Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen blir vit


asa-nesse
 Share

Rekommendera Poster

Hej! På min laptops skrivbord har jag en hel del sparat som jag ofta behöver. När jag markerar en av ikonerna på skrivbordet och sedan högerklickar så blir skärmen helt vit och jag kommer inte vidare. För att återgå till normalläge måste jag tvångsstänga datorn och sedan öppna igen. Kan någon förklara vad som händer och hur jag kan undvika detta i fortsättningen. Förutom att jag får försöka att undvika att högerklicka när jag befinner mig på skrivbordet men ibland går det litet fort.? Jag har en ASUS laptop med windows 10 och alla de senaste uppdateringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev asa-nesse:

Jag har en ASUS laptop

En mer detaljerad modellbeteckningen kan hjälpa till för att undersöka vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Thirteen:

En mer detaljerad modellbeteckningen kan hjälpa till för att undersöka vad som händer.

ASUS GL553-VW-FY073T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rätt tungt för datorn om man sparar många filer direkt på skrivbordet. Detta för att då måste Utforskaren, som sköter visningen av Skrivbordet, många gånger bestämma vad för sorts fil det är, vilken ikon som ska visas och sen rita ikonen. Det är bättre om man kan spara filerna i en mapp som finns på skrivbordet.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så här efter att ha läst Cecilias svar: Jag råkade ha en tom mapp på skrivbordet. Jag drog tre pdf-filer till mappen och de lade sig snällt där. Sedan dubbelklickade jag på mappen som öppnade sig och visade upp sitt innehåll. Jag markerade en av pdf-filerna och högerklickade på den. Och vips så blev hela skärmen vit och jag blev tvungen att tvångsstänga datorn och öppna den igen. Det är klart, jag har 95 olika ikoner på skrivbordet, ordnade efter olika kategorier. Jag tycker det är praktiskt men det kanske inte datorn tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller det annat än PDF-filer också?

Hur länge väntar du efter att skärmen blivit vit innan du stänger av datorn?

Kan du när skärmen har blivit vit trycka på tangenterna Ctrl+Alt+Del och inom en minut få upp en ruta med en fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Cecilia:

Gäller det annat än PDF-filer också?

Hur länge väntar du efter att skärmen blivit vit innan du stänger av datorn?

Kan du när skärmen har blivit vit trycka på tangenterna Ctrl+Alt+Del och inom en minut få upp en ruta med en fråga?

Ja, samma sak händer. Jag har testat en jpg-fil och en wordfil som jag först lade i mappen på skrivbordet.  Den här gången väntade jag tre minuter innan jag högerklickade. När jag sedan tryckte på Ctrl+Alt+Del blev skärmen blå och jag fick fyra alternativ. Lås-Växla användare-Logga ut-Aktivitetshanteraren. Dessutom avbryt och när jag klickade på avbryt kom jag tillbaka till den vita skärmen. Och klickar jag på Esc händer inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Kan du tänka dig att följa instruktionerna på denna sida för att se om det hjälper dig?

 

https://support.microsoft.com/en-ph/help/929833/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system

 

 

Har du testat att stänga av ditt antivirusprogram för att se om det har något med felet att göra?

Det hjälper inte att stänga av antivirusprogrammet. Och, ärligt talat, förslaget från Microsoft verkar för jobbigt för mig. Däremot har jag ett Avastprogram som med jämna mellanrum skannar datorn för att hålla den ok. Och det programmet säger att allt funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev asa-nesse:

När jag sedan tryckte på Ctrl+Alt+Del blev skärmen blå och jag fick fyra alternativ. Lås-Växla användare-Logga ut-Aktivitetshanteraren. Dessutom avbryt och när jag klickade på avbryt kom jag tillbaka till den vita skärmen.

Utmärkt eftersom det betyder att stora delar av Windows fungerar och då är det kanske bara Utforskaren som kraschar eller hänger sig av någon anledning.

Kan du pröva med att välja "Logga ut" och se om du sen kan logga in igen?

 

8 timmar sedan, skrev asa-nesse:

Det hjälper inte att stänga av antivirusprogrammet. Och, ärligt talat, förslaget från Microsoft verkar för jobbigt för mig. Däremot har jag ett Avastprogram som med jämna mellanrum skannar datorn för att hålla den ok. Och det programmet säger att allt funkar.

Avast kontrollerar om det finns infekterade eller skadliga filer i datorn medan Systemfilsgranskaren kontrollerar om det finns något fel på någon Windows-fil. Det är två helt olika saker och Systemfilsgranskaren kan mycket väl hjälpa i ditt fall.

 

Hur man använder Systemfilsgranskaren finns beskrivet på svenska också (om det gör det enklare): https://support.microsoft.com/sv-se/help/929833/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar en annan mapp, en som inte ligger på skrivbordet, och högerklickar på en fil - vad händer då?

Vad finns i mappen C:\Users\ditt-användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\SendTo ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Cecilia:

Utmärkt eftersom det betyder att stora delar av Windows fungerar och då är det kanske bara Utforskaren som kraschar eller hänger sig av någon anledning.

Kan du pröva med att välja "Logga ut" och se om du sen kan logga in igen?

 

Avast kontrollerar om det finns infekterade eller skadliga filer i datorn medan Systemfilsgranskaren kontrollerar om det finns något fel på någon Windows-fil. Det är två helt olika saker och Systemfilsgranskaren kan mycket väl hjälpa i ditt fall.

 

Hur man använder Systemfilsgranskaren finns beskrivet på svenska också (om det gör det enklare): https://support.microsoft.com/sv-se/help/929833/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system

Om jag väljer logga ut så blir jag utloggad och kan direkt logga in igen utan att tvångsstänga datorn. Sedan har jag nu också märkt att om jag öppnar utforskaren och markerar en fil och högerklickar så försvinner aktivitetsfältet och blir grått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev asa-nesse:

Om jag väljer logga ut så blir jag utloggad och kan direkt logga in igen utan att tvångsstänga datorn.

Utmärkt, det är ju mycket bättre för datorn än tvångsavstängning som kan leda till konstiga problem

 

3 minuter sedan, skrev asa-nesse:

Sedan har jag nu också märkt att om jag öppnar utforskaren och markerar en fil och högerklickar så försvinner aktivitetsfältet och blir grått.

Utforskaren, som också visar skrivbordet, verkar inte må så bra. Att göra som Microsoft föreslår för att reparera Windows-filer med systemfilsgranskning kan ofta fixa det problemet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev Mikael63:

Om du öppnar en annan mapp, en som inte ligger på skrivbordet, och högerklickar på en fil - vad händer då?

Vad finns i mappen C:\Users\ditt-användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\SendTo ?

 

 

6 minuter sedan, skrev Cecilia:

Utmärkt, det är ju mycket bättre för datorn än tvångsavstängning som kan leda till konstiga problem

 

Utforskaren, som också visar skrivbordet, verkar inte må så bra. Att göra som Microsoft föreslår för att reparera Windows-filer med systemfilsgranskning kan ofta fixa det problemet.

 

 

Jag får väl testa det då även om det verkar ligga litet över min förmåga. Men det får bli i kväll eller i morgon för just nu lockar det fina vädret och golfbanan mer. Tack för all hjälp. So far. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev Mikael63:

Om du öppnar en annan mapp, en som inte ligger på skrivbordet, och högerklickar på en fil - vad händer då?

Vad finns i mappen C:\Users\ditt-användarnamn\AppData\Roaming\Microsoft\Windows\SendTo ?

 

Jag har nu märkt att det inte är så lyckat att högerklicka på en fil även om jag befinner mig i utforskaren och inte på skrivbordet. Jag försökte att öppna den mapp du beskriver men det närmaste jag kom var hit. Jag skall nu försöka lägga in ett skärmklipp jag gjorde.

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

En tanke jag hade - om du låt säga inte har TeamViewer installerad längre men att det finns en länk dit så kanske systemet får jobbigt?

Men det är troligare att en systemfilsgranskning är vad som behövs. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Här står det på svenska om hur man kör SFC, systemfilsgranskaren, vilket Cecilia skrev ovan,
https://support.microsoft.com/sv-se/help/929833/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system

 

Och Flyfisherman har skrivit en guide med tydliga skärmbilder för hur man kör SFC i felsäkert läge
https://eforum.idg.se/topic/349512-guide-systemfilechecker-sfc-i-felsäkert-läge-på-windows/

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Cecilia:

Utmärkt eftersom det betyder att stora delar av Windows fungerar och då är det kanske bara Utforskaren som kraschar eller hänger sig av någon anledning.

Kan du pröva med att välja "Logga ut" och se om du sen kan logga in igen?

 

Avast kontrollerar om det finns infekterade eller skadliga filer i datorn medan Systemfilsgranskaren kontrollerar om det finns något fel på någon Windows-fil. Det är två helt olika saker och Systemfilsgranskaren kan mycket väl hjälpa i ditt fall.

 

Hur man använder Systemfilsgranskaren finns beskrivet på svenska också (om det gör det enklare): https://support.microsoft.com/sv-se/help/929833/use-the-system-file-checker-tool-to-repair-missing-or-corrupted-system

När jag skrivit in det första kommandot i kommandotolken får jag det bifogade svaret. Och kommer alltså inte längre.

Skärmklipp.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, skrev asa-nesse:

När jag skrivit in det första kommandot i kommandotolken får jag det bifogade svaret. Och kommer alltså inte längre.

Skärmklipp.PNG

Jag ser nu att jag missade ett mellanslag efter online. När jag fixade detta så funkade det hela och jag körde kommandot sfc /scannow. Resultatet kom efter någon minut och talade om att man inte hittat några integritetsbrott. Tyvärr. Det märkliga är ju att när jag dubbelklickar på en ikon på skrivbordet eller på ett program i utforskaren så öppnar det sig direkt men när jag högerklickar så kommer den vita skärmen. Tack till alla som engagerat sig men vi kommer väl inte längre. Eller? I morgon blir det nog inte så mycket tid för datorn. I stället för golf är det häck-klippning som väntar. Gissa vilket jag föredrar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skadar inte att köra systemfilsgranskaren i felsäkert läge också. Kanske något integritetsbrott hittas där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att nu vara helt ärlig. Hur gör jag då. Jag vet inte ens vad felsäkert läge är!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Att starta datorn i felsäkert läge innebär att Windows startas med en minimal uppsättning drivrutiner och tjänster. Här står det hur man gör i Windows 10

https://www.enkelteknik.se/starta-windows-10-i-felsakert-lage

För att köra SFC i detta läge se Flyfishermans guide som jag länkade till i mitt första inlägg.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev asa-nesse:

Jag ser nu att jag missade ett mellanslag efter online. När jag fixade detta så funkade det hela och jag körde kommandot sfc /scannow.

La du till ett mellanslag efter image också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 minuter sedan, skrev Cecilia:

La du till ett mellanslag efter image också?

Ja. Den här gången kopierade jag och klistrade in. Sedan kan man ju undra varför man gör kommandot med mellanslag som man nästan inte ser men det ligger väl över min fattningsförmåga  och är ett helt annat problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev asa-nesse:

När jag fixade detta så funkade det hela och jag körde kommandot sfc /scannow. Resultatet kom efter någon minut och talade om att man inte hittat några integritetsbrott.

Kommer du ihåg vad/om du fick för meddelande när det första kommandot (det med DISM) var klart?

 

På 2020-05-28 på 09:26, skrev asa-nesse:

Jag har nu märkt att det inte är så lyckat att högerklicka på en fil även om jag befinner mig i utforskaren och inte på skrivbordet.

Blir skärmen vit då också?

 

Kommer du ihåg om du installerade eller avinstallerade något program strax innan problemet började?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...