Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router/wifi hjälp (docsis, fibercoax) comhem, köpingkabeltv.


Sinnesfrid

Rekommendera Poster

Okej så jag vill skaffa wifi i hemmet men är inte exakt säker på hur jag ska koppla det, vad jag eventuellt behöver inhandla och är helt borta på alla termer så förklara gärna så grundligt som möjligt.

Har tidigare haft comhem och har ett modem/trådlös router ifrån dem. Men har nu flyttat till Köping och i min nya byggnad så finns inte comhem utan måste ta internet ifrån Köping kabeltv.
Hos comhem så hade jag ett modem/router kopplat direkt i väggen (dom kallar det fibercoax eller tre håll i väggen) Är det samma som DOCSIS?
Hursomhelt så Köpingkabeltv erbjuder enbart basiska modem till sina kunder så behöver skaffa en egen router. Precis som med kom hem så är det tre håll i väggen, samma som fibercoax var hos comhem (återigen inte säker om det innebär DOCSIS eller inte)
Jag har försökt att koppla in mitt modem ifrån comhem då den hade trådlös men den kopplar inte upp sig på internet och internet lampan bara blinkar men kopplar aldrig upp.
Är modemet ifrån comhem bundet till comhems nät och kan inte användas för andra nät eller finns det någon inställning för att fixa det?

Om det är bundet och jag måste skaffa en ny router vilken slags router behöver jag skaffa för att kunna få det trådlöst? Hur vet jag att jag handlar rätt router? Behöver jag en som man kopplar in i dom tre hållen eller en separat som kopplas samman med mitt nuvarande modem?
Modemet som Köpingkabeltv ger ut har enbart tre hål, ett för en singuljär nätverkskabel, ett för ström och sen den utstickande metalliska som man måste skruva dit och som man sedan kopplar in i väggen i deras förutbestämda håll och skruvar åt där för att få internet (fibercoax, återigen osäker om detta även är vad som kallas DOCSIS eller inte)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gissning är att den enhet du fått av KöpingkabelTV ska anslutas till väggen med ena anslutningen och den andra anslutningen ska anslutas med nätverkskabel  till din dator eller till din nya router.

Som du inhandlar själv.

Högst betyg på prisjakt från många användare har ASUS RT-N66U och den nyare ASUS RT-AC66U. Jag har själv den äldre RT-N66U.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386&o=produkt_betyg#rparams=m=s334112890

Jag köper enligt principen , köp bra, ofta dyra produkter och gråt en gång.

Så jag hade köpt en

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1291082

Tänk på att kylflänsarna / kylkanalerna i den går från ena kortsidan till andra kortsidan så jag har min hängande på en vägg för bästa kylning med långsidan vertikalt för att luft ska kunna strömma genom kylkanalerna så bra som möjligt genom "skorstenseffekten". Man bygger ju skorstenar vertikalt för att få "drag" i spisen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...