Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Release av Windows 11


Cecilia
 Share

Rekommendera Poster

Microsoft har nu släppt Windows 11 och beskriver de viktigaste 11 nyheterna på sidan https://blogs.windows.com/windowsexperience/2021/08/31/windows-11-available-on-october-5/.

 

Versionen kommer i vanlig ordning att komma i Windows Update i omgångar under minst ett halvår och först kommer det till de nyaste datorerna.

 

För den som inte vill vänta kan man ladda ner Windows 11 på sidan https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11.

 

Windows 11 ställer en del nya krav på datorn och Microsoft listar dem på sidan https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-11-specifications.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fyll gärna på med mer information om Windows 11 men om du har frågor gällande problem så starta en ny egen tråd om det så att detta blir just en informationstråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar undra om Windows 11 store läckte ut lite tidigt, då jag märkte igår att store hade ändrat sig lite i Windows 10, bland annat så hade rubrikerna på flikarna blivit på engelska helt plötsligt.

 

Redigerad av .M
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ISO-filen som finns att hämta är stor. Den är 5,3GB och det innebär att den kräver en dubbellagers-DVD om filen skall brännas till skiva eller ett USB-minne som är minst 6GB stort (8GB är närmast i standardutförande).

Dessutom måste USB-minnet vara formaterat som NTFS. FAT32 fungerar inte då install.wim-filen är 4,55GB stor. Så stora filer tillåts inte under FAT32.

NTFS-formaterade minnen/diskar fungerar inte på alla datorer att starta en installation från. Det går att krympa install.wim-filen, antingen genom att ta bort alla versioner som inte behövs eller konvertera den till install.esd.

Konvertering till install.esd kan göras med hjälp av DISM-kommando som kan aktiveras om Windows AIK är installerat. Windows AIK är kostnadsfritt.

 

Följande versioner finns i ISO-filens underfil med namnet install.wim:

 

Windows 11 Home

Windows 11 Home N

Windows 11 Education

Windows 11 Education N

Windows 11 Professional

Windows 11 Professional N

Windows 11 Professional Education

Windows 11 Professional Education N

Windows 11 Professional for Workstations

Windows 11 Professional N for Workstations

 

Ovan nämnda versioner med suffixet "N" innebär att versionen saknar Windows MediaPlayer och tillhörande funktioner.

 

Jag håller på att konvertera install.wim till install.esd. Återkommer när det är klar med information om storleken på filen.

Redigerad av X-Men
Lagt till ett " - " i ordet "install.wimfilen" för att tydliggöra namnet
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konvertering av install.wim till install.esd innebär att install.esd får plats på ett USB-minne som är FAT32-formaterat.

Filen install.esd blir 3,48GB stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

ISO-filen som finns att hämta är stor. Den är 5,3GB och det innebär att den kräver en dubbellagers-DVD om filen skall brännas till skiva eller ett USB-minne som är minst 6GB stort (8GB är närmast i standardutförande).

Jag laddade ner ISO-filen och brände på en Blu-ray skiva. Funkar fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows update på min dator sa att min dator är kompatibel med 11 och jag kommer få installation så småningom. Så jag tänkte nog inte jäkta och försöka hålla på med iso-filer och usb-minnen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte hålla på med ISO-filer och USB-minne om du bara skall uppgradera.

Hämtar du ISO-filen och sparar den på din disk i datorn är det bara att tuta och köra efter att du packat upp ISO-filen.

 

Spara filen i en egen mapp och packa upp den där.

Klicka sedan på setup.exe så startar installationen av Windows 11 och du kan välja, precis som med Windows 10 tidigare, om du vill uppgradera och behålla alla dina program, filer dokument med mera eller göra en "ren" installation.

 

Inget krångel med att krympa install.wim, formatera en USB-enhet till NTFS, använda dubbellagers-DVD eller annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som Microdoft vill förlora ett antal kunder på sitt Windows .... testade alla mina tre datorer och ingen blev godkänd  .... förstår att en av dessa inte klarar 'gränsen' men de två nya MSI och ASUS  som jag har trodde jag klarade att installera W11 på  ... njet!   

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, skrev larsgunnar:

Känns som Microdoft vill förlora ett antal kunder på sitt Windows .... testade alla mina tre datorer och ingen blev godkänd  .... förstår att en av dessa inte klarar 'gränsen' men de två nya MSI och ASUS  som jag har trodde jag klarade att installera W11 på  ... njet!   

Välkommen till forumet!

 

Om du eller andra är intresserade av att köra Windows 11 ändå så skriver Sweclockers att Microsoft har kommit ut med en anvisning för hur man kommer runt hårdvarukraven genom en liten ändring i registret. Dock har anvisningen fullt med varningar också.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32913-anvandare-far-vag-runt-sakerhetskrav-i-windows-11

https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-windows-11-e0edbbfb-cfc5-4011-868b-2ce77ac7c70e

 

Tillägg: Nu har PC för Alla också skrivit om det: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.756941/microsoft-erbjuder-vag-runt-tpm-20-kravet-i-windows-11

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev larsgunnar:

förstår att en av dessa inte klarar 'gränsen' men de två nya MSI och ASUS  som jag har trodde jag klarade att installera W11 på  ... njet!   

Om dina MSI- och Asus-datorer är nya är det ändå kanske möjligt att de klarar Windows 11. Vad som kan krävas är ändringar i BIOS. Om TMP och/eller Secure Boot är inaktiverade kommer Windows 11 inte att kunna installeras.

Kontrollera i BIOS att båda funktionerna är aktiverade för att säkerställa att de inte är orsaken till att W11 inte accepteras. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Version 21H2 på en uppgraderad 10 Pro dator med lokalt konto. 

Mycket tweakande återstår för att få ett användbart system, t.ex. saknas Quick Launch och taskbar.

 

21H2.png.dbba9e999f59eaba22a0681bd821fc04.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Avicii:

saknas Quick Launch och taskbar.

Vadå saknas hela taskbar? Ingen startknapp, ingenting?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va trött man blir på MS!!!

Måste man köpa dyra datorer för att fortsätta att använda windows?

Vad har 11:an att tillföra en vanlig användare som är värt att köra MS system?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev tompa48:

Måste man köpa dyra datorer för att fortsätta att använda windows?

Nej, lika lite som vid alla andra tillfällen som det har kommit ut nya Windows-versioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va trött man blir på MS!!!

Måste man köpa dyra datorer för att fortsätta att använda windows?

Vad har 11:an att tillföra en vanlig användare som är värt att köra MS system?

 

Så här svarar verktyget för kontroll som man kan ladda ner

 

image.png.d3fcfb7b52fc00c0a35961441bc53a23.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev tompa48:

Va trött man blir på MS!!!

Måste man köpa dyra datorer för att fortsätta att använda windows?

Vad har 11:an att tillföra en vanlig användare som är värt att köra MS system?

 

Så här svarar verktyget för kontroll som man kan ladda ner

 

image.png.d3fcfb7b52fc00c0a35961441bc53a23.png

Ta del av Cecilias inlägg här:

 

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev tompa48:

Va trött man blir på MS!!!

Måste man köpa dyra datorer för att fortsätta att använda windows?

Vad har 11:an att tillföra en vanlig användare som är värt att köra MS system?

 

Så här svarar verktyget för kontroll som man kan ladda ner

 

image.png.d3fcfb7b52fc00c0a35961441bc53a23.png

Utpekningen av processorn ska man tydligen inte vara säker på. Många som rapporterar att verktyget har sagt att deras processor inte stöds samtidigt som det går utmärkt att installera Windows 11.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, skrev Cecilia:

Utpekningen av processorn ska man tydligen inte vara säker på. Många som rapporterar att verktyget har sagt att deras processor inte stöds samtidigt som det går utmärkt att installera Windows 11.

Det kan jag skriva under på!

Har en kompis som har en nyare Intelprocessor. Enligt Microsofts program är den inte kompatibel med W11 då den har endast en kärna.

Saken är att den har fyra kärnor och stöd för HyperThreading (varje kärna jobbar som om den var dubbel).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått samma svar från både Microsoft´s och Ashampoo´s testprogram att processorerna i mina datorer inte stöds av Windows 11 fast de med råge överstiger kraven. Skumt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser man olika kommentarer, inlägg i andra forum, och det jag själv sett när jag testar, så tänker jag vänta med att installera 11´an skarpt, lägger nog in den skarpa som virtuell först innan den åker in i burken, det jag sett som nytt som verkar intressant, så kan jag vänta, mycket av det nya, kommer jag inte att använda ändå, vissa andra detaljer är inte i min stil som jag skulle vilja ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cha out there! På min i veckan inköpta Gamer Multicore – PUBG (Itsale.se) så var inte TPM 2,0 heller aktiverat. Var inne å rotade lite i BIOS men fann inte någon inställning, men sedan gjorde jag som denna länken beskriver å vips så var 2,0 enabled :) https://support.microsoft.com/en-us/windows/enable-tpm-2-0-on-your-pc-1fd5a332-360d-4f46-a1e7-ae6b0c90645c#bkmk_enable_tpm

Ni kanske redan kollat upp det? Har inte följt hela tråden här, men blev "lite glAD" när man lyckas "med något" 😅

Take care out there! And remember MS ruels over us 🤔!? NOPE!!

//R

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...