Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mikrofon fungerar inte


grer
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, skrev grer:

Så nu menar du att jag med USB-minnet i avstängd dator bara behöver trycka på power on så går den igång... "Fan tro't" men vad göra sedan?

Läs tidigare inlägg!

 

19 timmar sedan, skrev Mikael63:

Om man behöver ändra i BIOS-setup för att få datorn att starta från USB-minnet får du läsa dig fram till i manualen för just din dator.

 

19 timmar sedan, skrev Mikael63:

När Linux startar upp får du, om du valt Linux Mint Cinnamon, leta fram "Volymkontrol för Pulsaudio" (fast det kommer nog att stå på engelska) i menyn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev Mikael63:
36 minuter sedan, skrev grer:

Så nu menar du att jag med USB-minnet i avstängd dator bara behöver trycka på power on så går den igång... "Fan tro't" men vad göra sedan?

Läs tidigare inlägg!

En försynt fråga till: Så du menar att det är allt som behöver göras - och att det inte händer något för mig oväntat om jag bara gör som jag beskrev ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om datorn startar på USB-minnet kommer du att mötas av ett skrivbord och en startmeny, inte helt olikt Windows.

cinnamon.png

 

DU SKA INTE KLICKA PÅ IKONEN MED TEXTEN "Install Linux Mint".

I övrigt kan du klicka runt men leta upp Volymkontrollen i menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Mikael63:

leta upp Volymkontrollen i menyn.

Nej, du ska leta efter Sound.

image.png.64d5b5a1baba3c90c2e9057324ada379.png

 

image.png.1d8198f2d58bd4d4730d41f4c280468d.png

 

Så här ser motsvarande ut hos mig:

image.png.2c49d889f52738a67da14f5eddf35a34.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör ett nytt försök med ett program för att uppdatera drivrutiner.

https://www.drivereasy.com/

Få se vad "vaktmästaren" ? Cecilia har att säga om det.

Fick faktiskt det rådet på lenovos forum när jag hade problem med mikrofonen.

Nu löste jag ju det på annat sätt, så har inte själv testat programmet.

Finns en gratisversion och en betalversion, men man ska ska kunna ladda ner en och en fil med gratisversionen.

 

Drivrutiner.thumb.png.48c6160cc951f0f797d2aa4ca713378b.png

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-hardware/not-migrated-due-to-partial-or-ambiguous-match/9e18a99a-0131-422e-8527-fa20b2793e9e?page=2

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, skrev bengt 429:

Fick faktiskt det rådet på lenovos forum

Innebär ju inga garantier för att det skulle vara okej.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev bengt 429:

Jag gör ett nytt försök med ett program för att uppdatera drivrutiner.

https://www.drivereasy.com/

Få se vad "vaktmästaren" ? Cecilia har att säga om det.

Fick faktiskt det rådet på lenovos forum när jag hade problem med mikrofonen.

Nu löste jag ju det på annat sätt, så har inte själv testat programmet.

Finns en gratisversion och en betalversion, men man ska ska kunna ladda ner en och en fil med gratisversionen.

 

Drivrutiner.thumb.png.48c6160cc951f0f797d2aa4ca713378b.png

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-hardware/not-migrated-due-to-partial-or-ambiguous-match/9e18a99a-0131-422e-8527-fa20b2793e9e?page=2

 

 

Har alltför dåliga erfarenheter av drivrutinsuppdaterande program efter trådar i forumet där sådana har installerat helt fel drivrutiner. Men visst kan man pröva så länge man är beredd på att göra en systemåterställning för att återfå hur det var innan drivrutinsuppdateringen.

 

Du länkar till Microsofts forum och den som nämner Driver Easy är en KeithWatson1 som är en privatperson. Microsoft Answer är ett forum på ungefär samma sätt som Eforum, vem som helst får skriva och allas råd är inte bra att följa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mikael63:

Innebär ju inga garantier för att det skulle vara okej.

Jo, det kan ju tom jag förstå.

 

Jag hade nog inte föreslagit detta om det inte varit för att den som gav tipset på lenovo forumet verkade vara bra insatt med lenovo, och hade flera tusen inlägg i bagaget.

Men säker kan man ju inte vara med nånting på nätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För över tio år sen hade jag betalvarianten av DriverEasy och det programmet tyckte jag inte var särskilt hjälpsamt. När jag försökte uppdatera en fil blev jag förd till en massa olika filer som jag själv skulle välja mellan. Tack-och-lov var oftast Windows på alerten, vägrade installera den nedladdade filen och upplyste mig om att den inte passade in i mitt system. En gång installerades dock en fil som gjorde att ljudet i datorn försvann. Jag gick då tillbaka till en återställningspunkt och ljudet fungerade igen. Efter detta har jag aldrig mer använt något drivrutinshjälpprogram.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev bengt 429:

Jag gör ett nytt försök med ett program för att uppdatera drivrutiner.

https://www.drivereasy.com/

Tack, men jag har redan avstått från det äventyr det kanske skulle innebära.

Istället samlar jag mod för en återställning - men jag har ju alternativet med headset som gör att jag inte längre är helt strandsatt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om https://www.driverguide.com håller vad man lovar idag vet jag inte men förr, dvs. för 20+ år sedan kunde man där hitta de drivers man behövde. De var dessutom de drivers de utgav sig för att vara.

Citat

No Software to Buy - No Scan Necessary.
Search and Download only the drivers you need. It's Fast, Safe, Easy & Free!

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

För över tio år sen hade jag betalvarianten av DriverEasy och det programmet tyckte jag inte var särskilt hjälpsamt.

Du menar då på allvar att du inte tror att programmet utvecklats alls under de sista 10 åren?

 

Nu ska vi inte sitta här och bli ovänner om ett programs funktionalitet, men vad jag vill ha sagt är att om jag var i TS kläder skulle jag nog chansa med en alternativ lösning.

Jag menar, vad kan bli sämre, TS sitter med en dator med en redan obrukbar mikrofon, och vad har den här jättelånga tråden lett till. Inte en mm närmare en lösning.

Men i slutändan är det ju TS som har bollen, och bestämmer vilket mål han ska skjuta mot.

 

Jag laddade ner programmet och gick igenom det, och det finns en inbyggd "Backup & Restore" funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, skrev grer:

Istället samlar jag mod för en återställning

Som måste göras inom 30 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, skrev bengt 429:

Jag laddade ner programmet och gick igenom det, och det finns en inbyggd "Backup & Restore" funktion.

Upptäckte nu att man måste ha betalversionen för att göra en backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett offtopic inlägg bara. Tack @Mikael63 för den exellenta manualen till Linux Mint Cinnamon här i tråden.

Har länge varit intresserad av att kolla på Linux, men liksom aldrig kommit till skott.

Har nu programmet på USB, men datorn startar inte från USB minnet, så jag får gå in i BIOS och ändra startordningen.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-03-05 på 18:21, skrev bengt 429:

om jag var i TS kläder

Jag vet inte vad TS betyder eller vem det möjligen kan syfta på, men låt mig nämna att jag drabbats av betydligt större problem i datorväg än jag någonsin varit med om.

Igår fick jag ett kortfattat mail från mitt vad man brukar kalla för web-hotell. Rubriken löd: Din kontrollpanel har använts från Kazakstan. Av lättbegripliga skäl är detta vad som gör mig fullt upptagen just nu och en tid framåt...

 

Tack alla och speciellt@Mikael63för ert engagemang i mitt mikrofonproblem! Jag är helt inställd på att starta min dator med Linux och kanske fördjupa mig lite mera i detta intressanta alternativ. Tack alla - vi hörs framöver i detta forum, hälsar Göran.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ts betyder i detta fall Trådskaparen och i denna tråd är det du!

 

Ta det lugnt med "Kazakstan" - kolla noga så att det inte är ett bluffmail.

 

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Epilog

Jag hade förberett mig noga, gjort ett USB-minne med Linux och ett för återställning av Wndows - nu skulle den jäkla mikrofonen väckas upp... Efter ännu ett fruktlöst test av nämnda mikrofon igår skulle de radikala åtgärderna inledas idag - bära eller brista...

 

Under några dagar har jag iordningställt en flera år gammal ASUS-dator med bl.a. en rad Windows 10 uppdateringar - så att jag åtminstone skulle ha en fungerande dator... Ironiskt nog visade det sig att ASUS-ens mikrofon inte fungerade i Skype som den alltid gjort tidigare! Det är nästan så att man kan börja tro på spöken, eller vad tycks...

 

Ingen dator med en fungerande mikrofon - vilken fars! Gick till Lenovo-n och startade Skype - och hör och häpna - mikrofonen fungerade!!!

Nu var goda råd dyra och efter mycket funderande kom jag på att en Windows uppdatering av KB4541335 gjorts igår 2020-04-05(!) Kollade om samma uppdatering fanns i ASUS-en - det gör den inte...

 

Efter denna historieskrivning en stillsam fråga: Bör jag kanske förse den gamla ASUS-en med just denna Windows uppdatering (för att få ljud) - och hur gör man?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis!

 

KB4541335 är endast för Windows 10 version 1903 och 1909 så du ska inte installera den i Asus-datorn om den inte har någon av de två versionerna och i så fall lär den dyka upp där automatiskt, men kanske som en valfri uppdatering.

 

Du kan läsa om vad uppdateringen ska rätta till här: https://support.microsoft.com/en-us/help/4541335/windows-10-update-kb4541335

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack, Cecilia!

 

ASUS-en är inte så gammal - den har nu Windows version 1909.

 

Så hur tar jag den nya datorns uppdatering och genomför den i ASUS-datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, NU finns den där, KB4541335, framme för installation! Jag återkommer med resultatet, hälsar Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, fullt så enkelt var det inte att få igång mikrofonen på min gamla ASUS - men på den nya Lenovo fungerar det än så länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mikael, och tack för tipset.

 

Ja, det vore ju ett smart alternativ - om man inte vill jobba i veckor för att få igång en Windows-kvaddad mikrofon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...