Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen blir vit


asa-nesse
 Share

Rekommendera Poster

17 minuter sedan, skrev Cecilia:

Kommer du ihåg vad/om du fick för meddelande när det första kommandot (det med DISM) var klart?

 

Blir skärmen vit då också?

 

Kommer du ihåg om du installerade eller avinstallerade något program strax innan problemet började?

Fråga 1. Nej men i alla fall inget jag reagerade på.

Fråga 2. Nej men detta problem har funnits mycket länge (mer än ett år säkert). Jag har bara inte brytt mig tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man installerar program som ex. LockHunter kan man få en fråga om "shell integration" (tror jag det kallas) och svarar man Ja på den frågan får man fler alternativ i högerklicksmenyn.

För ex. LockHunter får man "Whats locking this file?"

Jag antar att om man får ett fel på det programmet, eller om man tar bort det på ett felaktigt sätt, så kan det uppstå problem när man högerklickar. Dock borde det rimligen bli fel först när man valt menyposten men...

 

Går det att lyckas få någon skärmdump, eller foto tagen med mobilen, över vad som finns i högerklicksmenyn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, skrev Mikael63:

När man installerar program som ex. LockHunter kan man få en fråga om "shell integration" (tror jag det kallas) och svarar man Ja på den frågan får man fler alternativ i högerklicksmenyn.

För ex. LockHunter får man "Whats locking this file?"

Jag antar att om man får ett fel på det programmet, eller om man tar bort det på ett felaktigt sätt, så kan det uppstå problem när man högerklickar. Dock borde det rimligen bli fel först när man valt menyposten men...

 

Går det att lyckas få någon skärmdump, eller foto tagen med mobilen, över vad som finns i högerklicksmenyn?

Vad som finns i högerklicksmenyn när jag klickar på någon av ikonerna på skrivbordet vet jag ju inte eftersom skärmen blir vit när jag försöker. Om jag däremot befinner mig i ett word-dokument och högerklickar får jag upp en meny som ser ut så här: image.png.e8422508f27e8f6382d6cda240109721.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om jag klickar på en av mina genvägsikoner på skrivbordet får jag upp det här

1864640955_Hgerklickpgenvgsikon.png.336216cb27a4a8a750fcc4f1b1127578.png

Jag klickade nu på ikonen för IrfanView, min favoritbildvisare, men jag får upp samma val när jag klickar på de andra genvägsikonerna.

 

Behöver du verkligen ha 90 genvägsikoner på skrivbordet? (Jag har 14.) Som Cecilia skrev i början så blir det tungt att ladda in alla dessa.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Kan det vara så enkelt att ditt Intel grafikkort behöver uppdateras?

Det här Intel programmet kör en automatiskt kontroll av dom viktigaste av dina drivrutiner. Kör den, kanske ger den en vägledning till nåt!    https://www.intel.com/content/www/us/en/support/intel-driver-support-assistant.html

Länken funkar inte. Skärmdump: image.thumb.png.3230c82707354cf00a7be7a663123cd4.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev asa-nesse:

Vad som finns i högerklicksmenyn när jag klickar på någon av ikonerna på skrivbordet vet jag ju inte eftersom skärmen blir vit när jag försöker

Men när du högerklickade på något annat via Utforskaren var det väl "bara" aktivitetsfältet som ändrades?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Mikael63:

Men när du högerklickade på något annat via Utforskaren var det väl "bara" aktivitetsfältet som ändrades?

Det har du rätt i men hur kunde du veta det? Men någon ruta kommer inte upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Om jag klickar på en av mina genvägsikoner på skrivbordet får jag upp det här

Ja, anta att programmet 7-Zip inte fungerar som det ska (för mbgtmari då). Vid högerklick finns val att packa filerna med det programmet och då kanske det "skiter sig"?

Jag tror egentligen inte på detta själv men det kan ju vara bra att kolla, tänker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev asa-nesse:

Det har du rätt i men hur kunde du veta det? Men någon ruta kommer inte upp.

 

Du skrev ju tidigare:

 

På 2020-05-28 på 09:07, skrev asa-nesse:

Sedan har jag nu också märkt att om jag öppnar utforskaren och markerar en fil och högerklickar så försvinner aktivitetsfältet och blir grått.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Jag antar att om man får ett fel på det programmet, eller om man tar bort det på ett felaktigt sätt, så kan det uppstå problem när man högerklickar. Dock borde det rimligen bli fel först när man valt menyposten men...

Det jag minns från andra trådar med det problemet är att det kan ta någon minut att få upp högerklicksmenyn, men det var länge sen så det var antagligen inte Windows 10 i de datorerna.

 

Däremot ska man kunna använda CCleaner för att ta reda på vad som borde visas i högerklicksmenyn.

https://www.ccleaner.com/ccleaner/download

Gratisvarianten räcker bra till. Under installationen behöver antagligen vara uppmärksam och välja sånt som anpassad installation och välja bort onödiga saker.

 

Sidan https://www.groovypost.com/howto/clean-windows-right-click-context-menu/ beskriver hur man hittar fram till "context menu" = högerklicksmenyn.

Ta då skärmbilder på hur det ser ut och ladda upp så går det att hjälpas åt att se om där är något fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Mikael63:

 

Du skrev ju tidigare:

 

 

OK. Glömde att jag skrivit det. Men som sagt, någon dialogruta kommer inte upp utan det enda som händer är att aktivitetsfältet blir grått. När jag sedan stänger ner de program som är öppna blir hela skärmen grå. ctrl-alt-del ger olika val och jag väljer logga ut och kan sedan logga in på vanligt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2
11 minuter sedan, skrev asa-nesse:

Länken funkar inte. Skärmdump: image.thumb.png.3230c82707354cf00a7be7a663123cd4.png

Du behöver installera programmet först, annars kan det inte skanna av din dator. Under "sorry something went wrong while trying to scan" står det precis under, till vänster, "Download Now". Klicka på den och följ installationsanvisningen. Det är ett bra program, har det själv till min Asus laptop och den håller bra koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, skrev Lighthouse2:

Du behöver installera programmet först, annars kan det inte skanna av din dator. Under "sorry something went wrong while trying to scan" står det precis under, till vänster, "Download Now". Klicka på den och följ installationsanvisningen. Det är ett bra program, har det själv till min Asus laptop och den håller bra koll.

Nu är det fixat och jag har alla de senaste drivrutinerna och Intel säger att allt är ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det jag minns från andra trådar med det problemet är att det kan ta någon minut att få upp högerklicksmenyn, men det var länge sen så det var antagligen inte Windows 10 i de datorerna.

 

Däremot ska man kunna använda CCleaner för att ta reda på vad som borde visas i högerklicksmenyn.

https://www.ccleaner.com/ccleaner/download

Gratisvarianten räcker bra till. Under installationen behöver antagligen vara uppmärksam och välja sånt som anpassad installation och välja bort onödiga saker.

 

Sidan https://www.groovypost.com/howto/clean-windows-right-click-context-menu/ beskriver hur man hittar fram till "context menu" = högerklicksmenyn.

Ta då skärmbilder på hur det ser ut och ladda upp så går det att hjälpas åt att se om där är något fel.

Nu känner jag att jag är ute på hal is. Här är i alla fall ett skärmklipp. image.thumb.png.e1f95ff0b63da7bde925b6040cf8e184.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak som inte verkar ha testas, att i "felsäkert läge" göra dom moment som ger dig felet, eller du kanske har testat detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Laso:

En annan sak som inte verkar ha testas, att i "felsäkert läge" göra dom moment som ger dig felet, eller du kanske har testat detta?

Men jag vet ju knappt vad felsäkert läge är, än mindre hur jag bär mig åt för att komma dit. Måste jag googla nu igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev asa-nesse:

Nu känner jag att jag är ute på hal is. Här är i alla fall ett skärmklipp. image.thumb.png.e1f95ff0b63da7bde925b6040cf8e184.png

I listan nämns:

  1. WPS Office från Kingsoft
  2. VLC
  3. Avast
  4. Ashampoo ZIP 2017
  5. Foxit PhantomPDF
  6. Internet Services från Apple (PhotoStreams)

Är alla dessa program fortfarande installerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

I listan nämns:

  1. WPS Office från Kingsoft
  2. VLC
  3. Avast
  4. Ashampoo ZIP 2017
  5. Foxit PhantomPDF
  6. Internet Services från Apple (PhotoStreams)

Är alla dessa program fortfarande installerade?

Alla ovanstående program är installerade utom nr 6 (PhotoStreams)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Markera den raden med PhotoStreams i CCleaner och klicka sen på Disable-knappen till höger. Starta om datorn och se om det går att högerklicka på ikoner nu.

 

Fungerar de andra programmen i listan bra fortfarande?

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Cecilia:

Markera den raden med PhotoStreams i CCleaner och klicka sen på Disable-knappen till höger. Starta om datorn och se om det går att högerklicka på ikoner nu.

 

Fungerar de andra programmen i listan bra fortfarande?

Medförde ingen förändring och de andra programmen funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har problemet troligen inte att göra med innehållet i högerklicksmenyn.

Men för säkerhets skull så kan du "disable" även på de andra raderna som omnämner de listade programmen, alltså inte alla rader. Starta om innan du testar.

 

Kör det där DISM-kommandot som du körde tidigare och ta en skärmbild på hur resultatet ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Då har problemet troligen inte att göra med innehållet i högerklicksmenyn.

Men för säkerhets skull så kan du "disable" även på de andra raderna som omnämner de listade programmen, alltså inte alla rader. Starta om innan du testar.

 

Kör det där DISM-kommandot som du körde tidigare och ta en skärmbild på hur resultatet ser ut.

Det verkar inte bli någon ändring. Nu är det nog dags för litet fredagsmys. En Lagavulin 15YO blir väl bra? image.png.85ad76f6274bbde89df5c11def80d8b3.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev asa-nesse:

Men jag vet ju knappt vad felsäkert läge är, än mindre hur jag bär mig åt för att komma dit. Måste jag googla nu igen?

Om du tittar på första sidan i den här tråden ser du att jag redan gett dig den länk du nu får av Cecilia men det skadar förstås inte att upprepa den. På första sidan gav jag dig också en länk från sajten "enkelteknik" som förklarar mer än vad jag gjorde om felsäkert läge. Det är litet krångligt att ta sig till felsäkert läge i Windows 10 men det är bra att kunna. Jag utnyttjar det ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...