Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC hittar inte NYA nätverk


MonikaM
 Share

Go to solution Solved by X-Men,

Rekommendera Poster

Hej, i hushållet har det installerats ett nytt nätverk via meshsystemet TP-link Deco X60.

ALLA andra enheter vi har i hushållet hittar detta nätverk, förutom min PC!  

På min lista över befintliga nätverk finns endast  "modernätverket" som är Com Hems router.

Innan TP-linken installerades var det inte några problem att hitta andra nätverk.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

/Monika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack!

Tyvärr ingenting, har gått så långt som att göra en Nätverksåterställning utan resultat. 

Har alltså anslutning till Internet men datorn hittar inte det nyligen installerade mesh-nätverket, och min PC är enda enheten i hushållet som inte kan ansluta. Har alltså problem när jag ska skriva ut eftersom PC och skrivare inte ligger på samma nätverk.

/ Monika

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn lite äldre så att inte trådlöst nätverk över 5 GH-bandet stöds och mesh-nätverket använder bara den frekvensen?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deco X60 stöder 5GHz-bandet men även 2,4GHz-bandet. 
Precis som Cecilia påpekar kan din dator kanske bara ha stöd för 2,4GHz-bandet.

Du måste således se till att aktivera även 2,4GHz-bandet för att se om din dator hittar nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej @Cecilia @X-Men

Tack för era svar!

Nätverkskortet i datorn är Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3165 och har stöd för både 2.4 och 5.2GHZ. Det nätverk som datorn hittar nu sänder på band 5GHZ, så antar att det inte är problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 GHz är aktiverat i Deco, hur menar du konfigurerat?

Galen tanke kanske men det enda som är "annorlunda" med min PC jämfört med de andra enheterna är att den har Norton installerat. Jag har testat att sätta av Smart brandvägg i Norton och det hjälpte inte, men kanske är det något annat som behöver ställas om i Norton?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns SSID och krypteringsnyckel (lösenord), inga filter som bara tillåter eller förbjuder vissa enheter.

 

Norton kan definitivt spöka. Det enklaste sättet att kolla det är nog att avinstallera Norton så här: https://support.norton.com/sp/en/us/home/current/solutions/v15972972

Efter omstarten se hur det är med trådlösa nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppskattar din input! Avinstallerat Norton och startat om men Deco nätverket hittas fortfarand inte.

Chattade med Tp-link och fick ett svar jag inte förstår. Gör du kanske?! Hen frågade efter Intel, angav då Intel(r) dual band wireless-ac 3165 och jag fick svaret:

got it. if that's the case you need to contact the pc support to check for wifi adapter updates. because your driver might not be supported of AX standard. 802.11ax standard that's why the pc cannot scan deco. as we all know, this deco is wifi 6 and supports 802.11ax standard

Drivrutinen är uppdaterad, och konstigt om den inte skulle stödjas, men kan man kolla det någonstans?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter vad jag förstår så kan det vara en drivrutin som ska uppdateras:

https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000054799/network-and-i-o/wireless.html

 

 

Men innan det görs så kan vi titta vad du har för version på drivrutinen nu.

 

Högerklick på Start – Enhetshanteraren – klicka fram Nätverkskort, klicka fram Egenskaper med högerklick. Under fliken Drivrutiner syns nuvarande version.

 

 

 

 

 

Redigerad av Thirteen
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev MonikaM:

Chattade med Tp-link och fick ett svar jag inte förstår. Gör du kanske?! Hen frågade efter Intel, angav då Intel(r) dual band wireless-ac 3165 och jag fick svaret:

got it. if that's the case you need to contact the pc support to check for wifi adapter updates. because your driver might not be supported of AX standard. 802.11ax standard that's why the pc cannot scan deco. as we all know, this deco is wifi 6 and supports 802.11ax standard

802.11ax är en relativt ny standard som också kallas WiFi (version) 6.

802.11ac (som din dator har), även kallad WiFi 5, är en lite äldre standard.

Men det är ju meningen att routrar med WiFi 6 ska vara bakåtkompatibla och stödja även enheter med WiFi 5.

 

Så här skriver TP-Link om stöd för olika standard:

Citat

IEEE 802.11 ax/ac/n/a 5 GHz, IEEE 802.11 ax/n/g/b 2.4 GHz

https://www.tp-link.com/us/deco-mesh-wifi/product-family/deco-x60/

Så det ska ju gå bra att anslutna en enhet som följer 802.11 ac, alltså din dator. Vänd dig till supporten igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Thirteen:

Glöm mitt inlägg. ? 

Det är väl bra med en extra koll av drivrutinen :thumbsup:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Du kan hämta den senaste versionen av drivrutin till ditt nätverkskort hos Intel, på denna sida:

 

https://downloadcenter.intel.com/download/29849/Windows-10-Wi-Fi-Drivers-for-Intel-Wireless-Adapters

 

Drivrutinen innehåller versioner för flera olika modeller, bl.a. den modell du har:

 

https://downloadmirror.intel.com/29849/eng/ReleaseNotes_WiFi_21.120.2.pdf

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wow!! Det funkade, nu hittar även min pc nätverket :) Tack @X-Men 

Jag trodde att den senaste drivrutinen hämtades automatiskt när man väljer att uppdatera, men så var det tydligen inte.

Tack också till @Ceciliaoch @Thirteenför alla goda råd.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev MonikaM:

Jag trodde att den senaste drivrutinen hämtades automatiskt när man väljer att uppdatera, men så var det tydligen inte.

När du väljer uppdatera inuti Windows så kommer Windows att kolla om Microsoft har någon nyare drivrutin. En del tillverkare skickar nya drivrutiner till Microsoft men långt ifrån alla och det är därför bra att kolla efter nya drivrutiner hos tillverkarna också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev MonikaM:

Jag trodde att den senaste drivrutinen hämtades automatiskt när man väljer att uppdatera, men så var det tydligen inte.

Lurar mig själv många gånger med att tänka att Microsoft har naturligtvis de senaste drivrutinerna. Inte ofta, men ibland blir man påmind att så inte är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...