Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Oblivion expansion


Stålis

Rekommendera Poster

Stålis+RN: Kan inte se att ni skrivit något om det hittills så jag undrar om ni hört något om kommande Vanguard: Saga of Heroes? Det ser väldigt imponerande ut iallafall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 152
  • Skapad
  • Senaste svar

Såg att det rörde sig om ett onlinespel. ;-)

http://www.gamespot.com/pc/rpg/vanguard/index.html?q=Vanguard:%20Saga%20of%20Heroes

 

Har inte prövat något sådant ännu, men har sneglat flera gånger på Guild Wars just för att det har en singelplayerkampanj samt att multiplayerdelen inte innebär några månadskostnader.

 

Har iaf äntligen blivit nöjd med grafiken i Oblivion! :-) Ersatte "Landscape LOD Replacement 1.1" med "4096x4096 Landscape LOD Texture Pack Version 2" i stället. Bytte sedan ut ytterligare texturer med hjälp av Qarl's Texture Pack 2 vilket innebar en påtagligt bättre kvalité på alla möjliga texturer. Se förbättringarna här på tunnor, staket väggar etc:

http://elderscrolls.filefront.com/file/Qarls_Texture_Pack_2;64762

 

Men för Oblivion skulle fatta ordentligt att hålla sig till Qarl's texturer var jag tvungen att använda programmet Oblivion Mod Manager:

http://timeslip.chorrol.com/obmm_download.html

Det räckte inte med att bara uppdatera ArchiveInvalidation.txt...

 

Men nu får det iaf räcka med grafikmoddar – har redan fått disabla adaptive AA för att grafikkortet fortfarande ska orka med..! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu får det iaf räcka med grafikmoddar

När jag har tid att ta upp Oblivion igen så tänker jag gå igenom och förmodligen implementera alla era mod-tips här. Är det väldigt omständigt och tidsödande att fixa till allt det ni gått igenom (har bara ögnat igenom det hittills) eller är det mesta i princip modifieringar i ini-filer?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningarna för reflektioner och andra optimeringar görs i Oblivion.ini-filen i My Games/Oblivion, och det gäller även för andra, officiella, sätt att ställa in parametrarna "utöver" vad inställningarna i den vanliga menyn inne i spelet tillåter. Det står tydligt i instruktionerna, titta på Gamespots guide eller den på Tweakguides. Moddarna var också väldigt enkla att installera, det står hur du gör i filerna, det enda besväret var att registrera sig för att kunna ladda ner.

 

Sedan finns det såklart en viss risk att moddar stör varandra oavsiktligt, och att man måste tänka på att vissa av dem ersätter varandra, precis som LOD-ersättningen som RN stoppade in istället.

 

Det enda som hände när jag laddade savegame gjorda med Natural Environments-modden utan modden aktiverad, vara att spelet varnade för att det förmodligen skulle saknas saker.

 

Och nej, jag har heller inte hört så mycket om Vanguard, och vet inte mer än det jag läste på Gamespot. Men så har ju inte jag heller inte ägnat mig åt onlinerollspel. :-) Du får väl vänta och se vad recensionerna blir, det ska tydligen komma nu i januari.

 

/m

 

PS Spelet jag tänkte på var GRAW. Jag råkade läsa någonstans att det krävde 512 MB grafikminne för att man skulle kunna ställa in de högsta texturerna, och det lät extremt, så jag kollade upp det lite mer. Verkade som att spelet i sig var väldigt bra, men det led av diverse tekniska problem och buggar, och sedan förbleknade själva diskussionen om spelet pga att det att det var första spelet med Ageia-stöd, och att besvikelen var stor över att det inte tillförde så mycket till spelstilen och att det dessutom gick långsammare med fysikkkort än utan, men också för att det inte gick att kombinera HDR+AA på ett enkelt sätt, vilket var kasst på ett så i övrigt avancerat spel. Men det ansågs ha den bästa grafiken (innan Oblivion).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Stålis, det där skall jag nog orka med att fixa inför nästa Oblivion-session :thumbsup:

(hade dessvärre förbrukat dagsransonen av poäng)

[inlägget ändrat 2007-01-15 18:32:30 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...precis som LOD-ersättningen som RN stoppade in istället.

Jag gick tillbaka igen till den förra med 2048-texturer som du också använder. När jag red genom skogarna med min snabba Black horse hann ATA133-disken, var spelen ligger, inte med att ladda in nytt material tillräckligt snabbt – uppe på hästryggen fick den ladda konstant med dessa enorma texturer och jobbigt laggande uppstod då lite för ofta. Och jag använder ju ändå minnesrekommendationen vid 2GB RAM i ini-filen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RN sa:

I så fall verkar NWN 2 absolut vara ett spel för dig!

Har börjat spela det nu (tutorialnivån och lite av nivå 1) och det verkar lovande, storyvis. Däremot har den stora problem med grafikbuggar tycker jag (långa vita band som hänger i luften i vissa kameravinklar) och har ett irriterande styrgränssnitt.

Striderna är ju inte så upphetsande heller, känns mer som en dålig kombination av "turn-based" och live, med långa "andpauser" mellan varja attack. Denna kombination fungerade ypperligt i Knights of the Old Republic, men inte här tycker jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot har den stora problem med grafikbuggar tycker jag (långa vita band som hänger i luften i vissa kameravinklar) och har ett irriterande styrgränssnitt.

Kanske patch 1.04 är värd att testa. Har inte gjort det själv ännu p g a dess betastadium...

http://www.gamespot.com/pages/gamespace/download.php?pid=922154&sid=6164145&mode=patches

 

Men kameran är faktiskt rent bedrövlig. Tog lång tid innan jag lyckades få en inställning som iaf var acceptabel. Tycker dock att spelet i sig verkar så pass lovande att det problemet därför ter sig mindre.

 

Striderna är ju inte så upphetsande heller, känns mer som en dålig kombination av "turn-based" och live, med långa "andpauser" mellan varja attack.

Stridssystemet är precis som i ettan! :-) Men så är NWN inte heller ett renodlat actionrollspel som t ex Dungeon Siege eller Titan Quest.

 

Har iaf suttit med Knights of the nine senaste tiden men borde nog snart vara färdigt med den och kan återuppta NWN 2. Jag har iaf inte upplevt några grafikfel i det spelet. Kör med patch 1.03. Däremot får jag det i Splinter Cell 4! Så irriterande att jag inte har fortsatt med det. Hoppas på patchar eller uppdaterade grafikdrivare.

 

Apropå Kotor måste jag spela dem på nytt nån gång, har ännu kvar att köra varvet med den mörka sidan. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå Kotor måste jag spela dem på nytt nån gång, har ännu kvar att köra varvet med den mörka sidan

1:an eller 2:an? 1:an körde jag bara på ljusa sidan, 2:an körde jag båda två och jag måste säga att de mörka jedi-krafterna är klart coolare och dessutom mer kraftfulla än de ljusa. Dessutom är det väldigt kul att vara så nedrig och usel person man kan vara för att snabbt "mörka ned sig", inte minst i hur dialogerna förändras.

 

Däremot får jag det i Splinter Cell 4! Så irriterande att jag inte har fortsatt med det. Hoppas på patchar eller uppdaterade grafikdrivare.

Jag patchade aldrig och hade problem med att jag inte kunde ställa in AA. Dessutom laggade spelet den första minuten eller så, i början av varje nivå som utspelade sig i terroristbasen.

Det enda grafikfel jag hade annars var i början av Cozumel (passagerarfartyget) när jag klättrade på utsidan av färjan, annars inget jag kan komma på.

 

Kanske patch 1.04 är värd att testa.

Nu laddade jag ner NWN2 eftersom jag inte vet om det passar mig och jag gillar inte att köpa grisen i säcken, och det verkar inte finnas en crack till patchen än.

 

Men kameran är faktiskt rent bedrövlig.

Verkligen, speciellt den vinkeln där - när man vandra - kameran vrider sig själv hela tiden. :thumbsdown:

Men som du så skall jag ändå fortsätta, det går att vänja sig även vid skumma gränssnitt.

[inlägget ändrat 2007-01-17 12:57:23 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1:an eller 2:an?

Bägge två. :-) Ettan har jag för mig att jag t o m spelade två ggr som ljus..! Grafiken i dem är förstås inte alltför kul men spelmässigt är de så bra att det visuella får en lägre vikt.

 

Apropå coolare mörka krafter kom jag av nån anledning att tänka på Deus Ex 2! I det kunde man ju installera moddar i sin karaktär, och ge denne nya styrkor och förmågor, varav dem från "svarta marknaden" ofta var häftigare och mer användbara. :-) Hade du spelat det eller? Ett starkt tips annars.

 

Jag patchade aldrig och hade problem med att jag inte kunde ställa in AA.

Även om min installation är patchad blir det ändå grafikfel på sina ställen i mörker och i vissa vinklar. Spelar ingen roll om AA används eller inte (gäller även AF). Men det blir nog bra med det där till slut.

 

Verkligen, speciellt den vinkeln där - när man vandra - kameran vrider sig själv hela tiden.

Och när man själv vill vrida kameran kan den rotera i ljusets hastighet..! :-P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du spelat det eller?

Hur stort var spelet? Jag vet att jag kom ut ur labbet i början, sprang omkring i en liten ministad (typ ett kvarter med olika ställen man sprang in i) något kontor där folk reste ifrån eller nåt och slutligen i ett avlopp med där jag gav upp. Jag tror inte jag kom så långt. Men Deus Ex 2 var nog det absolut första FPS jag någonsin spelade så jag förstod nog inte då hur kul sådant var. Ska försöka hitta det igen (har ju nu laddat ner NOLF1+2 igen för att återuppliva andra minnen, så ... =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stort var spelet? Jag vet att jag kom ut ur labbet i början, sprang omkring i en liten ministad (typ ett kvarter med olika ställen man sprang in i) något kontor där folk reste ifrån eller nåt och slutligen i ett avlopp med där jag gav upp.

Då borde du nog inte ha kommit igenom ens halva spelet ännu, även om jag har för mig tvåan var kortare än ettan. Spellängden kan man till viss del avgöra själv beroende på hur många secondary quests man genomför och om spelstilen Rambo tilltalar en mer än smygaraction. Tycker f ö Deus Ex har mer likheter med ett rollspel än fps.

 

(har ju nu laddat ner NOLF1+2 igen för att återuppliva andra minnen, så ... =)

Bandit! Den stora och mäktiga spelguden kommer se till att du återföds som en kartongskurk á la NOLF 2..! ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bandit! Den stora och mäktiga spelguden kommer se till att du återföds som en kartongskurk á la NOLF 2..

 

Den dagen spelbolagen erbjuder köp av spel på internet där jag kan betala och tanka spelet på en gång, då börjar jag betala. Så länge det är bekvämare och snabbare att tanka olagligt, tja då gör jag det. Det har inte med pengarna att göra, bara servicen. Sorry, men sådan är min attityd.

 

Jag skall inte behöva springa ut till en affär och köpa en box, eller beställa från en webbutik och vänta ett par dagar när det lika gärna kan erbjudas direkt hem utan någon som helst fördröjning.

Content-holders, eller vad Stallman kallar dem, hmm, de måste hänga med i verkligheten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte med pengarna att göra, bara servicen. Sorry, men sådan är min attityd.

 

Jag skall inte behöva springa ut till en affär och köpa en box, eller beställa från en webbutik och vänta ett par dagar när det lika gärna kan erbjudas direkt hem utan någon som helst fördröjning.

Jag tycker ganska tvärtom, för mig är priset viktigt - jag är ju en sån snåljåp! :-)

 

Nej, vad jag menar, och som togs upp tidigare någon gång, är att visst vore det bra att kunna ladda ner och betala - men när nu tjänsterna börjar dyka upp, vad är det vi ser? Spelen kostar detsamma, eller mer, än vad de skulle gjort om de köpts i butik eller på nätet!!

 

Det är helt oacceptabelt. Cynisk som jag är, vill jag dessutom tro att spelbolagen/förläggarna helst vill undvika att diskutera de verkliga kostnaderna, utan istället vill få oss att tro att allt är i sin ordning genom att dribbla bort korten och prata om episodiskt material etc, som i slutändan går ut på att vi totalt sett ska betala mer för produkterna.

 

Någonstans läste jag att när Valve säljer genom Steam är i princip allt ren förjänst, men det innebär inte att just Valve ska hängas ut särskilt, det gäller EA och de andra också, som gärna vill kräva fullt betalt utan att det är motiverat med tanke på all lagerhållning, återförsäljarled, paketering, frakt, personalkostnader, tryckkostnader etc som de inte har och som inte på långa vägar uppvägs av kostnaderna för nedladdningstjänsten.

 

Helt oacceptabelt.

 

Tar vi ett exempel från D2D ovan, t ex Call of Duty 2, med "New Low Price - Price Drop 29.95" kostar det ca 210:-, det går att få för 149 + frakt idag på nätet, men har faktiskt kostat ännu mindre:

http://www.prisjakt.se/produkt.php?pu=40723

 

Ett nytt spel som Rainbow 6:Vegas som kostar 49,95 = 350:- på D2D kan du få till dörren för 359:-:

http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=117593

 

Då förutsätter jag att det inte tillkommer någon extra skatt beroende på vilket land du köper ifrån, vilket det är möjligt att det gör. Priserna på nedladdningstjänsterna är alltså helt uppåt väggarna. Och inte heller har jag räknat med manualen. Att ladda ner HL2 skiljer sig inte mycket från att köpa, där var "manualen" bara ett papper, men t ex det komplexa Oblivion utan manual blir rumphugget. En digital manual i pdf-form kan heller aldrig ersätta en du kan ta med dig och läsa varsomhelst, vilken dessutom i sig ger ett mervärde. I varje fall inte så länge det "digitala pappret" lyser med sin frånvaro. :-)

 

Köper jag i butik fungerar konkurrensen, det går nästan alltid att hitta prisvärda titlar. Fast det finns undantag. Om jag hade laddat ner Oblivion: KotN hade det kostat 23,52 USD. Med en kurs på 7 SEK blir det ung 165 SEK, jag köpte det för 149 iom prissänkningen, men sedan tillkommer då frakt (även om jag nu fick det "fraktfritt").

 

Det om det. Nu något helt annat. Jag skrev tidigare om GRAW och att det fick kritik för att det inte hade AA. Tydligen kom det AA-stödet med en av de flertal patchar som släpptes efteråt för att rätta till de tekniska buggar etc som drog ner betyget. Får se om det gällde AA+HDR.

 

Anjuna, är Call af Juarez värt 159:-? Beställde det för just det priset alldeles nyss iaf (och GRAW för 79:-). Enlig GP var det förra årets tredje bästa pc-spel (GRAW det fjärde), efter Oblivion och Dreamfall - varav det senare, som bara för att motsäga vad jag skrev nyss, nu är billigare att ladda ner på Steam än att köpa i butik :-0

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=316899

 

Min princip är: ligg hellre lite efter och/eller köp vid prissänkningar/erbjudanden. Inte minst med tanke på att spelen som sagt ofta släpps för tidigt och behöver patchas. Så framåt nästa jul tänker jag mig att Tombraider Anniversary, Shivering Isles, HL2: Episode 2 och SC4: Double Agent (utan buggar) snurrar i datorn. Kanske även Crysis som ju ska komma i mars. Som det ser ut nu har jag spel som håller mig flytande ett par månader till, får väl se vad som händer sedan. Kanske Dreamfall sjunker i pris igen?

http://www.prisjakt.se/produkt.php?pu=40923

 

Just nu spelar jag ju Oblivion - tror att det ska räcka tills leveransen kommer. ;-)

 

/m

 

PS Ny info om Shivering Isles med FAQ och bilder:

http://www.elderscrolls.com/games/shiveringisles_overview.htm

 

PPS Har Oblivion årstider? Har ju inte spelat så många "dagar" än...

[inlägget ändrat 2007-01-18 23:21:09 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna, är Call af Juarez värt 159:-?

Ja, det tycker jag definitivt, jag skulle nog ha betalt mer än så t.o.m. Som jag sade tidigare har spelet dock hängt sig ett par uppdrag in i spelet och misstänker att det inte löser sig förrän jag installerar om det. En kul twist i spelet är att man i olika uppdrag spelar olika personer. Roligast är nog att spela den predikande gunslingern, som är farbror till huvudpersonen. Förutom sina vapen kan man (om man nu känner för det) dra upp bibeln och börja predika för folk =)

Det har lyckats bra med western-atmosfären tycker jag och hittills tycker jag det är ett toppenspel (även om det i FPS-genren inte kan jämföra sig med favoriter som ex. CoD och MoH, men dessa spel står i en klass för sig enligt mig)

160 spänn, det är ju typ tre bira på krogen och det ger klart mer värde för pengarna ;)

 

ombraider Anniversary

Är det ett nytt spel eller bara en variant på Legends?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godmorgon! Eller vad det nu är. :-)

 

Bra, bra, då lär jag inte bli besviken! Och du missade kanske att jag skrev om Tombraider Legend tidigare? I den här tråden... :-)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=903964#906218

 

Det är hursomhelst det första spelet, men omgjort:

[log]TOMB RAIDER ANNIVERSARY ANNOUNCED

 

Eidos Interactive Ltd., one of the world's leading publishers and developers of entertainment software, today confirms that the next Tomb Raider game will be entitled; Lara Croft Tomb Raider: Anniversary and is set for release on PlayStation 2, PlayStation Portable (PSP) and PC in 2007.

 

Inspired by the first Tomb Raider video-game, originally released in 1996, Lara Croft Tomb Raider: Anniversary is a totally new 2006 adventure for Lara, faithfully preserving the elements which made the original Tomb Raider such a classic, selling over 7 million copies worldwide.

 

Using an enhanced Tomb Raider Legend game engine, the graphics, technology, physics and engine bring Lara Croft's adventure and pursuit of a mystical artefact known only as the Scion right up to today's technology standards and will offer gamers a completely new gameplay experience.

 

"Over the years we have had literally thousands of requests to re-make the original Tomb Raider for today's gamer, we have gone a step further, we have taken the original story and made a completely new version for Tomb Raider: Anniversary." said Kathryn Clements, Senior Brand Manager, Eidos.

 

"We are re-telling an incredible story using today's technology, we've taken all of the key moments from the original game and put them into the context of a brand new Tomb Raider adventure which will make fans of the franchise extremely happy but also attract a completely new audience."

 

"We've captured the essence of what made the original game so special and with today's technology, created a game that pushes the boundaries of the current gaming consoles. Tomb Raider :Anniversary is a special celebration of Lara's reign as videogaming's leading lady" said Ian Livingstone, Eidos.

 

Lara Croft Tomb Raider: Anniversary is currently in development by Crystal Dynamics and will be available in 2007 on PlayStation 2, PSP and PC. [/log]

 

Apropå inlägget ovan, där jag också skrev om att jag laddade ner demona till Serious Sam 2 och Call of Juarez, men att AA och HDR inte verkade funka ihop: här på Digit-Life har de just lagt till de två spelen i sin testsvit - med AA och HDR!? Såklart får då Gf 7-serien inga värden till skillnad från Radeon X1000-serien:

http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/index0612.html

 

http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/1206/itogi-video-cj-wxp-pcie-aaa.html

http://www.digit-life.com/articles2/digest3d/1206/itogi-video-ss2-wxp-pcie-aaa.html

 

Nu kanske det är annorlunda i de fullständiga spelen, som jag ev misstänkte att det kunde vara, men jag såg iaf inte att AA+HDR funkade. Om man t ex slog på SM 3.0 i menyn inne i Call of Juarez-demon, försvann AA-alternativet. Det gick att slå på AA i drivrutinerna, men precis som i Far Cry syntes ingen skillnad, vilket det alltså blir i Obivion. Så, att kunna slå på AA i drivrutinerna är en sak, om man sen får det i spelet är en annan. Ska testa med fullversionen av CoJ, och lyckas inte det får jag skriva till Digit-Life och fråga vilken magisk formel de har använt, Bound Graphiccard kanske, och vilken level man måste ha för att klara av den. ;-)

 

Återkommer med resultatet (även för GRAW som ju fick AA i en patch).

 

/m

[inlägget ändrat 2007-01-19 06:40:42 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godmorgon! Eller vad det nu är. :-)

God morgon, så här lagom ett dygn senare! :-)

 

Håller med till fullo om ditt resonemang angående D2D, men hade ändå tänkt berömma initiativet genom att köpa GRAW genom dem. Men för det första gick det ju bara i Nordamerika och för det andra var det kanske kring 30% dyrare än härifrån (frakten inräknad)...

http://se.pricerunner.com/games/pc-games/458840/prices

...och detta förstås utan boxen inkl manual etc. Om en sådan tjänst ska lyckas måste de ha konkurrenskraftiga (läs mycket lägre!) priser än de konventionella butikerna. Tror nämligen inte att tillräckligt många är nog dumma i huvudet att betala deras överpriser.

 

Har iaf spelat klart Extraction Point nu. :-) Den var helt klart lika bra som orginalet – storyn bara fortsatte – och lyckades fortfarande skrämma vettet ur en! Jag var definitivt väldigt nära hjärtattacken mot slutet. ;-)

 

Sitter väl nu åter med NWN2, ett faktiskt mycket bra spel. Gillar att de har bakat in humor i spelet i form av ett ständigt tjäbblande mellan karaktärerna man har med sig. :-)

 

[inlägget ändrat 2007-01-20 06:42:48 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Godkväll är det nu iaf!

 

Har iaf spelat klart Extraction Point nu. :-)

Ja, just det, ännu ett spel till att lägga till listan. :-) Det har blivit mest Oblivion på senaste tiden, så jag har inte kommit igenom första FEAR än. På sätt och vis tycker jag att FEAR kan vara mer krävande för datorn än Oblivion, det är tuffare på ett mer ihärdigt sätt tack vare spelstilen.

 

RN, har du råkat ut för något konstigt med expansionen KotN? Det är möjligt att det är ett icke-problem nu, men jag läste på en Oblvionsajt om att vid två platser där det finns en helgedom kan det skapas en Oblivionportal som lägger sig över helgedomen, och att det i ena fallet då inte går att använda helgedomen längre. Och som jag förstod det var det dessa helgedomar man skulle besöka under sin pilgrimsresa i KotN. Eftersom det tydligen finns väldigt många portaler som skapas allteftersom, upp till 59 stycken läste jag, kanske det inte har drabbat så många - eller så är det redan fixat på något sätt. Skulle inte tro att de råkar missa en sådan sak som annars skulle drabba de som vill göra spelet fullt ut sas, dvs utföra alla uppdrag, stänga alla portaler etc.

 

Det var intressant att "glutta" lite på den sajten, det gav en inblick om mer av de möjligheter som finns i Oblivion. Fast det är som alltid ett tveeggat svärd att använda information i förväg, precis som när man är ute och reser; ska man lära sig mer om platsen man ska till och på så sätt rationellt maximera det man får ut av besöket, eller ska man möta platsen som den är, helt oförberedd, och på så sätt uppleva den med känslomässigt fräscha ögon? Båda sidorna har sina fördelar och nackdelar. En liknande frågeställning uppstod i TR: Legend med de här brons/silver/guldprylarna. Det är lite av en sport att plocka alla, men om man försöker göra det första gången missar man en del av upplevelsen av miljön och flytet i storyn som sådan. Där gick det att köra en medelväg, och plocka upp de man missade senare.

 

Du nämnde tidgare The Dark Brotherhood - är du med där? Tänkte nog utförska den sidan innan jag tar itu med KotN-resan, eftersom jag antar att man annars måste göra om den igen? ;-)

 

Fö var det bara att glömma ev taktiskt nivåreglering i Oblivion, dvs att använda sina minor skiills till att plussa på och maximera bonusen för attribut som även styrde major skills; min karaktär hade bara en major skill som det gick att göra det på, de andra sex styrdes av samma två attribut. Men det ska nog gå bra iaf.

 

Såg annars att Company of Heroes (som jag hört mycket bra om) nu ska få en DX10-patch, så det kanske blir en sväng med det någon gång framöver, trots att jag är lite trött på WW2-spel. Har inte riktigt bestämt mig hur jag ska göra med de här hybridspelen som ska komma eller redan finns ute och funkar alldeles utmärkt under DX 9, men som lär se bättre ut med DX 10-hårdvara, eller som i CoH:s fall, får utökad grafik. Får se hur grafikkorts-, spel- och Vistamarknaden ligger när det ger sig.

 

Skulle då även vara kul att testa Flightsimulator X, eller kanske den kommande Train Simulator på samma motor (som konstigt nog tyvärr inte har utvecklats med stöd för flera processorer). Jag har iofs inga problem med att vänta, tiden räcker ju knappt till till alla spel ändå. :-0

 

/m

[inlägget ändrat 2007-01-21 18:19:55 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så det kanske blir en sväng med det någon gång framöver, trots att jag är lite trött på WWII-spel.

CoH känns mycket fräschare än de flesta krigsspel i samma genre. Bl.a har man integrerat sådana saker som jag tycker man annars bara hittar i fantasyspelen i genren, såsom att bygga baracker för truppgenerering, lägga beslag på olika resurser för att kunna beställa in mer flyg- och artillerisupport, upplevling av trupper osv. Det känns alltså inte bara som ett i raden av dessa WWII-RTS:er

 

eller kanske den kommande Train Simulator

Hm, tågsimulator. Hur kul kan det vara? Vad har man för val - accelerera, bromsa och klippa biljetter =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stålis skrev:

På sätt och vis tycker jag att FEAR kan vara mer krävande för datorn än Oblivion, det är tuffare på ett mer ihärdigt sätt tack vare spelstilen.

Jo, fast jag undrar om det såsom Oblivion har stöd för dual-core? Ingenting jag har sett nånting om iaf, och är det så att det inte klarar nyttja processorn till fullo är det nog förstås en delförklaring till att det går så pass tungt (även om det också är väldigt snyggt och ibland har grymt intensiva – och roliga, älskar "bullet time"-effekten – fighter.

 

RN, har du råkat ut för något konstigt med expansionen KotN?

Nej det uppstod aldrig nåt konstigt och jag är ju t o m klar med den nu men kan iaf föreställa mig vad det är för problem folk i så fall har upplevt. Vet inte hur jag ska yppa nånting om det utan att komma med en helt gigantisk spoiler... så jag föreslår nog bara att du helt enkelt väntar med KotN och nöjer dig med att installera enbart de andra uppdragen på skivan. Kan inte se på vilket sätt dessa skulle kunna påverka huvudspelet.

 

Du nämnde tidgare The Dark Brotherhood - är du med där?

Nej, och i min spelsession är de fortfarande bara ett rykte (jag hade nog fel tidigare – folk pratar fortfarande om dem). Kanske den möjligheten ges ifall man går med i Thief guild? Jag vet faktiskt inte. Eller så handlar det bara om ett rykte ifrån folks minnen från Morrowindexpansionen Tribunal (som jag f ö inte ens har spelat klart ännu)..? :-) Mystik är härligt!

 

Vad spelar du som? Själv är jag en Battle mage och hade huvudkaraktären i bokserien Wheel of Times som förebild. :-)) Använder magier till avståndsbekämpning och svärdet i närkamp.

 

Anjuna Moon skrev:

Bl.a har man integrerat sådana saker som jag tycker man annars bara hittar i fantasyspelen i genren, såsom att bygga baracker för truppgenerering, lägga beslag på olika resurser för att kunna beställa in mer flyg- och artillerisupport, upplevling av trupper osv.

Jag har aldrig lycktas falla för strategispelen – spelstilen ger mig ingenting. :-/ Annat är det med lillebrorsan som t ex spelat Civilization i 15 års tid (de första på Amigan han hade, och nu senast expansionen till Civ IV. Minns iaf det eviga krigandet om vilken dator som var bäst mellan Amigaägare och dem som hade Atari 1040 :-)).

 

Nu ska jag iaf iväg och besikta bilen, så att bilskatten kan dimpa ner i brevlådan sen också. =)

 

[inlägget ändrat 2007-01-22 09:09:34 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder magier till avståndsbekämpning och svärdet i närkamp.

En favoritstrategi hos många tror jag, jag kör alltid med samma taktik iallafall.

 

som t ex spelat Civilization i

Nä, de flesta turn-based strategispel som Civ tycker jag inte heller om, med undantag för gamla klassikern Risk samt Total War:Rome.

 

Däremot RTS:er som just nämnda spel, Warcraft 3 och Battle for Middle-Earth 2 kan jag sitta många timmar med.

 

Apropå tidigare nämnda äventyrsspelsfavorit Dreamfall har jag äntligen fått Longest Journey Del 1 att fungera utan krascher (den var ju främst utvecklad för Win95/98) och är helt uppslukad av den nu. Efter det blir det väl till att spela Dreamfall igen, så att man spelat båda i rätt kronologisk ordning också (det är ju mycket bakgrund man får i 1:an som hade gjort upplevelsen av 2:an om möjligt ännu bättre)

 

Småfundering: Det verkar bara vara vi tre som diskuterar spel på e-forum, lite konstigt egentligen.

 

Minns iaf det eviga krigandet om vilken dator som var bäst mellan Amigaägare och dem som hade Atari 1040

Jamen Amigan såklart! (men låt det kriget tillhöra det förflutna) :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Småfundering: Det verkar bara vara vi tre som diskuterar spel på e-forum, lite konstigt egentligen.

Det finns väl ingen annan som vågar, antar jag. Vi är stora och starka och har tillsammans tagit ner en ansenlig mängd "baddisar". ;-)

 

Hm, tågsimulator. Hur kul kan det vara? Vad har man för val - accelerera, bromsa och klippa biljetter =)

Man kanske kan få klaga på passagerarna också i en konduktörsmod, typ "Ställ inte väskan i gången, för h-e". Nej, men jag körde det förra för många år sedan, lyckades bl a köra ett ånglok rätt in i en bergvägg för att jag valde fel växel. :-o Men det var faktiskt roligare än man kunde tro, man kunde köra kända sträckor, eller i bergen under snöstorm och få sanda rälsen för att inte glida. Det fanns också en tidsmod, där du skulle följa en tidtabell, hålla olka hastighetsgränser och samtidigt plocka upp och släppa av passagerare. Det blev iofs lite torftigt, för det fanns inga passagerare, utan det var en timer som räknade ner för att simulera tiden det tog. I uppföljaren, Train Simulator 2, skulle det vara personer som gick av och på läste jag, men utvecklingen av den lades ner. Så det är först nu en ny variant kommer. Fast det är väl lite för entusiasterna ändå, men jag skulle tro att det nog kan bli ganska sceniska sträckor man kan köra.

 

Nej, och i min spelsession är de fortfarande bara ett rykte (jag hade nog fel tidigare – folk pratar fortfarande om dem). Kanske den möjligheten ges ifall man går med i Thief guild? Jag vet faktiskt inte.

Jag vet (och jag är även med i Thieves Guild) :-)

 

Vad spelar du som? Själv är jag en Battle mage

Nu vet jag inte definitionen på Battlemage, men mitt Birthsign är The Warrior och min klass är Mage, så det borde väl vara samma? Har hittills ofta använt strategin frambesvärjelse av i tur och ordning skelett, scamp och nu senast dremora som första stridslinje, andra linjen är annan avståndsmagi (typ Fireball), i närstrid svärd plus t ex Cold Touch. Jag har en massa quests på gång parallellt som jag hoppar mellan som jag känner, och det poppar upp portaler överallt som jag hoppar in och stänger då och då. Just nu har huvudlinjen fått vila ett tag, och jag har gjort lite andra saker.

 

Annat nytt: Call of Juarez och GRAW kom idag, och jag var tvungen att testa. :-)

 

I Call of Juarez (v1.1) går det att välja SM 3.0 och kantutjämning i olika nivåer inne i spelets menyn, det gick inte i demon. Antar därför att det är likadant i Serious Sam 2, Digit-Life använder alltså båda som testspel för AA+HDR.

 

I GRAW (v1.35) finns nu alternativet "Edge Smoothing", men det är av typen "One size fits all", dvs det går inte att välja kvalitet, men det ser bättre ut än förut, t ex i första scenen när man hoppar fallskärm över Mexico City. Har för mig att problematiken tidigare låg i att man var tvungen att välja kantutjämning på allt, även på saker som inte syntes (el likn) pga hur spelet hanterade grafiken, det var därför Obliviontricket inte funkade bra utan blev för långsamt. De gjorde väl en egen variant in-game som är en avvägning, kan jag tänka mig.

 

Eftersom båda spelen använder OpenAL kanske det också kan vara läge att i dessa båda spel byta ut filen wrap_oal.dll som ligger i respektive spelmapp mot den nyare wrap_oal.dll version 2.1.4.0 (som finns i System32-mappen om man har uppdaterat OpenAL från Creative-länken).

 

Och så ännu mer OpenAL, eftersom jag hittade det här:

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=37109

Wrappern för Vista verkar alltså vara på väg!

 

/m

[inlägget ändrat 2007-01-22 23:54:18 av Stålis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon skrev:

Hm, tågsimulator. Hur kul kan det vara? Vad har man för val - accelerera, bromsa och klippa biljetter =)

Jag är helt säker på att alla lokförare kopplar av en dag efter jobbet med att ladda in en tågsimulator på datorn! ;-) Det är också mycket roligt att sitta och stirra in i väggen och fundera över hur framtida rivningsarbetare av huset kommer se ut. Tjocka eller smala, kanske ganska långa. ;)

 

Har du förresten spelat NWN2 nåt mer? Striderna blir iaf mycket roligare när man levlat upp lite och har några kumpaner med sig. De går också att styra på ett sätt som inte är möjligt i actionrollspel var striderna ofta tenderar att bli en form av filmvisning där man inte kan påverka utgången särskilt mycket själv. Grafikeffeterna från magierna "min" Sourcerer skickar iväg är nog det häftigaste jag sett i den typen av spel, och det hjälper förstås att göra striderna lite mer intensiva och roliga.

 

Stålis skrev:

Annat nytt: Call of Juarez och GRAW kom idag, och jag var tvungen att testa. :-)

Call of Juarez kommer med posten hem till mig också. :-) Så kan vi gå ut på gården sen och leka cowboys och indianer. GRAW hoppar jag nog över däremot. Antagligen är spelet en grafikfest men jag tror inte det kommer tilltala mig särskilt mycket. Verkar vara typ "Rainbow Six" som jag inte gillar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du förresten spelat NWN2 nåt mer?

Nä, inte än. Har fastnat framför The Longest Journey 1 och det är ju rätt långt som det verkar. Men jag ser fram emot att fortsätta NWN2 sedan. Dessutom har jag faktiskt börjat med Quake 4 igen och det var ju en helt annan sak att spela nu än på min gamla skräpburk såklart.

 

Verkar vara typ "Rainbow Six" som jag inte gillar.

Samma här, jag har inte fastnat för några av de där spelen, men snygga är de.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...