Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 - Maj 2020 Uppdatering


Cecilia
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Den 28 maj förväntas Microsoft släppa Maj 2020 Update, även kallad version 2004 och 20H1. Versionen kommer som vanligt att bara dyka upp i Windows Update i ett mindre antal datorer till att börja med utifall att något problem dyker upp i vissa datorer och därefter i omgångar till allt fler datorer under några månader.

 

Det finns ett antal nyheter i uppdateringen och här är de viktigaste:

  • För nya datorer stöds inte längre 32-bitars Windows utan datortillverkare måste nu skicka med 64-bitars Windows.
  • Stöd för 10:e generationen av Intel-processorer och 4000-serien av Ryzen-processorer stöds.
  • Nya ikoner för många appar/program.
  • Videouppspelningar får en stor prestandaförbättring i och med version 2.7 av Windows Display Driver Model (WDDM).
  • Återställning av Windows 10 går att göra från en systemavbild som finns på en Microsoft-server (online, moln), så kallad Cloud Download (Molnnerladdning).
  • Windows Sök blir smartare för att förbättra prestandan.

 

Hämtat från https://www.windowslatest.com/2020/05/17/windows-10-may-2020-update-details/.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna tråd (ämne) är endast till för information och diskussion i största allmänhet kring uppdateringen. Om man får problem med uppdateringen och vill ha hjälp så startar man i stället sitt eget ämne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever

Trodde först att det var frågan om en uppdatering som skulle komma 10 Maj 2020 men nu förstår jag att det är något som kommer framöver.

 

Tack för infon btw. Nu får man se till att ha ledigt hdd utrymme då jag kan tänka mig att det är 30GB som ska ner eller i vart fall 30GB ledigt hdd utrymme som krävs då den nuvarande v1903 kommer att sparas parallellt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Öland4ever:

Trodde först att det var frågan om en uppdatering som skulle komma 10 Maj 2020 men nu förstår jag att det är något som kommer framöver.

Tack för påpekandet :) nu har jag ändrat rubriken lite så förhoppningsvis tydligare nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidan https://www.howtogeek.com/438830/whats-new-in-windows-10s-20h1-update-arriving-spring-2020/ tar upp dessa nyheter (förutom de som redan nämnts):

 

  • Bättre kontroll över valfria uppdateringar
  • Bättre kontroll över hur mycket bandbredd som Windows Update använder
  • Bättre kontroll över vilka appar som startar automatiskt
  • Cortana har fått ett förbättrat gränssnitt men kan inte styra "smarta" hem.
  • Windows Subsystem for Linux (WSL) version 2 med Linux-kärna
  • Aktivitetshanteraren visar om det gäller en SSD eller en mekanisk hårddisk (HDD) samt grafikchipets (GPU) temperatur.
  • Xbox Game Bar visar FPS.
  • Går att byta namn på de virtuella skrivborden.
  • Statussidan för nätverksanslutningar är omgjord.
  • Stöd för nätverkskameror
  • Diskrensning tar inte bort nerladdade filer.
  • Paint och WordPad är nu valfria funktioner som kan inaktiveras.
  • Sökpanelen (sökfönstret) har fått nya funktioner.
  • Parning av Bluetooth-enheter förbättrad.
  • Markören för var man är i en text har fått fler inställningar.
  • Ögonstyrning har fått nya funktioner.
  • Språkinställningar är förbättrad.

Dessutom några mindre förbättringar och ändringar när det gäller:

DirectX 12

Kaomoji

Inställningar

Trådlösa nätverk

Hjälpmedel

Powershell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 kända problem med uppdateringen som undersöks av Microsoft: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.735309/har-ar-de-10-storsta-problemen-med-windows-10s-maj-uppdatering

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/release-information/status-windows-10-2004#381msgdesc

Microsoft avråder från att installera uppdateringen manuellt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Kolla om du har någon återställningspunkt kvar 

Har upptäckt att av någon anledning - helt plötsligt efter uppstart för dagen - var återställningspunkter samt tilldelat diskutrymme för dessa två-tre punkter försvunnet.

Det blev till att tilldela diskutrymme på nytt och skapa en ny återställningspunkt.

Märkligt.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever

Jag kan ju passa på att fråga ang de problem som nämnts i tråden. Om man väntar någon månad eller två så borde ju den uppdatering man får ner efter sommaren vara tillrättalagd så man slipper dessa problem. Eller tänker jag helt fel? Den uppdatering v2004 som MS släppte i maj med dessa "buggar" bör ju vara tillrättalagda om man väntar några månader. Eller?

 

Tillhör den där gruppen av datoranvändare som vill ha absolut minsta möjliga strul med mina maskiner. Kör för övrigt Win 10 Pro v1903 just nu sedan något år tillbaka som funkar perfekt. Uppdaterar datorn dagligen med senaste versionen av Defender m fl men har ännu inte uppdaterat till v2004.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar på Microsoft-länken i inlägget 28 maj så ser du statusen för de problemen. En del är åtgärdade. Sen är det ju inte alla problem som spelar någon roll för en hemanvändare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade Windows 10 version 2004 till min bror för en månad sedan.

Han upplever inga problem.

Redigerad av X-Men
Ändrat från Windows 20 till det korrekta, Windows 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland4ever
2 timmar sedan, skrev Cecilia:

Om du kollar på Microsoft-länken i inlägget 28 maj så ser du statusen för de problemen. En del är åtgärdade. Sen är det ju inte alla problem som spelar någon roll för en hemanvändare.

 

38 minuter sedan, skrev X-Men:

Jag installerade Windows 20 version 2004 till min bror för en månad sedan.

Han upplever inga problem.

Jag avvaktar i vart fall till efter sommaren. Nu när det är en halv miljon turister på Öland så går det mobila bredbandet tröstlöst långsamt. Nätet (lokalt) är väl bara byggt för lokalbefolkningen på några tusen året-runt-boende kan jag tänka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag stod det att version 2004 var färdig att ladda ner för min dator, som sagt laddade ner den och den installerades, men vid omstart bluescreen varvid datorn startades om och installationen togs bort, bra början ..;)

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu så fungerade uppdateringen 2004 utan problem..

uppdaterade skrivardrivrutin men vet inte om detta var det som avhjälpte blåskärmsproblemet vid första försöket..?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia unpinned this ämne
 Share



×
×
  • Skapa nytt...