Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen blir vit


asa-nesse
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, skrev asa-nesse:

En Lagavulin 15YO blir väl bra? 

När du har avnjutit din Lavagulin, skulle du kunna prova en "clean start". Det är inte alls så avancerat som det kanske låter.

Skriv msconfig i sökrutan. Klicka på Tjänster. Markera Dölj alla Microsoft-tjänster. Välj alla de tjänster som finns kvar och inaktivera alla. Starta om datorn. Skulle det komma upp något nytt inloggningsalternativ, klickar du på ditt namn nere till vänster och loggar in.

Om ditt problem kvarstå, går du in och aktiverar alla tjänster igen. Då ligger inte problemet där.

 

Om du inte får vit skärm efter att ha inaktiverat tjänsterna, har du lite jobb framför dig för att hitta vilken tjänst som är boven.

Aktivera hälften av tjänsterna. Om problemet inte återkommer vet du att dessa är ok. Då ligger problemet i någon av de andra tjänsterna. Sedan är det bara att fortsätta på samma sätt tills du hittar boven.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Om du tittar på första sidan i den här tråden ser du att jag redan gett dig den länk du nu får av Cecilia men det skadar förstås inte att upprepa den. På första sidan gav jag dig också en länk från sajten "enkelteknik" som förklarar mer än vad jag gjorde om felsäkert läge. Det är litet krångligt att ta sig till felsäkert läge i Windows 10 men det är bra att kunna. Jag utnyttjar det ibland.

Tycker inte du skall anmärka på att Cecilia lägger in länkar som du redan lagt in då du själv lägger in länkar som Cecilia redan lagt in.

 

Att starta Windows 10 i ”Felsäkert läge” är inte krångligt alls!

Av någon anledning anges det en onödigt krånglig väg på eForum när det finns betydligt enklare sätt att starta ”Felsäkert läge”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev X-Men:

Tycker inte du skall anmärka på att Cecilia lägger in länkar som du redan lagt in då du själv lägger in länkar som Cecilia redan lagt in.

 

Att starta Windows 10 i ”Felsäkert läge” är inte krångligt alls!

Av någon anledning anges det en onödigt krånglig väg på eForum när det finns betydligt enklare sätt att starta ”Felsäkert läge”.

Än en gång, tack till alla som försöker hjälpa mig. Felsäkert läge skall jag testa i morgon, kanske, om jag inte har något bättre för mig. Ni får tänka på att jag tillhör riskgruppen. ? Förr i tiden hade vi ett företag här i Halmstad som hette "Datorpatrullen". Stötte man på oöverstigliga problem så ringde man honom och han ryckte ut och löste det mesta. Han var helt seriös,  man fick tom faktura med momsregnr. Tyvärr har han flyttat och lagt ner. Löste han det inte på plats så tog han med sig datorn och kom tillbaka med den nästa dag. Till ett överkomligt pris. Nu drar jag mig strax tillbaka till TV:n och tittar på Bosch på HBO, sista säsongen. Bästa kriminal-serien på tv just nu i mitt tycke. Sedan tar jag tag i mitt datorproblem i morgon igen. Alla förslag är välkomna. Tänk i så fall på att jag behöver noggranna instruktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev vertpre:

När du har avnjutit din Lavagulin, skulle du kunna prova en "clean start". Det är inte alls så avancerat som det kanske låter.

Skriv msconfig i sökrutan. Klicka på Tjänster. Markera Dölj alla Microsoft-tjänster. Välj alla de tjänster som finns kvar och inaktivera alla. Starta om datorn. Skulle det komma upp något nytt inloggningsalternativ, klickar du på ditt namn nere till vänster och loggar in.

Om ditt problem kvarstå, går du in och aktiverar alla tjänster igen. Då ligger inte problemet där.

 

Om du inte får vit skärm efter att ha inaktiverat tjänsterna, har du lite jobb framför dig för att hitta vilken tjänst som är boven.

Aktivera hälften av tjänsterna. Om problemet inte återkommer vet du att dessa är ok. Då ligger problemet i någon av de andra tjänsterna. Sedan är det bara att fortsätta på samma sätt tills du hittar boven.

 

 

Mitt problem kvarstod men tack i alla fall. Fel av mig förresten, Lagavulinen var förstås 16YO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Givetvis gör du som du vill men om det var min dator så hade jag envist hållit fast vid att det är Intel grafiken och en tillhörande drivrutin som ställer till det. Går att läsa på nätet om många fler som har samma problem.

https://www.askvg.com/windows-fix-when-you-right-click-on-desktop-context-menu-freezes-or-takes-longer-time-to-display/

Jag hade avinstallerat grafikens drivrutin och installerat den allra senaste nya på Intels egna hemsida. Gjorde det nyligen med en krånglande Intel grafik-drivrutin själv, datorn blev mycket stabilare! Säg till imorgon om du vill ge dig på det så får du tydligare instruktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

Givetvis gör du som du vill men om det var min dator så hade jag envist hållit fast vid att det är Intel grafiken och en tillhörande drivrutin som ställer till det. Går att läsa på nätet om många fler som har samma problem.

https://www.askvg.com/windows-fix-when-you-right-click-on-desktop-context-menu-freezes-or-takes-longer-time-to-display/

Jag hade avinstallerat grafikens drivrutin och installerat den allra senaste nya på Intels egna hemsida. Gjorde det nyligen med en krånglande Intel grafik-drivrutin själv, datorn blev mycket stabilare! Säg till imorgon om du vill ge dig på det så får du tydligare instruktioner.

Intressant att se att jag inte är ensam om detta problem. Jag följde din länk ovan och de instruktioner som fanns där. Jag har dock ännu inte vågat deleta något. Jag klistrar in hur det ser ut. Vad vågar jag ta bort: image.png.ee7cb03d7fb4150b6de2781412366f5b.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
27 minuter sedan, skrev asa-nesse:

Intressant att se att jag inte är ensam om detta problem. Jag följde din länk ovan och de instruktioner som fanns där. Jag har dock ännu inte vågat deleta något. Jag klistrar in hur det ser ut. Vad vågar jag ta bort: image.png.ee7cb03d7fb4150b6de2781412366f5b.png

Nej rör inget i registret utan börja enkelt. Och som sagt, du gör det här valfritt och jag säger bara vad jag hade gjort, för att i ytterligare ett steg kunna utesluta vad det är som orsakar din vita skärm.

 

Jag kan bara säga vad jag gjorde när jag bytte ut min drivrutin på min ASUS med Intel HD Graphics 620.

Gå till Sök och skriv in Enhetshanteraren. Öppna den.

Bildskärmskort - högerklicka på ditt Intel grafikkort och välj "Avinstallera enhet". Datorn startas om.

Gå sedan till https://downloadcenter.intel.com/product/80939/Graphics

Här valde jag sedan för min dator denna driver. Följ installationsguiden som kommer upp automatiskt. Starta sedan om datorn  -

Intel® Graphics - Windows® 10 DCH Drivers

This download installs the Intel® Graphics Driver for 6th, 7th, 8th, 9th, 10th generation, Apollo Lake, Gemini Lake, Amber Lake, Whiskey Lake, and Comet Lake.

 

 

Driver Windows 10, 64-bit* 27.20.100.8190
Latest
5/5/2020

Är riktigt nöjd med denna driver, stabil och inga krångligheter alls hittills.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Nej rör inget i registret utan börja enkelt. Och som sagt, du gör det här valfritt och jag säger bara vad jag hade gjort, för att i ytterligare ett steg kunna utesluta vad det är som orsakar din vita skärm.

 

Jag kan bara säga vad jag gjorde när jag bytte ut min drivrutin på min ASUS med Intel HD Graphics 620.

Gå till Sök och skriv in Enhetshanteraren. Öppna den.

Bildskärmskort - högerklicka på ditt Intel grafikkort och välj "Avinstallera enhet". Datorn startas om.

Gå sedan till https://downloadcenter.intel.com/product/80939/Graphics

Här valde jag sedan för min dator denna driver. Följ installationsguiden som kommer upp automatiskt. Starta sedan om datorn  -

Intel® Graphics - Windows® 10 DCH Drivers

This download installs the Intel® Graphics Driver for 6th, 7th, 8th, 9th, 10th generation, Apollo Lake, Gemini Lake, Amber Lake, Whiskey Lake, and Comet Lake.

 

 

Driver Windows 10, 64-bit* 27.20.100.8190
Latest
5/5/2020

Är riktigt nöjd med denna driver, stabil och inga krångligheter alls hittills.

 

 

Varför har jag två bildskärmskort? image.png.d5fb856e5f6bf0c3881724b8c6a49b36.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev asa-nesse:

Varför har jag två bildskärmskort? image.png.d5fb856e5f6bf0c3881724b8c6a49b36.png

Skall jag avinstallera båda eller bara Intels?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
8 minuter sedan, skrev asa-nesse:

Varför har jag två bildskärmskort? image.png.d5fb856e5f6bf0c3881724b8c6a49b36.png

Nyare laptops har detta idag. Min laptop är ca 4 år gammal och har det inte.

Förslaget är att du avinstallerar INTEL och följer instruktionen ovan.

Testa sedan om ditt vita-sida-problem kvarstår.  Är allt ok är problemet löst.

 

Annars förslår jag nästa steg är att även uppdatera Nvidia grafikkortet -

Men med Nvidia föreslår jag i första steget att du bara gör en uppdatering (avinstallera inte).

https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/159888/en-us

 

image.png.ae1f266cbe3df6358d2d990998a446a5.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Nyare laptops har detta idag. Min laptop är ca 4 år gammal och har det inte.

Förslaget är att du avinstallerar INTEL och följer instruktionen ovan.

Testa sedan om ditt vita-sida-problem kvarstår.  Är allt ok är problemet löst.

 

Annars förslår jag nästa steg är att även uppdatera Nvidia grafikkortet -

Men med Nvidia föreslår jag i första steget att du bara gör en uppdatering (avinstallera inte).

https://www.nvidia.com/Download/driverResults.aspx/159888/en-us

 

image.png.ae1f266cbe3df6358d2d990998a446a5.png

Nu har båda bildskärmskorten fått nya aktuella drivrutiner. Problemet kvarstår. Dock har jag noterat en sak, nämligen att när jag högerklickar på en ikon på skrivbordet som är en genväg så kommer det upp en dialogruta precis som det skall. Men när jag högerklickar på en jpg-fil eller en pdf-fil på skrivbordet så blir skärmen vit och jag måste trycka på ctr-alt-delete och logga ut och sedan logga in igen. Jag klipper in här nedan hur dialogrutan som kommer upp vid genvägarna ser ut.

image.png.3c25a5eb3877831af4d803fb756f3a68.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
24 minuter sedan, skrev asa-nesse:

Nu har båda bildskärmskorten fått nya aktuella drivrutiner. Problemet kvarstår. Dock har jag noterat en sak, nämligen att när jag högerklickar på en ikon på skrivbordet som är en genväg så kommer det upp en dialogruta precis som det skall. Men när jag högerklickar på en jpg-fil eller en pdf-fil på skrivbordet så blir skärmen vit och jag måste trycka på ctr-alt-delete och logga ut och sedan logga in igen. Jag klipper in här nedan hur dialogrutan som kommer upp vid genvägarna ser ut.

image.png.3c25a5eb3877831af4d803fb756f3a68.png

 

Du ju redan testat detta (tolkar jag det som) att avaktivera tillägg och sedan aktivera tillbaka en-och-en, men ta en titt annars på detta inlägg, videon och #5 och installation av programmet och #6 av Ix07   -

https://www.tenforums.com/general-support/23088-right-click-turns-screen-black.html

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Lighthouse2:

 

Du ju redan testat detta (tolkar jag det som) att avaktivera tillägg och sedan aktivera tillbaka en-och-en, men ta en titt annars på detta inlägg, videon och #5 och installation av programmet och #6 av Ix07   -

https://www.tenforums.com/general-support/23088-right-click-turns-screen-black.html

 

 

 

 

 

Hjälpte tyvärr inte, påminde om tidigare försök att hitta felet. Ju mer jag läser om detta inser jag att jag inte är ensam om felet. Tröst för ett tigerhjärta. Blir det storvinst på V75 idag kanske det blir en ny värstingdator. Fast ändå kanske inte, jobbigt att byta dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Cecilia:

Hur har det gått med felsäkert läge?

Skall testa det om ett tag. Lovar återkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna testa om det är något problem med din användarprofil/konto. Det är inte avancerat.

 

Öppna Inställningar-Konton-Familj och andra användare-Andra Användare och skapa en ny användare.

 

Klicka på Lägg till någon annan.......I nästa ruta väljer du Jag har inte den här..........

 

Nästa ruta Lägg till en användare utan Microsoft konto. Nästa ruta skriv ett namn. Vad som helst. Lösenord kan du hoppa över.

 

I inställningar, klicka på det nya kontot och Ändra kontotyp. Välj Administratör och OK. Starta om datorn och logga in på det nya kontot. Se vad som händer när du höger klickar.

För att ta bort det nya kontot startar du om datorn och loggar in på ditt konto och Inställningar-konton.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev vertpre:

Du skulle kunna testa om det är något problem med din användarprofil/konto. Det är inte avancerat.

 

Öppna Inställningar-Konton-Familj och andra användare-Andra Användare och skapa en ny användare.

 

Klicka på Lägg till någon annan.......I nästa ruta väljer du Jag har inte den här..........

 

Nästa ruta Lägg till en användare utan Microsoft konto. Nästa ruta skriv ett namn. Vad som helst. Lösenord kan du hoppa över.

 

I inställningar, klicka på det nya kontot och Ändra kontotyp. Välj Administratör och OK. Starta om datorn och logga in på det nya kontot. Se vad som händer när du höger klickar.

För att ta bort det nya kontot startar du om datorn och loggar in på ditt konto och Inställningar-konton.

 

Tack för nytt förslag. Jag har lagt alldeles för mycket tid på det här utan att komma någonstans. För att inte tala om att även andra har lagt tid på att försöka hjälpa mig. Därför har jag tagit en liten paus just nu. Dessutom är det alldeles för vackert väder för att sitta inne så länge det är ljust. Men jag kommer att testa ditt förslag inom några dagar. Dessutom skall jag testa att starta i felsäkert läge. Men några dagar nu kommer jag att ligga lågt. Så jag återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev asa-nesse:

Tack för nytt förslag. Jag har lagt alldeles för mycket tid på det här utan att komma någonstans. För att inte tala om att även andra har lagt tid på att försöka hjälpa mig. Därför har jag tagit en liten paus just nu. Dessutom är det alldeles för vackert väder för att sitta inne så länge det är ljust. Men jag kommer att testa ditt förslag inom några dagar. Dessutom skall jag testa att starta i felsäkert läge. Men några dagar nu kommer jag att ligga lågt. Så jag återkommer.

Ok

Jag glömde att nämna en sak. När du loggar in på det nya konton kan du få en del alternativ att välja på. Klicka nej på alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-29 på 21:48, skrev Lighthouse2:

I början av den artikeln står:

Citat

This problem happens because some unwanted and unnecessary options are forcefully added to the context menu. These problematic options are added by the graphics card driver software such as nVidia, AMD Radeon, Intel, MSI, ATI, etc.

Detta är precis det jag menar kan vara orsaken till problemet. Att det finns kvarvarande poster i högerklicksmenyn, poster som inte leder till något program längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-05-31 på 20:40, skrev vertpre:

Du skulle kunna testa om det är något problem med din användarprofil/konto. Det är inte avancerat.

 

Öppna Inställningar-Konton-Familj och andra användare-Andra Användare och skapa en ny användare.

 

Klicka på Lägg till någon annan.......I nästa ruta väljer du Jag har inte den här..........

 

Nästa ruta Lägg till en användare utan Microsoft konto. Nästa ruta skriv ett namn. Vad som helst. Lösenord kan du hoppa över.

 

I inställningar, klicka på det nya kontot och Ändra kontotyp. Välj Administratör och OK. Starta om datorn och logga in på det nya kontot. Se vad som händer när du höger klickar.

För att ta bort det nya kontot startar du om datorn och loggar in på ditt konto och Inställningar-konton.

 

Nu har jag tagit tag i detta problem igen och följt ditt råd och skapat en ny användare. När jag är inne på skrivbordet och högerklickar på en av de genvägar som ligger där öppnar sig en dialogruta precis som den skall. Men när det gäller genvägar har det funkat även även tidigare. Men. När jag som ny användare skapar ett dokument som jag sparar på skrivbordet och sedan går in på skrivbordet och högerklickar så får jag i n t e upp en vit skärm utan en normal dialogruta. Detta är alltså nytt, hade jag klickat på ett likadant dokument som min normala användare hade skärmen blivit vit. Frågan blir då hur denna kunskap hjälper mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Mikael63:

Kan du ta en likadan skärmdump som den du gjorde tidigare?

image.png

Alltså när jag är inne som den nya användaren menar du?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev asa-nesse:

När jag som ny användare skapar ett dokument som jag sparar på skrivbordet och sedan går in på skrivbordet och högerklickar så får jag i n t e upp en vit skärm utan en normal dialogruta. Detta är alltså nytt, hade jag klickat på ett likadant dokument som min normala användare hade skärmen blivit vit. Frågan blir då hur denna kunskap hjälper mig?

Sök på "reparera användarkonto" på nätet. Upp till dig vad du vill göra. Kanske den nya versionen av Windows 10 kan rätta till ditt problem.    

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...