Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oblivion expansion


Stålis

Rekommendera Poster

Anjuna Moon
Vi är många som skulle sakna din "röst" i forumet. :-)

Definitivt, och inte bara rösten utan självklart även all den, ständigt aktuella, kunskap du sitter på när det gäller hårdvara. Det är en djungel därute och även rutinerade datanördar som jag har ju svårt att reda ut vad man egentligen vill ha innanför skalet. Utan din hjälp hade jag nog inte varit så nöjd som jag är med den spelburk jag köpte förra året (även om jag redan vill har mer muskler under huven =)

 

Vad gäller intresset och engagemanget så förstår jag vad du menar, själv är jag i en svacka nu då jag är fullt engagerad i att söka nytt jobb så jag kommer nog vara här relativt lite ett tag framöver.

 

Så ta en paus om det känns rätt, men försvinner du helt blir vi tvugna att söka upp dig och tvinga dig tillbaka :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 152
  • Skapad
  • Senaste svar
Definitivt, och inte bara rösten utan självklart även all den, ständigt aktuella, kunskap du sitter på när det gäller hårdvara. Det är en djungel därute och även rutinerade datanördar som jag har ju svårt att reda ut vad man egentligen vill ha innanför skalet.

Inte heller jag hinner ha koll på allting utan får lov att begränsa mig till typ min egen fritidsavkoppling spelmaskiner. Även om jag har papper på dittan och dattan; "nätverksadministratör", "Microsoft Certified Systems Engineer" m fl bullshit-titlar säger inte detta vad jag egentligen är duktig på.

 

Utan din hjälp hade jag nog inte varit så nöjd som jag är med den spelburk jag köpte förra året (även om jag redan vill har mer muskler under huven =)

Väldigt roligt att höra! Jag minns faktiskt den aktuella tråden och att jag samtidigt hade tidsbrist... ångrar ändå att jag inte tryckte mer på den då kommande socket AM2. Förvisso presterar socket 939-processorer fortfarande mycket bra. Men mer muskler vill man såklart alltid ha! :-) Visst satt du väl på en X2 4200+ nu? Exempelvis en boxad X2 4800+ går att från ca 2800kr...

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v171

...att jämföras med de över 6000kr jag själv spenderade för ungefär ett år sen. Det gigantiska prisraset kom förstås i juli då Intel lanserade Core 2.

 

Men allra mest hade du förstås tjänat på ett grafikkortsbyte; att för i stort sett samma summa som 4800+ kostar idag, i stället ersätta ditt 7900GT(?) med 8800GTS 320MB:

http://www.buggy.nu/index.php?a=search&q=8800gts+320mb

 

Notera här vad bra ett par sådana klarar prestera:

http://www.guru3d.com/article/content/416/11/

Med lite fantasi kan du använda 7950GT som referens till ditt eget kort...

 

Vad gäller intresset och engagemanget så förstår jag vad du menar, själv är jag i en svacka nu då jag är fullt engagerad i att söka nytt jobb så jag kommer nog vara här relativt lite ett tag framöver.

Då vill jag såklart önska lycka till i strävan att finna nytt jobb, och hoppas att du åtminstone får a-kassa under tiden! Tur att du inte bor i Norrbotten när det gäller det – läste nyligen i tidningen att andelen här som nekas a-kassa är mer än dubbelt så hög som riksgenomsnittet..!

 

Så ta en paus om det känns rätt, men försvinner du helt blir vi tvugna att söka upp dig och tvinga dig tillbaka

Jag har kanske fått den vitamininjektion jag behövde av er tre nu, så tack för det! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
ångrar ändå att jag inte tryckte mer på den då kommande socket AM2.

Jo, men jag var faktiskt inte dummare äm än att jag tog ställning till detta. Å andra sidan minns jag en gång i tiden, när jag inte rakade skallen, där jag i gymnasiet grymt ångrade en frisyr jag levde med i flera månader =)

 

VB: Jag tror mig nu veta varför grafikkortet beter sig konstigt - det är täckt av stendamm som farsan täckte lägenheten i tidigare i år när han sågade upp mina väggar. Jag tror skiten bara fungerat som värmeisolerande på fel sätt, dvs hålla värmen inåt istället för utåt. Vet inte riktigt hur jag helt ska kunna rensa dem utan att intriducera fukt eller magnetism. Tips?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
och hoppas att du åtminstone får a-kassa under tiden!

Ironin i det hela var att jag precis var i farten att efter 16 års arbetande faktiskt tänkt anmäla mig =)

 

Det känns dock inte så läskigt numer, jag har knappt hunnit anmäla mitt CV på rekryteringsfirmorna innan de börjar höra av sig. Kanske media har rätt om bristen på kompetens.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur jag helt ska kunna rensa dem utan att intriducera fukt eller magnetism. Tips?

Antistatborstar? Sökte på rengöring av elektronik och hittade förslag på isopropanol. Kanske en kombination? Först fysisk borttagning (tömning), sedan blåsning, därefter antistatborste och sist isopropanol. Men jag vet faktiskt inte vad som är bäst.

 

Hur gillar du/ni rollspel? Själv uppskattar jag genren oerhört, och inom denna så främst "computer role playing" framför t ex actionrollspel.

Jag har inte kört så väldigt mycket rollspel i datorn. För länge sedan =länge sedan :-) spelade jag RuneQuest ganska mycket, och när min kusin var boende i stan körde vi en del kampanjer i AD&D (jag tyckte RuneQuest var det mer riktiga spelet), och jag tycker nog att rollspel blir mer levande när man spelar i en grupp med riktiga människor, och man blir tvingad att använda sin fantasi för att föreställa sig hur världen ser ut och hur man skulle agera. I datorn är det mesta ju serverat, och även om det finns val att göra berör dem inte lika mycket som när du sas själv gör dem.

 

Fast nu blir jag tvungen att prova på! :-) Beställde precis 7 stycken spel för strax över 700 kronor. Inte för att jag vet när jag kommer att ha tid att spela dem, har inte spelat klart Oblivion (orig+Knights of the Nine), Call of Juarez, GRAW, inte ens det försts FEAR eller Call of Cthulhu helt, SC3 har jag inte ens installerat än, men med tips från er två, Anjuna och RN, blir det följande spel som kommer att ramla ner i postlådan inom kort:

Titan Quest

Dark Messiah of Might and Magic

The Longest Journey

Dreamfall: The Longest Journey

Condemned

F.E.A.R.: Extraction Point

PREY

 

Allesammans alltså för enbart drygt 700 spänn inklusive frakt. Kom inte och säg att det är dyrt med pc-spel... ;-)

 

/m

 

PS Läste ni förresten att det ska komma en DX10-variant av Call of Juarez? Vet inte om den kommer att patchas, så som FSX och CoH ska göra, man kan väl hoppas på att de går den vägen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror mig nu veta varför grafikkortet beter sig konstigt - det är täckt av stendamm som farsan täckte lägenheten i tidigare i år när han sågade upp mina väggar.

Det ska inte vara några problem så länge kylningen fortfarande fungerar som den ska (vilket den kanske inte gör i ditt fall?). Ett par av mina kompisar jobbar på VM-Data som har hand om LKAB:s nätverk. Fick höra att det såklart finns fullt av datorer underjord (bl a så styrs många lastmaskiner med joysticks ifrån kontrollrum långt bort) vilka är smockfulla av malmdamm. De slutar ändå inte att fungera utan bara går och går. Ytorna på kretskort är förstås lackade... Men hoppas iaf att Stålis tips ger nånting!

 

Jag har inte kört så väldigt mycket rollspel i datorn.

Ifall du gillar fantasy har du i så fall missat väldigt mycket! Rollspel är nästan som att aktivt delta i en bokserie a la Katherine Kerr eller Robert Jordan (även om nyare spel som NWN 2 snarare blir som att delta i en film ;-).

 

...körde vi en del kampanjer i AD&D...

Såväl Baldur's Gate som Icewind Dale är "true AD&D", allt enligt Gamespot. :-) Och jag gillar faktiskt den spelstilen mer än den i NWN eller actionrollspel som Dungeon Sieger eller Titan Quest. Utmaningen i de förstnämnda spelen är hög medan man i de senare knappt behöver göra nånting för att vinna fighterna (även om de ändå är roliga på sitt sätt).

 

I Baldur's Gate är varje strid en utmaning - det gäller att pausa och tänka till vad som behöver göras. Vilka magier/besvärjelser måste skickas iväg i förväg, för att de med yxa och svärd ska ha nån chans med sitt köttande. Eller vilka motmagier måste användas då ens egna party blivit tillfälligt oskadliggjord etc... man kan nog skriva en bok för varje stridstillfälle. Kanske kan du blunda för hur gamla spelen ser ut och pröva på dem? :-)

 

Men framförallt är det roligt och avkopplande att leva sig in i fantasivärlden liksom när man läser en bok och bara flyter iväg...

 

Beställde precis 7 stycken spel för strax över 700 kronor. Inte för att jag vet när jag kommer att ha tid att spela dem...

Det löser sig nog för jag har nämligen beslutat mig för att bli gud och utöka dygnet till 36 timmar i stället för 24. ;) Är själv inte klar med SC 4, NWN 2 och säkert nåt fler spel också... Har under de senaste månaderna i stället spelat Baldur's Gate 1 samt Icewind Dale 1 inkl expansion och påbörjade igårkväll del två. :-) Väntar på att Nvidia ska göra nånting åt GF 8-drivaren så att jag kan spela expansionen till BG 1 på stationära datorn som har engelskt OS (vilket är ett krav).

 

PS Läste ni förresten att det ska komma en DX10-variant av Call of Juarez?

Just ja, ett till spel som jag inte är klar med! :-) Återigen ett drivarproblem för GF 8... Denna gång blinkande HDR-effekter som gör mig blind om jag inte hinner få epilepsi i förväg. Annars klart spelvärt! Gillar mest när man får spela som den skjutgalne prästen. :-)

 

Apropå DX 10 så får se när det blir att införskaffa Vista... Avskyr egenligen att byta OS - är faktiskt grymt nöjd med XP64... Iförrgår släpptes SP 2 och allt... :-/ Vad sitter ni på för OS? Vill minnas att Anjuna Moon föredrog Win 2000 eller..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Vill minnas att Anjuna Moon föredrog Win 2000 eller..?

Det gällde mest som plattform när jag utvceklar, men jag är också grymt nöjd med XP och ser inte ett dugg fram emot att behöva byta till Vista. Nä, jag tänker hålla ut så länge jag kan och hoppas på att cracker-communityn släpper en DirextX 10-version till XP.

 

Men hoppas iaf att Stålis tips ger nånting!

Jag ska titta på det vid tillfälle och ska även testa att stänga av datorn en längre tid och se om problemen är borta, vilket isåfall kan tänkas peka på kylningen som boven.

 

Snart klar med Rainbow Six Vegas och det är verkligen ett bra spel, om än snorsvårt på två ställen (fick fuska mig förbi dessa till slut).

 

Ska fortsätta med NWN 2 sen, då det ju kändes väldigt lovande. Men som ni har jag ett tiotal spel halvklara, inte för att jag tröttnat, men för att jag inte känt mig så spelsugen överlag på sista tiden. Spelen just nu är Gothic 3, Oblivion, El Matador, CoJ, Rogue Trooper, Just Cause, Condemned samt del 1 av No one lives forever, som jag aldrig tidigare spelat.

 

/En jobbsökande Anjuna täckt i stendamm =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag tänker hålla ut så länge jag kan och hoppas på att cracker-communityn släpper en DirextX 10-version till XP.

Ska passa på att slänga ut en fråga till Stålis om ifall du råkat snappa upp någon uppdaterad info angående eventuella "DX 10"-implementationer fast i stället genom OpenGL och det på XP?

 

Jag ska titta på det vid tillfälle och ska även testa att stänga av datorn en längre tid och se om problemen är borta, vilket isåfall kan tänkas peka på kylningen som boven.

Kan tänkas att damm råkat smyga sig ned i själva pci-e-porten varför det i så fall såklart strular om kontakten inte längre är som den skall..?

 

Spelen just nu är Gothic 3...

Det har jag också sneglat på men avhållit mig för att tvåan var så svår att den helt enkelt inte var spelbar - denna del hamnade i soporna! - men också för att medelbetyget inte är högre än 65%...

http://www.gamerankings.com/htmlpages2/920920.asp

...och dygnet räcker ju inte ens till spelen som fått bra omdöme..!

 

/En jobbsökande Anjuna täckt i stendamm =)

Men känns inte det stenkul..? (ursäkta, jag var tvungen ;-))

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-03-15 23:29:07 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska passa på att slänga ut en fråga till Stålis om ifall du råkat snappa upp någon uppdaterad info angående eventuella "DX 10"-implementationer fast i stället genom OpenGL och det på XP?

Nej, inte än, men jag har uppdaterat mig om OpenGL, och det verkar vara så här, även om jag inte har ...stenkoll ;-)

 

Det går ju att skapa tillägg till den existerande OpenGL-versionen genom att göra sk extensions, och Nvidia har presenterat sådana för sina 8800-kort, som gör det möjligt att använda geometry shader och andra shader model 4-funktioner - vilket alltså gör det möjligt att använda "DX10-grafik" på XP. Men några implementationer har jag inte sett till.

 

Dessa "extensions" är tillägg till OpenGL 2.1, som är den senaste versionen. Men arbete pågår för att skapa en pånyttfödd OpenGL-basversion, rensad på gammal bröte, och den har kodnamnet OpenGL Longs Peak. Som en sorts DX10 för OpenGL, antar jag? Den beräknas komma i sommar, och tre månader senare ska OpenGL Mount Evans komma - i den ska det från början finnas stöd för att kunna programmera för nuvarande och nästa generation av grafikkort.

 

Det blir väl först då det blir aktuellt med tillämpningar i spel? Även om jag antar att Ati/AMD också kommer med "Ati/AMD-OpenGL-SM4.0-extensions" till sina SM 4.0-kort, känns det som att innan dess, dvs innan Mount Evans, kommer det mest troligt bara vara ev demon från respektive tillverkare som kommer att visa vad som är möjligt.

 

Fast jag tror också att utvecklare av professionella tillämpningar av OpenGL kommer att ta hänsyn till kortspecifika extensions, om än kortvarigt, och id tog ju hänsyn till specifika Nvidia-extensions när de utvecklade Doom 3-motorn, så man vet ju aldrig vad det gäller spel. Men trenden går mot mer generella plattförmar, och då är det smartare att utveckla för Mount Evans. Man får väl hoppas att det blir en nystart för både OpenGL och spel som använder det, för jag har inte hört något mer om OpenGL-spel som utvecklas just nu. Men visst tycker jag att det borde vara intressant att utveckla spel för en marknad som kan använda "DX10-grafik" oavsett vilket operativsystem de använder?

 

Jag skulle önska, ur pr-synpunkt, att korten som har de nya grafikmöjligheterna inte skulle kallas DX10-kort, utan något mer plattformsoberoende just för att peka på att hårdvaran i korten i sig inte behöver Vista; Nvidia använder t ex termen fourth generation shader cards. Som det nu är verkar dock Microsoft pr-apparat ha lyckats med sina avsikter...

 

...och inte minst jag känner att även jag är skyldig till att skriva DX10-kort. Kanske jag skulle börja använda termen fjärde shadergenerationskort, men på något vis låter det inte lika catchy. :-)

 

/m

[inlägget ändrat 2007-03-16 21:04:42 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! :-)

 

Hinner inte skriva nåt som avhandlar ämnet just nu, men tackar för din redogörelse..! Men undrar bara om ni vet vilken tråd som har rekord i flest antal inlägg? Denna torde vara en ganska bra kandidat för det! Roligt när trådar inte dör bort. :-)

 

/RN

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Men undrar bara om ni vet vilken tråd som har rekord i flest antal inlägg? Denna torde vara en ganska bra kandidat för det

Nä, den titeln tas nog av den här tråden (may it rot in peace =)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=383952

 

Typ runt 490 inlägg.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den handlar om hur man blir rik som ett troll. Eller det kanske var en annan tråd... ;-)

 

Apropå Oblivion - som den här tråden handlade om från början; om man har Vista och använder X-Fi kan man nu få ljudaccelereration återställd genom portningen till OpenAL i den nya versionen av ALchemy, ver 1.3.

http://preview.creativelabs.com/alchemy/default.aspx

 

RN, du som hade jobbiga ljudproblem i F.E.A.R. - kanske något för dig att testa, även i XP? Läste nämligen det här på sidan för ALchemy:

 

F.E.A.R. Combat Pending [F.E.A.R. Combat]

RegPath=HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Monolith Productions\FEARCombat\1.00.0000\InstallDir

 

F.E.A.R. Extraction Point Pending [F.E.A.R. Extraction Point]

RegPath=HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\TimeGate Studios\FEARXP\1.00.0000\InstallDir

 

Full EAX is restored. In fact, I'm tempted to try ALchemy under Windows XP as the "jumping" and "slow-mo" sound bugs I've had since release appear to have completely disappeared!

http://preview.creativelabs.com/alchemy/Lists/Games/AllItems.aspx

 

Kanske jag skulle testa den själv? Vet inte om han avser det här studsande ljudet som jag beskrev tidigare som upplevdes ibland i de första nivåerna? Fast jag har inte haft problem med något sådant sedan dess.

 

/m

[inlägget ändrat 2007-03-23 07:37:36 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, nu pladdras det på här igen..! :-)

vad handlar det här om? orka läsa allt :S

Vad det handlar om är tyvärr hemligt så det kan inte avslöjas. Men inte heller jag skulle orka läsa den här tråden, än mindre skriva nåt i den. ;)

 

Anjuna Moon skrev:

Nä, den titeln tas nog av den här tråden (may it rot in peace =)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=383952

 

Typ runt 490 inlägg.

Trodde jag skulle ramla av stolen när jag såg den tråden..!

 

Ville berätta att jag nu kunnat fortsätta med Call of Juarez då det har kommit ny drivare (Forceware 100.95) för XP64 som fixade problemet med "HDR-blinkandet" med GF 8. :-)

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1602

 

Eller, egentligen var den inte för GF 8800 utan verkar mest ha tillfört stöd för kommande 8500GT, 8600GT samt 8600GTS... hämtade dock en annan modifierad nv4_disp.inf, för installationsprogrammet, härifrån:

http://www.tweaksrus.com/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=175&Itemid=41/

(Är ju hur som helst typ samma drivare för alla kort)

 

Grafikfelen i vissa D3D-spel är dock fortfarande kvar (i vad jag sett så främst gamla rollspel som använder Infinity engine). Men det verkar iaf vara taget ett steg framåt mot för 97.92 som är senaste officiella för GF 8 och XP64. :-)

 

Får iaf nästan slå tärning mellan vilket jag ska spela av SC 4 och CoJ..! Gillar det senare skarpt! Roligt att få växla spelandet mellan två helt skilda karaktärer som faktiskt också kräver två helt skilda spelstilar. Gillar även storyn som tar helt oväntade vändningar ibland. Att grafiken också är så snygg är ju inte heller helt fel. :-)

 

P.S.

Hur går det med jobbsökandet? Bra hoppas jag! :thumbsup:

 

P.S. 2

Stålis: Hittade massa info om shadermodell 4.0 genom OpenGL 2.1 och dessutom länkar till nedladdningsbara program/demon avsedda att köras på XP! Sparade tyvärr länkarna på en annan dator men hade iaf tänkt kolla det där lite närmare på den som har GF 8...

 

Tackar för ljudtipset, även om jag inte har F.E.A.R installerat just nu eftersom Extraction Point är färdigspelat. Men det kan förstås vara bra att känna till om man nån gång får lust att köra det igen.

 

Edit:

Apropå Oblivion - som den här tråden handlade om från början...

Jaså står det skrivet nåt om Oblivion också? ;-) På fredag nästa vecka släpps ju Shivering Isles..! :) Och den ska visst, till skillnad från KotN, tillföra nya landområden också..?

[inlägget ändrat 2007-03-23 08:07:22 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Hur går det med jobbsökandet? Bra hoppas jag!

Jajamen. Var och träffade affärsområdeschefen på ett av Sveriges större konsultbolag idag och det ser lovande ut. De ligger hittills högst på min lista, men jag fick även ett par rekryteringserbjudanden under tiden jag var på mötet i mailen, så jag har en del att träffa innan jag bestämmer mig.

 

Gillar det senare skarpt!

Jo, jag önskar att jag orkade ta reda på vad som hände med min version dock. Den har helt hängt sig så jag måste kanske installera om den. Men jag gillar verkligen västernmiljön.

 

Ja, nu har ju äntligen S.T.A.L.K.E.R kommit efter så många år och det ska bli underbart att se den där stämningsfulla grafiken på skärmen. Hoppas att det lever upp till åtminstone några av förväntningarna.

 

Vad gäller min burk, så är grafikkortet efter spelande runt 65 grader, är det för mycket eller tror ni mina problem med prickar och "extended polygons" beror på allvarligare saker? Snyft =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajamen. Var och träffade affärsområdeschefen på ett av Sveriges större konsultbolag idag och det ser lovande ut.

:thumbsup::thumbsup:

 

Jo, jag önskar att jag orkade ta reda på vad som hände med min version dock. Den har helt hängt sig så jag måste kanske installera om den.

För mig har CoJ varit mycket stabilt ända från början, helt opatchat (bortsett från drivarbekymret Nvidia hade). Kanske låsningarna för dig var nån slags förvarning om att grafikkortet är på väg att lämna in? Med tanke på de nuvarande grafikfelen också.

 

65 grader är inte för mycket utan ganska normalt för ett modernt grafikkort. Vad är det för slags prickar – typ kvadrater i helkonstiga färger? Kan då tyda på felande VGA-minne.

 

"Extended polygons" kan bero på exempelvis kassa chipsetdrivare för moderkortet, eller värme. Har även varit med om att bli av med detta fenomen efter en uppdatering av VGA-biosen (tror jag dock inte är så vanligt förekommande). Så finns det även exempel på spel som förorsakat problemet, såsom Vice City vilket patchades.

 

Sambon började få dem p g a trasiga kondensatorer i (det några år gamla) moderkortet, och lillebrorsan för att nätagget hade avlidit. Mår ditt nätagg riktigt som det bör, och hur många amps klarar det ge på 12V-matningen? Kanske har det sugit in för mycket stendamm, blivit för varmt och vissnat..?

 

Det finns alltså några trådar att nysta i. Frågan är vilken av dem man ska ringa in och börja med att nysta upp. Jag tycker iaf att grafikkortet borde testas i en annan dator till att börja med...

 

Ja, nu har ju äntligen S.T.A.L.K.E.R kommit efter så många år och det ska bli underbart att se den där stämningsfulla grafiken på skärmen.

Det förhandsbokade svågern varsit ex åt både honom om mig redan för ett par år sen (jag hade hjälpt honom med datorn, med vad det nu var – nåt som antagligen tog ganska lång tid iaf ;-).

 

P.S. Uppstår det grafikfel (prickar, underliga tecken, kvadrater el dyl) redan vid uppstarten av datorn? Om inte, så ökar chansen att problemet är mjukvarurelaterat.

 

[inlägget ändrat 2007-03-23 15:49:33 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
För mig har CoJ varit mycket stabilt ända från början

För mig hängde det sig efter att jag (som pastorn) tagit mig igenom gruvorna på jakt efter min andra karaktär och vid början av nivån där man precis kommit ut.

 

Vad är det för slags prickar

Enstaka prickar av typ 1x1 eller 2x2 pixlar på slumpmässiga ställen på skärmen (i början ett par stycken, lite senare kanske ett dussintal).

 

Mår ditt nätagg riktigt som det bör, och hur många amps klarar det ge på 12V-matningen?

Det där har jag faktiskt inte kollat upp, skall göra det.

Kanske har det sugit in för mycket stendamm, blivit för varmt och vissnat

Jo precis, det är ju främst grafikkortet jag försökt rengöra, men problemet ligger som sagt kanske på andra ställen. Kollar det i helgen (finns det förresten mjukvara för att kontrollera nätagget, dess fördelning av ström och liknande?)

 

Jag tycker iaf att grafikkortet borde testas i en annan dator till att börja med...

Jo, om jag får ork i helgen så kan jag ju även pilla in den i min lågprestandaburk. Men problemet där är ju att nätagget är lite för dåligt så det är nog ingen effektiv felsökningsmetod i mitt fall.

 

Uppstår det grafikfel (prickar, underliga tecken, kvadrater el dyl) redan vid uppstarten av datorn?

Nä, inga problem med den vanliga grafiken. Däremot ofta vid uppstarten av spelet (inte logo/videosekvenserna i början, men det som sedan skapas av själva kortet). Dock har jag just nu den drivrutin som nVidia släppte i november.

 

Nu är det öldags och jag kollar in i tråden (som alltid) då och då. Ha en kul (eller lugn och skön) fredagkväll iallafall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon skrev:

Jo precis, det är ju främst grafikkortet jag försökt rengöra, men problemet ligger som sagt kanske på andra ställen. Kollar det i helgen (finns det förresten mjukvara för att kontrollera nätagget, dess fördelning av ström och liknande?)

Googlade och hittade den här artikeln. Kanske det finns något tips där?

http://www.quepublishing.com/articles/article.asp?p=31105&seqNum=12&rl=1

 

Ja, nu har ju äntligen S.T.A.L.K.E.R kommit efter så många år och det ska bli underbart att se den där stämningsfulla grafiken på skärmen. Hoppas att det lever upp till åtminstone några av förväntningarna.

Kan inte låta bli att koppla till en annan aktuell händelse - du kunde ju även ha skrivit "Ja, nu har ju äntligen PS3 kommit efter så många år och det ska bli underbart att se den där stämningsfulla grafiken på skärmen. Hoppas att det lever upp till åtminstone några av förväntningarna." ;-)

 

Men jag lär nog vänta med STALKER ett tag, har ju som sagt ett antal andra spel att beta av först. T ex Doom i mobilen. :-)

 

RN skrev:

Hittade massa info om shadermodell 4.0 genom OpenGL 2.1 och dessutom länkar till nedladdningsbara program/demon avsedda att köras på XP! Sparade tyvärr länkarna på en annan dator men hade iaf tänkt kolla det där lite närmare på den som har GF 8...

Intressant! Du får återkomma så snart du kan!

 

Jaså står det skrivet nåt om Oblivion också? ;-) På fredag nästa vecka släpps ju Shivering Isles..!

Jupp! :-) Även det kommer jag nog att vänta med, men det ska också in för eller senare, lita på det!!

 

Förresten har det kommit en ny pach till Oblivion lagom till släppet (men den ändrar tydligen LOD visual quality, så jag vet inte hur den funkar ihop med moddarna):

http://www.elderscrolls.com/downloads/updates_patches.htm

[log]6. Update 1.2 Notes

 

New Features

 

10 new Xbox 360 Achievements for Shivering Isles

 

Bug Fixes

 

Improved LOD visual quality for landscape.

 

Optimizations to file loading system.

 

Taking items from dead owned creatures is no longer a crime.

 

Fixed issue where lock/unlocked states on doors would occasionally be stored incorrectly in a save game.

 

NPCs no longer pop into view after player cancels out from the Wait menu.

 

Fixed memory leak with sitting in a chair multiple times.

 

The reflection from the environment map in windows now displays properly.

 

Fixed an issue where player is still in combat even though the creature is no longer present.

 

Player can no longer fast travel when paralyzed.

 

Fixed infinite dialogue loop when arrested by guards who have high disposition to you.

 

Fixed issue where guards would not properly report crime if they were pickpocketed.

 

Summoned creatures properly fade away when they are created from a leveled list.

 

Fixed issue where stolen items would lose their stolen status if the player character was female.

 

Fixed crash that would occur with NPCs loading in with arrows.

 

Pickup sound effects no longer play during the loading screen.

 

If you attack a creature owned by you, crime is no longer reported.

 

Fixed issue with LOD not loading in properly when entering/exiting worldspaces.

 

Fixed infinite soul gems exploit by dropping and picking up stacked soul gems.

 

Fixed a crash with summoning a creature and immediately exiting the cell.

 

Fixed a crash with stealing an object, exiting and immediately

re-entering an interior.

 

Fixed issue where an NPC would occasionally not perform the proper idle animation.

 

Fixed an occasional crash when a creature loses detection on the player.

 

Fixed an occasional crash with NPCs who were not loaded going into combat.

 

Quest Fixes

 

In Light the Dragonfires, fixed issue where improper journal would appear if you closed an Oblivion gate.

 

In Till Death do They Part, fixed an issue where Melisande would not properly give you Cure Vampirism potion.[/log]

 

Apropå rollspel RN, skrev inte du något om mageffekterna? Jag reflekterade häromdagen över hur Oblivion skulle kunna förbättras, och en sådan sak vore vilka formler som kan användas och hur de ser ut. Tänk t ex vädereffekter - de finns ju redan i spelet - hur häftigt vore det inte att framkalla en storm med stormvindar som blåser iväg motståndarna! Jag kan tänka mig att rollspelen kan bli bra mycket roligare och livfullare med kraftfulla formler som använder dynamik och fysik, där det verkligen påverkar omgivningen. Det är väl en av de saker som jag skulle ha önskemål att det skulle finnas i Oblivion, mer fantasifulla formler och effekter, mer än att det bara är de vanliga attackformlerna eller lite olika färger, att svängarna skulle tas ut lite mer.

 

Och så måste jag erkänna att jag blivit av med oskulden! Dvs World of Warcraft-oskulden... Ja, inte riktgit, för jag har inga planer på att spela det, men jag hade aldrig sett det "live", och förra helgen var jag hemma hos en kompis som blivit såld på det, så jag fick en genomgång av hur det funkade, vad man kunde göra osv.

 

Jag kan se att det har sina tjusningar; just den här jakten efter nya förmågor och nya föremål är mycket av vad det handlar om. Kunde inte låta bli att jämföra med Oblivion, och jag tycker att det skulle kunna hämta en del från WoW, t ex i gränssnittet, eller kanske i en tydligare diversifiering av de olika val man gör i karaktären. T ex så har du ju inget yrke i Oblivion (mer än hjälte såklart!). På sätt och vis är det en styrka att alla kan göra allt, men det skulle kanske också kunna finnas något som gjorde karaktären mer unik, och som verkligen påverkade spelstilen.

 

Jag avböjde emellertid att få 10 dagars gratis prov på WoW. "The first sample is free", som langaren sa till kunden... :-)

 

 

Och ha en trevlig helg allihopa, såklart!

 

/m

[inlägget ändrat 2007-03-23 21:04:06 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon skrev:

För mig hängde det sig efter att jag (som pastorn) tagit mig igenom gruvorna på jakt efter min andra karaktär och vid början av nivån där man precis kommit ut.

Jag har nu i egenskap av zoombie spelat klart CoJ! :-) Konstigt vad omvärlden kan upphöra att existera när man sitter fast framför skärmen. Det var helt klart ett bra spel, och ett nytänk inom kategorierna förstapersonshooter och actionäventyr.

 

Spelet har iaf aldrig hängt sig, inte ens nu efter ett maratonpass på många timmar.

 

Enstaka prickar av typ 1x1 eller 2x2 pixlar på slumpmässiga ställen på skärmen (i början ett par stycken, lite senare kanske ett dussintal).

Antar att det inte rör sig om vit "snö", som kan uppstå för ett kort som blivit lite för mycket överklockat, utan mer åt håll åt alla möjliga färger..?

För lillebrorsan med hans trasiga nätagg uppstod det senare fenomenet förutom även dessa polygoner. PC-Wizard kan exempelvis tala om ifall olika spänningar hålls inom rimliga nivåer:

http://www.cpuid.com/pcwizard.php

 

För mig visas just nu:

+3.3V = 3.36V

+5V = 5.16V

+12V = 12.10V

 

Nivåerna får självfallet inte sjunka för lågt men de får heller inte stiga för högt och därmed riskera ta livet av nån komponent.

 

De här punkterna spaltar förresten Guru3D angående problem med nätagget:

[log]What would happen if your PSU can't cope with the load?:

 

*bad 3D performance

*crashing games

*spontaneous resetting PC

*freezes during gameplay

*PSU overload can cause it to break down[/log]

 

Dock har jag just nu den drivrutin som nVidia släppte i november.

Det är förstås att rekommendera att mjukvaran kollas igenom först innan man börjar dömma ut hårdvara... Föreslår att köra in senaste moderkortsbiosen samt chipsetdrivarna förutom att uppdatera grafikdrivaren (och patcha spelen).

 

Det är också ett faktum att XP i vissa fall kan ha bekymmer med kombinerad skrivning då det sitter en AMD K7 eller K8 i burken (och din 4200+ är just en K8). Detta är inte AMD:s fel utan Microsoft:s och rör vanliga XP men inte XP64. Pröva därför att köra in in en fix från MS, som kan tankas här:

http://andreas.lightsoft.se/?p=57

 

Förutom MS-fixen för XP32 bör så klart rätt mjukvara för processorn finnas installerad (både drivrutinen och dual-core optimizer).

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_13118,00.html

 

Hjälper inte det så testa helt enkelt att bocka ur kombinerad skrivning (med den prestandaförlust det innebär) enligt det här lite ledsna inlägget:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=903964#926792

 

Och lycka till förresten! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant! Du får återkomma så snart du kan!

Bland annat råkade jag på den här bloggen...

http://shiben.blogspot.com/2007/01/shader-model-40-examples.html

...i vilken det redogörs steg för steg hur man ska kunna köra shader 4.0-kompileringar inte bara på Vista utan även XP och Linux. Som du nämnde förut har MS lyckats ganska väl med att förknippa denna shadermodell med deras egna DX-gränssnitt, fastän den egentligen kan vara oberoende av plattform.

 

Brukar vanligen ställa mig lite avvaktande till olika påståenden – vad det nu än må handla om – och ville bevisa för mig själv att exempelkoderna verkligen också skulle fungera (på min dator med XP64). Men i Read Me-filen för GLee 5.21 står det att datorn bör ha Visual Studio .NET 2003 – ett program som min givetvis saknar... :-(

 

Jag reflekterade häromdagen över hur Oblivion skulle kunna förbättras, och en sådan sak vore vilka formler som kan användas och hur de ser ut. Tänk t ex vädereffekter - de finns ju redan i spelet - hur häftigt vore det inte att framkalla en storm med stormvindar som blåser iväg motståndarna!

Ja eller framkalla ett gudarnas åskväder och med blixtar ifrån skyarna attackera dem..! :-) I de gamla spelen jag tjatat om på sista tiden, vilka använder Infinity-motorn, är det faktiskt fullt möjligt med t ex effekter som att skicka shockvågor utefter marken, framkalla just blixtar men även eldpelare från himlen o s v. Men denna gamla spelmotor kan av naturliga skäl förstås inte framställa effekterna med särskilt imponerande resultat. Men i Oblivion, som redan har en fullt fungerande vädercykel, tycker jag sådana magier/formler borde vara fullt möjliga...

 

Jag avböjde emellertid att få 10 dagars gratis prov på WoW. "The first sample is free", som langaren sa till kunden... :-)

Inte heller jag har ramlat ner i träsket. Men spelarantalet överstiger väl nu t o m Sveriges befolkning?

 

Ett till spel är Ashen Empires...

http://www.ashenempires.com/

...som haft lillebrorsan i dess klor under några år. ;-) Det är tydligen mycket fängslande även om det är allt annat än grafiskt imponerande (men då funkar det förstås alldeles utmärkt även för dem som råkar ha gammal och orkeslös dator).

 

Var iaf tvungen att skaffa expansionen till Titan Quest, Immortal Throne, även om jag inte vet hur man ska hinna med allting. :-) Ibland är det iaf skönt med spel som man inte behöver tänka nånting alls i utan bara klicka sig framåt hela tiden...

 

[inlägget ändrat 2007-03-25 03:03:57 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej RN!

 

Hinner bara ett kort svar nu, eller egentligen en fråga...

 

Var iaf tvungen att skaffa expansionen till Titan Quest, Immortal Throne, även om jag inte vet hur man ska hinna med allting. :-) Ibland är det iaf skönt med spel som man inte behöver tänka nånting alls i utan bara klicka sig framåt hela tiden...

Då kanske du vet hur det förhåller sig med expansionen kontra originalet? Gamespot säger att originalet har förbättrats retroaktivt, t ex går det nu att spara saker så att man inte behöver bära omkring på dem hela tiden, och det gjort att expansionen är bättre än originalet var när det kom. Men beror det på expansionen, eller finns förbättringarna i den nya kod som kom med patchen inför expansionen? Gamespot skriver:

 

Immortal Throne offers some really good high-level content for established Titan Quest fans to dig into, while retroactively adding small but meaninful improvements to the original Titan Quest.

Måste man alltså köpa expansionen för att få ett bättre original, eller ligger förbättringarna i patchen? Så här står det bl a i patch 1.30:

 

- Made code adjustments in preparation for Titan Quest Immortal Throne expansion including version compatibility and MOD compatibility

 

En annan sak som jag också hinner reflektera över och skriva ;-) är att jag såg en jämförelse mellan Oblivion på Xbox360 och PS3. Det var faktiskt skillnad. Gamespot (igen) tycker att grafiken ser bättre ut på PS3, bl a för att draw distance har ökats, samt att laddningstiden har optimerats. Det förra innebär ju att saker inte poppar upp på lika nära håll - men de poppar fortfarande upp.... Då undrar jag, är det inte så att de förbättringarna kom i koden till den nya patchen, dvs både till Xbox360 och pc? Ändringarna är ju bl a i patch 1.2:

 

Improved LOD visual quality for landscape.

Optimizations to file loading system.

Fixed issue with LOD not loading in properly when entering/exiting worldspaces.

Och då borde jämförelsen ha gjorts med den opatchade Xbox360-varianten jämför med den "redan" patchade PS3-Oblivion. Uppdatering: Min misstanke verkar stämma, såhär skriver VoodooExtreme:

Oblivion 1.2 Patch - Patch adds new LOD shaders that feature in the newly released PS3 version of the game.

Hursomhelst, det verkar som att just en patch ställer till en del oreda i moddarna. Installerade patchen och det innebar att texturmoddden försvann - vilket jag iofs misstänkte. Läste en del om hur det fungerade, med tidsstämplar, .esm-, .esp-, och .bsa-filer, men det känns som att just när det kommer en patch så strular det till det extra mycket i systemet. Förmodligen går det att ändra så att texturerna kommer tillbaks, får väl kolla vidare på exakt vad den går efter när jag har lite mer tid. Kanske det går att vara utan LOD replacement nu? Kanske det kommer anpassade post-patchmoddar, så man slipper ändra själv. :-) Skulle nämligen inte förväna mig om Shivering Isles kräver att patchen är installerad, men jag vill ju gärna ha fixarna i questen som kom i patchen + det lummiga landskapet och det andra i Natural Environments också. :-)

 

/m

[inlägget ändrat 2007-03-26 03:48:16 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stålis. :-)

 

Gamespot säger att originalet har förbättrats retroaktivt, t ex går det nu att spara saker så att man inte behöver bära omkring på dem hela tiden, och det gjort att expansionen är bättre än originalet var när det kom.

Orginalet spelade jag klart med patch 1.20 men före installationen av IT uppdaterade jag till 1.30. Hade fortfarande kvar min gamla karaktär inkl sparningar. Då jag startade nytt spel i IT importerades karaktären automatiskt så att det gick att bara fortsätta med den.

 

Nytt spel var således startat från IT men alla mina avklarade quest och prylar ifrån TQ fanns ändå kvar i denna nystartade session. Orginalet bestod av tre långa kapitel och expansionen fortsätter nu med kapitel fyra...

 

Men en av förbättringarna råkade jag iaf upptäcka när min karaktär dog första gången i IT. Förut när denne miste livet så förlorades även intjänade erfarenhetspoäng sedan den senaste sparningsportalen. Men dessa poäng kunde nu hämtas upp igen i form av en gravsten. :-) Och om detta var tack vare patch 1.30 eller själva IT kan jag inte svara på(?)

 

En sak som jag har för mig Gamespot klagade på var (förutom det stundtals mycket usla röstskådespeleriet vilket jag iofs redan var förberedd på) systemkraven som överstiger t o m "recommended specs"..! Även på mitt 8800GTS kan spelet ibland när det är som värst haka sig eller fastna till för att sedan släppa och rulla vidare. Använder förvisso högsta insällningarna inkl AA och Vsync i 1680x1050, men ändå – det vill jag minnas att även 7900GT och X1950Pro klarade. Vad körde du, Anjuna Moon, på för inställningar med 7900GT?

 

Apropå Oblivion har jag inte haft så mycket tid att kolla det desto närmare. Installerade iaf den nya patchen, men programmet upptäckte att startfilen inte var rätt version och gjorde då ingenting åt den. Startfiler brukar jag ersätta med knäckta sådana för att slippa allt flipplande med skivor hit och dit. Även om jag brukar köpa mina spel byter jag ändå ut filer, i de fall det går, till knäckta varianter. Hatar kopierngsskydd som ska kolla att min skiva är "laglig" under si sådär 15 sekunder, varefter några reklamfilmer skall laddas och klickas förbi innan själva spelet äntligen har startat. Alltsammans gör att det kan ta 45-60 sek att bara starta ett spel! Grrr..! >:-(

 

Hade iaf inte tagit backup på orginalfilen till Oblivion utan får nog lov att installera om spelet för att det ska bli rätt. Det går iaf att starta det och spela fastän startfilen nu egentligen är "för gammal".

 

Kanske det kommer anpassade post-patchmoddar, så man slipper ändra själv. :-) Skulle nämligen inte förväna mig om Shivering Isles kräver att patchen är installerad, men jag vill ju gärna ha fixarna i questen som kom i patchen + det lummiga landskapet och det andra i Natural Environments också. :-)

Jag var också inne på samma tankar, och säkert kommer moddarna försöka patcha och anpassa dem för att fortfarande kunna fungera. :-) Men av det mycket lilla jag hunnit testa och se nu av spelversion 1.2 (med för gammal startfil ;-) verkar det faktiskt inte vara några problem...

 

Har du/ni hunnit komma nånstans ännu i Oblivion? För svågern (Tlax här inne :-) skiter det sig inne i Oblivionportalerna – hissarna där inne vill av någon outgrundlig anledning inte fungera.?! Måhända har nya patchen fixat detta, för jag har iaf inte lyckats lösa det åt honom (tar emot att erkänna ;-).

 

P.S. Har du förresten sett att Catalyst 7.3 Beta publicerades tidig måndagmorgon?

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=1604

[inlägget ändrat 2007-03-26 05:18:35 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huppa igen!

 

Nytt spel var således startat från IT men alla mina avklarade quest och prylar ifrån TQ fanns ändå kvar i denna nystartade session. Orginalet bestod av tre långa kapitel och expansionen fortsätter nu med kapitel fyra...

Jag kan ju testa själv - har ju faktiskt Titan Quest ouppackat hemma... men vill ogärna installera ännu flera spel än. Det enda spelet som jag stoppade in för att börja parallellköra på var det gamla The Longest Journey - och det är ju ett litet avbrott mot dagens annars grafiktunga spel, kan man säga... :-)

 

Har du/ni hunnit komma nånstans ännu i Oblivion?

Jodå, det rullar på. jag vet att jag spelar lite för långsamt kanske :-) - just nu är jag level 11, och har kört så att jag är:

Thieves Guild: Shadowfoot

Mages Guild: Warlock

Fighters Guild: Journeyman

Dark Brotherhood: Slayer

 

+ en massa andra quests i både originalet och expansionen, och skulle väl tro halvvägs i huvudhandlingen. Egentligen har jag avancerat lite längre i t ex Dark Brotherhood, men eftersom belöningarna i vissa av questen är nivåreglerade vill jag vänta med att hämta ut dem tills jag nått upp till nivå 15 som är nästa nivå för uppgradering sas - vilket jag iofs lätt kan göra. Jag har som sagt spelat långsamt men är Master i Illusion och Conjuration, dessutom Expert i Sneak och inte långt ifrån i många andra, och provade för ett tag sedan när jag var nivå 7 eller 8 att levla upp bara för att se hur systemet fungerade. Slutade när jag hade kommit till nivå 18-19, och då hade jag forfarande kunnat levla en bra bit till... :-) Men inte blev jag klokare på hur systemet fungerade för det... Ivf, antar att jag måste levla till nivå 15 snart, för nu börjar det ta slut på quests som inte innebär levlade belöningar!

 

Du vet väl förresten att det i en av Oblivonvärldarna (av de 7 stycken slumpmässiga) finns två dolda levlade vapen, Hatred´s Soul och Hatred´s Heart, som du dessutom kan hämta flera gånger (i oilka portaler)? Det är i den världen där ett torn tornar upp sig bakom portalen när du gått igenom den, och du måste gå över lavan för att komma till en ganska så väl dold port på en ö för att via en grotta komma till Hatredtornet. Eftersom Oblivionvärlden är slumpmässig innan du gått igenom portalen men låses fast när du väl gått igenom portalen - schrödingers katt, någon ;-) - kan man spara innan, gå igenom och ladda in på nytt tills man fått den värld man vill ha... Lite fuskigt kanske, men är man ute efter Hatred-vapnen är det ett knep. En viss portal pekar alltid mot den här världen, men vilken portal det är kommer jag inte ihåg - körde med upprepade inladdninsmetoden tills rätt värld poppade upp i en fritt vald portal. Du kan ju alltid tipsa brorsan om det. Men det verkar som att bara ett exemplar av den här världen kan vara öppen samtidigt.

 

För svågern (Tlax här inne :-) skiter det sig inne i Oblivionportalerna – hissarna där inne vill av någon outgrundlig anledning inte fungera.?!

Det var ett konstigt fel. Nej, jag har inte höra något om det, men ska kolla upp vid tillfälle på de vanliga ställena jag brukar söka Oblivioninformation på. Har faktiskt inte upplevt någon bugg alls. Däremot gjorde jag bort mig i början, och lade många av mina saker inne i en kista i Mages Guild i Bruma - allt var borta när jag kom tillbaka,,, Attsingen! Nu har jag inrett både FrostCriag Spire och Dunbarrow Cove istället. Man lär sig av misstagen - bättre att kasta sakerna på marken, då ligger de kvar i bra mycket längre tid innan de försvinner.

 

...i vilken det redogörs steg för steg hur man ska kunna köra shader 4.0-kompileringar inte bara på Vista utan även XP och Linux.

Men i Read Me-filen för GLee 5.21 står det att datorn bör ha Visual Studio .NET 2003 – ett program som min givetvis saknar... :-(

Det känns som att det gäller att få datorn att förstå att den har tillgång till alla funktioner som används och att den ska veta var den ska leta efter dem, och det står ju bör installera. Det kanske funkar iaf? Jag lär nog inte köpa ett fjärde shadergeneratiosnkort än på ett tag, men det vore fantastiskt kul om funktionerna kom igång även under XP (och Linux)! :-)

 

/m

[inlägget ändrat 2007-03-27 13:20:41 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

P.S. Har du förresten sett att Catalyst 7.3 Beta publicerades tidig måndagmorgon?

Nej, det hade jag inte. Inte då. :-)

 

(såg senare igår att de även hade ploppat upp någon annanstans)

 

Man kan ju hoppas att alla de som haft problem med 7.2 får en jämnare färd med 7.3!

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det rullar på. jag vet att jag spelar lite för långsamt kanske :-) - just nu är jag level 11, och har kört så att jag är:

Thieves Guild: Shadowfoot

Mages Guild: Warlock

Fighters Guild: Journeyman

Dark Brotherhood: Slayer

Aha! Var tvungen att kolla mina egna ställningar och fann att de var:

 

Knights of the nine: Divine Crusader

Order of the Dragon: Champion of Cyrodiil

Fighters Guild: Journeyman

Blades: Knight Brother

Mages Guild: Arch-Mage

Knights of the White Stallion: Knight-Errand

Order of the Virtuous Blood: Brother

Nine Divines: Pilgrim

Arena: Grand Champion

 

Karaktären har inte nått högre än level 16 och totala speltiden för denna ungefär ett år gamla session är 191 timmar och 43 minuter (hur många singelspel når egentligen upp till det? :-) – och längre kommer den att bli med tanke på att jag bara kommer fortsätta sen med Shivering Isles också. Starkaste förmågan är Destruction Spells (Master @ level 104).

 

Du vet väl förresten att det i en av Oblivonvärldarna (av de 7 stycken slumpmässiga) finns två dolda levlade vapen, Hatred´s Soul och Hatred´s Heart, som du dessutom kan hämta flera gånger (i oilka portaler)?

Nej det hade jag faktiskt ingen aning om men i min spelsession är det tyvärr redan för sent... ;-)

 

Det känns som att det gäller att få datorn att förstå att den har tillgång till alla funktioner som används och att den ska veta var den ska leta efter dem, och det står ju bör installera. Det kanske funkar iaf?

Tja, jag tycker frågan borde vara varför det egentligen inte skulle kunna fungera..?

 

Men nu är det iaf paus från TQ:IT, NWN 2 (igen), Icewind Dale 2 (har fastnat), SC 4 (sparningarna försvann i tomma intet!) o s v för nu har nämligen S.T.A.L.K.E.R anlänt!! :-) Var till syrran och svågern igår för att hämta det (han bokade varit ex åt oss redan för över två år sen). Installerade det för att börja kolla lite och satt genast fastklistrad. :-)

 

Även om det, p g a alla förseningar, kanske inte till fullo har dagens grafik har det ändå de högsta recommended specs jag sett hittils. Baksidan av fodralet säger:

Core 2 E6400 el X2 4200+, 1GB minne, GF 7900 el Radeon X1850 (minnesbuffert 256MB)..! DirectX-version är 9.0c.

 

Är det nånting ni andra också har sneglat på eller?

http://www.gamespot.com/pc/action/stalker/review.html?sid=6167650

 

Ett annat som jag väntar och är nyfiken på är Hellgate London:

http://www.gamespot.com/pc/rpg/hellgatelondon/index.html?q=hellgate%20london

 

[inlägget ändrat 2007-03-28 05:55:21 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...