Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Cecilia
 Share

Rekommendera Poster

Hej Cecilia du som verkar va expert på det här med Windows och datorer jag gick med Windows insider nyss men hittar inte ISO filen 14385 eller någon sida man laddar ner den från, du kanske har koll på det, Tacksam för svar gärna med länk till ISOn. MVH TL

Någon expert är jag inte, men just bygge 14385 går inte att hämta utan du får hämta ett tidigare bygge (14372) och sen uppdatera Windows. Men enklast är väl att följa instruktionerna på sidan https://insider.windows.com/Home/HowTo

 

Bra att veta: https://insider.windows.com/Home/GetStarted

Nerladdning: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windowsinsiderpreviewadvanced

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygge 14385 innehåller bland annat dessa fixar:

  • Det kända problemet i inlägg 49 har åtgärdats.
  • Batteritiden i Surface-enheter har förbättrats.
  • Orsaken till en Spotify-krasch har åtgärdats.
  • Orsaken till klippt Chrome-fönster har åtgärdats.
  • BSOD med mobil hotspot har åtgärdats.
  • Orsaken till att Edge-tilläggen LastPass och AdBlock inte visade förväntad information har åtgärdats.

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/07/09/announcing-windows-10-insider-preview-build-14385-for-pc-and-mobile/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En fråga. Är du med i insider programmet och uppdaterar du varje gång, när ett bygge kommer? Jag gick med tidigt, men tröttnade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga. Är du med i insider programmet och uppdaterar du varje gång, när ett bygge kommer? Jag gick med tidigt, men tröttnade.

Jag körde de tidiga byggena av Windows 10 Insider för att kolla lite på Windows 10 innan det var klart men har inte gjort det sen dess.

Normalt installeras väl nya byggen automatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde de tidiga byggena av Windows 10 Insider för att kolla lite på Windows 10 innan det var klart men har inte gjort det sen dess.

Normalt installeras väl nya byggen automatiskt.

 

Jo så är det väl. Var mest nyfiken på om du själv var med och provade alla nybyggen. Jag har som sagt hoppat av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Postad (redigerade)

Bygge 14393 är också det bygge som nu har släppts som Anniversary Update, dvs Windows 10 version 1607. Så för den som vill lämna preview-byggen och gå över till färdiga versioner är det rätt tid att göra det.

 

Microsofts tack till alla Insiders, särskilda bakgrundsbilder att ladda ner och om framtiden mm: https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/07/29/windows-insider-program-next/

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Ove Söderlund

Nu när det har gått ett par veckor sedan Anniversary update lanserades så börjar Microsoft nu att rulla ut nya uppdateringar till Insiders på Fast ring. Med sikte på en kommande Windows 10-uppdatering nästa år så har i dagarna har build 14901 släppts och information om denna build kan ni läsa på (info på engelska):

 
Förbättrad information som ges till användaren om hur de kan utföra vissa saker i Windows.
 
Allvarligaste buggen som Insiders kan vara beredd på är att Adobe Acrobat Reader kraschar när programmet startas.
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Microsoft jobbar hårt nu, verkar som utvecklarna också är tillbaka efter semestrar!  :P

 

Nytt bygge, build 14905 är det nu som gäller. I vanlig ordning utförlig info (på engelska) via följande länk:

Announcing Windows 10 Insider Preview Build 14905 for PC & Mobile

 

Kort info:

 

Adobe Reader som kraschar när användaren försöker starta programmet kvarstår.

 

Tillkommen bugg, Av/På-ikonen i startmenyn fungerar inte. Startmenyn stängs istället för att visa popup-menyn för Stänga av/Starta om. Alternativ metod är att högerklicka på Startmeny-ikonen alternativt använda kortkommandot WINDOWS + X.

 

Ny funktion, Microsoft Edge har fått nytt kortkommando CTRL + O för att sätta fokus till adressfältet.

 

Som sagt, mer och utförlig info i ovanstående länk!

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft jobbar hårt nu, verkar som utvecklarna också är tillbaka efter semestrar!  :P

 

Det som kommer nu verkar vara många förändringar i kärnan och sådana förändringar har utvecklarna nog inte fått lov att lägga in i byggena de senaste månaderna eftersom de leder till att vissa program slutar fungera, vilket förstås inte var acceptabelt strax innan release av Anniversary Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Det som kommer nu verkar vara många förändringar i kärnan och sådana förändringar har utvecklarna nog inte fått lov att lägga in i byggena de senaste månaderna eftersom de leder till att vissa program slutar fungera, vilket förstås inte var acceptabelt strax innan release av Anniversary Update.

 

Vilket troligen leder till att vi kommer att ha en "stökig" höst med mer eller mindre stabila builds. Blir spännande detta.  :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Dags för bygge 14915 i vilket Delivery Optimization över internet är infört. För övrigt är det många fixar för de buggar som dykt upp i de föregående byggena, t ex för problemet med Av-knappen som nämns i inlägg 61.

 

För mer info: https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/08/31/announcing-windows-10-insider-preview-build-14915-for-pc-and-mobile

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Och nu har bygge 14926 släppts.

 

Nyheter

  • Microsoft Rewards som innebär att man kan tjäna poäng genom att t ex söka med Bing, surfa med Edge och handla i Windows/Microsoft Store, poängen kan sen användas t ex vid köp i Store.
     
  • I Edge går det att sätta en Cortana-påminnelse för en webbsida man vill hantera senare och från påminnelsen i Åtgärdcentret kan man snabbt komma tillbaks till den sidan.
     
  • Förinstallerade appar som man har avinstallerat kommer inte längre att återinstalleras när man installerar ett nytt bygge.
     
  • Vid PIN-inloggning kommer nu alltid NumLock vara aktiverat.

 

Exempel på fixar och mindre förbättringar (fler finns på källsidan):

  • Adobe Acrobat Reader kraschar inte längre.
  • Inställningar kraschar inte längre när man väljer Personalization.
  • Skalning av fullskärmsspel har förbättrats.
  • Inte längre BSOD när vissa Kindles ansluts.
  • Förbättrad prestanda i Edge för vissa webbplatser.
  • Färre krascher i Edge.
  • Antalet staplar i WiFi-ikonen rättat.

 

Det finns en del kända problem.

 

 

Gamla preview-versioner kommer snart att sluta fungera så se till att du har den senaste.

 

 

Källa: https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/09/14/announcing-windows-10-insider-preview-build-14926-for-pc-and-mobile

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Och nu har bygge 14926 släppts.

 

  • Vid PIN-inloggning kommer nu alltid NumLock vara aktiverat.

 

 

Inte en dag för tidigt  :thumbsup:

Blir alltid en smula irriterad varje gång jag startat om datorn och glömmer att aktivera NumLock innan jag ska logga in. Lite surt att detta har fått leva med så länge i Windows 10 och inte hjälper det att ha NumLock = På i datorns Bios.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygge 14931 är nu ute.

  • Feedback Hub har fått några efterfrågade funktioner, t ex mörk mod, visning av feedback-författare och inställningar.
     
  • Kartappen har uppdaterats med nuvarande trafikläge och tema.
     
  • I Skype Preview i datorn går det nu att skicka och ta emot SMS och MMS när man har har ställt in Skype som standardapp i sin mobil med Windows 10.
     
  • Stöd för enheter med USB Audio 2.0.
     
  • Fixat att man inte får en svart skärm när man loggar ut för att byta till ett annat användarkonto.
     
  • Fixat att vissa appar slutade fungera efter uppdatering till nytt bygge.

 

Några kända problem:

  • Narrator och Groove Music
  • Oracle Virtualbox kraschar.
  • Tillvalda funktioner kan sluta att fungera. Lösningen är att aktivera dem på nytt.
  • Tabb-tangenten fungerar inte i Inställningar.
  • Tencent-program kraschar Windows (BSOD).

 

Ytterligare info: https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/09/21/announcing-windows-10-insider-preview-build-14931-for-pc/?OCID=WIP_r_18_Body_PCBuild

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Bygge 14936 ute nu, i vanlig ordning utförlig info om denna build på följande länk:

 
Inga stora kända buggar men värt att notera att Microsoft har tagit fram några nya tillägg till webbläsarens Edge som Insiders uppmanas att prova ut.
I övrigt har ett antal fixar som gjorts till mobilversionen av denna build.
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu finns bygge 14942 ute.

 

Nyheter:

  • Dölja app-listan i startmenyn
  • Betydligt förbättrad Foto-app
  • Förbättrad hantering av precisions-styrplattor
  • svchost.exe är nu uppdelad i flera processer om man har minst 3,5 GB RAM
  • Förbättrad hantering av "aktiva timmar" som styr när Windows-uppdateringar och deras omstart av Windows sker.
  • Förbättrad formulärhantering i Narrator.

Diverse buggfixar.

 

Mer info: https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/10/07/announcing-windows-10-insider-preview-build-14942-for-pc/

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
svchost.exe är nu uppdelad i flera processer om man har minst 3,5 GB RAM

Vad exakt betyder detta?

Jag har tidigare haft vissa anmärkningar på just svchost.exe och hur den ibland hoppar upp på CPU-användning och tar resurser, oftast på första processorkärnan i min 4-kärniga Intel Core i7 4790K vilken i regel är den som mest behövs till annat. Kommer svchost.exe att bli mer effektiv?

 

Förbättrad hantering av "aktiva timmar" som styr när Windows-uppdateringar och deras omstart av Windows sker.

Bra! Som det fungerar nu är det nästan löjligt dåligt för gemene man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte mer om förändringen av svchost än det som står på sidan jag länkade till.

 

Så vitt jag vet är kärnorna i processorn likvärdiga och jag tror inte man kan säga att en viss kärna behövs mer än någon annan utan Windows fördelar ut processer och trådar på de olika kärnorna för att det ska bli så bra som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Så vitt jag vet är kärnorna i processorn likvärdiga och jag tror inte man kan säga att en viss kärna behövs mer än någon annan utan Windows fördelar ut processer och trådar på de olika kärnorna för att det ska bli så bra som möjligt.

I teorin ja, stämmer säkert, men eftersom jag har på min högra bildskärm -CoreTemp gadget - (ja i Windows 10) så ser jag direkt vilken eller vilka  processorkärnor som arbetar, tittar jag samtidigt i Resursövervakaren så är det tydligt vilken process som tar upp vad och vilken del av processorn.

Oftast är det som sagt #1 (egentligen core 0) Varför? det vete fåglarna men svchost.exe gnäller på alla mina maskiner inkl. dom virtuella med Windows på.

Inte så att det stör mig jättemycket (har ju trots allt en del pulver i burken) men nog för att jag kan ifrågasätta hur denna process körs.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge som en kärna räcker till behövs ju ingen annan dras igång och det är väl så att Windows börjar med att använda den första kärnan. Visst kan svchost för Windows-uppdateringar gå igång och dra rejält i en kärna, men om något annat behöver ordentligt kraft samtidigt kommer den processen väl att läggas i en annan kärna, så har det i alla fall sett ut i min dator.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här går det undan så nu har bygge 14946 kommit ut.

 

Fler gester för styrplatta (touchpad) har lagts till, men de behöver konfigureras.

 

Fler inställningar för trådlösa nätverk.

 

Problemet med att Edge kraschade har lösts.

 

Flera andra fixar.

 

Det är ett känt problem att om man har installerat ett antivirusprogram kan uppdateringen till detta bygge misslyckas och även återställningen till läget innan uppdateringen misslyckas.

 

Problem med vissa Store-spel.

 

Källa: https://blogs.windows.com/windowsexperience/2016/10/13/announcing-windows-10-insider-preview-build-14946-for-pc-and-mobile

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...