Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oblivion expansion


Stålis

Rekommendera Poster

Dessutom har jag faktiskt börjat med Quake 4 igen och det var ju en helt annan sak att spela nu än på min gamla skräpburk såklart.

Anjuna, du hade väl ett X-Fi, eller hur var det? Du kommer väl ihåg att aktivera OpenAL isf?

 

Antagligen är spelet en grafikfest men jag tror inte det kommer tilltala mig särskilt mycket. Verkar vara typ "Rainbow Six" som jag inte gillar.

Tror det med, och jag läste faktiskt förra veckan, innan jag köpte spelet, en liten krönika på Techreport. Krönikan gick i korthet ut på att han ofta provade spel för att se hur de var att testa hårdvara med, och GRAW var en given kandidat, precis som nu Rainbow Six: Vegas.

 

Men, den avancerade tekniken till trots, var GRAW inget spel för honom - han tyckte att motståndarna var övermänskligt skickliga - alltsomoftast dog han för att någon prickskytt sköt honom i huvudet på flera hundra meters håll ur omöjliga vinklar - kontrollerna var komplexa och strategin svår att komma in i, och dessutom gick det inte att spara när man ville. Han hade gett spelet chansen, och slutsatsen blev att trots att det var väldigt roligt och givande i sina bästa stunder var det ändå helt enkelt inte ett spel han fann nöje i att spela. Det stämmer överens med Gamespot, som skrev att det inte var ett spel för alla, men om man tyckte om det var det väldigt bra.

 

Däremot - och det var det intressanta - hade han väntat sig detsamma från RS:V, men blivit positivt överraskad: kontrollerna var lätta att hantera, han dog inte konstant heller, och jämförde det som att spela Far Cry fast med ett team. Så RS:V kanske inte ska avfärdas rakt av, speciellt som jag läst på flera ställen att det just inte är som de gamla Rainbow Six-spelen. Vilket då istället verkar irritera gamla Rainbow Six-fans. :-)

 

Får väl se vad jag tycker om GRAW - har faktiskt varken spelat något Rainbow Six- eller Ghost Recon-spel tidigare, men trots krönikan köpte jag spelet för att jag ville testa; 79 spänn var ju inte mycket...

 

Senaste gången jag spelade ett taktiskt spel av ungefär den typ som GRAW verkar vara dagens variant av, var på den allra första pc:n, för drygt tio år sedan. Kommer inte ihåg vad det hette, men det var i ett framtida samhälle där du styrde ett team som skulle ta hand om terrorister som hade förskansat sig i olika byggnader. Du styrde och gav order utifrån en vy ovanifrån, ungefär som i GRAW, och hade tillgång till ett forskningslabb där du kunde utveckla och anpassa nya vapen. Vad tusan hette det? Kommer inte ihåg, men det följde med Soundblasterkortet, ihop med flera andra klassiker som "Beneath a steel sky" och Wing Commander II. Fastnade därefter för Wing Commanderserien, och hade gärna sett att den hade fortsatt i ett Wing Commander V. Så sent som häromveckan släpptes en mod gjord på Freespace 2 - Wing Commander Saga Prologue:

http://www.wcsaga.com/

http://gamershell.com/download_17245.shtml

 

För den som vill ha lite nostalgi är det bara att ladda ner! :-)

(använder fö OpenAL, vinteruppdateringen)

 

Och apropå grafikfesten i GRAW: jag skrev till Ubisofts support och tyckte att de skulle släppa en patch som tillåter "Texture Quality High" även för 256 MB-kort - det finns ju ingen anledning att låsa det till 512 MB-kort enbart. Låt varje användare själva bestämma vad de tycker är spelbart - inga mera "Valve/Geforce FX-dumheter" tack, där spel begränsas på luddiga grunder, fast det funkar alldeles utmärkt. Grr.

 

Och jag fick ett svar - halleluja! :-) - som skrev att de skulle ta det under övervägande, speciellt om de fick in fler synpunkter som tyckte detsamma och gav mer tyngd åt argumentet. Så skriv till Ubisofts support och stöd mig i kampen för den mänskliga rättigheten att få prova High Texture Quality på alla kort, och inte enbart för 512 MB: ;-)

http://surl.se/sdn

("Ask a question", och du måste vara inloggad)

 

/ m

[inlägget ändrat 2007-01-23 16:15:09 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 152
  • Skapad
  • Senaste svar
Har fastnat framför The Longest Journey 1 och det är ju rätt långt som det verkar.

Hm, jag skulle också väldigt gärna spela klart det men det är ju nåt fel på min skiva nr tre. :-/ Har versionen med fyra skivor och har funderat flera ggr på att skaffa en annan utgåva i stället – den med bara två st i stället.

 

Del två har jag inte spelat klart ännu. Har faktiskt inte fastnat för den på samma sätt som för ettan. Visst är storyn otroligt bra, hittils iaf, men det är bara för mycket babbel hela tiden..! Spelet är som en enda lång interaktiv film. Blev faktiskt less på det, pausade och har bara inte återupptagit spelandet igen.

 

Det var nästan samma sak med Kotor 2... babbel babbel babbel, ibland i flera minutrar innan man fick spela vidare. Visst, jag älskar spel som har en bra story att leva sig in i – vilket är den kanske största anledningen till att jag ogillar multiplayerlir – men det får ju vara nån måtta med det hela..!

 

Dessutom har jag faktiskt börjat med Quake 4 igen och det var ju en helt annan sak att spela nu än på min gamla skräpburk såklart.

För mig var det lätt att dra paralleler till Doom 3 beroende på att de har så likartad grafik. :-) Men medan det spelet fick hjärtat att stanna i bröstkorgen var Quake 4 snarare ett kul actionspel. Och Q 4 har ju dessutom stöd för EAX 5.0 och 128-kanaligt ljud så då får ditt X-Fi jobba på ordentligt! :-)

 

Ett annat spel jag tycker ni borde lira är Dark Messiah! Fast det kanske redan är avklarat för länge sen? :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uj, här skrivs det mycket!! :-)

 

Ett annat spel jag tycker ni borde lira är Dark Messiah! Fast det kanske redan är avklarat för länge sen? :-)

Nej, jag har inte kört det, blev lite avtänd av de ljumma recensionerna, fast kanske någon gång framöver?

 

För mig var det lätt att dra paralleler till Doom 3 beroende på att de har så likartad grafik. :-)

Håller med, kanske det också beror på OpenGL? Chronicles of Riddick var ju ett bra OpenGL-spel, med "Quakekänsla" i grafiken, men det var väl egenutvecklat? Och svenskt! Vad hände med Starbreeze Studios efter det, någon som vet?

 

Hur var förresten Prey?

 

/ m

 

Edit: Starbreeze ska tydligen släppa "The Darkness" senare i år:

http://www.2kgames.com/thedarkness/darkness.html

Fast inte till pc.

[inlägget ändrat 2007-01-23 16:52:52 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

u kommer väl ihåg att aktivera OpenAL isf?

Nä, hur gör jag det? Jag märkte att den gnällde över att jag inte hade stöd för OpenAL, vilket jag tyckte var konstigt för ett så sprillans nytt och rätt dyrt kort. (X-Fi Fatal1ty)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det är bara för mycket babbel hela tiden. Spelet är som en enda lång interaktiv film.

Jag gillar faktiskt det måste jag säga. I KOTOR kunde det väl dock bli lite långdraget, men det är ju en annan typ av spel.

 

men det är ju nåt fel på min skiva nr tre

Jaha, det var ju typiskt. Hoppas min olagliga kopia fungerar ;)

 

Stålis skrev:

Hur var förresten Prey?

Jag gillade det i stort sett, men röstskådisarna, speciellt huvudpersonen, var faktiskt pinsamt dåliga.

 

Apropå Starbreeze så skall de enligt sin egen sida släppa ett spel i år vid namn The Darkness. http://www.2kgames.com/thedarkness/darkness.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först laddar du såklart hem de senaste drivrutinerna till kortet från Creative om du inte redan gjort det, de kom lagom till att BF2142 kom ut.

 

Sen kompletterar du med den senaste uppdateringen för OpenAL, som t ex följer med Wing Commander Saga Prologue, eller finns här:

http://developer.creative.com/articles/article.asp?cat=1&sbcat=31&top=38&aid=46

 

Och jag tror inte Q4 klagade över att det inte fanns stöd, men det varnade för att köra OpenAL om man inte hade stöd, eller något liknande. Så tror jag iaf att det var. :-)

 

Dvs sätt:

Sound System till OpenAL

Sound Device till SB X-Fi

EAX Advanced Hardware till Yes

 

Upp kommer en varning, men du vet ju vad du gör!!

 

/m

[inlägget ändrat 2007-01-23 17:03:16 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas det gick bra!

 

Själv lyckades jag göra så att GRAW nu använder High på Texture Quality, och det verkar fungera bra, kanske beroende på att jag har 2 GB RAM? Det känns som att skillnaden dels är att strukturerna är skarpare, dels att det blir lite varmare färgton, dvs det blir lite mer "liv" som helhet. Fast skillnaden är inte gigantisk.

 

Ingen anledning att mejla Ubisoft mer alltså - det gick att ändra precis som det gick att göra i Far Cry och Half-Life 2. Bra! :-)

 

Tänkte egentligen skriva och ändra i ett av mina inlägg, men det gick inte eftersom det fanns kommentarer efteråt, så jag lägger hur man gör i en ny tråd istället.

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte kört det, blev lite avtänd av de ljumma recensionerna, fast kanske någon gång framöver?

Dark Messiah släpptes som många andra spel innan betatestningen var helt avklarad. Recensionen Gamespot gjorde har jag för mig var med ett opatchat spel vilket var största anledningen till att betyget drogs ner.

 

Spelade själv efter att första patchen blivit släppt och hade inga problem. Tyckte det var riktigt kul faktiskt. Sourcemotorn tillåter ju att man kan vara ganska påhittig i striderna – ska man kasta en tunna i huvudet på motståndaren, eller sparka sönder en byggnadsställning över denne, kanske springa rakt på med en planka eller ett svärd i högsta hugg, knuffa in i elden eller ut för ett stup, ligga gömd med pilbågen etc. Närkamperna har de iaf fått till på ett mycket bra sätt – mycket bättre än de är i Oblivion. Så minns jag att fallet också var med Condemned.

 

Vad jag saknar i Dark messiah är ett mellanläge på svårighetsgraden. Det finns bara normal och hard... vill ha ett mediumläge eftersom hard var helt osannolikt svårt. Vad gällde storyn var den väl fylld med klichéer som i, tyvärr, många andra spel men jag blev nyfiken på den ändå. Det kommer även vissa val att göra och som gör att utgången kan bli lite annorlunda.

 

Håller med, kanske det också beror på OpenGL?

Framförallt är det nog för att det liksom Prey använder Doom 3-motorn. Prey får f ö betyget 7.5 av mig. :-)

 

Jag gillade det i stort sett, men röstskådisarna, speciellt huvudpersonen, var faktiskt pinsamt dåliga.

En mycket viktig detalj! Röstskådespeleriet verkar dock börja ha fått lite högre status numera, även om det fortfarande finns spel där karaktärerna låter så pinsamt dåligt att det helt enkelt inte går att spela dem. Jag irriterade mig otroligt mycket på det i Titan Quest var många s k greker pratade med en slags mystisk rysk brytning, talad av förmodligen amerikanska röstskådespelare. De gånger jag har varit i Grekland har jag iaf aldrig hört någon grek prata engelska med en sådan underlig accent. Andra gånger, i Titan Quest, talade karaktärerna i stället med helt perfekt engelsk (alltså brittisk) dialekt.

 

[inlägget ändrat 2007-01-25 10:44:47 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dark Messiah släpptes som många andra spel innan betatestningen var helt avklarad. Recensionen Gamespot gjorde har jag för mig var med ett opatchat spel vilket var största anledningen till att betyget drogs ner.

Jo, det var väl det, samt som du säger att storyn var lite sämre än vad man hade förväntat sig. Spelet var ju så hypat att det hade oddsen emot sig, och kanske inte heller fick helt rättvisa recensioner just därför. Vems fel hypen är kan man iofs diskutera (samma öde drabbade delvis Prey också).

 

Men är inte det det typiska, att recensionen kommer innan patcharna? Vilket på sätt och vis är rätt, spelet ska vara kvalitetssäkrat innan det släpps. Vissa buggar kan iofs aldrig upptäckas innan spelet testats på den riktiga spelarbasen, och inte heller kan alla finjusteringar i spelmekanik och spelbalans som behöver göras förutses, men det pekar snarare på skälet till att vänta med att köpa/spela spel tills de har fått en eller ett par vändor med patchar - och kanske borde recensionen vänta tills dess. Fast det är knappast troligt. :-)

 

Det vore kul om en sajt tog på sig att återtesta spel och revidera det första intrycket. Jag tänkte på det här speciellt en gång när jag läste recensionen av spelet New World Order - som jag iofs inte alls var intresserad av - men recensionen fascinerade mig, för spelet verkade så totalt uruselt att det knappast kunde bli sämre. Sedan såg jag att det hade släppts en hel drös med patchar som fixade än det ena, än det andra. Spelet kan inte ha varit klart på långa vägar när det släpptes... Kanske blev det ett hyfsat spel så småningom, men betyget 2.1 (Terrible) står fortfarande kvar på Gamespot.

 

Man får helt enketl försöka läsa mellan raderna när det gäller recensioner. Annars är det också bra att skaffa sig en relation till recensenten och dennes preferenser. Funkar utmärkt när jag ska köpa vin - jag brukar undvika det som Correns vinexpert ger högt betyg... ;-)

 

Det blir nog en vända med Dark Messiah så småningom, just det här flexibla systemet du beskrev lät intressant.

 

En mycket viktig detalj! Röstskådespeleriet...

Håller helt med. Olika utvecklare verkar vara olika noga. "Original"-BF2 som var utvecklad av Dice i Sveriga var noga med de olika arméernas språk, vad de sa, vilka uttryck de använde när de ropade på understöd etc, det relaterade ju till verkliga uttryck. Men så kom expansionen Special Forces som var utvecklad av Dice i Kanada, och den fick kritik från ryskt håll för den undermåliga språkkvaliteteten i den ryska armén. Antar att det beror på hur mycket källförskning man utför, Dice Kanada medgav att det hade brustit där. Fast nog tycker jag att de isf kunde ha släppt en patch till ljudet, om de nu visste om det. Dice Kanada lades fö ner när EA tog över, men det kanske inte bara berodde på språkmisstag, de lyckades även klanta till patcharna till original BF2 - det var de som var snsvariga för dem, men de var så dåligt testade att de oftast införde ännu mer fel... Dice har förhoppningsvis lärt sig av misstaget, för på BF2142 har orignalutvecklarna även ansvaret för patcharna - det är ju de som kan spelet bäst.

 

/m

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet var ju så hypat att det hade oddsen emot sig, och kanske inte heller fick helt rättvisa recensioner just därför. Vems fel hypen är kan man iofs diskutera (samma öde drabbade delvis Prey också).

Jag hade lycktas undgå hypen om Dark Messiah och hade väl därför inte fått befläckade förväntningar om det. :-) Angående Prey kände jag väl till på förhand att embryot till det föddes för redan, vad var det, 10 år sen eller nåt? Men att tekniken för att möjliggöra spelidén helt enkelt inte fanns då.

 

När nånting blir alldeles för uppförstorat försöker jag blunda och blir i stället kärringen mot strömmen – har t ex i ren protest aldrig nånsin försökt lösa nåt Sudoku. ;-) Känner mig faktiskt fortfarande lite avigt inställd till H-L 2 just p g a att det blev en sån löjlig hysteri kring det, jag menar, bra är det inte och snyggt har det aldrig nånsin varit. Masshysteri är äckligt.

 

Samma fenomen gäller filmer också. Har man fått för höga förväntingar blir de sällan bra utan lämnar en besviken i stället. Du var inne på semestrande tidigare och själv följer jag premissen att förutsättningslöst se vad jag nu ser och nöjer mig med det. Att bygga upp en massa förväntningar, typ "vi måste hinna med det och så måste vi hinna med det!", leder bara till massa onödig stress och är en garanti för att semestern kommer bli en besvikelse.

 

Men är inte det det typiska, att recensionen kommer innan patcharna? Vilket på sätt och vis är rätt, spelet ska vara kvalitetssäkrat innan det släpps.

Det har du förstås helt rätt i. Släpper utvecklaren skräp får de skylla sig själva om spelet får ett mottagande som det förtjänar. Brukar ibland som underhållning läsa recensioner var de totalsågar spel... skadeglädjen är den enda sanna glädjen som det brukar heta ibland..! ;-)

 

Jag tänkte på det här speciellt en gång när jag läste recensionen av spelet New World Order - som jag iofs inte alls var intresserad av - men recensionen fascinerade mig, för spelet verkade så totalt uruselt att det knappast kunde bli sämre.

Ett spel som jag faktiskt hoppades på var Breed, "Halo-dödaren" som de menade på i reklamen. Och skulle det inte varit för att det inte ens var färdigprogrammerat hade det säkert blivit ett roligt spel. Men t o m betyget 4.2 som Gamespot gav tycker jag är lite för generöst.

 

Det blir nog en vända med Dark Messiah så småningom, just det här flexibla systemet du beskrev lät intressant.

Det är det värt tycker jag! Medelbetyget har iaf blivit 74%...

http://www.gamerankings.com/htmlpages2/929360.asp

[inlägget ändrat 2007-01-27 11:48:10 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner mig faktiskt fortfarande lite avigt inställd till H-L 2 just p g a att det blev en sån löjlig hysteri kring det

Jag hade i princip aldrig följt spelmarknaden när den kom ut och det var väl ett av de första "nya" spel jag lirat . Jag blev mycket glatt överraskad. Som du säger så skapar hype ofta en negativ upplevelse, där det (som i mitt fall) skulle må bra av att komma som en trevlig överraskning istället. Samma sak gällde f.ö Prey, som jag inte heller hört något om tidigare (men efter jag spelat det läste jag om dess "historia" som vilande embryo/idé och kan verkligen förstå att det för många isåfall kom som en viss besvikelse)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade i princip aldrig följt spelmarknaden när den kom ut och det var väl ett av de första "nya" spel jag lirat . Jag blev mycket glatt överraskad.

Det är förstås ändå ett mycket bra spel och ifall det var bland de första du körde igenom på PC kan jag mycket väl förstå varför det kändes överraskande bra. :-)

 

För mig som hade målat upp helt orimliga förväntningar blev det givetvis något av en besvikelse i stället. Men besviken blev jag också p g a att det för det första släpptes över ett år försenat och för det andra var så pass buggigt vid releasen (bl a funkade inte ljudet som det skulle).

 

Jag borde ha lärt mig från Unreal II som också gjorde mig lika besviken. Men både det spelet och H-L 2 var mycket roligare när det hade gått en tid och jag körde igenom dem på nytt. :-) Då hade jag liksom kommit över besvikelsen och spelade dem med en helt annan inställning.

 

Apropå Prey så var det inte t o m 15 år sen första idén kläcktes? I så fall kan man ju verkligen förstå varför tekniken att förverkliga ett sådant spel inte fanns! :-) Visst är det helt klart värt ett varv, iaf så länge spyhinken finns nära till hands. ;-) Minns att jag blev rent illamående av allt snurrande efter att demot var avklarat. :-)

 

[inlägget ändrat 2007-01-27 18:14:35 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Anjuna Moon
Vet inte om det stämmer, men det sägs att senaste Rainbow Six inte är Rainbow Six så att säga, utan mer inriktat på action den här gången

Gammal tråd, jag vet, men eftersom ni (Stålis och RN) inte diskuterat något mer om nya Rainbow Six vad jag kan söka fram så måste jag bara inflika att det verkligen är en rejäl skillnad på Vegas. Mycket trevlig överraskning. Jag hade allt utom svurit att inte spela det, eftersom jag verkligen inte tyckte om de tidigare i serien pga. att det var alldeles för omständigt att styra resten av teamet. Detta har de löst på ett mycket enklare sätt den här gången så att det blir mer eller mindre självklart att göra det. Rekommenderas! (dock får jag massa skumma grafikfel efter att ha spelat ett tag, såsom utdragna polygoner, men det fick jag i Quake 4 senast också så det kanske är mitt kort som börjar balla ur?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har de löst på ett mycket enklare sätt den här gången så att det blir mer eller mindre självklart att göra det. Rekommenderas!

Tackar för tipset. Är det mer som i SWAT 4 i vilket man kommenderar gubbarna genom en snabb högerklickmeny?

 

(dock får jag massa skumma grafikfel efter att ha spelat ett tag, såsom utdragna polygoner, men det fick jag i Quake 4 senast också så det kanske är mitt kort som börjar balla ur?)

Dessa polygoner kan också bero på t ex moderkortet (utslitna kondensatorer) eller nätagget som kanske inte längre klarar leverera strömmen som krävs. Men visst var väl din burk tämligen ny, från typ förra våren eller nåt?

 

Måhända mår grafikkortet inte längre så värst bra... brukar du köra det överklockat? Kanske dess minnen i så fall har börjat ge upp. Kolla så att minneskretsarna får tillräcklig kylning - pröva montera flänsar som finns här:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=306464

 

Fler tips finns här:

http://www.tweakguides.com/NVFORCE_14.html

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Tackar för tipset. Är det mer som i SWAT 4 i vilket man kommenderar gubbarna genom en snabb högerklickmeny?

Ännu simplare. Rikta ditt crosshair och tryck F (i min mappning) så kilar de iväg dit. Vid multipla val, såsom Open/Clear, Open/Frag, Open/Breach så är det tre andra tangenter. Jag tycker iallafall att det känns simplare nu (spelade iofs inte förra spelet mer än en nivå, så det kanske också hade visat sig vara hyfsat simpelt efter ett tag)

 

Rätt häftig miljö med Las Vegas också förstås =)

 

Men visst var väl din burk tämligen ny, från typ förra våren eller nåt?

Japp, juni-06, så inte tycker man att kondensatorer skall ha gett sig redan.

 

brukar du köra det överklockat?

Skulle jag inte ens veta hur man gör, så nej.

 

Jag ska ta och kontrollera kylningen. Eftersom det tar en stunds spelande innan dessa skumma fel så känns det ju en trolig orsak.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipset. Är det mer som i SWAT 4 i vilket man kommenderar gubbarna genom en snabb högerklickmeny?

 

Ännu simplare. Rikta ditt crosshair och tryck F (i min mappning) så kilar de iväg dit. Vid multipla val, såsom Open/Clear, Open/Frag, Open/Breach så är det tre andra tangenter. Jag tycker iallafall att det känns simplare nu (spelade iofs inte förra spelet mer än en nivå, så det kanske också hade visat sig vara hyfsat simpelt efter ett tag)

Vet inte om ni testade GRAW, men jag körde det (eller snarara kör fortfarande, gjorde paus pga av Oblivion... igen) och där var det som du sa RN en snabbb högerklickmeny, dessutom finns en möjlighet till mer detaljerad styrning genom kartan, men jag saknade ändå precisa kontrollmöjligheter, framförallt så att gubbarna håller sig inom vissa ramar.

 

För om det är något som har irriterat mig - och det verkar som att det problemet även finns i Vegas (skulle inte förvåna mig om de använder samma AI-system), så är det den här förmågan de har att välja en lite annorlunda väg om jag inte specificerar den i detalj, och även då vimsar de omkring runt den här linjen/positionen de är tänkta att hålla, vilket ofta resulterar i att de vandrar in i maskingevärseld och inte fattar att det inte är bra för dem... och dör. Kände igen mig i det här som stod i Anandtech om Vegas:

 

Your teammates are very handy and can take care of themselves, doing what you tell them while taking cover and engaging hostiles at their own discretion. As with any game AI they aren't perfect and sometimes they die for very stupid reasons, ...

Jag kollade på videorecensionen av GRAW för Xbox 360, och där verkar styrsystemet mer vara som i Star Wars: Republic Commando, dvs att du kan placera ut teamet på olika förmarkerade och upplysta positioner i spelmiljön à la "take sniperpostion behind crate" etc, ett system som såklart funkar, men som känns för mycket "konsol" för mig; det blir lite väl uppstyrt och enkelt. Det gjorde iofs SW: RC till ett trevligt och snabbspelat spel, men ett som man nästan kunde gå igenom med förbundna ögon tack vare den här uppstyrda "valfriheten".

 

Helst skulle jag önska ett mellanting, att det skulle gå att beordra fasta positioner som i SW (och som det verkar i 360-GRAW), men på platser som jag väljer och som inte är fördefinierade. Som det nu är, om jag beordrar någon i GRAW att hålla en position, så nog kan jag räkna med att hans AI kommer att göra att han vimsar runt från den positionen in i den där maskinelden för eller senare - och det spelar ingen roll att det är just det jag försöker undvika. Att "hålla en position" ska betyda just det, och inte "vimsa runt på eget initiativ om du tröttnar på att stå still för att visa att du har AI programmerad"... :-) Men oftast är det som meningen ovan slutar i Anandtech

...but mostly they are incredibly useful in clearing rooms and getting your missions accomplished.

Något helt annat, hur tror ni att Resident Evil 4 kommer att göra sig för pc? Sas ju vara ett av de bästa spelen som kom till PS2/Gamecube. Kan man hoppas på en bra portning? Någon som har testat... ;-)

 

/m

[inlägget ändrat 2007-03-06 18:04:42 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
, vilket ofta resulterar i att de vandrar in i maskingevärseld och inte fattar att det inte är bra för dem.

Vet inte hur det var innan Vegas, men här kan du snabbt tala om för dem att antingen vara Aggressive - dvs bete sig rätt korkat och springa lite "ai"-vilt och skjuta på allt de ser (och oftast behöva medical hjälp av mig) eller bättre, att hålla en mer lugn attityd och bara "shoot if shot upon". Denna sista taktik funger suveränt om man själv placerar dem där man behöver dem, tills man behöver dem. Under tiden sniprar man så gott man kan och när man är klar med det så låter man idioterna rensa det som inte går att nå via stealth =)

 

och inte fattar att det inte är bra för dem... och dör.

Ibland känner jag att det här är en charm mer än en brist. Jag använder dem som "cannon fodder" i en viss taktik, så de drar uppmärksamheten från mig själv. Smyger in och sätter ett par ljuddämpade kulor i bakhuvudet på fi och sedan helar jag dem.Omoraliskt i verkliga livet, perfekt i övrigt =)

 

 

[inlägget ändrat 2007-03-07 00:48:51 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
hur tror ni att Resident Evil 4 kommer att göra sig för pc? ...... Någon som har testat

Oj, jag trodde inte den skulle släppas förrän sommaren, men nu när du nämnde det var jag ju tvungen ;) att leta på TPB och visst sjutton finns det redan en crackad version. Eller är det så att det förutom denna portade version kommer en version i sommar som är utvecklad direkt för PC? Hursomhelst tänker jag testa den här versionen i helgen och återkommer med betyg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, jag trodde inte den skulle släppas förrän sommaren

Jodå, den är släppt, finns t ex här att köpa.... ;-)

 

http://www.webhallen.com/prod.php?id=55890

 

Men tyvärr låter det här inte alltför bra...

Resident Evil 4 on the PC isn't the ultimate version. In fact, it's far from it, with the port being one of the laziest I've seen in some time. Almost no effort has gone into tailoring the controls to the PC, and the only visual options you can tweak are display resolution and if you want to run in widescreen or not. Lighting also seems to be rather subdued and lacks the subtleness of the console games. To make matters worse, there isn't even support to use a mouse, so unless you plug in a controller (360 wired pad works very nicely) you're stuck playing the whole game with just the keyboard.
http://www.pro-g.co.uk/pc/resident_evil_4/review.html (betyg 70%)

 

Ibland känner jag att det här är en charm mer än en brist. Jag använder dem som "cannon fodder" ... och sedan helar jag dem. Omoraliskt i verkliga livet, perfekt i övrigt =)

Jag vet, det gäller att utnyttja spelmekaniken till max! Tyvärr finns ingen läkning i GRAW - om du inte räknar med att spelet sparas vid vissa punkter och att om du laddar in på nytt så är chansen stor att skador blir uppläkta - vet inte om det är en bugg eller en feature, men det går att utnyttja ivf.

 

Spelet verkar nämligen vara lite buggigt just vid inläsningen. I första nivån upplevde jag ett par gånger små grafiska fel som jag först trodde berodde på att jag körde i högsta grafikinställningarna för 512 MB på 256 MB-kort, men som nu jag tror beror på fel vid inläsningen. Felen yttrar sig oftare i logiska fel som att gubbarna står still trots att du beordrat dem att flytta sig och de har bekräftat ordern t ex. Jag misstänker också att inläsningsfel kan vara orsaken till att de ibland, som jag skrev tidigare, kan gå väldigt konstiga omvägar för att komma till den punkt du har markerat; något blir helt enkelt fel vid kartinläsningen (fast det händer även i Oblivion att folk går rätt genom väggar). Men som tur är går det att snabbt att läsa in sparade spel på nytt, och det händer inte så ofta. Lite trist bara (i vissa lägen) att det inte går att spara när man vill, men samtidigt bidrar det till en intensitet à la Far Cry eftersom du måste klara dig hela vägen till nästa autosavetillfälle - som du inte vet var eller när det kommer att ske. Och om det är något man måste göra i GRAW så är det att börja om och om igen, så många inläsningar av savegames blir det...

 

Själv trodde jag att det var viktigt att hålla alla i teamet vid liv - och det är det, för utan dem blir det svårt att klara sig hela nivån ut - men sedan det visade sig omöjligt i tredje nivån gav jag upp det målet, bara för att få uppleva att mina stupade män återuppstod till nästa nivå igen, fullt friska. Herren vara lovad! :-)

 

Då tänkte jag främst på det här spelet som jag spelade för länge sedan (men fortfarande inte kommer ihåg vad det heter). De som dog i teamet kunde ersattes i nästa nivå av nya medlemmar, men de hade då inte den utbildning och utrustning som du hade byggt upp under spelets gång utan var rookies, så det fanns ytterligare värde i att vårda personalen sas.

 

 

/m

[inlägget ändrat 2007-03-08 07:39:37 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mina vänner! :-)

 

Börjar med att säga att jag nog har tappat lågan för forumet... :-( Men bl a ni två har alltid varit så trevliga att föra diskussioner med att jag ändå ville logga in och ge er en hälsning.

 

Ville också tipsa Anjuna Moon om, angående grafikfelen, att kolla igenom den här till synes ändlösa tråden som skapade mycket funderingar...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=877197#877197

...och i vilken den slutliga lösningen till sist var att helt enkelt bocka ur Enable write combining. Hittas genom att:

Högerklicka på skrivbordet => Properties => fliken Settings och knappen Advanced => fliken Troubleshoot...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För om det är något som har irriterat mig - och det verkar som att det problemet även finns i Vegas (skulle inte förvåna mig om de använder samma AI-system), så är det den här förmågan de har att välja en lite annorlunda väg om jag inte specificerar den i detalj, och även då vimsar de omkring runt den här linjen/positionen de är tänkta att hålla, vilket ofta resulterar i att de vandrar in i maskingevärseld och inte fattar att det inte är bra för dem... och dör.

Har själv varit som helt uppslukad av rollspel under flera månader. :-) Ville t ex få reda på varför Baldur's Gate-serien fått typ 90% överallt, installerade spelet ifrån min flera år gamla skiva (inköpt 2001 till bugetpris, det släpptes redan 1998 men jag har aldrig spelet det :-)) och började testa litegrann. Efter den första, ganska sega "tutorialbanan" satt jag helt enkelt fast och började faktiskt förstå varför det fått så väldigt högt betyg..! Fastnade i själva verket så pass att jag gick och köpte en 4in1-box innehållandes hela serien inkl expansioner. :-)

 

Men för att anknyta till fenomenet du beskriver, så vimsade gubbarna inte bara omkring väldigt mycket utan de fastnade också överallt. Tänkte först bara att "jaja, spelet är ju ändå hundra år gammalt"... men vid närmare eftertanke hade det ju samma motor (Infiniteengine) som Icewind Dale vilket inte gav riktigt samma problem. Undersökte lite närmare och fann att dess ini-fil (alltså den för Baldur's Gate) såklart gick att manipulera till det bättre. Den har en rad kallad Path Search Nodes vilken hade värdet 4000 men som gick att öka ända upp till 32000! Kanske finns det någon motsvarande rad/inställning för GRAW också..?

 

Baldur's Gate gav också ett annat litet problem, om än ett tämligen delikat sådant – det ville inte funka helt smärtfritt på nån annan dator här hemma än en bärbar gammal Dell med ett GF 2Go..! I min stationära sitter det ju numera ett GF 8 för vilket drivaren (för XP64) har problem med vissa, antagligen mest äldre, D3D-applikationer. Varför Icewind Dale funkade bra var för att det i det gick att välja opengl i stället. Hoppas att Nvidia fixar detta... spelet baseras trots allt bara på DX 6.0(!) Annars får jag väl köra resten av Baldur's Gate-serien på min gamla Dell från 2001, som ju faktiskt har hårdvarustöd för DX 7.0, men problemet är bara att jag hela tiden har lust att slänga ut den genom fönstret eftersom den är så otroligt långsam och seg..! ;)

 

[inlägget ändrat 2007-03-12 14:59:22 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar med att säga att jag nog har tappat lågan för forumet

Jag hoppas att den återkommer, för du bidrar med så mycket bra kunskap så vi saknar dig om du inte är här regelbundet. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejhallå igen!

 

men problemet är bara att jag hela tiden har lust att slänga ut den genom fönstret eftersom den är så otroligt långsam och seg..!

Glöm inte att öppna fönstret först, om du nu inte vill krascha fler "windows"... :-) (förlåt....)

 

Ska kolla upp det där med inställningar, kan ju finnas någon xml-fil för det om man har tur. Det är fö precis som du säger, att de fastnar ibland på mer kuperade/avancerade banor, t ex bakom något staket eller så, men då kan det hjälpa att gå och "hämta" dem, så att de kommer ifrån sin låsta position, och sedan brukar det gå bra igen.

 

I min stationära sitter det ju numera ett GF 8 för vilket drivaren (för XP64) har problem med vissa, antagligen mest äldre, D3D-applikationer. Varför Icewind Dale funkade bra var för att det i det gick att välja opengl i stället.

...och det kan vi inte tacka Microsoft för, som väl helst ser att OpenGL dör svältdöden, men det funkar tydligen bättre än DirectX i bakåtkompatibilitet. Jag körde aldrig Baldurs gate heller, men det skulle vara väldigt, väldigt bra.

 

Apropå andra multiplattformspel, som Resident Evil 4, den verkar tyvärr i dagsläget inte vara något att satsa på för pc, trots att själva spelkänslan i övrigt verkar finnas där. Ev skulle vissa saker som den kassa ljussättningen lösas genom en patch, men det har jag bara hört som ett rykte, ett som jag dessutom inte sätter någon större tilltro till. Med tanke på att spelet kom för länge sedan borde det isf ha kunnat rättas till tidigare under portningen. Får se om det kommer en patch, kanske möjligtvis då, Jaja, synd, men inget att gråta över.

 

Och Halo 2, oavsett spelkänsla - roade mig mycket att läsa de sarkastiska och syrliga kommentarerna på Voodoo Extreme inför de (blurriga) pr-bilder och annat som släpps nu. Vissa uppfattar det - inte helt felaktigt- som en kränkning mot deras intelligens att lansera ett så gammalt spel som Halo 2 enbart under Vista. Dessutom plockar de bort coop och splitscreen som för vissa var det riktigt roliga med Halo - MS vill väl inte ha konkurrens från pc, utan försöker tvinga "gemensamhetsspelare" till Xbox-inköp. Men därför blir det ironiska kommentarer "More screenshots of the VE community's most wanted game evar: ", "These were originally 5760x3700 resolution .tiff images, but I scaled them down to 1680x1050." Jojo. ;-)

 

Börjar med att säga att jag nog har tappat lågan för forumet... :-(

Det är väl som med allt annat, det går upp och ner. Ibland har man tid och lust, ibland har man lust men ingen tid, ibland tid men saknar lust, ibland saknas båda. Du får göra som jag, bli "periodare", för det vore katastrofalt om du helt skulle glömma bort att logga in då och då. Vi är många som skulle sakna din "röst" i forumet. :-)

 

/m

[inlägget ändrat 2007-03-12 19:20:28 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar oerhört Cecilia och Stålis för era uppmuntrande och vänliga ord! Även om ni säkert skrev dem med fingrarna i kors? ;)

 

Glöm inte att öppna fönstret först, om du nu inte vill krascha fler "windows"... :-) (förlåt....)

Aj då! Det är nog redan försent men det förklarar iaf varför det nu är minusgrader i rummet. ;-)

 

Ska kolla upp det där med inställningar...

Hoppas det går att finna nånting! Tänkte på värdet 4000 i Baldur's Gate-filen, att det antagligen var anpassat efter spelets systemkrav/rekommendation P 166/P 200MMX, medan min Dell ändå är P III 800MHz varför det såklart fungerade bra att ha ett värde på 32000 söknoder i stället. Även om spelet (läs grafiken) och hårdvarukraven givetvis är stenålder råder ju fortfarande samma princip om sådant.

 

Jag körde aldrig Baldurs gate heller, men det skulle vara väldigt, väldigt bra.

Lyckas man bara bortse från hur gammalt det ser ut, har man väldigt många roliga speltimmar att se fram emot. :-) Del ett släpptes som sagt redan -98, och det på hela fem CD-skivor – på den tiden! Boxen jag köpte nu var DVD i stället vilket kändes oerhört tacksamt. CD-skivor är idag nästan som disketterna var förr om åren...

 

Hur gillar du/ni rollspel? Själv uppskattar jag genren oerhört, och inom denna så främst "computer role playing" framför t ex actionrollspel.

[inlägget ändrat 2007-03-14 04:17:15 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...