Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Oblivion expansion

Stålis

Recommended Posts

Ubisoft övergav väl Starforce, även om det finns på SC 3, kan det ha strulat till något i din dator om du kör med samma installation sedan dess?

Att de övergav Starforce var det sista hindret för mig innan jag förhandsbokade SC 4. Annars skulle det helt enkelt ha fått bli en piratkopia men nu betalade jag alltså för spelet. SC 3 (Starforce) kräver att jag byter ut åtskilliga MB filer till knäckta varianter innan det går att spela, och även det är ett orginal. (Och jag kör inte med samma installation sedan dess, har i efterhand t o m partitionerat om och även lagt in en Raptor som bootdisk (och inte installerat SC 3 alls)).

Det är väl förstås en balansgång för spelutgivarna mellan att försöka förhindra piratkopieringen och att inte göra antipiratprogrammen alltför besvärliga att och göra med. Men som Anjuna Moon sa blir det lätt att de skjuter sig själva i foten med detta. Folk tröttnar och däribland så snart även jag varför risken finns att piratkopieringen befrämjas snarare än förhindras.

Då börjar jag också bli irriterad över det här med spelutvecklare, eller snarare troligen spelförlag, som tar pengarna och springer när du väl köpt spelet.

Ja, där har vi ett annat problem. Som föranleder till att man kanske ska titta på utgivaren av spel lika mycket som själva spelet. Finns det en tradition av service (ordentligt patchande etc) finns också förhoppningen om att även nuvarande och kommande spel kommer att servas på ett bra sätt.

Edit:

Sur som jag var på dem som skapar problem för mig fastän de får en slant av mina pengar... ;-) glömde jag helt bort att prata om nånting lite roligare också.

Vet inte vad ni använder för skärmar? Om ni som jag numera använder widescreen vet ni också att endel spel inte stöder bildförhållandena 16:9 och 16:10. Detta går ofta dock att fixa till på egen hand, genom ändring i ini-filer, hack el dyl. Den senare metoden funkar i Just Cause i vilket man bara kan välja mellan förhållandena 4:3 och 5:4 i spelmenyerna. Ett litet hack här...

http://www.widescreengamingforum.com/forum/viewtopic.php?t=6725

...gör att widescreen och triplehead också börjar funka! :-) Och som ni ser på skärmdumparna blir vyerna verkligen också utvidgade för att bättre passa de bredare skärmarna. Har hacket installerat själv och kan intyga att det fungerar mycket bra. I en fil angav jag önskad bildstorlek 1680x1050 och i en annan ändrade jag "field of view" till en bättre anpassad sådan. Det var förinställt på 75 men en omräkning i den här behändiga lilla FOV-kalkylatorn...

http://www.widescreengamingforum.com/fovcalc.php

...gjorde att jag ändrade det till 85.2812718522.

Här finns listan över samtliga spel:

http://www.widescreengamingforum.com/wiki/index.php/Master_Games_List_-_A

[inlägget ändrat 2007-04-29 07:08:31 av RN]

• Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Anjuna Moon skrev:

Säg till vad du tycker om det. Jar orkade bara med en timme eller så med det, det var alltför mycket som kändes så "gammalt" rent tekniskt med detta spel.

Har nu spelat uppåt kanske ett par timmar iaf och måste säga att jag faktiskt gillade det. :) Den dumma AI:n, simpla tekniken m m hade recentioner redan förberett mig på i förväg. Tar det som ett kul actionspel med rollspelsinslag, eller rättare sagt får man uppdragen på sätt som i Vice City.

Grafiken duger förstås, den är riktigt snygg, fast den har du ju redan sett. Att framföra fordon är faktiskt rena drömmen jämfört med Boiling Point som jag har i färskt minne. Det spelet hade dessutom en kanske ännu mer korkad AI.

Har spelat några sidouppdrag åt gerillan, tagit byar etc, och ökat i förtroende på den fronten. Samtidigt som jag betat av några punkter i huvudhandlingen. Tror faktiskt Just Cause kommer passa bra när man bara känner för att ha lite lättsam och hjärndöd förströelse. :thumbsup:

Medelbetyget är iaf blivit typ "bra":

http://www.gamerankings.com/htmlpages2/925085.asp?q=just%20cause

Anjuna Moon

Ok, tack för input RN. Jag tror att jag kanske var lite för hård mot Just Cause så kanske tar itu med det längre fram.

Fick förresten igår på krogen höra av en polare om några grymma trailers på GTA 4 (som bara verkar komma till 360 och PS3). De har tydligen i detalj mappat upp NYC. De screenshots jag sett är iallafall hur snygga som helst, så ska ta och leta upp den där trailern. Kanske det även får bli ett inköp av en PS3:a till hösten =)

Anjuna Moon
gör att widescreen och triplehead också börjar funka!

Vad är Triplehead?

Vet inte vad ni använder för skärmar?

Skäms nästan för att erkänna det, men än så länge bara en gammal 19" CRT. Finns en del att uppdatera här =)

Vad är Triplehead?

Det är egentligen inte en skärm utan tre samverkande på kanske 3 * 1280x1024 som tillsammans skapar en enda bild på kolosala 3840x1024.

Matrox kallar det för Surround Gaming:

http://www.matrox.com/graphics/en/gxm/products/th2go/gaming/home.php

driverheaven.net har testat hela kalaset här:

http://www.driverheaven.net/reviews/TripleHeadReview/index.htm

Skäms nästan för att erkänna det, men än så länge bara en gammal 19" CRT. Finns en del att uppdatera här =)

CRT har iaf en fördel TFT kanske aldrig kommer kunna konkurrera om – flexibiliteten med upplösningar. Men jag har ändå kastat ut varenda CRT-klump som fanns här till förmån för deras platta konkurrenter. Har inte ångrat mig en sekund!

Fick förresten igår på krogen höra av en polare om några grymma trailers på GTA 4 (som bara verkar komma till 360 och PS3).

men men, menar du att GTA 4 INTE kommer till PC.

I så fall blir det nästan läge att börja mailbomba rockstar eller på annat sätt visa sitt missnöje.

Spelandet äger rum på en 19"" CRT, och brorsan skaffade nyligen en 19" TFT till "kontorsdatorn" då syrran behövde en monitor och fick den gamla. Jag måste säga att jag är positivt överraskad av den platta skärmen, t ex vad gäller färger jämfört med vissa andra platta skärmar jag sett, den har inte den grådaskighet och brist på lyster som jag upplevt många ha, samt att den är utrustad så att den inte är lika reflekterande (anti-glare) som CRT-skärmen, ett faktum som jag inte 'reflekterat' över tidigare - haha... ;-) Nej, men det är ganska tröttande för ögonen - även om man inte tänker medvetet på det - med reflektioner i ytan (som tur är spelar jag mest på kvällar och nätter).

Däremot gjorde jag ett test, som jag hävdar visar att just denna platta skärm är sämre än CRT:n på spel och filmer - jag skapade ett fönster i lämplig storlek, tog tag i det och drog runt det. Den eftersläpning jag då fick på den platta var inte bra alls (8 ms svarstid), ett problem som inte fanns på CRT:n. Men hellre bra färger och ergonomi på en dator för kontorsbruk, så länge jag har en bra - om än otymplig - skärm för de rörliga bilderna.

Vad det gäller flexibiliteten med upplösningar måste jag säga att FEAR - som jag tog tag i igen - har en tendens att inte vilja hänga med i fullskärmsläget när jag installerat nya drivrutiner - tills plötsligt en dag det oförklarligt funkar igen. Samma sak upplevde jag med SW: Republic Commando då det begav sig. Huh? Vill minnas att många råkade ut erkända bildskärmsproblem i The Chronicles of Riddick; jag fick köra i ett uppförstorat fönster i stället (på 5900U). Och apropå buggar - natuligtivs råkade jag ut för den första allvarliga buggen i FEAR; plötsligt kom jag fram till en dörr jag kunde öppna men inte kunde gå igenom. Det gick dock att skjuta in i rummet. Fel, fel, fel! Som tur var hade jag ett savegame som inte var korrumperat från tidigare i nivån, annars hade det tagit stopp där, eftersom jag var tvungen att komma in i rummet och aktivera en panel för att komma vidare.

Och att det står att GTA 4 inte ska komma till pc kan man nog ta med en nypa salt, man vill bara suga ut pengarna från konsolerna först. Lost Planet är ju på väg till pc, Gears of War lär likaså vara det (utvecklat på pc som det är), Halo 2 kom till pc, Resident Evil 4 även det, så GTA 4 kommer nog i en pc nära dig det med (och troligtvis även Halo 3 en vacker dag vare sig man vill eller inte).

/m

...samt att den är utrustad så att den inte är lika reflekterande (anti-glare) som CRT-skärmen, ett faktum som jag inte 'reflekterat' över tidigare - haha... ;-)

En reflektion jag har gjort är att det även finns TFT som reflekterar oehört. ;-) Min nyare bärbara har (tyvärr) CrystalView som gör att man i princip måste krypa in och sätta sig med datorn i en kolsäck för att skärmens reflektioner inte ska göra så att det faktiskt inte går att se bilden. CrystalView är bara ett skämt! Och ett dåligt sådant.

Skärmen vid min staionära reflekterar i princip bara en liten aning vid direkt solljus.

Den eftersläpning jag då fick på den platta var inte bra alls (8 ms svarstid), ett problem som inte fanns på CRT:n.

Måhända berodde det på en lägre uppdateringsfrekvens för TFT:n, iaf till viss del? Min är bara ställd till 60Hz – en TFT flimrar ändå inte – och någon högre fps än så behöver jag heller inte (och vsync är alltid aktiverat i spelen). Är så gott som aldrig online och lirar, och ögat slutar hur som helst att uppfatta bilduppdateringarna vid kanske ~ 70fps...

Anjuna Moon skrev:

Ok, tack för input RN. Jag tror att jag kanske var lite för hård mot Just Cause så kanske tar itu med det längre fram.

Har spelat lite till nu och är fortfarande nöjd med den lättsamma spelglädjen som Just Cause erbjuder. Vill dock klaga på ljudet!

Det är synd att spelet inte har stöd för EAX varför ljudet är mycket orealistiskt; röstvolymer som inte förändras hur nära eller långt bort ljudet än kommer ifrån, röster som låter likadant var de än kommer ifrån (inifrån ett hus, bil, utifrån etc). Det gör det i stort sett omöjligt att höra vem som säger vad, och varifrån. Helikopterkulsprutor låter som... jag vet inte vad, öht inte som något vapen iaf, o s v...

Apropå helikoptrar så har man jämt och ständigt minst en sådan surrandes ovanför huvudet, vilket gör dem otroligt störande att tvingas lyssna på i längden.

Måhända berodde det på en lägre uppdateringsfrekvens för TFT:n, iaf till viss del?

Kan vara så. Och det kanske inte är eftersläpning i den vanliga meningen jag är ute och fiskar efter, snarare den rörelseoskärpa som uppstår, det blir sas "blurrigt".

En annan irriterande sak jag märkte efter att ha kört lite FEAR igen, var att Oblivion nu plötsligt inte beter sig korrekt i fullskärmsläget. Verkar som att FEAR är inne och petar på inställnngar det inte ska peta i, eftersom det inte gör det med framgång och att de felaktiga förändringarna sedan kvarstår efteråt.

Nu kan du förresten ladda ner den officella patchen till Oblivion, den kom igår den 30:e. :-)

http://www.elderscrolls.com/downloads/updates_patches.htm

Edit:

Verkar vara lite förvirring i FormID-patcharna. Det finns ett antal olika patchar v1.2.0416 för olika språk till SI, varav den engelska gäller för alla engelska versioner, medan det även finns en patch v1.2.0416 till Oblivion, men den gäller bara för Nordamerika... ?

Vilka funkar, och vaför finns det inte fler till vanliga Oblivion?

/m

[inlägget ändrat 2007-05-01 22:46:09 av Stålis]

Nu kan du förresten ladda ner den officella patchen till Oblivion, den kom igår den 30:e. :-)

Man tackar för det tipset! Såg det redan igårkväll och installerade genast patchen. :-)

Verkar vara lite förvirring i FormID-patcharna. Det finns ett antal olika patchar v1.2.0416 för olika språk till SI, varav den engelska gäller för alla engelska versioner, medan det även finns en patch v1.2.0416 till Oblivion, men den gäller bara för Nordamerika... ?

Vill minnas att jag redan hade Oblivionpatchen "OBLIVION UK/EUROPEAN/AUSTRALIAN PATCH v1.2" installerad före det att Shivering Isles lades in. Och eftersom den nya SI-patchen tydligen bara finns i en enda engelsk version så tankade jag helt enkelt bara "SHIVERING ISLES PATCH v1.2.0416" och installerade den. Har dock inte hunnit återuppta Oblivion än för att pröva så att det verkligen också fungerar fortfarande... :-P

Edit:

Hehe, kom nu att tänka på att jag iom detta inlägg faktiskt har lyckats skriva nånting som enbart handlar om trådrubriken "Oblivion expansion"! Det var inte dåligt, om jag får säga det själv. ;)

[inlägget ändrat 2007-05-02 09:19:17 av RN]

Hehe, kom nu att tänka på att jag iom detta inlägg faktiskt har lyckats skriva nånting som enbart handlar om trådrubriken "Oblivion expansion"! Det var inte dåligt, om jag får säga det själv.

Grattis! :-)

Jag gjorde likadant med patcharna, fast jag inte har SI installerat. Inga protester, inga problem, och det står att Oblivion nu är uppdaterad till version 1.2.0416 (en del tappar tydligen bort videoinställningarna i startskärmen). Min misstanke är, precis som du också antog, att US-patchen v1.2.0416 är 1.2-patchen med SI-tillägget v1.2.0416, och eftersom SI -patchen funkar för alla engelska varianter och även jag hade UK-English 1.2 installerad, var det bara att tuta och köra.

Kanske var det enklast och snabbast för Bethesda att lägga ut SI-fixarna separat för varje land i första hand, och i andra hand kombinera dem med hela Oblivion-patchen sas. Enklare med en patch istf flera. Men isf fixar patchen enbart FormID-problemet i SI, och inte i Oblivion standard, och jag hade hoppats att det också skulle fixas. Kanske det kommer?

Och det som står nedanför Oblivion v1.2.0416 är konstigt, rentav felaktigt:

Please Note: You do not need to install this patch if you have already Installed the Shivering Isles expansion.

Det stämmer ju för patch 1.2, som förmodligen följde med SI, men den nya patchen ska ju fixa till SI. Så det gick nog lite hastigt till när de lade ut patcharna, och logiken och ändringarna hängde inte med i alla steg...

Edit: ...vilket ju bekräftas av att "Patch release notes" hänvisar till patch 1.2, vilket i texten ändå innehåller info om patch 1.2.0416. Om man nu ska vara petig, och det ska man, för det står inte klart om FormID-fixen även gäller för vanliga Oblivion.

/m

[inlägget ändrat 2007-05-03 02:04:52 av Stålis]

(en del tappar tydligen bort videoinställningarna i startskärmen)

Så blev fallet för mig men det gjorde inte så mycket eftersom jag till Oblivion faktiskt inte brytt mig om att vara inne i ini-filen och peta, utan bara valt Ultra quality i startskärmen samt AA+AF ifrån drivarmenyerna.

Som jag berättat förut så funkar HDR+AA med GF 8 i Oblivion. Dock inte i Far Cry (blir grafikfel som med GF 7), men det funkade väl inte heller med Radeon X1000 då du testade? Kan nog iaf stämma vad de påstod tidigare om begränsningar i spelmotorn...

Nåväl, spelar faktiskt mest Just Cause för närvarande. Tycker det är lättsamt och kul även om det saknar djup. Uppdragen man tilldelas känns inte så motiverande då det inte ges någon närmare förklaring till varför de ska utföras. Roligt är det ändå för att allting är så vansinnigt överdrivet. :-)

Exempelvis kan man sitta och köra sin bil, upptäcka en finare sådan längre fram på vägen och komma på att man vill ha denna i stället, köra upp jämsides, hoppa upp på biltaket och kasta sig över till och in i den andra bilen, slänga ut chauffören på gatan och bara fortsätta köra dennes bil.

Polisen kanske upptäcker vad man har gjort och sätter efter en med tjutande däck och skrikande sirener, kanske även en helikopter eller två tillkallas i jakten – som går rasande fort. Det skjuts och bilar voltar till höger och vänster, kanske man själv åker ut för ett stup men ingen fara – bara ut med fallskärmen och glida ned genom luften samtidigt som man ser bilen explodera mot marken långt där nere.

I recentioner har fysiken i spelet fått endel anmärkningar... men jag tror faktiskt att den ska vara precis som den är. Bilar tål en hel del innan de faller ihop och exploderar, men hade det inte varit för det hade det inte kunnat inträffa lika överdrivna, nästan parodiaktiga, och humoristiska saker. T ex kan ett par polisjeepar jaga en, krocka varefter en av dem far iväg uppför en kulle, lättar och tar mark igen, voltar och rullar runt några varv, och ifall jeepen slutligen ändå landar "på fötterna" fortsätter den bara jakten av en..! Helt vansinnigt, hehe! :)

Jag tror inte att man ska ta Just Cause på så stort allvar utan bara acceptera det för vad det är – helt knäppt! ;) Anjuna Moon ge det gärna en timme till... kanske du fastnar? :-) När jag själv satt med det första gången tänkte jag faktiskt att det här är säkert nåt Anjuna Moon i forumet hade gillat..! :-) Men det var före jag sett att du faktiskt hade blivit besviken på det...

Tänkte bara uppdatera med att

OBLIVION UK/EUROPEAN/AUSTRALIAN PATCH v1.2.0416

nu har kommit. Samt till alla de andra språken förutom spanska.

Undrar vad den gör för skillnad, men förhoppningsvis löser den FormID-problemet även i Oblivion. Eller så är det bara en kompilering av de andra två (Oblivion 1.2 och SI 1.2.0416).

/m

Stålis skrev:

...i Tombradier Legend kan jag i princip inte köra nivån Kazakhstan med NGC på, det kraschar förr eller senare. Dessutom är det fel i NGC på vissa nivåer (som i just Kazakhstan) där en del snöpartier blir genomskinliga, vilket gör det mycket svårt att spela för de som trots allt kan köra med NGC på. Samt att det i en nivå är helt fel textur med rinnande vatten på en vägg - fastän vattnet inte ska rinna där förrän du öppnar flödet, det är det nivån går ut på. Buggar som alltså försvårar, förfelar eller tom omöjliggör spelet - och inga nya patchar kommer trots att det varit så sedan spelet släpptes.

Antar att du redan har patch 1.2 installerad? Spelar inte det själv (bossarna tog död på hela spelet) men ville iaf nämna patchen då endel ska ha blivit fixat med NGC:

[log]- Fix for ‘High Priority’ task manager (lock up), in addition to fixing the occasional audio stuttering issue.

- Overall improved performance.

- Fixes and improvements made to Lighting when running the NextGen version.

- Implemented a separate ‘walk’ button for Lara.

- Fixed the issues regarding the breakables when running NextGen.

- Fixes made when running the game using a secondary monitor.

- Refresh Rate option now fully operational.

- ATI CrossFire Movie problem has been fixed.[/log]

http://www.eidosinteractive.co.uk/support/patchinfo.html?ptid=88

• 3 weeks later...
Anjuna Moon

Svarar på ett rejält gammalt inlägg RN (och så vill man ju väcka den här mixtråden till liv igen =)

Jag har nu i egenskap av zoombie spelat klart CoJ! :

Lyckades du fixa även den allra sista spelsekvensen? Det var ju helt omöjligt ju!!! Så jag avinstallerade spelet och fick aldrig se den sista cutscenen =(

Nu har jag blivit retro och är på Starcraft som jag aldrig spelade när det begav sig. Om ett år kommer ju den hett efterlängtade (av fansen) uppföljaren.

Hej! Svarar här nere så att inlägget inte hamnar var som helst i tråden. :-)

Anjuna Moon skrev:

Lyckades du fixa även den allra sista spelsekvensen? Det var ju helt omöjligt ju!!! Så jag avinstallerade spelet och fick aldrig se den sista cutscenen =(

Ja efter x antal försök, så man tvingades ju se den där föregående filmen lika många x antal gånger. :-) Som jag skrev lirade jag färdigt det i egenskap av zombie (blev att sitta några timmar och man hade väl flytet inne) och var med all sannolikhet i ett tillstånd av nästan onödigt djup trans. ;)

Nu har jag blivit retro och är på Starcraft som jag aldrig spelade när det begav sig.

Det är nåt jag faktiskt aldrig har prövat men så är jag förstås inte heller någon större fan av strategi. Men apropå strategi har det nu kommit litegrann av det inslaget i NWN 2 och det på ett faktiskt intressant sätt! Jag återupptog spelet för någon vecka sedan, och sögs genast fast i skärmen. :-)

Du uppskattade väl att mycket av berättandet sker genom filmer? Så är iaf fallet i NWN 2 och det på ett oerhört skickligt sätt. Det slog mig att det faktiskt inte är någon skillnad mot för de gamla (D&D)-spelen från slutet av 90-talet, som t ex Baldur's Gate, men medan berättandet i dem till största delen skedde genom spaltmeter efter spaltmeter av text sker samma typ av berättande nu i stället genom filmer (bekvämt! :-)). Röstskådespeleriet i NWN 2 går knappast att få till något bättre då det håller absolut toppklass.

Apropå kameran har jag faktiskt vant mig vid dess tokiga utförande, även om det från patch 1.05 tillkommer ytterligare ett kameraläge att välja bland och som är mer lik den i t ex Titan Quest.

Och apropå retro, och rollspel, har jag sneglat många gånger på Fallout som visst ska vara helt suveränt (Bethesda Softworks ska tydligen ha del tre under utveckling, till fansens höga jubel!). Men jag har ju fortfarande kvar att spela expansionen till Baldur's Gate och dessutom del två i serien inkl dess expansion, så...

Anjuna Moon
så man tvingades ju se den där föregående filmen lika många x antal gånger

Precis, hade det inte varit för den så hade jag nog orkat ge det mer än ett par försök. Nå det var ett skönt spel ändå, framförallt miljöerna då såklart.

NWN2 är ett av de få spel jag har installerade för närvarande, men har inte spelat det på ett par månader så jag är fortfarande kvar i hembyn under första invasionen. Ska kanske ta och lira lite ikväll så man kommer in i det.

Nå det var ett skönt spel ändå, framförallt miljöerna då såklart.

Håller med. Men också det att uppdragen kunde vara tämligen skiftande – när man var tvungen att bege sig ut på harjakt var jag tvugen att le litegrann. :) Bäst var det att lira som den skjutgalna prästen... den andra var lite av en mes på nåt sätt.

NWN2 är ett av de få spel jag har installerade för närvarande, men har inte spelat det på ett par månader så jag är fortfarande kvar i hembyn under första invasionen.

Då har du egentligen inte kommit igång med spelet – hembyn i början är ju bara en form av tutorial. Tyckte det blev mycket roligare när man hade kommit in lite i spelet och ökat i level några gånger. Har samlat ihop en massa folk i partyt under resans gång, bl a en sourcerer, warlock m fl och har faktiskt aldrig tidigare sett så imponerande strider (visuellt sett) i den typen av spel. Ibland har jag bytt och tagit med mig olika magiker i striderna bara för att få se hur just deras magier ser ut när de slåss! :-) Kollade i spelmanualen och mycket riktigt fanns där en varning för dem som råkar vara drabbade av epilepsi, så myntet har en baksida också.

[inlägget ändrat 2007-06-01 17:14:08 av RN]

Anjuna Moon
den andra var lite av en mes på nåt sätt.

Jo, det var han och vargarna/ormarna i hans nivåer blev lite tjatiga. Kul med lasson som klätterredskap dock.

Favoritnivån var när prästen skulle rädda bruden och man lägger sig och "sniprar" skurkarna långt nedanför berget i sitt tillhåll. I alla FPS:er har jag alltid gillat att plocka ut the bad guys från avstånd (Gud så jag skulle vilja ha ett par delar till av CoD och MoH till PCn!!!)

Kul med lasson som klätterredskap dock.

Hans banor var ju lite lugnare så det blev en chans att hämta andan litegrann. Banan när man skulle klättra upp på det där berget för att sno örnägg var rätt kul, och många gånger var det inte alldeles enkelt att veta exakt var man skulle klättra.

I alla FPS:er har jag alltid gillat att plocka ut the bad guys från avstånd (Gud så jag skulle vilja ha ett par delar till av CoD och MoH till PCn!!!)

Ja det är kul. Vill minnas att MoH (det första) hade något sådant avsnitt, eller så var det i expansionerna Spearhead och Breakthrough (tror jag de hette). CoD fick ju också en expansion, United Offensive, men den minns jag nästan inget från. I ett lite modernare spel, Stalker, får man iaf chansen till prickskytte ifall man vill... :-)

Gud så jag skulle vilja ha ett par delar till av CoD och MoH till PCn!!!

Du kanske blir bönhörd när CoD 4 kommer ut?

http://www.gamershell.com/download_18925.shtml

http://www.gamershell.com/download_19034.shtml

Har tyvärr inte spelat mer än litegrann av CoJ, i praktiken nästan inget alls faktiskt sedan jag avslutade huvudlinjen i Oblivion, och det var runt Valborg. Har inte haft tid, knappt ens att besöka eforum, mer än för att få en hastig översikt över vad som händer. :-( Får väl läsa era spoilers med försiktighet. :-) Men jag såg iaf DirectX 10-videon som kom ut för ett tag sedan.

http://public.www.planetmirror.com/pub/guru3d/generic/r6/

Snabbvariant: http://files.filefront.com/COJ_DX10_benchmarkwmv/;7512903;/fileinfo.html

I alla FPS:er har jag alltid gillat att plocka ut the bad guys från avstånd

Jaha, så du är en feg snipertyp, en sån där som gömmer sig och plockar en i BF 2. Om jag bara kunde hitta dig, då... ;-) Det enda jag faktiskt har spelat nyligen var en session med BF 2142, mest för att kunna svara på en fråga i eforum, men också för att ADSL-uppkopplingen nu verkar fungera som en ADSL-uppkoppling ska göra sedan bytet (från Glocalnet till TDC). Kom igår i samspråk med en arbetskamrat som just hade upptäckt tjusningen i BF 2, och angående prickskyttar visade det sig att han hade en kompis som av misstag hade skjutit ner ett flygplan med snipergeväret. Han valde fel vapen, men råkade få in en lyckträff på piloten. Flygplanen var ju ett gissel i BF 2, så alla sätt är bra, antar jag.

Jag får ta igen spelandet senare i sommar. Hoppas det regnar mycket...

/m

[inlägget ändrat 2007-06-01 18:43:46 av Stålis]

Anjuna Moon
Jaha, så du är en feg snipertyp,

Jag vet inte om jag vill kalla det fegt, jag tycker det är en skön strategisk taktik. Att springa ut på en gata och spreja kulor till höger och vänster kan alla göra, vad är charmen med det? Att plocka bort nyckelpersoner innan man ger sig in i det hela är bara sunt =)

(nu pratar jag inte om onlinespel, sånt spelar jag inte ens, jag har faktiskt ett jobb ;)

(nu pratar jag inte om onlinespel, sånt spelar jag inte ens...

Inte heller jag. Orkar inte med de ständiga upprepningarna eftersom det snabbt blir så tröttsamt:

(spawna fram, spela 30 sek, dö, spawna fram, spela 26 sek, dö, spawna fram, spela 43 sek, dö, spawna fram, spela 11 sek, dö, spawna fram, spela 19 sek, dö, spawna fram, spela 33 sek, dö, spawna fram, spela 41 sek, dö...) Usch! :thumbsdown:

Det måste finnas en intressant story som motiverar spelandet – annars är det helt meningslöst att slösa bort tiden – samt en föränderlighet för att man inte ska bli uttråkad och bara avinstallera. Men smaken är som baken...

Jag vet inte om jag vill kalla det fegt

Jag ville bara retas ;-) Taktik är bra!

Det känns som om vi har varit över det här med onlinespel kontra spel med handling tidigare, och jag tycker i princip likadant. Fast jag blev ändå överraskad av mångfalden i BF 2, det var inte så endimensionellt som jag hade trott onlinespel var. :-) Men det är ju därför jag inte ens provat CS och andra liknande flerpersonerspel som snart varenda spel ska ha för att få vettiga recensioner vad gäller spelvärde; Far Cry, Splinter Cell, Quake 4, CoD 2, FEAR, tom Dark Messiah of Might and Magic, bara för att nämna några. Jag tror också att t ex BF 2 verkligen blir intressantare om man kör det "som det är tänkt", med mer taktiska hänsyn; då har alla grupper en funktion att fylla. Det händer ju nästan aldrig när man loggar upp sig mot en server vilken som helst, då är risken att det blir mest som du beskriver RN, en spawn/dö-cykel i oändlighet, där alltför många bara springer omkring och sprejar kulor åt höger och vänster. Fast nu är det länge sedan jag körde BF 2, måste jag erkänna...

jag har faktiskt ett jobb ;)

Killen som började med BF 2 som jag skrev om hade precis sålt sitt WoW-konto, och han tyckte det var en befrielse. Han sa att det mer och mer hade blivit som ett jobb, att ständigt försöka hänga med de andras uveckling. Det roliga försvann, så han tyckte det var lika bra att sluta. Skulle tro att det är typiskt WoW och den sortens onlinespel, det sociala trycket att hänga med är tungt. Då är det nog lättare att bara logga in och ut för en kort spelsession i BF 2-typen av spel.

Någon som har funderat på hur Lost Planet kommer att vara? Värt en titt?

/m

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...