Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mikrofon fungerar inte


grer
 Share

Rekommendera Poster

Mitt senaste datorköp var kanske inte så lyckat - men det blev en Lenovo 330-17IKB (Type 81DK)...

 

Efter en tid slutade plötsligen kameran att fungera i samband med ett Skype-samtal. Efter lite rotande bland inställningar och omstart av datorn - så fungerade kameran igen. Men nästa gång ett Skype-samtal skulle genomföras, för ett par veckor sedan, då slutade mikrofonen fungera och detta tillstånd råder fortfarande...

 

Sedan dess pågår felsökning med hjälp av Lenovo support - men har ännu inte lett till någonting. Har någon där ute stött på något liknande problem och kanske vet hur man kan fixa det - så tar jag gärna del av det, hälsar Göran

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Thirteen, det är säljaren som ska fixa problemet och kan de inte göra det med några försök så är det lämpligt att få en ny vara eller häva köpet. Men frånsett det så undrar jag hur det ser ut i Enhetshanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För all del, kan så vara att det i första hand borde vara ett garantiärende, men det låter sig inte genomföras för närvarande eftersom både datorn och jag befinner oss på en planerad utlandsvistelse ytterligare drygt två månader - "so what"...

 

Vad gäller Enhetshanteraren så "ser den ut" som på bilden - och allt som har med Microphone att göra är enligt pop up-en ett under av perfektion och "fungerar korrekt"... Och jag väntar på nya förslag från support-en och hoppas alltjämt på något uppslag på E-forum...

Skärmklipp.JPG

Redigerad av grer
stavfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det för Händelser i mikrofonens egenskaper?

 

Är det samma mikrofon som är angiven som indataenhet i Inställningar - System - Ljud?

Ser det korrekt ut i Inställningar - System - Ljud - Indata - Enhetsegenskaper - Ytterligare enhetsegenskaper (alla flikar i Egenskaper för Microphone)?

Jag har på fliken Nivåer 67 resp +10 dB som exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mik-egenskaper, se bifogad bild.

Ja, det är samma mikrofon - det finns bara inbyggd/a.

 

Lenovo-supporten har som sagt dirigerat mig igenom många inställningar - den första supportern har kanske tröttnat för nu har jag en annan...

 

Jag har ingen flik Nivåer, i varje fall hittar jag ingen i Egenskaper...

Mik-egensk.JPG

Redigerad av grer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där är ju ett felmeddelande om att en migrering inte har utförts.

Gå igenom sidan https://win10faq.com/fix-microphone-settings/ och se om där dyker upp några bra tips.

Även https://borncity.com/win/2017/03/15/windows-10-error-device-not-migrated/ handlar om åtgärder vid det felmeddelandet samt har en beskrivning om vad det kan bero på och det kan uppstå t ex i samband med de stora Windows-uppdateringar som sker två gånger om året. Kan det vara så att du fick in höst-uppdateringen strax innan problemet började?

Den skickas ut under flera månader så den kan komma under vintern också.

 

Det är inte rätt ställe för att se Nivåer.

Inställningar - System - Ljud - Indata - Enhetsegenskaper - Ytterligare enhetsegenskaper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört igenom det du föreslog - och lite till, se bilder, utan att hitta något påtagligt...

Nivåer har jag hittat och har nu 80 (var 0 från början) och +10dB. Försök att testa mikrofonen via Röstinspelaren ger inget resultat...

 

 

 

System scan-1.JPG

System scan-2.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du undrar varför inget hände när du skrev sfc / scannow så är det för att det inte får vara något mellanrum mellan / och scannow.

 

En mer noggrann felsökning och reparation än vad SFC gör är några DISM-kommandon. Se https://www.tenforums.com/tutorials/7808-use-dism-repair-windows-10-image.html för en beskrivning.

 

Inställningar - System - Ljud - Indata

Finns det flera indataenheter att välja på?

Testa din mikrofon är en stapel som ska röra sig om det kommer in ljud.

Gör Felsök något vettigt?

Inställningar för appvolym och enhet: Står det Standard på alla Indata?

Sekretessinställningar för mikrofon: Är det för alla relevanta appar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några DISM-kommandon blir det inte för min del - se felutskrift. Jag är utomlands och har en VPN-uppkoppling...

 

Någon stapel för test av mikrofon har jag ännu inte sett.

Nej, Felsök gör inget vettigt...

Ja, Standard på alla indata.

Och mikrofon är på för alla relevanta appar.

IP-spärr.JPG

Indata.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har faktiskt en liten blå prick där på stapeln. Men den ändrar sig alltså inte om du gör ljud?

 

Om inte tenforums fungerar så finns motsvarande här: https://www.windowscentral.com/how-use-dism-command-line-utility-repair-windows-10-image

Det som står efter rubriken Repairing issues with DISM using WIM image är överkurs.

När du är klar med DISM-kommandona så behöver du köra sfc /scannow.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia,

 

Jag visste inte att det var det blå strecket som avsågs - för mig är en stapel vertikal.

 

Och så har jag kört ytterligare ett par tester, hälsar Göran

DISM.JPG

Syst scan.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, då är det i alla fall inga grundläggande problem med Windows utan det har att göra med just den drivrutinen eller enheten. För du har väl kollat upp alla inställningar jag har tipsat om?

 

Blir det annorlunda om du väljer Stereo Mix som indataenhet?

Finns det några symboler t ex utropstecken på någon enhet i Enhetshanteraren?

Hur ser det ut med händelser för mikrofonen nu?

Har supporten tagit bort mikrofonen från Enhetshanteraren och installerat en ny drivrutin?

Finns det en drivrutin för mikrofonen på Lenovos supportsidor för datormodellen?

 

Stapel är nog fel ord, precis som du skriver, men jag kom inte på något bättre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia

 

Låt mig börja med att det där med "Enheten har inte migrerats" faktiskt förekommer två gånger enligt bifogad bild - om det möjligen säger något...

 

Ja, jag har försökt att följa dina anvisningar noggrant eftersom jag är angelägen om att komma tillrätta med problemet!

 

Enhetshanteraren har ingen markering om något avvikande utan ser ut som ett skolboksexempel.

 

Nej, Supporten har inte " tagit bort mikrofonen från Enhetshanteraren och installerat en ny drivrutin" men däremot försökte de få mig att Återställa tidigare drivrutin - men den knappen är markerad med grön färg och därmed spärrad för åtgärd. I det sammanhanget ska jag ta upp det där med att installera en ny drivrutin...

 

Nix, ingen skillnad med annan indataenhet! Lika påtagligt tyst i varje försök men den så kallade Röstinspelaren!

 

Drivrutin.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, skrev Cecilia:

Men den ändrar sig alltså inte om du gör ljud?

Ser inget svar på den frågan.

 

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Stapel är nog fel ord, precis som du skriver, men jag kom inte på något bättre.

Liggande stapel brukar de kallas. (Se Excel)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev grer:

Låt mig börja med att det där med "Enheten har inte migrerats" faktiskt förekommer två gånger enligt bifogad bild - om det möjligen säger något...

Den bilden har du nog missat.

Går det att kopiera allt som finns i de två rutorna på Händelsefliken?

 

Finns det en drivrutin för mikrofonen på Lenovos supportsidor för datormodellen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry! Bilden kommer här.

Nedre raden som inte syns riktigt innehåller: Enheten har startat - och har samma tid som näst sista raden.

 

Jag kan inte hitta en fil med drivrutinen som behövs - men jag körde Automatisk drivrutinuppdatering med följande resultat: Er maskin kräver inga drivrutins-uppdateringar. Men jag ska fråga efter en separat drivrutinsfil.

 

Händelser.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, nu har jag fått en drivrutinfil hgl00kaf07nr.exe som sägs övergrippa både inspelning och uppspelning. Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fått den från Lenovos support?

Det är ju viktigt att den är anpassad för din hårdvara. I så fall är det bara att köra filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den ska nog vara riktig - dessutom kördes den häromdagen utan att jag tänkte på det. Jag fick ett gäng länkar från supporten att köra och jag tittade inte närmare på dem...

 

Men, däremot trodde jag att man kanske skulle avinstallera den gamla först - du skrev något om att "byta ut" vill jag minnas...

 

Efter omstart (med Skift) - ingen inverkan på mikrofonen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte troligt att det påverkar men visst kan du pröva med att avinstallera den gamla drivrutinen innan du installerar den nya. Om det går starta gärna om datorn emellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två saker förbryllar mig: Inga nya händelser bland egenskaperna har registrerats för mikrofonen trots allt bökande.

Och alla tre under markeringen på bilden är spärrade för Återställ tidigare drivrutin (gröna) - medan de två ovanför går att återställa när som helst...

Ja, jag ska prova med avinstallation.

 

 

Skärmklipp.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...