Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Amway, bluff eller nått att ha?


Zwappy

Rekommendera Poster

Vill man jobba hela livet så kan man ju göra det. Det kommer så klart att behövas programmerare i framtiden också.

 

All form av MLM kräver jobb, precis som vilken nystartad verksamhet som helst. Skillnaden är bara att man inte tar några betydande risker. Har du någonsin vågat tänka tanken att "Tänk om det fungerar - och jag tackade nej"... Framförallt innan du har alla fakta ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 159
  • Skapad
  • Senaste svar

Var det inte en massa krav på källhänvisning längre upp i tråden? Fast det är klart, allt som finns publicerat på Internet, även utan avsändare, är ju sant ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja precis lika sant som att alla som håller på med detta tjänar massor av penagr och blir ekonomiskt oberoende.

 

Lägg av med detta fjanteri, försök inte lura någon och ge fan i att väcka denna tråd till liv en gång i månaden.

 

********************************

 

REDIGERING: Inlägget redigerat av ansvarig moderator.

 

[inlägget ändrat 2002-10-22 22:45:08 av StefanJohansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vän som fick önska sig något sa:

Att alla människor insåg konsekvenserna av sina handlingar.

 

Jag tror inte att ALL MLM är av ondo. Det jag reagerar emot är den snudd på sektliknande rörelse som ligger bakom en del av dessa.

 

Ge oss full insyn, spela med helt öppna kort och låt oss se faktiska belopp och kostnader och vart pengarna tar vägen. Om jämförelsen med vanlig handel ska ha någon relevans så ska redovisningen av ovanstående också vara lika glasklar.

 

Bara en enkel fråga:

Betalar MLM-deltagare skatt på sin MLM-baserade inkomst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jämförelsen med vanlig handel ska ha någon relevans så ska redovisningen av ovanstående också vara lika glasklar

Håller med...

 

En annan intressant fundering kring MLM som marknadsföringsform är att den aldrig behandlas som ett seriöst alternativ till andra former av marknadsföring. Jag studerar marknadsföring nu och MLM ses inte som ett seriöst alternativ kan jag ju avslöja...

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there’s no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag känner några som för ca 2år sen gick med i amway. Snacka om personlighetsförändring, förut var de mina vänner, nu är jag bara en kund och varje gång man hälsar på dom dukar dom upp sina "produkter" på köksbordet för att man ska köpa.

 

Jag har inte köpt nåt av dom och kommer aldrig göra det heller, det tråkigaste med allt är att vår vänskap kommer att ta slut, för det enda de pratar om är sina produkter och hur bra det går för dom.

 

För ett tag sen fick jag höra av andra gemensamma vänner att de lånat pengar av Finax telefonlån för att ha råd att gå på Amways kurser (snacka om lurade). Så det går nog inte så bra trots att de försöker skryta om det.

 

Nää, håll er borta från blufföretagen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vad man menar som seriöst, ett e-handelsföretag som lägger ut över en miljard kr på "seriös" marknadsföring och går i konkurs, eller ett som omsätter 60 miljarder kr och är skuldfritt med en "oseriös" marknadsföring.

 

Målet helgar medlen i all form av marknadsföring, och vi tog iallafall upp MLM under kanaldiskussioner på IHM Business School, men den kanske också är oseriös?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart betalar man skatt på inkomsten av ett eget företagande (iaf för Amway-verksamhet) - vi lever i Sverige...

 

Skicka mig ett mail så visar jag gärna detaljerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar man fråga vad du tjänar (nu) på det? Enda svar man brukar få är "Jag räknar med att..." / "Jag kommer att inom...".

 

Ciao,

Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner några som för ca 2 år sedan köpte ett hus. Tala om personlighetsförändring, förut var de mina vänner, nu är jag bara en hantverkare och varje gång man är där så vill de att jag ska hjälpa dem att fixa något.

 

Jag har hjälp dem med deras intresse för trots allt är de mina vänner och även om de bara pratar hus och hur alla borde skaffa villa tycker jag om dem och önskar dem all välgång. Självklart hjälper jag dem om jag har en möjlighet.

 

Jag frågade dem och de har lånat miljontals kr och jobbar dubbla jobb för att ha råd med en gräsplätt på baksidan.

 

Näe, håll er borta från villamarknaden.

 

Vad jag vill säga är att inget företagande är en dans på rosor där man bara sitter och håvar in pengar, inte ens MLM (även om vissa tror att det är det man säger), utan att det krävs jobb och att man utvecklar och utbildar sig.

 

Låter det konstigt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vi har ersatt en av våra vanliga inkomster, så min fru behöver inte gå till ett jobb hon vantrivdes med för att vi ska bibehålla vår ekonomiska status och frigjort tiden det krävdes förut. Men det är ett långsiktigt jobb och vi är ändå bara i uppbyggnadsfasen. Spännande framtid :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag betraktar inte IHM som oseriöst... Men att ta upp det till diskussion och att anvönda det är två helt skilda saker.

 

E-handelsföretagens förluster har ju inget med brister i "klassisk" marknadsföring att göra. Deras problem är/var dåliga affärsidéer och bristande marknadsundersökningar. Innan man startar upp ett företag så kan det ju vara bra att veta om kunderna efterfrågar det man har. Sedan så måste affärsidéen ge vinst innan startkapitalet är slut...

 

/Stefan - funderar på att studera lite mer om vad Kotler och Porter säger om MLM...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu är jag bara en hantverkare och varje gång man är där så vill de att jag ska hjälpa dem att fixa något.

Om mina vänner bara såg mig som en resurs för att lösa dataproblem så skulle vår vänskap upphöra ganska snabbt... Vänskap bygger på ömsesidigt givande, inte på jag bara åker till mina vänner för att fixa saker.

 

Likaså skulle vänskapen få en ordentlig prövning om mina vänner bjöd hem mig och det visade sig att jag omvandlats till en potentiell inkomstkälla.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there’s no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om de visade en möjlighet till en stor potentionell inkomstkälla? Eller kanske värre, lät bli att visa den????

 

Seriös MLM handlar inte om att "utnyttja" vänner och bekanta utan visa en möjlighet och jobba med dem som vill. Ingen övertalning... Sedan är det så klart att eftersom alla är individer så gör folk på olika sätt. Dessutom skiljer sig arbetssättet enormt mellan olika MLM system. Jag har tittat på många olika och Amway står ut på många sätt, framförallt seriositeten.

 

Om du vill läsa på om MLM så rekommenderar jag "Hela bilden" av Edward Ludbrook som gör en jämförelse och drar ganska många parareller mot 70-talets misstro och kritik mot franchising.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajjomensan,

Seriös marknadsföring? Är det när com-hem visar sin reklam med Clowner som bara fastnar i näthinnan? Eller är det när en dammsugarförsäljare kommer förbi med sina dammsugare, Folk i Sverige och Även i andra länder är rädda för försäljare av olika slag, är det därför dom är osäkra på sig själv? Jag har själv tittat och kollat upp MLM, och kan hänvisa till Philip Kotlers Grundläggande Marknadsföring, läs vad världens, (erkänt) största marknadsföringsguru läst om företag som Amway, Mary Kay osv... Mycket inom MLM handlar om motivation och om att nå ett visst "mål" därför kan säljarna, representanterna osv uppfattas som lite "udda"... Det är bara ett litet annorlunda sätt att marknadsföra varor, detta sätt fungerar verkligen, kolla bara på tex ACN som är Sveriges tredje största telefonabonnemangs leverantör... Trots att dom inte har det lägsta priset, (lägsta pris kan kollas på http://www.pricerunner.com)

Fortsätt denna disskusion, var säker på vad ni skriver, läs OBJEKTIVA böcker, inte böcker som är skrivet av folk som är för & emot.

MvH

Tomas Skarin, ej aktiv inom MLM.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv tittat och kollat upp MLM, och kan hänvisa till Philip Kotlers Grundläggande Marknadsföring, läs vad världens, (erkänt) största marknadsföringsguru läst om företag som Amway, Mary Kay osv...

Så vad skrev han då..?

 

Sitter själv med referensboken Marketing Management (upplaga 11) av just Kotler i mitt knä och har kollat vad han skriver om Amway.

 

På sidan 387 skriver han lite om hur Amways strategi för att ta fram ett globalt marknadserbjudande ser ut.

 

På sidan 537 nämns Amway igen i samband med att Kotler tar upp olika exempel på försäljningslogistik.

 

På sidan 622 nämns Amway i en uppräkning av företag som säljer konsumentprodukter genom en försäljare, "face-to-face".

 

Ingenstans så upphöjs Amway som ett exempel att ta efter. MLM som verktyg får inte heller någon speciell uppmärksamhet... Jag tycker inte att du får så mycket stöd av Kotler... Jag har dock inte tillgång till boken Grundläggande Marknadsföring men Marketing Management är snäppet över den boken.

 

Ja, jag erkänner att de tjänar en massa pengar men en del av de pengarna kommer på bekostnad av att individer mår dåligt.

 

kolla bara på tex ACN som är Sveriges tredje största telefonabonnemangs leverantör

Varifrån får du det? Har du någon statistik? Eller vill du bara upphöja MLM?

 

MLM är ett otyg som förvandlar vänner till försäljare och dig till en potentiell kund.

 

/Stefan

___________________________________________________________

To me, boxing is like a ballet, except there’s no music, no choreography and the dancers hit each other.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vi döda den här tråden en gång för alla?

 

Amway är inte för alla!!!

På samma sätt som att alla inte handlar i samma affär, att alla inte jobbar med samma sak, att en del vill vara anställda och prioriterar andra saker än de som fått smak på alternativen.

 

Att åsikter skiljer sig åt är sunt och grunden till ett dynamiskt samhälle. Samtidigt tycker jag det är modigt att våga förkasta eller acceptera något baserat på andras åsikter, oavsett vad man stöter på i livet bör man ta reda på fakta och forma sin egen. Detta kan man inte göra på ett antal meddelande på ett forum där de flesta gömmer sig bakom olika alias.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, OlleP, den här tråden dör inte.

 

Ville du tysta kritiken? ;-)

 

"Amway är inte för alla!!!"

Amway är för de få vinnarna i pyramidens topp och uppenbarligen för de många förlorarna längst ner.

 

En fd vän som gått med besvarade min kritik med "Varje minut fyller tusentals tänkbara kunder 18 år" (det är inte ens sant). "There'a a sucker born every minute" bevisas ju däremot av MLM.

 

Att åsikter skiljer sig åt är sunt. Men precis som med "religiösa" esoteriska sekter är det bedrägeri att visa bara halva sanningen. Resten är för de få invigda i myramidens topp.

 

ALL MLM är inte av ondo. Det finns ju faktiskt de som har en fysisk produkt att sälja. ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Det känns som att den här debatten måste fortsätta så länge som problemet finns kvar.

 

Min mamma har gått med i Amway och jag är allvarligt orolig för hennes skull. Hon lägger ner all ledig tid på att gå på möten och hon försöker påverka hela sin omgivning att gå med. Hon har egentligen blivit tråkigare än tidigare eftersom allt handlar om amway eller om att bli rik. Hon reser utomlands på Amwaykonferenser och hemma har hon fotografier på högt uppsatta personer i organisationen som hon ser upp till. Hon har i minst ett fall ljugit för att lura med sig människor på Amwaymöten. Jag får alltid Amwayprodukter som presenter och det känns lite som gratisknark för att få folk att bli beroende.

 

Hon verkar lägga ut mycket pengar på att hålla på med Amway och hon verkar i dagsläget inte få annat än småpengar tillbaka.

 

Det värsta är att hon är blind för all kritik. Ekvationen att alla kommer bli rika om dom bara följer amways instruktioner går inte ihop. När jag försöker komma med invändningar säger hon att jag inte har fått höra planen på rätt sätt och att media alltid är negativa till allt nytt och annorlunda.

 

Om Amway hade varit bra hade det inte behövt vara så ljusskyggt och hemligt.

 

Problemet med Amway är att produkterna kommer sekundärt. Det handlar bara om att bygga upp ett eget nätverk och inget om att sälja produkterna. De som är med i nätverket köper produkter för att dom måste. Men om ingen annan än distributörerna köper produkterna måste det ju vara dom som betalar hela kalaset.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mamma har gått med i Amway och jag är allvarligt orolig för hennes skull. Hon lägger ner all ledig tid på att gå på möten och hon försöker påverka hela sin omgivning att gå med. Hon har egentligen blivit tråkigare än tidigare eftersom allt handlar om amway eller om att bli rik. Hon reser utomlands på Amwaykonferenser och hemma har hon fotografier på högt uppsatta personer i organisationen som hon ser upp till. Hon har i minst ett fall ljugit för att lura med sig människor på Amwaymöten. Jag får alltid Amwayprodukter som presenter och det känns lite som gratisknark för att få folk att bli beroende.

 

Låter inte alls bra. Det känns väldigt mycket "sekt" över det.

 

Du kanske kan få hjälp av någon med sektavvänjningserfarenhet hur du ska resonera med henne?

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ofta undrat över MLM-företag som har produkter som man kan ta på, varför dom är så orimligt dyra. Särskilt med tanke på att MLMare alltid hävdar att dom inte har några marknadsföringskostnader. Ta t.ex. Natures Own som har såna här japp-stora energy eller matersättningskakor för 30 eller 40 kronor, jag kommer inte ihåg exakt. Jag beställde det av en jobbarkompis(?) en gång, det var fler som beställde, det roliga var att alla fick betala fraktkostnaden, dvs hon delade inte upp fraktkostnaden på alla som beställt, utan var och en fick betala dom här 60(minns inte exakt där heller) kronorna för frakten, fast hon fick allt i ett paket. Men det kanske bara var hon som gjorde så?

 

Kanske har man dom här fantasifulla priserna för att egentligen är det ju inte produkten i sig som är intressant i det här konceptet, att det är inte den man egentligen vill sälja. Undrar hur skulle det gå om dom sänkte priserna till mera realistiska nivåer, som motsvarar reklamen om obefintliga marknadsföringskostnader?

 

Och nej, det är inte högre kvalitet som skulle motivera priset. Vanlig YES t.ex. är bättre än medlet som säljs av dylika "företagare"

 

[inlägget ändrat 2002-12-03 12:22:24 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ärligt trustor, ge fan i och dumpa in webbadresser som inte existerar (och vars hostplaceholdersida dessutom öppnar ett halvdussin popupfönster vid stängning) - det är juh såååå förtroendeingivande så det skriker rosa elefant om det!

 

Din golvläggare? Tillåt mig att asgarva ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

PS. Fast jag antar att du kanske var ironisk, då är det väl ok ;)

[inlägget ändrat 2002-12-16 06:14:45 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...