Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mikrofon fungerar inte


grer
 Share

Rekommendera Poster

Jag har också problem med röstinspelaren. Den spelar inte in några som helst ljud.

Ironiskt nog har jag också en Lenovo, men min heter V130 i7 8GB 256GB SSD och den är knappt 2 mån gammal.

Vevade igång min gamla (5 år) Lenovo, och där funkade röstinspelaren perfekt.

Samma drivisar på båda maskinerna, och som även @grer har.

Jag får iaf någon liten reaktion på ljud på "den blå stapeln".

Men i röstinspelaren, ingen reaktion alls. Det ska ju bli olika stora ringar runt ikonen i mitten när den registrerar ljud.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev bengt 429:

Jag har också problem med röstinspelaren.

Jag föreslår att du går igenom tipsen i den här tråden, där finns t ex tips i Inställningar som kanske hjälper dig. Problemet verkar vara lite annorlunda än vad grer har så om inte du också har ett felmeddelande om "inte migrerats" i Enhetshanteraren så är det inte samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag har inget felmeddelande i enhetshanteraren. Har läst hela tråden, som stundom var lite rörig tycker jag.

Men jag fick uppfattningen att röstinspelaren inte fungerade för grer heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alldeles riktigt men grer har ett djupare liggande problem gällande drivrutinen eftersom han har ett felmeddelande om misslyckad migrering och den blå "stapeln" ger inga utslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godmorgon Cecilia,

 

Jag har avinstallerat mikrofonen, startat om datorn, bara för att finna drivrutinen ominstallerad igen. Samma sak med Stereo Mix som också "blev" ominstallerad av sig självt...

 

Dock kan man observera en tydlig förändring i listan över Händelser, se bild. Men samma sak igen - och vad betyder egentligen att ingen migrering har skett? Kan man tvinga fram något sådant, eller: Vad göra nu?

 

Och det här står i listan under Information

 

Device SWD\MMDEVAPI\{0.0.1.00000000}.{68b4e5a7-fa27-415d-b3e3-584edcd3d25a} was not migrated due to partial or ambiguous match.

Last Device Instance Id: SWD\MMDEVAPI\{0.0.0.00000000}.{2f966582-fd24-4ac1-b04e-57e3c31e68d3}
Class Guid: {c166523c-fe0c-4a94-a586-f1a80cfbbf3e}
Location Path:
Migration Rank: 0xF00000000000F120
Present: false
Status: 0xC0000719

 

Nya händelser.JPG

Redigerad av grer
Tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev grer:

Status: 0xC0000719

Angående ovanstående (som supporten behöver information om):

Citat

Some users are reporting also error 0xC0000719. This error code stands for STATUS_CONTEXT_MISMATCH, the context doesn’t match with the destination. Something went terrible wrong during driver installation.

https://borncity.com/win/2017/03/15/windows-10-error-device-not-migrated/

Ovanstående innehåller också en lista med åtgärder att pröva, den första har du redan prövat men t ex uppdatering av BIOS och chipset-drivrutin har inte varit uppe i tråden i alla fall (båda hämtas på datortillverkarens supportsidor för datormodellen).

 

En annan sak du skulle kunna pröva är att installera drivrutinen i kompatibilitetsläget för Windows 8 eller 7 och det gör du genom att högerklicka på drivrutinsfilen du fått och välja Egenskaper för att sen välja kompatibilitetsfliken och där välja en äldre version av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort uppdatering av BIOS och chipset-drivrutin på supportens inrådan, men utan påtagligt resultat.

 

Efter att ha "ställt in driver-filen" för kompatibilitet med Windows 7 - så installerade jag rutinen på vanligt sätt. Dock hade det ingen inverkan på mikrofonen...

 

Om man tittar på mikrofonen i Enhetshanteraren så har inget ändrats bland händelserna och Återställ tidigare drivrutin är fortfarande spärrat...

 

Och jag har ännu inte förstått exakt vad som menas med migration i det här sammanhanget. Den här normala informationen om "varje" drivrutin kan man väl inte alltid ta på allvar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Migration i det här fallet är väl ungefär flytta från en Windows-version till en annan.

 

Pröva med att avinstallera drivrutinen och sen installera den i kompatibilitetsläge.

Tyvärr är det nog mitt sista tips för jag kan vare sig komma på något mer än hitta någon annan sida med fler förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår, Cecilia, om det börjar ta emot... Men du ska veta att supporten gav upp långt före dig och började peka på deras serviceinrättning, vilket jag inte är hjälpt av i det här läget... Dessutom tycker jag mig ha fått betydligt fler och bättre tips om åtgärder av dig än av supporten. Således, tack Cecilia för all din hjälp även denna gång - och det är ju inte ditt fel att den här kines-apparaten inte låter sig bevekas av någonting - än så länge...

 

Ett par frågor till: Det här med att Enheten har inte migrerats, tycker jag att du kanske har beskrivit som en felutskrift och det ser den ju onekligen ut som, men mot bakgrund av den också förekommande spärrade Återställ tidigare drivrutin, så blir det lite konstigt eftersom den skulle betyda att det inte finns någon tidigare rutin att återvända till - så vari består felet med utebliven migration...?

 

Nu ska jag avinstallera drivrutinen och sen installera den i kompatibilitetsläge igen. Jag återkommer, hälsar Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag tror så har det inte funnits någon tidigare version av drivrutin efter att din Windows uppdaterades (jag gissar att det var det som utlöste problemet) och migreringen skulle i så fall vara från version 1803 till 1809, och drivrutinen som fungerade i 1803 fungerar inte i 1809. Men det är alltså en del gissningar i den meningen.

 

Försök kontakta supporten igen!

De har inget serviceställe i närheten av där du är? Lenovo är ju stort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåväl, Cecilia, nu har jag avinstallerat drivern, startat om datorn och "fått" drivrutinen installerad igen - allt utan någon inverkan på mikrofonen till det bättre...

 

Men, händelserna i Egenskaper har blivit flera, se bild.

 

Information från läget Enheten har inte migrerats ser ut så här:

 

Device SWD\MMDEVAPI\{0.0.1.00000000}.{68b4e5a7-fa27-415d-b3e3-584edcd3d25a} was not migrated due to partial or ambiguous match.

Last Device Instance Id: SWD\MMDEVAPI\{0.0.0.00000000}.{2f966582-fd24-4ac1-b04e-57e3c31e68d3}
Class Guid: {c166523c-fe0c-4a94-a586-f1a80cfbbf3e}
Location Path:
Migration Rank: 0xF00000000000F120
Present: false
Status: 0xC0000719

 

Jag hoppas du kan utläsa något betydelsefullt ur detta...

 

Nya händelser.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det ser ut som tidigare ungefär, samma felmeddelande om inte migrerats.

 

48 minuter sedan, skrev grer:

Nåväl, Cecilia, nu har jag avinstallerat drivern, startat om datorn och "fått" drivrutinen installerad igen

Du behöver nog låta bli att starta om datorn innan du installerar med kompatibilitetsläge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skrev också om ver 1803, 1809 men jag har ju ver 1909.

Jag började krafsa runt om uppdateringar och hamnade här:

https://support.microsoft.com/sv-se/help/4529964/windows-10-update-history?ocid=update_setting_client

Men det verkar kollosalt omfattande så jag vet inte om jag orkar med det - men jag ska ta upp det med supporten. Kan på ett enkelt sätt backa tillbaka till en tidigare version och i så fall vilken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men jag ser ingen felbeskrivning som ens är i närheten av min...

Kan en sådan återgång till versionen före 1909 åstadkommas utan en massa trubbel med allting efteråt - jag vill inte dra på mig ännu större problem än det jag har. Det där med aktiveringspaket för Win 1909 - kan det vara något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning om hur det blir efter en sån återgång, det lär ju vara meningen att alla ens egna filer och program ska vara kvar, precis som när uppdateringen görs, men några garantier finns ju inte.

 

Du har ju redan version 1909 så du kan ju inte aktivera dess funktioner en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lika fullt så står det så i detta avsnitt:

Versionerna 1903 och 1909 av Windows 10 har ett gemensamt kärnoperativsystem och en identisk uppsättning systemfiler. Det innebär att de nya funktionerna i Windows 10 version 1909 ingick i den senaste månatliga kvalitetsuppdateringen för Windows 10 version 1903 (från 8 oktober 2019), men är för närvarande i ett vilande tillstånd. Dessa nya funktioner förblir vilande tills de aktiveras med hjälp av ett aktiveringspaket, som är en liten snabbinstallerad “huvudströmbrytare” som aktiverar funktionerna i Windows 10 version 1909.

Mer information om aktiveringspaketet och anvisningar för hur du hämtar funktionsuppdateringen finns i bloggen om

leveransalternativ för Windows 10 version 1909.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara många med Lenovo som har problem med mikrofonen efter uppdatering, även äldre datorer.

 

https://support.lenovo.com/us/en/solutions/ht104054

 

Sök även på  lenovo 330-17ikb no mic test

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo tack, man kan ju undra hur många som nödgas brottas med just detta fel...

 

Men nu har jag kanske uttömt alla möjligheter både hos Lenovo support och Cecilia på E-forum. Med tacksamhet kan jag konstatera att de verkligen ansträngt sig - men inte orkat ända fram. Hur det är med supporten vet jag inte, det är mitt första ärende där, men Cecilia brukar, enligt min erfarenhet, klara det mesta av svåra fråge-ställningar, men denna gång blev det för mycket. Låt mig klargöra att ingen skugga må falla på Cecilia - det är inte hennes fel att Windows uppdateringar ibland ställer till mera problem än de löser!

 

Nu ska jag ta itu med Lenovo support. Jag kan inte vara den enda som fått en obrukbar mikrofon att brottas med - så från nu ska jag jobba för att supporten ska lösa problemet - vem annars!   Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej igen,

Låt mig återuppta en liten del av detta ämne. Från flera håll har man föreslagit att jag borde testa med en återställning till tidigare Windows-version - men jag har undvikit det därför att jag tycker mig inte kunna förutse vad som blir resultatet av en sådan åtgärd... Kort sagt: Jag törs inte göra det därför att jag befarar att det blir en ruskig massa jobb efteråt - med en kanske obrukbar dator...

 

Nåväl, mikrofonen funkade ju ett par tre månader före den senaste uppdateringen vilket skulle kunna betyda att funktionen återkommer av en återställning. Men sedan då - de automatiska uppdateringarna gör ju att snart nog återkommer version 1909 igen, eller någon annan version - och vad kan hända då...?

 

Jag har aldrig gjort en sådan stor återställning och det är vanskligt att riskera att bli sittande utomlands i två månader till utan dator - så det är kanske bäst att vänta med sådana äventyr tills hemkomsten... Eller, finns det kanske något bättre sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kort och koncist förslag. Jo, jag har snuddat vid tanken men eftersom det inte finns något särskilt uttag för headset så har det aldrig blivit aktuellt. Men nu, när jag tittar närmare i manualsen såstår det faktiskt på uttaget för hörlurar: Combo ljuduttag  Ansluter till headset. Och det ska kanske tolkas som att ett headset skulle funka i samma kontakt! Hela tiden får man lära sig nya saker...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jo jag förstår att det finns väldigt fina grejor - men jag vill bara ha något enkelt för att prata med i Skype. Men jag ska titta på det när jag hittar en sådan butik...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...