Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 - Oktober 2020 Uppdatering


Cecilia
 Share

Rekommendera Poster

Igår kväll släpptes höstens stora uppdatering till Windows 10 som heter Oktober 2020 Uppdatering eller version 20H2. Versionen kommer som vanligt att bara dyka upp i Windows Update i ett mindre antal datorer till att börja med utifall att något problem dyker upp i vissa datorer och därefter i omgångar till allt fler datorer under några månader.

 

Det finns ett antal nyheter i uppdateringen och här är de viktigaste:

  • Den nya Microsoft Edge som är baserad på Chromium ingår
  • Uppfräschning och mindre förbättringar av startmenyn, Inställningar, Notiser, Aktivitetslisten mm

What’s new in the Windows 10 October 2020 Update

 

Som synes är det inte så mycket nytt utan Microsoft har gjort som förra året och låtit höstuppdateringen vara mer av en uppdatering där man fixar till problem och låtit nyheterna komma på våren. Det bör innebära att denna uppdatering är stabilare redan från början

 

Ytterligare några nyheter tas upp på sidan https://www.howtogeek.com/684812/whats-new-in-windows-10s-20h2-update-arriving-fall-2020/ liksom förtydliganden till vad Microsoft menar med sina beskrivningar av nyheterna.

 

Information om status på utrullningen och kända problem finns på sidan https://docs.microsoft.com/sv-se/windows/release-information/status-windows-10-20h2. För närvarande bör man nog undvika denna version om man har Conexant ljuddrivrutiner

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna tråd (ämne) är endast till för information och diskussion i största allmänhet kring uppdateringen. Om man får problem med uppdateringen och vill ha hjälp så startar man i stället sitt eget ämne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är lite nyfiken på hur de väljer vilka som ska få vara försökskaniner. Det brukar alltid dröja ett tag innan jag får dem, och lika glad är jag för det. Jag brukar ändå alltid pausa uppdateringarna och rätt vad det är har den försvunnit eftersom problem uppstått. Om nu alla försökskaniner gör likadant blir det svårt för MS att få feedback. Varför kan de inte bara installera på egna maskiner tills allt är kollat, liksom man gör med t ex vaccin mot Corona?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har testat på egna datorer sen i våras. På utvecklingsavdelningarna lär de ha det allra senaste bygget (nytt varje natt i stort sett) och på de flesta andra avdelningar lär de få nya byggen varje vecka typ det som skickas ut till Insiders som Development Build. Även om det är ett stort företag så finns inte all världens olika datorer representerade och ändå mindre alla varianter som finns därför att folk har installerat olika sorters program i dem.

 

Normalt är det de nyaste datorerna som får dessa stora uppdateringar först eftersom det är sannolikast att de har nya drivrutiner som är kompatibla även med en ny Windows-version. Sen om Microsoft märker/vet att det finns risk för problem pga en viss hårdvara eller visst program, som nu Conexant-drivrutiner, så innebär det att man får vänta.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iso filen är så stor (4.648832 GB) att den inte ryms på en single-sided DVD 4.7GB disk, men på en Blu-ray var det inget problem att bränna filen.

Att bara uppdatera 2004 till 2010 tar ovanligt lång tid, men det bör vara klart inom en timme.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Avicii:

Att bara uppdatera 2004 till 2010 tar ovanligt lång tid

Det var ju lite konstigt för Microsoft skrev att det skulle gå ovanligt fort.

Citat

People running the May 2020 Update will have a faster overall update experience because the update will install like a monthly update,

https://blogs.windows.com/windowsexperience/2020/10/20/how-to-get-the-windows-10-october-2020-update/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hösten är här och med den 20H2. :D

 

Det tog mer än 1 timme. Moderkort, processor och RAM är 2 år gamla och var det senaste då. Mer än tillräckligt med diskutrymme finns. Nu är det klart på den ena, 2 återstår (med samma komponenter).

 

 

20H2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Avicii:

Hösten är här och med den 20H2. :D

 

Citatet gällde dem som nu kör majuppdateringen och planerar att uppdatera till 20H2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Citatet gällde dem som nu kör majuppdateringen och planerar att uppdatera till 20H2.

 Jag hade/har 2004 på alla datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var därför jag skrev att det var konstigt.

Eller använde du Blueray-skivan i stället för Windows Update?

Det skulle ju i så fall kunna vara orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Det var därför jag skrev att det var konstigt.

Eller använde du Blueray-skivan i stället för Windows Update?

Det skulle ju i så fall kunna vara orsaken.

Jag gjorde uppdateringen direkt.

Iso-filen har jag bara på skiva för att kunna göra en ny installation utan att uppdatera.

Jag gjorde inte min uppdatering via Windows Update, utan med uppdateringsassistenten från Ladda ned Windows 10 sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, kan ju tänkas att det tar längre tid då eftersom det inte installeras på samma sätt som en vanlig månadsuppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Cecilia:

Normalt är det de nyaste datorerna som får dessa stora uppdateringar först eftersom det är sannolikast att de har nya drivrutiner som är kompatibla även med en ny Windows-version.

Förvånansvärt snabbt och smärtfritt här! ?

(HP 250 G7 Notebook PC)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig tog det ca 10 minuter, dvs det gick snabbare än en månatlig  tisdagssäkerhetsuppdatering. Och ingenting ändrades (och försämrades) i Startmenyn som det skrevs om här:
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.739803/windows-10-october-2020?queryText=edge 

Så länge jag får behålla de inställningar jag tidigare gjort i Windows 10 är jag nöjd och hittills har jag inte haft något att klaga på:D

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går också att lägga Windows 10 på USB-minne om man vill göra en nyinstallation. Ett minne på 8GB räcker.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-10-21 14:48, skrev Avicii:

Iso filen är så stor (4.648832 GB) att den inte ryms på en single-sided DVD 4.7GB disk, men på en Blu-ray var det inget problem att bränna filen.

Windows 10-filen innehåller 6 olika versioner av Windows 10.

Windows 10 Home

Windows 10 Home (N)

Windows 10 Education

Windows 10 Education (N)

Windows 10 Pro

Windows 10 Pro (N)

 

Om du tar bort de versioner du inte behöver från install.esd-filen som finns i ISO-filen och behåller de versioner du vill använda (t.ex. Windows 10 Home och Pro) kan du reducera storleken på ISO-filen med ca. 750MB, vilket gör att den då får plats på en DVD.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev X-Men:

Windows 10-filen innehåller 6 olika versioner av Windows 10.

Windows 10 Home

Windows 10 Home (N)

Windows 10 Education

Windows 10 Education (N)

Windows 10 Pro

Windows 10 Pro (N)

 

Om du tar bort de versioner du inte behöver från install.esd-filen som finns i ISO-filen och behåller de versioner du vill använda (t.ex. Windows 10 Home och Pro) kan du reducera storleken på ISO-filen med ca. 750MB, vilket gör att den då får plats på en DVD.

 

Det var bara för info jag skrev det jag skrev.

 

Jag har interna Blu-ray spelare/brännare i alla mina datorer. All installera från en Blu-ray skiva funkar alldeles utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia unpinned this ämne
 Share



×
×
  • Skapa nytt...