Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatering av forumplattformen


felix
 Share

Rekommendera Poster

Hej hej!

Under morgondagen (tisdag) kommer vi uppdatera forumet till senaste versionen av forumplattformen. Den innehåller en del buggfixar och nya funktioner och annat som ska göra det lite smidigare att använda Eforum. Vi jobbar så snabbt vi kan men en viss nertid kan förekomma under själva uppdateringen, men borde bara ta några minuter.

 

Om ni märker några konstigheter efter uppdateringen kan ni skriva i den här tråden. Jag återkommer när uppdateringen är färdig!

Vänligen Felix,

IDG utveckling

Här är några av nyheterna:
 

Citat

 

Major New Features / Enhancements

  • Post Before Registering
  • Animated GIFs
  • AdminCP Notification Center
  • New Email Features:
    • Email Statistics
    • Unfollow Without Logging In
  • SEO Improvements:
    • Improved pagination with page number now in path (rather than query string) and unique page titles for paginated pages.
    • Improved use of canonical tags.
    • Improved handling of empty containers and profiles to reduce soft 404s.
    • Improved JSON-LD markup, adding @id tags and fixing URLs for comments.
    • Removed page output hidden by JavaScript.
  • Performance Improvements:
    • Added Lazy Loading for images, which will speed up page rendering.
    • Added HTTP/2 support with prefetch/preload.
    • Added support for Brotli compression.
    • Improved default profile photos to use inline SVGs rather than generated images, which will speed up page rendering.
    • Improved browser caching of pages served by the guest page cache, which will reduce the number of requests reaching the server.
    • Improved handing of session data for guests to reduce database reads for guests.
    • Optimized images to reduce file size for faster page rendering.
    • Other minor performance improvements to reduce database queries and fix unnecessary code execution.

Core

  • Added setting to display user group formatting in more areas.
  • Added less intrusive browser notification prompt in Notifications menu.
  • Added ability to show sidebar blocks to only certain types of devices.
  • Added ability for club owners to reorder the navigation tabs.
  • Added ability for announcements to be linked to an URL or be a title only, improved consistency in how announcements are shown in different areas.
  • Improved UI for entering time intervals in AdminCP settings.
  • Added a new Icons & Logos section in the AdminCP which allows providing logos for use when sharing links from the community, adding the community as a home screen app on a mobile device (along with additional settings for a PWA manifest to control certain aspects the community’s behaviour when used in this way), and in Safari’s favourites menus and pinned tabs on macOS.
  • Added a new UI for attachments, showing a box with some information about the file, rather than a plain line.

 

New Server Requirements: PHP 7.1.0 or higher required (7.3.x now supported). MySQL 5.5.3 or higher requires (5.6.2 recommended).
 

Removed Features

  • Removed EmojiOne-style emojis due to licensing issues.
  • Removed Gravatar support due to privacy concerns and performance issues.
  • Removed password hashes when downloading a member list from the AdminCP. This is for security, to reduce the ease of obtaining sensitive data if the AdminCP is ever compromised.
  • Removed the name of the content (e.g. topic) from the “Next Unread” link which could consume significant server resources on large communities.

 

 

 

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är uppdateringen klar! Dock pågår en del om-indexering av forumtrådar i bakgrunden som kan påverka inläggen tills det är klart.

Hojta till här om ni upptäcker några buggar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
22 timmar sedan, skrev felix:

Improved default profile photos to use inline SVGs rather than generated images, which will speed up page rendering.

Är det denna "förbättring" som gjort att Cecilia och jag blivit av med våra avatarer? :( Pelle Penna, Flyfisherman, .M, Mikael63 och Thirteen har däremot fått behålla sina.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
59 minuter sedan, skrev felix:

Hojta till här om ni upptäcker några buggar!

Sidan All Aktivitet https://eforum.idg.se/discover/

Det har blivit oordning i översättningen:

Skärmklipp.PNG

 

På raden under rubriken.

 

Dessutom brukade nog rubrikerna vara mörkblå i stället för svarta.

Redigerad av Cecilia
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Är det denna "förbättring" som gjort att Cecilia och jag blivit av med våra avatarer? :( Pelle Penna, Flyfisherman, .M, Mikael63 och Thirteen har däremot fått behålla sina.


Avatarerna håller fortfarande på att byggas om i bakgrunden så jag hoppas de borde komma tillbaka när det är klart! Får kolla på det sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev felix:


Avatarerna håller fortfarande på att byggas om i bakgrunden så jag hoppas de borde komma tillbaka när det är klart! Får kolla på det sen. 



Kan det hänga ihop med att gravatar har tagits bort? Jag använder inte gravatar på e-postadressen jag har registrerat här nämligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev .M:

Kan det hänga ihop med att gravatar har tagits bort? Jag använder inte gravatar på e-postadressen jag har registrerat här nämligen.

Det gör inte jag heller. Kanske problem med upplösning eller filstorlek?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:

Det gör inte jag heller. Kanske problem med upplösning eller filstorlek?


Efter att bilderna byggts om i bakgrunden saknades era profilbilder fortfarande. Jag tror att vissa bilder försvann då de var för stora, som Cecilia var inne på. Både Cecilias och Mbgtmaris profilbilder var större än den inställda begränsningen och då försvann de förmodligen i samband med att alla bilder gicks igenom.
 

Jag ökade begränsningen något nu och har också manuellt lagt tillbaka era bilder!

 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är problemet med texten/översättning som jag tog upp lite högre upp något du kan titta på @felix?

Det är lite tröttsamt att läsa det varje gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev Cecilia:

Är problemet med texten/översättning som jag tog upp lite högre upp något du kan titta på @felix?


Japp jag kikar på det också! Ser lite väl knasigt ut nu... ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I detta inlägg: https://eforum.idg.se/topic/349712-windows-insider-preview/?do=findComment&comment=1714378

finns en länk till ett annat inlägget och en del av det andra inlägget förhandsvisas och då har det kommit med en bild som inte finns i det länkade inlägget. Det ser ut så här:

Skärmklipp.PNG

Men det länkade inlägget https://eforum.idg.se/topic/358559-windows-10-maj-2019/ ser ut så här:

Skärmklipp.PNG

 

Medan bilden med bland annat "Nätverk" finns betydligt längre ner i tråden, i detta inlägg: https://eforum.idg.se/topic/358559-windows-10-maj-2019/?do=findComment&comment=1714419

 

I ovanstående tråd finns det också flera inlägg som saknar datum för inlägget:

Skärmklipp.PNG

 

Tillägg: Ser nu att även de översta posterna i den här tråden saknar datum. Kan det vara poster som är från vissa datum som saknar tidsstämpeln eller av viss ålder?

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-05-30 på 10:03, skrev Cecilia:

inlägget förhandsvisas och då har det kommit med en bild som inte finns i det länkade inlägget


Jag testade också detta nu och då kom inte bilden med. Om det händer flera gånger kan jag lägga en buggrapport till Invision om det. 
 

På 2019-05-30 på 10:03, skrev Cecilia:

Ser nu att även de översta posterna i den här tråden saknar datum. Kan det vara poster som är från vissa datum som saknar tidsstämpeln eller av viss ålder?


Jag upptäckte också att det saknades datum på vissa inlägg och gjorde en liten fix som visar datumet på dessa istället för att det bara står "postad" (egentligen ska det stå postad X minuter sedan osv...). Verkar ha hänt i samband med uppdateringen men förhoppningsvis borde det vara löst nu. Säg gärna till om fortsätter vara problem med det.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, skrev felix:

Jag upptäckte också att det saknades datum på vissa inlägg och gjorde en liten fix som visar datumet på dessa istället för att det bara står "postad" (egentligen ska det stå postad X minuter sedan osv...). Verkar ha hänt i samband med uppdateringen men förhoppningsvis borde det vara löst nu.

Det verkar vara de inlägg som är mer än ett dygn gamla men mindre än en vecka och där det tidigare har stått en veckodag (?). Kan du kolla om det är något problem med översättningen av dem?

 

De inlägg som är mer än en vecka gamla får en datumstämpel på formen 28 Maj medan de som du fixat får datumet på formen 2019-05-30 11.30. Det ser lite lustigt ut när man kollar datumen för inläggen i den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Cecilia:

Det verkar vara de inlägg som är mer än ett dygn gamla men mindre än en vecka och där det tidigare har stått en veckodag (?). Kan du kolla om det är något problem med översättningen av dem?

 

De inlägg som är mer än en vecka gamla får en datumstämpel på formen 28 Maj medan de som du fixat får datumet på formen 2019-05-30 11.30. Det ser lite lustigt ut när man kollar datumen för inläggen i den här tråden.


Jag gjorde samma analys, det verkar bara vara inlägg under den perioden som är drabbade. Kollade också översättningarna, men de såg bra ut vad jag kunde se. Inläggen framöver borde ha rätt datum-angivelse hoppas jag.
 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad som hänt, men knappen "Citera" finns inte längre?

 

Och när man vill kolla vilka som är online, och klickar på Användare online, så kommer det upp olika val, men det går inte att välja något val.

 

 

sshot-156.thumb.png.1aaca9957c830dd41221f0284221b00e.png

Det verkar som att detta bara fungerar när man är inloggad, vill man titta lite snabbt ej inloggad, går det inte alls längre att få upp detta val enligt bild.

 

Möjligheten att kunna "Fälla ihop" underforumen är borta, så när man tittar i mobil eller platta måste man nu scrolla ordentligt för att få fram allt som är under forumen, blir ohållbart.

 

Ser ut som designen har ändrat sig också?

 

@felix vad har hänt, är det något med dina senaste "fixar" som gjort detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappen Citera finns hos mig men att markera en text och då få möjligheten att citera fungerar inte.

Jag trodde tidigare att problemet med att "Markera webbplatsen som läst" var åtgärdat men så var inte fallet, det bara såg ut som så. Nu får man inte upp någon ruta att verifiera åtgärden, det som händer tycks vara att sidan laddas om, inget mer.

image.png.6c788e4d734c042e570833fff4e5505b.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notifikationerna har försvunnit och vissa gamla notifikationer visas i fet stil fastän de är lästa.

 

364912410_Skarmavbild2019-06-06kl_00_15_59.png.c086d8d58eff1c0dd52980fa3af9de53.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ah! Knappen Citera (ett helt inlägg) saknas ju..

 

Tillägg: ja även knappen för att svara är borta, endast "snabbsvar" finns kvar.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju inte ha hänt i samband med uppdateringen förra veckan utan denna vecka. Eftersom jag märkte det efter en Firefox-uppdatering och ändring av några sekretessinställningar så trodde jag att det berodde på något jag hade gjort.

 

Det verkar som att många Javascript eller liknande saknas, @felix!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, många konstigheter finns.

Som att ens tidigare inlägg visas i editorn när man ska svara på tråden.

Möjlighet att flytta trådar saknas då det inte finns alternativa platser att välja.

Alternativ att visa inlägg från ignorerade medlemmar saknas. En knepig översättning visas i stället.

image.png.23916fc6216dac1af408daac6e9e6834.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Möjlighet att flytta trådar saknas då det inte finns alternativa platser att välja.

Jag flyttade just en tråd så just det tycks gå ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...