Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oblivion expansion


Stålis

Rekommendera Poster

Oblivion är f ö det absolut bästa spelet som nånsin gjorts. :-) Tog mig drygt 130 timmar att klara huvudstråket samt uppdragen i mages guild... sitter nu och njuter av expansionen jag fick av lillebrorsan i julklapp. :-))

 

Hej RN!

 

Hoppade till Spelsnack istället... :-)

 

Och det för att berätta att det tydligen under (förhoppningsvis) nästa kvartal ska komma en "riktig" expansion till Oblivion, The Shivering Isles:

http://www.computerandvideogames.com/article.php?id=153278

 

Apropå Rainbow Six Vegas:

Nej jag har aldrig fastnat för serien. Tycker det är för mycket planering och för hög svårighetsgrad i dessa spel... Närmaste motsvarighet jag kan tänka mig att spela blir nog SWAT 4. Men när jag har blivit mätt och belåten på Oblivion för denna gång så tänkte jag ta mig an NWN 2. :-) Mycket rollspelande har det blivit på sista tiden. Blev klar med Dungeon Siege 2 inkl Broken World för inte så länge sedan och blev rätt nyligen färdig med Titan Quest... :-)) Och så spelar jag på F.E.A.R Extraction Point mellan varven. Det är ett "måste"-spel som inte får missas. Expansionen fick lite klagomål för att den var för lik orginalet, men för mig passar detta perfekt. Ville inte att spelet skulle ändras nånting alls.

 

Vet inte om det stämmer, men det sägs att senaste Rainbow Six inte är Rainbow Six så att säga, utan mer inriktat på action den här gången - så kanske målgruppen har ändrats och att det kan göra det värt att kolla upp ändå?

 

Just nu repeterar jag Tombraider Legend nivåvis för att plocka alla "skatter" och låsa upp extras; en liten rolig extras som jag låste upp var videon "Unfortunate mishaps", som visar olika sätt som Lara dör på i sekvenserna när man misslyckas med knapptrycknngarna... Typ slå i väggen, i taket, ramla ner, bli uppäten mm. Är väl snart klar med HL2: Episode 1, sedan blir det det första Fear och troligen SC3. Den gamla datorn går i arv till min syster, vars sambo därför blev begåvad med ett Quake 4 i julklapp. Sprid ljuset. :-)

 

/ m

[inlägget ändrat 2007-01-04 18:56:43 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 152
  • Skapad
  • Senaste svar

Hallå Stålis!

Och det för att berätta att det tydligen under (förhoppningsvis) nästa kvartal ska komma en "riktig" expansion till Oblivion, The Shivering Isles:

Tack för den upplysningen! Mitt liv blev genast lite lyckligare nu. :) Jag är hemskt ledsen men blev tyvärr tvungen att ge en liten poäng för detta besked. ;) Alltså kommer Oblivion-världen leva vidare. Kul att att se fram emot... och däremellan hinner jag säkert spela färdigt Knights of the nine, NWN 2, SC 4 och Extraction Point... :-)

 

Just nu repeterar jag Tombraider Legend nivåvis för att plocka alla "skatter" och låsa upp extras;

Stålis + Lara = sant! :)

 

Apropå SC 4 fick jag prestenkort till El-giganten av svärföräldrarna så jag åkte dit och köpte spelet. Fick även en liten hjärnblödning och köpte de här gamerlurarna:

http://www.razerzone.com/Products/Gaming-Audio/Razer-Barracuda-HP1-Gaming-Headphones/

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stålis + Lara = sant! :)
...äsch... vi är bara goda vänner ju... :-*

 

Du vet väl att det kommer vad man skulle kunna kalla en nyinspelning av det allra första Tombraiderspelet, fast med en "enhanced Legend-engine"? En liten trailer av ett känt (och kärt) ögonblick:

http://gamershell.com/download_17046.shtml

 

Förmodligen hade du pejl på det, det var ju ett tag sedan Anniversary tillkännagavs. Om jag nu inte redan talat om det. :-)

 

Jag laddade förresten ner demona till Serious Sam 2 och Call of Juarez för att testa kombinationen HDR och AA eftersom båda spelen använder SM 3.0 HDR. Det verkade emellertid inte gå att aktivera AA genom drivrutinerna. Kanske är det annorlunda med de fullständiga spelen? Skulle vara informativt om det fanns en lista på vilka spel som det är möjligt i, men att det går i Oblivion är fullt tillräckligt. Det spelet är/blir rent grymt snyggt bitvis! Jag vet iofs inte riktigt hur det ser ut utan tilläggen - har ju lagt till ett par grafiska moddar enligt rekommendationerna - men ändå.

http://www.tweakguides.com/Oblivion_4.html

 

Av de båda var det annars Call of Juarez som verkade intressantast, och det använde fö OpenAL för ljudet. Apropå ljud, tyckte att vapenljuden i Serious Sam 2 var väl lama, tom så att jag misstänker att det var något fel i demon? Jag tror iofs att jag inte kommer att ödsla särskilt mycket intresse åt något av de här spelen, men får kanske kolla närmare på några av de spel som du sitter med - när jag blivit klar med de jag håller på med.

 

Och nu när du skaffat nya fräsiga hörlurar inför debuten i BF2142 :-) kanske du också vill ha senaste OpenAL? Uppdateringen nedan med buggfixar gäller

OpenAL.dll

från 6.14.357.13 -> 6.14.357.19

wrap_oal.dll

från 2.1.2.0 -> 2.1.4.0

http://developer.creative.com/articles/article.asp?cat=1&sbcat=31&top=38&aid=46

 

/m

[inlägget ändrat 2007-01-09 18:27:18 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...äsch... vi är bara goda vänner ju... :-*

Jo just precis... försök med nåt annat i stället..! ;)

 

Förmodligen hade du pejl på det, det var ju ett tag sedan Anniversary tillkännagavs. Om jag nu inte redan talat om det. :-)

Nej det hade jag faktiskt ingen pejl på... kollade iaf trailern nu och kom på att jag hade glömt dessa dinosaurier... Men vad är det som menas, kommer spelet komma ut i nyutgåva med ny grafikmotor likt det som skedde med H-L 1 Source? I så fall måste man ju bara ha det spelet! :-)

 

Jag har förresten varken SS 2 eller Call of Juarez (även om det senare verkar intressant)... :-/ Men har iaf tänkt testa samma sak med SC 3 (alltså inte Splinter Sell ;-).

 

Skulle vara informativt om det fanns en lista på vilka spel som det är möjligt i...

Helt klart! Kanske borde mejla AMD (Ati) om den saken. Borde även de vara intresserade av, om inte annat så bara för att göra reklam över sig själva.

 

...men att det går i Oblivion är fullt tillräckligt. Det spelet är/blir rent grymt snyggt bitvis! Jag vet iofs inte riktigt hur det ser ut utan tilläggen - har ju lagt till ett par grafiska moddar enligt rekommendationerna - men ändå.

Det enda extra jag själv har installerat är det officiella materialet d v s extrauppdragen som finns på Knights of the nine-skivan... Men det är alltså värt att ha dem under "Highly Recommended Mods", eller?

 

Uppdateringen nedan med buggfixar gäller

OpenAL.dll

från 6.14.357.13 -> 6.14.357.19

wrap_oal.dll

från 2.1.2.0 -> 2.1.4.0

Tack för tipset! :-) I F.E.A.R blir det faktiskt mycket underliga fel med ljudet... bl a så varje gång man hoppar med gubben skrapar och tjuter det mycket underligt i högtalarna.?! Installerade iaf denna uppdatering och är det så att de felen blivit fixade kommer du helt klart att få en till poäng. :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eller Call of Juarez (även om det senare verkar intressant)..

OT: Det är det, ett riktigt bra spel tycker jag (jag kanske är färgad iofs av att jag älskar västernmiljön ). Trist nog har spelet hängt sig efter ett par nivåer och varje gång jag startar upp spelet är styrningen ur funktion. Får nog ta och installera om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon skrev:

OT: Det är det, ett riktigt bra spel tycker jag (jag kanske är färgad iofs av att jag älskar västernmiljön ).

Då kanske du gillar GUN? :-) Prövade det rätt nyligen men föll aldrig riktigt...

 

Stålis skrev:

Och nu när du skaffat nya fräsiga hörlurar inför debuten i BF2142 :-)...

Jag orkar faktiskt inte med dessa multiplayerlir..! ;-) De är samma, samma, samma hela tiden... bara i lite nyare förpackningar. Svågern köpte det faktiskt och det får räcka för mig... ;-)

 

OpenAL-drivaren löste inte problemet med ljudet i F.E.A.R. Såg ju sen att spelet inte ens fanns med i listan här:

http://www.openal.org/titles.html

 

Tänkte därför fråga om någon av er har upplevt ljudbekymmer i det? Jag vill minnas att ni också sitter med X-Fi i burkarna. Men jag har för mig att det var problem med mitt förra Audigy 2 också, om än inte riktigt lika omfattande. :-/

 

Edit:

En liten poäng får du ändå för att du fick mig att idas böka lite till med det där! ;-)

 

[inlägget ändrat 2007-01-10 01:21:41 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist nog har spelet hängt sig efter ett par nivåer och varje gång jag startar upp spelet är styrningen ur funktion.
Kanske grus i maskineriet som du råkat sparka upp med stövlarna? Det verkade vara rätt dammigt på gatorna där i Västern... ;-)

 

F.E.A.R blir det faktiskt mycket underliga fel med ljudet... bl a så varje gång man hoppar med gubben skrapar och tjuter det mycket underligt i högtalarna.?!
Råkade själv ut för en burk som lät som den hoppade och studsade hysteriskt - vet inte om det var beroende på fysiken eller ljudet, för jag såg aldrig burken! Men skulle nog inte tro det blir bättre, för FEAR använder EAX under DirectSound och inte OpenAL - ett av de spel som alltså så vitt jag vet kommer att tappa sitt hårdvarustöd i Vista, om inte något sker. Creative har varit lite hemlighetsfulla men antytt att det kommer att komma någon sorts wrapper från DirectX 10 DirectSound till OpenAL. Det ligger ju i deras intresse att även äldre spel ska ha kvar sitt EAX-stöd, även om man inte kommer att ha kunna tillgång till hårdvaran direkt i DirectSound. Vilket kanske iofs i sig är en lämplig åtgärd om man ska kunna bygga mer generella och kraschsäkrare system.

 

Rent allmänt undrar jag hur Creative ska kunna hålla sitt försprång i spel som inte kommer att använda OpenAL, Microsoft vill ju även där, precis som i grafiken, jämna ut skillnaderna mellan olika hårdvara. Vad det gäller Crysis läste jag att det kommer att låta likadant på alla ljudkort (om kvaliteten på komponenterna inte tas med i beräkningarna, antar jag). Det ska alltså inte använda OpenAL. På sätt och vis en vinst för konkurrensen, antar jag, iom att alla andra bara får använda EAX 2.0. Fast också en risk för sämre ljudeffekter, verkar det som.

 

Och, jo Anniversary är originalet om igen - men med en begriplig handling. :-) Måste säga att om det var något som Tombraiderspelen misslyckades med tidigare var det att förmedla en handling så att den blev klar och tydlig. Nivåerna, storyn är desamma, men allt ska vara uppgraderat. Kanske alltså inte originalnivåerna omgjorda direkt på samma sätt HL:Source, utan snarare inspirerade av originalet, men nu med allt vad den nya spelmotorn kan göra.

Rather than simply redo the original game with Legend's visuals, the team is taking a more thorough approach to the new game. Citing the method Peter Jackson took for realizing his vision of King Kong--using the original narrative as a framework and retaining the key memorable moments while expanding on them--reps from Crystal Dynamic noted that Anniversary Edition will be much more than a simple update of the original game.
http://www.gamespot.com/pc/adventure/tombraider10thanniversaryedition/news.html?sid=6163567

 

Oblivion, till slut. Jag vet ju inte riktigt hur det ser ut utan tilläggen, men kan kanske återkomma med lite bilder; det ska gå att stänga av Natural Environments ganska lätt. Jag litade iaf på Gamespots rekommendationer, fast använde länkarna i Tweakguides för de var aktuellare. Kanske dags att kolla om det kommit nyare versioner nu? Du kan se och jämföra ungefär på bilderna hos Gamespot:

http://www.gamespot.com/features/6148788/p-4.html

http://www.gamespot.com/features/6148788/p-5.html

 

Jag använder Natural Environments 2.1.2 + Normal Maps + LOD Replacements (båda). I Natural Environments fanns:

Natural Weather: responsible for all meteorological modifications.

Natural Water: provides various tweaks for in-game water types.

Natural Habitat: adds and controls more than 20 different types of birds and insects.

Natural Vegetation: alters scaling characteristics of trees and shrubs.

Jag tycker att vissa träd poppar upp på för nära avstånd, men maxar man Tree fade etc märks inte det så mycket, och det kanske sker omoddat också?

 

Natural Weather (som ändrar vädertyperna från 7 till 44) fick man välja från ett par varianter, och jag valde Natural_Weather_HDR. Dessutom gjorde jag ändringarna för vattenreflektioner, flerprocessorer mm i config-filen:

http://www.gamespot.com/features/6148788/p-2.html

 

Lite som ECU för Far Cry, alltså... :-)

 

/m

 

PS Oj, vad långt det blev! Och sent. Var och installerade julgåvan (Quake 4) hos syrran, patchat och klart - med rätt OpenAL-stöd. :-)

[inlägget ändrat 2007-01-10 02:16:46 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske du gillar GUN?

Jodå, jag gillade det också, men COJ är mer av ett riktigt FPS.

Jag orkar faktiskt inte med dessa multiplayerlir..! ;-) De är samma, samma, samma hela tiden..

Där är vi av exakt samma åsikt, att spela utan en storyline är som att titta på Hem till Gården eller nåt =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag orkar faktiskt inte med dessa multiplayerlir..! ;-) De är samma, samma, samma hela tiden..

 

Där är vi av exakt samma åsikt, att spela utan en storyline är som att titta på Hem till Gården eller nåt =)

Eller som att spela Tetris. Och som vi alla vet var det ju ingen som spelade det. :-)

 

Ibland kan jag tycka att det vore bra med ett rikare språkbruk. Nu är det här lite OT fanns kanske inte, och det gäller vad man menar när man säger spel. Många som inte spelar "spel" säger det ofta kanske lite föraktfullt eller nedlåtande, typ för att markera en uppdelning mellan vi och dem, för det kan ju inte ligga något värde i att spela spel, "vi" sysslar med viktigare saker.

 

Jag är själv inte särskilt intresserad av spel i bemärkelsen av vad jag skulle kalla tidsfördriv, dvs vad man gör för att man inte har något bättre att göra, bara för att slå ihjäl tid. Dit räknar jag ensamspel som Tetris, men även kortspel som t ex det populära Poker :-) etc. Därmed inte sagt att det finns värde även i dessa spel, även av social natur, men det är i själva syftet med utövandet som jag har "problem" med dem, just att man gör det för att man inte har något bättre att göra. En annan mostsvarighet är att sätta sig framför tv och slå på den för att kolla vad det är på. Dumtitta, skulle jag kalla det (men visst, det finns inga abslouta sanningar, att dumtitta kan vara som att bläddra i lexikon; även om man var på jakt efter något annat hittar man ibland oväntade och intressanta saker man inte hade en aning om).

 

Att spela spel ska ge något mer än bara vara ett medel för att slå ihjäl tid. Precis som man kan välja att läsa en bok eller se en film för att få någon sorts berikande upplevelse, kan man välja ett spel av samma orsak. Och jag tror att de som ser ned på spel gör det för att de lider av fördomen att bara se det som en onyttig verksamhet, något som alltså bara sker för att slå ihjäl tid, och som inte har något annat egenvärde (lite OT igen, men jag irriterar mig oerhört på kommentarer av den här typen som dök upp i en diskussion om spelplattformar: "jag har en Mac som dator (underförstått för _riktigt_ arbete), barnen får spela på en konsol").

 

Jaja, det om det, men jag måste också medge att jag var väldigt skeptisk till multiplayerspel - och i viss mån är det fortfarande, iaf vissa av dem. Dvs de som hade samma koncept som Unreal Tournament, så som jag uppfattade multiplayer - och det var ju kul ett tag, men sedan är det bara just samma, samma, som sagt. Så det var med stor skepticism jag provade på BF2. Men till min förvåning var det ett spel med visst - samma, samma och utan handling - men samtidigt fanns det något mer. Dels kanske den annorlunda dynamiken i att spela mot levande motståndare (där du kan läsa av motspelarna, som i Poker) än mot en förutbestämd AI, men dels också för att spelet i sig gav en möjlighet till en mycket, mycket större variation av hur du spelade än vad jag trodde var möjligt just pga mina erfarenheter av UT. Olika fordon, olika klasser, olika vapen, och sambandet/samarbetet mellan dem.

 

Sedan är det en annan sak att visionen som jag antar att Dice hade från början, den om gruppsamarbete och mer taktiska val, oftast inte fungerar fullt ut i praktiken. Jag tror att det beror på att det finns en viis konflikt med speltempot; spelet är alltför snabbt och rörligt för att det ska löna sig, och många hoppar in en stund bara för att få "skjuta av sig" och vill inte gå med i någon grupp. Även om det nu i BF2142 finns mer styrning i form av belöningar för att spela på ett mer planerande sätt, hjälper det inte. Det är klart att det är olika på olika servrar hur folk beter sig. Men som helhet, jag fick tänka om vad gällde mina fördomar om multiplayerspel... ;-)

 

Nej, inget romanskrivande mer, dags att plugga ur och börja ägna sig åt med viktiga saker och inte tidsfördriv! :-)

 

/ m

[inlägget ändrat 2007-01-10 17:45:57 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klockren beskrivning av tidsfördrivsspelande vs. vad jag kanske skulle kalla inspirationsspelande. Det senare är ofta något som man kan se fram emot en hel dag, precis som att få komma hem och läsa ett par kapitel till ur en bra bok, medan det tidigare tjänar, som du säger, ungefär samma syfte som slötittande på en tv-serie. Båda tjänar sitt syfte men jag vet vilket jag föredrar.

*Poäng*

 

EDIT: ang. multiplayer så spelade jag under en viss period faktiskt Wolfenstein Enemy Territory och tyckte det faktiskt var rätt stimulerande, även om det sällan fanns något samarbete av konsekvens att tala om. Men jag fick till slut nog av den typen av spel.

[inlägget ändrat 2007-01-10 17:51:28 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men skulle nog inte tro det blir bättre, för FEAR använder EAX under DirectSound och inte OpenAL...

Även om teorin kan tyckas sannolik håller den inte p g a att F.E.A.R är det absolut enda spelet som uppför sig så här underligt för mig. Ljudet är faktiskt så trasigt att det helt klart föreligger risk för hörselskador när man spelar det, och jag överdriver verkligen inte.

 

Gällande EAX vill jag minnas att det närmare bestämt rör sig om version 4.0. Första gången jag fick uppleva denna EAX-version var i spelen Thief 3 och SW: Jedi Academy (det senare får stödet av en patch). Spel som nu alltså är några år gamla och av vilka bara det senare finns listat som OpenAL-spel...

http://www.openal.org/titles.html

 

Eftersom det som sagt endast är F.E.A.R som lever om på detta vis, har jag inte brytt mig om att gå till botten med problemet särskilt helhjärtat. På min bärbara funkar det förresten fint, men då denna är utrustad med "HD Audio" är ljudet begränsat till det väldigt gamla EAX 2.0 (redan EAX 3.0 har ju blivit gammalt då första Audigy kom redan 2001). Och med Audigy 2 funkar det om man bara inte ställer ner musikvolymen för lågt i spelmenyn... :-/

 

Jag misstänker att problemet faktiskt har att göra med Creative i vissa kombinationer av moderkortschipset. Då mitt sådant har ULi-kretsar är någon uppdaterad drivare ingenting att hoppas på eftersom Nvidia köpte upp dem (och Nvidia har ju redan tidigare demonstrerat metoden att köpa upp konkurrenter och sen bara lägga ner dem – kommer nog aldrig komma över att de lade ner 3dfx och att Glide därmed förpassades till historieböckerna. Fast glide var kanske inte en så smidig lösning då det var en lite väl hårdvarunära API).

 

[inlägget ändrat 2007-01-10 20:22:30 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kommer nog aldrig komma över att de lade ner 3dfx och att Glide därmed förpassades till historieböckerna.

Det var väl inte riktigt så det gick till. 3dfx hade ju redan bestämt sig för att gå i konkurs (och detta förmodligen för att de inte klarade av konkurrensen ) när NVidia steg in och tog över, vilket de förmodligen gjorde för att ta till vara kompetensen i företaget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var väl inte riktigt så det gick till.

Det är möjligt att jag minns lite galet... det är väl ändå sju år sen nu..? Och att jag måhända hade en lite förskönande bild av 3dfx som stamfadern till 3D-grafiken. Har fortfarande kvar museiföremålet Voodoo 2 i garderoben och kommer aldrig att göra mig av med det heller! :) Vilken dag som helst kanske jag kör Deus Ex ett tredje varv men med Voodoo 2 och glide bara för nostalgins skull, eller Rayman 2 m fl härliga gamla spel...

 

Där är vi av exakt samma åsikt, att spela utan en storyline är som att titta på Hem till Gården eller nåt =)

I så fall verkar du också vara intresserad av berättandet nästan lika mycket som själva spelandet? Multiplayer har iofs den fördelen att ha mänsklig "AI" vilket datorn knappast nånsin kommer kunna leva upp till. Samt förmedla en känsla av gemenskap likt den som förmedlas här i forumet. Vem är inte nyfiken på vad ni kära "vänner" har skrivit för nytt i trådar man deltagit i? :)

 

Även om multiplayer tack vare utmaningens och gemenskapens skull står i en särklass för sig, ska det erkännas att jag inte klarar spela det p g a fysiska men i nacke, axlar och rygg – det går för fort vilket leder till för mycket spänning och stress vilket leder till för svårhanterlig värk.

 

Lugnare singelspel blir det alltså för mig men då utan gemenskapen men däremot kanske med en fänglande story att leva sig in i. Har precis påbörjat NWN 2 och ser fram emot många härliga speltimmar med det. :-)

 

Stålis: intressanta vinklingar du kommer med, som vanligt! :-) Men vad är Tetris för nåt? ;) Fördomar mot spelande kommer sannolikt alltid att finnas och ingenting att lyssna till. Klagoandarna kan få leva i sina förfinade och upphöjda miljöer och må så gott där för dem själva. Huvudsaken att alla mår bra. Är själv uppvuxen med Intellivision – minns någon den? – och sen har det bara fortsatt. Kollar i princip aldrig teve men spelar desto mer och är dessutom en riktig bokmal. Var och en får hitta sin egen föredragna avkopplingsmetod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall verkar du också vara intresserad av berättandet nästan lika mycket som själva spelandet?

Absolut, speciellt till den grad som berättandet har i Max Payne-spelen. Andra favoriter med bra till suverän story är Star Wars:KOTOR, Tribes:Vengeance, Halo 2, Half Life 2, NOLF1+2, Hitman-serien, Syberia (iofs äventyrsspel så vad vore det utan story, men måste ändå nämnas), Splinter Cell-serien, ...tja, listan kan tacksamt nog göras väldigt lång.

 

Bäst story hittills, i min smak, är nog Dreamfall 2 - The Longest Journey, som är väldigt trollbindande, med Syberia 1+2 som god 2:a. Det finns ju alltid mer utrymme för story i äventyrsspel så det kanske inte är så konstigt att båda mina toppval hör till den genren. Hoppas bara att norrmännen avslutar Dreamfall-trilogin en dag.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst story hittills, i min smak, är nog Dreamfall 2 - The Longest Journey, som är väldigt trollbindande, med Syberia 1+2 som god 2:a.

Ja, jag kollade på recensionen på Gamespot för ett tag sedan, och de gillade verkligen berättelsen, men hade gärna sett att spelet hade varit lite längre för att knyta ihop alla trådar. I en sammanfattning över 2006 års spel någonannanstans läste jag att det var årets mest underskattade spel, och förtjänade en större publik (ungefär som Psychonauts året innan).

 

RN, om Knights of the Nine: jag antar att det fungerar så att de saker som är nya i de nya kampanjerna, t ex vapnet Mehrunes Razor, kan användas i de andra kampanjerna, så att de även kan berika det ursprungliga spelet? Isf kanske jag skulle skaffa det redan nu, istället för att vänta? Vad säger du? eJag menar, så att man kan få mler än Horse's armot...? :-) Tycker också att Spell Tomes verkar mycket intressanta.

 

De här ljudproblemen du har, uppstår de i vanliga FEAR eller i expansionen (eller i båda)? Jag upplever inga så allvarliga ljudfel som du beskriver, bara det här lite hysteriska snabba småstudsandet från en burk eller liknande ibland när man går emot en hylla, men det kan ju bero på något i spelfysiken som hamnar i en återkopplingsloop eller självsvängning vid kollisionshanteringen.

 

Här är en liten länk som berör både Oblivion och FEAR:

http://ve3d.ign.com/articles/752/752385p12.html

 

Tack för poängen, såklart! :-)

 

/ m

 

PS Catalyst 7.1 har tydligen kommit ut. :-) Tror jag ska testa och se om Tombraier :Legend kraschar på samma sätt i Kazakhstan under NGC, och skriva till Catalyst feedback isf. Har inte fått något svar från Eidos än så länge.

[inlägget ändrat 2007-01-11 04:05:57 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en sammanfattning över 2006 års spel någonannanstans läste jag att det var årets mest underskattade spel,

Det förvånar mig inte alls. Ett spel som t.o.m lyckas tvinga fram ett par tårar i ögonen mot slutet har ju uppenbarligen lyckats med sin berättelse. Stämningen mot slutet är svårbeskrivlig men ger samma melankoliska/sorgsna känsla som ex. slutet av Hideo Nakatas originalversion av Dark Water. Suverän musik och röstskådespeleri gjorde upplevelsen total.

 

Jag upplever inga så allvarliga ljudfel som du beskriver,

Inget jag upplevt heller i vanliga F.E.A.R, åtminstone har jag inte tidigare reagerat över något sådant. Det var ett tag sedan jag spelade så skall se om det finns något, nu när man vet vad man skall lyssna efter (har inte spelat på ett tag då jag fastnade i någon vatten- och gasfylld källare jag inte kom ur, så jag kanske även kan passa på att be om tips ikväll ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stålis skrev:

RN, om Knights of the Nine: jag antar att det fungerar så att de saker som är nya i de nya kampanjerna, t ex vapnet Mehrunes Razor, kan användas i de andra kampanjerna, så att de även kan berika det ursprungliga spelet? Isf kanske jag skulle skaffa det redan nu, istället för att vänta? Vad säger du?

Ja du gör ett helt rätt antagande. Skivan innehåller bara de nedladdningsbara filerna här...

http://obliviondownloads.com/StoreCatalog_ProductList.aspx?SubCategoryId=1

...som helt enkelt berikar spelvärlden med nya saker och händelser. Det finns egentligen ingen anledning att vänta med det ända till huvudstoryn är avklarad. Själv har jag betat av uppdragen eftersom, men är ännu inte klar med sjävla Knights of the nine. Har också kvar de flesta av orginaluppdragen i Fighters guild...

 

Anjuna Moon skrev:

Inget jag upplevt heller i vanliga F.E.A.R, åtminstone har jag inte tidigare reagerat över något sådant.

Vad sitter det för chipset i era moderkort?

 

Det rör sig iaf absolut inte om det knasiga ljudstudsandet som uppstår t ex om nån burk hamnar under trasigt plank el dyl. Jag vet inte hur jag ska beskriva det men närmast är nog ett slags mellanting av en strömtransformator och en borrmaskin! Och detta borrande uppstår oftast när man hoppar med gubben eller bara knallar omkring i vissa områden i spelet. Avgränsningen för när det uppstår är ganska exakt. Prövade igår att sidsteppa lite fram och tillbaka i en tunnelbanestation och då blev det borrning, tyst, borrning, tyst, borrning o s v i takt med att jag passerade "gränslinjen" och gick ut från den..!

 

Ska nog testa i Sambons dator också vilken har ett Audigy 2 och K8T800-chipset... i den bärbara var det som sagt inga bekymmer alls. :-/

 

Edit:

Absolut, speciellt till den grad som berättandet har i Max Payne-spelen. Andra favoriter med bra till suverän story är Star Wars:KOTOR, Tribes:Vengeance, Halo 2, Half Life 2, NOLF1+2, Hitman-serien, Syberia (iofs äventyrsspel så vad vore det utan story, men måste ändå nämnas), Splinter Cell-serien, ...tja, listan kan tacksamt nog göras väldigt lång.

I så fall verkar NWN 2 absolut vara ett spel för dig! Snyggt rollspel med, som det verkar, mycket bra skriven story. Tänkte att jag bara skulle börja pröva det litegrann igårkväll, och satt genast fast i timmar vid datorn! :-) Har spelat del ett inkl expansioner för några år sen, som också var lika trollbindande.

 

Edit 2:

PS Catalyst 7.1 har tydligen kommit ut. :-)

Jag har testat den, men gick tillbaka till 6.12 igen. Overdrive funkade nämligen inte för mig med 7.1 (vilket det heller inte gjorde med 6.11).

[inlägget ändrat 2007-01-11 18:53:26 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citerar mig själv! :-)

Ska nog testa i Sambons dator också vilken har ett Audigy 2 och K8T800-chipset...

Har nu testat mitt X-Fi i hennes MSI-moderkort som har Via-kretsar och ljudet funkade alldeles utmärkt i F.E.A.R! Anser därför att jag fick belägg för misstanken om att X-Fi inte trivs ihop med vissa chipset.

 

Får nu alltså lov att i stället använda Audigy 2 i min dator (tyvärr, även om dess EAX 4.0 såklart inte heller är fy skam ;-). Med detta ljudkort trivs moderkortet iaf bra – inga problem i F.E.A.R.

 

Kan kanske vara bra för andra som också har ULi-kretsar i datorn att känna till de här problemen (norrbryggan är M1695 och sydbryggan M1563)..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man - tur att du kan kringå problemet iaf.

 

Jag kollade vad det var som studsade senast i FEAR, och det var en hög med kartonger som blev vettskrämda så att de skakade av rädsla när jag kom för nära. :-) (chipseten på P5B är Intel P965/ICH8 fö).

 

En annan sak är Overdrive, som fick autodetektera igen i 7.1- men den här gången funkade det inte så bra, för den gick för långt. Så jag satte in de värden jag hade med 6.12, dvs 601/684, och de funkar utmärkt. Men - en grej som var fel redan i 6.12 och fortfarande är det, är att CCC hävdar att X1900GTs "Current VPU Clock" ska vara 500 och så står det 574 på Requested - så den står på 500/594 som default istället för 574/594 som kortet ska ha! :-0

 

Det var därför jag låste upp Overdrive från början - jag märkte att något hade hänt, dvs upplevde att fps:en hade sjunkit utan att jag hade gjort något, så jag gick in och kollade - och mycket riktigt, där var boven. Så var det inte i 6.11. Undrar om den här "fulnedklockningen" har något att göra med den "nya" X1900GT? Jaja, nu kringår jag det iaf, men det konstiga är att stapeln börjar på 574 ändå. Ska nog rapportera det här till Catalyst feedback också.

 

Lite mer om Oblivion, såklart. :-) Jag testade lite med och utan Max Taels Natural Environments, och tycker nog att det ser bättre ut med. Det var bara att slå på och av i "Data Files"- Skogarna blir lummigare iom att träden är uppskalade, och när jag kom till Kvatch skiftade himlen på ett mer dramatiskt sätt tyckte jag (men jag laddade ett savegame ganska nära toppen så helt säker på när omslaget började vet jag inte). En viss hackighet kan uppstå när man rider och det snabbt ska laddas in mycket mer vegetation, men jag störs inte av det. Ska lägga in ett par bilder för jämförelse om jag hittar någon lämplig plats att fota på.

 

En annan fråga RN, jag har för mig att du sa att även motståndarna "levlar upp" när man gör det själv. Men så kan det väl inte vara i alla aspekter av uppgången i nivå, för då finns det ju ingen anledning att gå upp? Om alla motståndare alltid är lika svåra i förhållande till den skada du själv kan åsamka dem eller tåla själv, blir syftet med att gå upp i nivå förfelat, dvs att kunna möta motståndare som tidigare var för starka. Låter konstigt tycker jag, eller? Vet du hur det fungerar i detalj?

 

/m

[inlägget ändrat 2007-01-12 02:13:17 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fråga RN, jag har för mig att du sa att även motståndarna "levlar upp" när man gör det själv. Men så kan det väl inte vara i alla aspekter av uppgången i nivå, för då finns det ju ingen anledning att gå upp? Om alla motståndare alltid är lika svåra i förhållande till den skada du själv kan åsamka dem eller tåla själv, blir syftet med att gå upp i nivå förfelat, dvs att kunna möta motståndare som tidigare var för starka. Låter konstigt tycker jag, eller? Vet du hur det fungerar i detalj?

 

 

om jag har förstått det hela rätt och som jag har fått det förklarat så har alla motståndare i Oblivion en "svårighetskoefficient".

 

Dvs motståndare A ska vara 1,52 gånger så bra som du själv.

Motståndare b ska vara 0,73 gånger så bra som dig osv.

 

Ska se om jag kan hitta någon länk som beskriver systemet.

 

 

 

 

Ps: var inte orolig över tiden. ska iväg på en liten resa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om alla motståndare alltid är lika svåra i förhållande till den skada du själv kan åsamka dem eller tåla själv, blir syftet med att gå upp i nivå förfelat,

För att inte säga ganska meningslös.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att inte säga ganska meningslös.

Precis. :-)

 

 

Jag hittade en sida som beskrev hur det fungerade, och skrev ett långt svar för att förklara som jag förstod det, men något blev fel hos e-forum när jag skulle posta så allt försvann. Grrr.

 

Och just nu orkar jag inte skriva om det...

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men att det går i Oblivion är fullt tillräckligt. Det spelet är/blir rent grymt snyggt bitvis! Jag vet iofs inte riktigt hur det ser ut utan tilläggen - har ju lagt till ett par grafiska moddar enligt rekommendationerna - men ändå.

http://www.tweakguides.com/Oblivion_4.html'>http://www.tweakguides.com/Oblivion_4.html

Har nu lagt in några moddar och prövat ett tag och mycket riktigt så blev spelet ÄNNU snyggare nu! :-) Ja la in följande under "Highly Recommended Mods":

http://www.tweakguides.com/Oblivion_4.html

 

Landscape LOD Replacement 1.1

Landscape LOD Replacement (Border Regions) 1.1

Normal Map LOD Replacement

Better Grass Without Tiling

 

Tänkte även pröva "High Resolution Lanscape LOD Replacement Pack", vilken tydligen bara ska funka med GF 6 & 7 samt Radeon X1000, men hittade ingen mirror att tanka ifrån. Länken leder till Elder Scrolls forum var det krävs en registrering vilket inte funkar för mig – tycker f ö även att själva proceduren är helidiotisk.

 

Men redan de övriga moddarna förbättrade ju grafiken rätt mycket faktiskt, och gjorde det lite jobbigare för grafikkortet. Använder fortfarande ultra quality och 1680x1050 men nu 2xAA utan Temporal men med Adaptive (performance) samt 4xAF utan HQ.

 

[inlägget ändrat 2007-01-13 03:54:48 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu så. :-)

 

Jag använder också de moddarna som sagt, men har inte provat "Better grass without tiling", borde kanske göra det. Glöm inte heller bort att lägga in de prestandahöjande optimeringarna för trådar som går att göra, och även aktivera alla vattenreflektioner i Oblivion.ini. Tror man skulle ändra i My Games/Oblivion. Sedan kan jag som sagt rekommendera att testa de olika moddarna i Natural Environments, vill du inte ha dem är de bara att kryssa av. Lägg sedan till till Tree Canopy Shadows, Shadows on Grass och Self Shadows etc, så kan du gå ut och plocka lingon i datorn sedan! ;-)

 

Den här guiden är den jag länkat till tidigare:

http://www.gamespot.com/features/6148788/index.html

 

Även förklaringen jag läste om hur man går upp i nivå hittade jag på Gamespot, och den besvarade en del frågor, men inte alla:

http://www.gamespot.com/features/6147085/p-12.html

(kräver registrering)

 

Så här är det iaf i min sammanfattning!

 

En karaktär har ett antal färdigheter (21 st), och det är samma färdigheter för alla, oavsett vilken klass du väljer att den ska tillhöra. Det finns dels huvudfärdigheter (7 major skills), dels underfärdigheter (14 minor skills). Själva fördelningen mellan vilka färdigheter som är i respektive grupp skiljer sig mellan klasserna. När du använder färdigheterna får du poäng, och när du har uppnått ett visst antal sammanlagda poäng (10) i dina major skills kan du gå upp en nivå. Du kan alltså även samla poäng i minor skills, men de hjälper dig inte att gå upp i nivå.

 

Färdigheterna styrs i sin tur av åtta olika egenskaper som alla karaktärer också har gemensamt, dvs de styr de olika major och minor skills. De ligger på olika värden för olika karaktärer, och kan maximalt gå upp till hundra i värde.

 

När du går upp i nivå får du välja att förbättra tre av dessa egenskaper. Du kan förbättra dem ända upp till maximalt fem steg om du har använt färdigheter som är styrda av den egenskapen, och därmed samlat mer poäng som berör hur många steg du kan öka den. Och det här är tricket kommer in.

 

Eftersom dina motståndare ökar (fast hur mycket är oklart) när du går upp i nivå, vill du bli bättre men inte gå upp i nivå lika fort som du blir bättre. Det här kan du åstadkomma genom att använda de minor skills som beror på egenskaper som också styr de major skills du har. Eftersom poängsamlingen i minor skills inte räknas in vid kravet på att du ska gå upp i nivå, kan du därmed öka de egenskaper du vill med maximala fem poäng genom att använda mer minor skills, men ändå bara behöva gå upp en nivå. Du kommer då att bli bättre snabbare än vad du går upp i nivå.

 

Det finns andra fördelar med högre nivåer; sannolikheten att hitta magiska saker ökar, du får bättre belöningar etc, saker som också hjälper till att ge lite övertag. Men som helhet, den som snabbt vill gå upp i nivå och bara använder sina major skills kommer att få det väldigt, väldigt svårt efter ett tag. Även om det kanske inte är omöjligt, eller det borde inte vara det, för jag tror inte att alla orkar spela så taktiskt.

 

Ska nog själv ta och kolla upp vad min karaktär har för stats egentligen, var inte så noga med det tidigare, och kanske starta om från ett tidigare savegame. :-)

 

/m

 

PS Knights of the Nine är beställd och ligger i posten.

 

PPS Liten frågesport: ett annat spel som kanske kan vara värt att kolla på, jag testade demon igår - igen. Det kom nämligen i våras, men gick inte att spela på min gamla dator öht. Nu har det fått patchar som förhoppningsvis löst de tekniska problem som drog ner betyget på spelet som i övrigt hade potential att få toppbetyg. Det verkar svårt, och kräver väldigt mycket av hårdvaran; det går inte att köra med maximala texturinställningar om grafikkortet inte har 512 MB minne. Snart kommer en uppföljare ut. Vilket spel kan det vara?

 

PPPS Var inte oroliga över tiden, jag är van att vara uppe så här dags. ;-)

[inlägget ändrat 2007-01-13 06:36:55 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder också de moddarna som sagt, men har inte provat "Better grass without tiling", borde kanske göra det.

Det ser ut som att grässmattan i Oblivion är täckt av ett stort rutnät men "Better grass without tiling" tar bort fenomenet och gör det hela mycket snyggare. Och apropå rutnät slog det mig att vattnet inte längre är pixligt på nära håll som det var med 7900GT-kortet! :-) Ati klarar alltså denna rendering på ett bättre sätt (och ja, naturligtvis är alla reflektioner påslagna. Dessa inställningar gjorde jag i våras när spelet släpptes (och spelar fortfarande faktiskt med samma savemapp (i vilken ini-filen ligger) som det stora äventyret en gång påbörjades med :-).

 

Men har nu förresten lagt in Natural environments (2.1.2) också – ögonen tåras återigen över hur bedårande vackert spelet kan vara! :-)

 

Jag är fortfarande ändå nyfiken på "High Resolution Lanscape LOD Replacement Pack"! Råkar du stöta på en mirror att tanka ifrån blir det ytterligare en poäng. Registreringen på Elder Scrolls-forumet lyckas till slut, otroligt nog, men länken från Tweakguides gällde inte längre. :-( Detta pack ska iaf tydligen möjliggöra t ex parallax mapping! Hade varit riktigt kul eftersom många texturer är tråkigt flata; antagligen använder spelet SM 2.0 & 2.0B(?) även om RendererInfo.txt har "3.0 Shaders : yes". :-/

 

Men som helhet, den som snabbt vill gå upp i nivå och bara använder sina major skills kommer att få det väldigt, väldigt svårt efter ett tag. Även om det kanske inte är omöjligt, eller det borde inte vara det, för jag tror inte att alla orkar spela så taktiskt.

Man behöver inte ha kommit särskilt högt i nivå bara för att klara spelets mainquest. Dock bör man i så fall vara riktigt stark inom något område, så att gå med i mages el fighters guild för att öva sig är att rekommendera. Själv var jag inte högre än level 15 när huvudstråket väl var avklarat. Hade däremot nått maxvärdet 100 (har eg 104 med magisk rock) i Destruction spells och närmare 75 i användandet av Blade-vapen. Har nu nått level 16 vilket inte heller är så särskillt högt – det är ändock inte särskilt många figurer som har desto större chans mot mina blixt-, eld- eller snö/is-attacker. ;-)

 

Edit:

PS Knights of the Nine är beställd och ligger i posten.

:thumbsup::) En sak jag kom att tänka på var att ryktesbabblandet bland folket ändrades efter att denna installerades. Ville bara nämna det som en liten varning. Har för mig att folk pratade mycket om "dark brotherhood" medan det nu handlar mer "om expansionen".

 

Jag kommer inte på din lilla frågesport! Aaah!! *skriker ut frustration* :-O Spel från i våras som fastnat för mig är just Oblivion men också Condemned.

 

Edit 2:

Har nu hittat en länk för dessa "4096x4096 terrain textures" :-)

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=71419

 

Längre ner här, under "Landscape/Environment Enhancers", finns moddarna med parallax mapping som kanske kan vara värda att titta närmare på:

http://betteroblivion.com/alist.php

[inlägget ändrat 2007-01-14 11:47:17 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...