalt.
  • Ibland visas ett meddelande om WSClient.dll när man loggar in och det finns en workaround för det.
  • Den framåtriktade kameran i datorer med Intel RealSense fungerar inte.
  • Efter inloggning kan flygplansläge visas som aktiverat fast det inte är det. Slå av och på flygplansläge för att få korrekt visning.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/02/03/announcing-windows-10-insider-preview-build-14257/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Ove Söderlund

Windows 10 Insider Preview build 14267 rullades ut i helgen, för mer information (på engelska):
Announcing Windows 10 Insider Preview Build 14267

 

Hittade ett mindre fel nästan direkt, mer irriterande än ett rent fel nämligen att den nya finessen att välja om man ska visa ikoner eller ikoner och namn i favoriter-verktygsfältet i Edge inte är översatt. Det blir så klart fixat till nyare releaser.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Det börjar rassla in Insider-builds nu, en större Windows 10-uppdatering (Redstone) för övriga Windows 10-användare väntas senare (senvåren / sommaren).

 

Windows 10 Insider Preview build 14279 har lanserats, för mer information (på engelska):

Announcing Windows 10 Insider Preview Build 14279

 

Här finns nu bl.a. Cortana för Mexikansk spanska, Brasiliansk portugisiska samt Kanadensiskt franska. Inloggningsskärmen och låsskärmen har slagits ihop till en. Fortfarande finns det issues med blåskärmar/krascher även i denna build. Märkte redan med build 14271 att det nästan var Windows Millennium Ed.-klass på stabiliteten  :huh:

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har bygge 14291 kommit ut för både PC och mobiler och nu börjar nya funktioner dyka upp, denna gång framför allt i Edge.

 

  • Nu går det att installera tillägg till Edge, än så länge finns det bara tre, men det kommer med all säkerhet fler snart. De som finns är Mouse Gestures, Microsoft Translator och "Reddit Enhncement Suite".
     
  • I Edge går det numera också att fästa (pin) flikar. En sådan flik finns alltid först bland flikarna, saknar stängningskryss, visar endast sin favoritikon för att spara plats och tas fram automatiskt när man startar Edge
     
  • I Edges adressfält kan man nu högerklicka och välja "Klistra in och öppna" när man har kopierat en länk någonstans.
     
  • Kartappen är uppdaterad med många nya funktioner.
     
  • Larm- och klockappen är förbättrad när det gäller att välja en tid, samt skapa och ändra larm och tider.
     
  • Insider Hub och Windows Feedback slås ihop till en enda app kallad Feedback Hub med fler funktioner (och några kända problem).
     
  • Ett antal buggfixar.

 

Där finns också ett antal kända problem:

  • Surface-enheter fryser ibland så en hård omstart krävs.
  • Datorer kan frysa när en Xbox-kontroll eller andra spelkontroller ansluts
  • Fel gällande användning av Hyper-V i kombination med Virtual Switch.
  • En del äldre appar/program kraschar ibland.
  • Kasperskys säkerhetsprogram är inte kompatibla.

 

Mer information:

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/03/17/announcing-windows-10-mobile-insider-preview-build-14291-for-pc-and-mobile/

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.653479/nu-kan-du-testkora-microsoft-edge-med-tillagg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...