Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Val av router till fiber och öka räckvidd med vad?


AnnaK
 Share

Rekommendera Poster

Hej,
Har installerat fiber och anslutit med den router som ingick WiFi Hub L1 Specifikation här.

Räckvidden i huset är sämre på Wifi nu än med ADSL bredband och router med några år på nacken Technicolor TG799TSvn v2  (hittar ingen spec). Vid test av hastighet funkar det fint i samma rum, eller rummet ovanpå där routern är placerad, men får ingen anslutning eller laggar mycket i andra änden av huset. Detta är inte min hemarena dessvärre men har försökt läsa på. Frågan är vad jag bäst gör för att öka räckvidden? Är det att

1. Köpa en annan router, i så fall vilken?

2. Ska jag Installera accesspunkter

3. Satsa på repeaters

4. Är Homeplugs något att ha överhuvudtaget?

4. Eller är det meshnätverk som gäller?

 

 

Är medveten om att kabel är bäst, vilket det får bli till något rum där det finns en dator, men i resten av huset vill jag få till ett vettigt WiFi. Tar tacksamt emot råd och tips!

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om routern/modemet inte är placerat på ett sådant sätt att räckvidden begränsas bör det kunna fungera mycket bra. Jag har själv föregångaren och den uppvisar en mycket bra räckvidd när den är placerad på "rätt" sätt.

 Min modell står i hörnet längst in i vardagsrummet. Trots detta når den hela vägen ut till balkongen, visserligen med sämre signalstyrka och lägre hastighet.

Jag har 100Mb/sek ned och får runt 50-60Mb/sek ner på balkongen.

 

Då skall signalen hela vägen genom vardagsrummet, genom hallen, genom köket och ut till balkongen. En sträcka på ca. 9 meter eller drygt det.

 

Eftersom hastigheten sjunker till ca. halva den som jag får i vardagsrummet köpte jag för en månad sedan en räckviddsförlängare. 
Den jag köpte är den här:

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2747820

 

Jag har satt den i ett hörne i köket. Med denna lilla enhet får jag full styrka på balkongen och hastigheten är lika bra som i vardagsrummet, d.v.s. 100Mb/sek ner.

 

Den är enkel att installera, prisvärd och ger en mycket bra signal.

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev X-Men:

Om routern/modemet inte är placerat på ett sådant sätt att räckvidden begränsas bör det kunna fungera mycket bra. Jag har själv föregångaren och den uppvisar en mycket bra räckvidd när den är placerad på "rätt" sätt.

 Min modell står i hörnet längst in i vardagsrummet. Trots detta når den hela vägen ut till balkongen, visserligen med sämre signalstyrka och lägre hastighet.

Jag har 100Mb/sek ned och får runt 50-60Mb/sek ner på balkongen.

 

Då skall signalen hela vägen genom vardagsrummet, genom hallen, genom köket och ut till balkongen. En sträcka på ca. 9 meter eller drygt det.

 

Eftersom hastigheten sjunker till ca. halva den som jag får i vardagsrummet köpte jag för en månad sedan en räckviddsförlängare. 
Den jag köpte är den här:

 

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=2747820

 

Jag har satt den i ett hörne i köket. Med denna lilla enhet får jag full styrka på balkongen och hastigheten är lika bra som i vardagsrummet, d.v.s. 100Mb/sek ner.

 

Den är enkel att installera, prisvärd och ger en mycket bra signal.

 

 

 

Tack X-Men! Jag ska börja med att se över placering av routern. Den är inte optimalt placerad i nuläget. Det som är intressant (läs trist) är att den är placerad på samma plats som gamla routern men ger sämre/ingen räckvidd i vissa delar av huset. Det gjorde att jag funderade över routerns kapacitet. Det var en nätverkskabel med, den kommer inte räcka om jag ska placera routern någon annanstans i huset. Är det något särskilt jag behöver tänka på vid köp av längre kabel?

 

Tack också för konkret tips av räckviddsförlängare!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett flertal olika varianter av nätverkskablar. 
I ditt fall skulle jag föreslå att du kikar på CAT5e - kablar i första hand och CAT6 i andra hand.

Den största skillnaden mellan kablarna är att CAT6 klarar högre hastigheter. CAT5 skall du kanske låta bli om du har en hastighet i uppkopplingen som är högre än 100Mb/sek. CAT5e är specificerad till att klara 1Gb/sek medan CAT5 är specificerad till att klara 100Mb/sek.

 

CAT6 skall kunna klara 10Gb/sek i en kabellängd upp till 55 meter.

 

Med en CAT5e-kabel skall du kunna dra en så lång kabel som 100 meter och bibehålla hastigheten.

 

Beträffande din router/modem har den en funktion som kallas MIMO, Multi in - Multi out, vilket påverkas negativt om den är placerad på ett sätt som förhindrar funktionen.

Dessutom har den en inbyggd funktion som per automatik ger en riktverkan av signalen för att optimera räckvidden. Om routern/modemet är placerat på "fel" sätt kommer även denna funktion att minska eller försvåras, vilket gör att räckvidden också begränsas.

 

Om du kan låta routern/modemet "stå upp" med en placering ca. 30-50 cm från en vägg kan det påverka räckvidden positivt. Det kan också räcka med att du vrider routern/modemet lite, antingen åt ena eller andra håller (lite som att rotera det) så kan även det påverka räckvidden.

 

Har du en "smarttelefon" där du kan hämta appar kan du installera en app som mäter signalstyrkan medan du ändrar på routern/modemets position och därmed direkt se hur det påverkar signalen.

 

En app jag själv använder heter "Wifi Analyzer" och finns för Apple (iPhone/iPad/MAC), Android och Windows.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man '' förlänga'' wifi är accesspunkter anslutna med kabel bäst men det är en del jobb med kabel dragning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, skrev X-Men:

Det finns ett flertal olika varianter av nätverkskablar. 
I ditt fall skulle jag föreslå att du kikar på CAT5e - kablar i första hand och CAT6 i andra hand.

Den största skillnaden mellan kablarna är att CAT6 klarar högre hastigheter. CAT5 skall du kanske låta bli om du har en hastighet i uppkopplingen som är högre än 100Mb/sek. CAT5e är specificerad till att klara 1Gb/sek medan CAT5 är specificerad till att klara 100Mb/sek.

 

CAT6 skall kunna klara 10Gb/sek i en kabellängd upp till 55 meter.

 

Med en CAT5e-kabel skall du kunna dra en så lång kabel som 100 meter och bibehålla hastigheten.

 

Beträffande din router/modem har den en funktion som kallas MIMO, Multi in - Multi out, vilket påverkas negativt om den är placerad på ett sätt som förhindrar funktionen.

Dessutom har den en inbyggd funktion som per automatik ger en riktverkan av signalen för att optimera räckvidden. Om routern/modemet är placerat på "fel" sätt kommer även denna funktion att minska eller försvåras, vilket gör att räckvidden också begränsas.

 

Om du kan låta routern/modemet "stå upp" med en placering ca. 30-50 cm från en vägg kan det påverka räckvidden positivt. Det kan också räcka med att du vrider routern/modemet lite, antingen åt ena eller andra håller (lite som att rotera det) så kan även det påverka räckvidden.

 

Har du en "smarttelefon" där du kan hämta appar kan du installera en app som mäter signalstyrkan medan du ändrar på routern/modemets position och därmed direkt se hur det påverkar signalen.

 

En app jag själv använder heter "Wifi Analyzer" och finns för Apple (iPhone/iPad/MAC), Android och Windows.

Tack för utförligt svar!

Du skriver att jag ska kikar på CAT5e - kablar i första hand och CAT6 i andra hand, men läser jag vidare på det du skriver så tycks CAT6 vara bättre? Jag har ett abonnemang som är 250/100 (100-250Mbit/s). Ska jag då satsa på CAT6? 

 

Ska ladda ner appen och testa! Hittar en som heter "Wifi Analyzer Signal Strength". Är det den du använder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har iPhone och har laddat ner "Wifi Analyzer Signal Strength". Testade via min mobil (iPhone 😎 och fick följande: Down 6.32 MBPS resp Up 91.29 - detta precis bredvid routern. Har fiber med hastighet 250/100 (100-250Mbit/s). Gör jag något fel eller är något fel? Hur testar jag i så fall vidare?

 

Tillägg, testade med ytterligare en iPhone (8) och fick, precis bredvid routern: Down 2.88 MBPS resp Up 104.58

Redigerad av AnnaK
Tillägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte appen visar hur stark den trådlösa signalen är så välj en annan app. Hastighet är inte relevant nu.

 

Se här:

https://osxdaily.com/2019/09/06/how-check-wifi-network-signal-strength-ios/

https://www.unlockboot.com/best-5-wi-fi-signal-strength-meter-apps-for-iphone-ipad/

Du behöver kunna se hur signalstyrkan varierar i bostaden och om det blir bättre eller sämre när du justerar routerns läge.

 

Redigerad av Cecilia
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Cecilia:

Om inte appen visar hur stark den trådlösa signalen är så välj en annan app. Hastighet är inte relevant nu.

 

Se här:

https://osxdaily.com/2019/09/06/how-check-wifi-network-signal-strength-ios/

https://www.unlockboot.com/best-5-wi-fi-signal-strength-meter-apps-for-iphone-ipad/

Du behöver kunna se hur signalstyrkan varierar i bostaden och om det blir bättre eller sämre när du justerar routerns läge.

 

Laddade ner "Wi-Fi Sweetspots" och gick runt i huset. Såg tydligt hur nätet dippade ju längre från routern jag kom, vilket var väntat. Men, när jag testar i samma rum som routern är, precis bredvid routern, så är värdet runt 450. Är det bra? Två meter ifrån ändrar sig också nivån. Ska det vara så? Varierar mellan 50-500 mbps och nu plötsligt "Wi-FI nätverket verkar inte vara anslutet till internet". Vips så fungerade det igen. Hur går jag vidare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att du fortfarande mäter hastighet och inte signalstyrkan?

image.png.660c2a03d726077aedd3b0a037eea2be.png

 

(Bild från appen som @Cecilia använder)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte inte på att du kan ha en Apple-produkt. Wifi Analyzer har jag i min Androidbaserade telefon.

 

Har använt min iPad och gått igenom Appstore för att hitta en liknande app för Apple. Tyvärr finns det inga som är kostnadsfria. 
De som är kostnadsfria innehåller antingen en massa irriterande reklam eller så är det enbart pingfunktion i dem som "styrkemätare" trots löften om signalstyrkemätare. 
Någon annan kanske känner till någon app för Apple, kostnadsfri, som gör samma "jobb" som Wifi Analyzer som finns för Android.

Jag har testat 27 appar nu för Apple och ingen fungerar som jag tänkt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du kan nöja dig med CAT5e om du inte får ett pris på CAT6 som är lika bra eller bättre än för CAT5e.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det verkar som att du fortfarande mäter hastighet och inte signalstyrkan?

image.png.660c2a03d726077aedd3b0a037eea2be.png

 

(Bild från appen som @Cecilia använder)

Ah! Tittade på den sidan som @Cecilia länkade till; https://www.unlockboot.com/best-5-wi-fi-signal-strength-meter-apps-for-iphone-ipad/ och där fanns tips på Wi-Fi SweetSpots, står WiFi signal strength, vilket jag trodde jag mätte 😆😅. Kanske gör fel med appen, eller fel app?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev X-Men:

Jag tänkte inte på att du kan ha en Apple-produkt. Wifi Analyzer har jag i min Androidbaserade telefon.

 

Har använt min iPad och gått igenom Appstore för att hitta en liknande app för Apple. Tyvärr finns det inga som är kostnadsfria. 
De som är kostnadsfria innehåller antingen en massa irriterande reklam eller så är det enbart pingfunktion i dem som "styrkemätare" trots löften om signalstyrkemätare. 
Någon annan kanske känner till någon app för Apple, kostnadsfri, som gör samma "jobb" som Wifi Analyzer som finns för Android.

Jag har testat 27 appar nu för Apple och ingen fungerar som jag tänkt.

Jag kan köpa någon app, om jag bara vet att den är bra 🙂 men vill då köpa mot engångsavgift inte veckovis kostnad. Googlar för fullt för att se om jag kan hitta någon app. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg, ser att jag tappar uppkoppling helt ibland, på min dator. Nu är datorn förvisso inte ny men det har inte varit så med ADSL och äldre router. WiFi ikonen ändras till jordglob (eller vad det är).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev AnnaK:

Jag kan köpa någon app, om jag bara vet att den är bra 🙂 men vill då köpa mot engångsavgift inte veckovis kostnad. Googlar för fullt för att se om jag kan hitta någon app. 

Kan tyvärr inte ge dig något bra råd här. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
35 minuter sedan, skrev X-Men:

Har du en bärbar dator med Windows kan du testa den här appen:

 

https://www.microsoft.com/en-us/p/wifi-analyzer/9nblggh33n0n#activetab=pivot:overviewtab

Tack @X-Men! Nu har jag laddat ner den! Börjar testa i samma rum som routern. Vet inte riktigt vad jag ska titta efter för värde, men på bilden ovan som @Mikael63 la upp står det dBm så antar det är detta värde jag ska kolla efter? Isf står det -38dBm (lite upp och lite ner). Vad säger det? Bra eller dåligt?

Redigerad av AnnaK
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju högre värde desto bättre.

Lägg märke till att du inte skall få ett värde där siffrorna visar högt eftersom du har ett negativt värde. Med andra ord, så nära 0dBm som möjligt. 
Ditt uppgivna värde är -38dBm. Det är ett relativt värde. Om du nu vrider på routern/modemet, notera om värdet ökar (d.v.s. stiger mot 0) eller minskar (blir lägre än -38dBm, t.ex. -40dBm).

Vrid routern/modemet så du får ett så högt mätvärde som möjligt (värdet stiger om det visar -36dBm t.ex, likna det vid en termometer).

När du gjort det flyttar du modemet i höjdled och position för att se hur detta påverkar signalstyrkan.

 

Du bör göra mätningen en bit från modemet/routern för att få ett så bra mätresultat som möjligt. Det är inte säkert att signalstyrkan blir bäst längre från modemet/routern bara för att du får "det bästa" i dess närhet. 
 

Har du möjlighet till att få hjälp, där den ena kontrollerar signalstyrkan vid datorn och den andra flyttar positionen på routern underlättar det för dig med mätningarna.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det kan ta en stund för dessa appar att visa nytt värde.

Jag frågade en gång om det, varför det tar tid, och fick svaret att det är en begränsning hos Android. Jag antar att motsvarande begränsning kan finnas i IOS?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Ju högre värde desto bättre.

Lägg märke till att du inte skall få ett värde där siffrorna visar högt eftersom du har ett negativt värde. Med andra ord, så nära 0dBm som möjligt. 
Ditt uppgivna värde är -38dBm. Det är ett relativt värde. Om du nu vrider på routern/modemet, notera om värdet ökar (d.v.s. stiger mot 0) eller minskar (blir lägre än -38dBm, t.ex. -40dBm).

Vrid routern/modemet så du får ett så högt mätvärde som möjligt (värdet stiger om det visar -36dBm t.ex, likna det vid en termometer).

När du gjort det flyttar du modemet i höjdled och position för att se hur detta påverkar signalstyrkan.

 

Du bör göra mätningen en bit från modemet/routern för att få ett så bra mätresultat som möjligt. Det är inte säkert att signalstyrkan blir bäst längre från modemet/routern bara för att du får "det bästa" i dess närhet. 
 

Har du möjlighet till att få hjälp, där den ena kontrollerar signalstyrkan vid datorn och den andra flyttar positionen på routern underlättar det för dig med mätningarna.

Riktigt bra och pedagogisk förklaring med termometern! Tack :-)!

Har till att börja med gått runt med datorn och kollat värden i huset.

Varierande värde på olika ställen, som bäst (väntat) i rummet med routern och rummet ovanför -35/-45, medan det i andra änden av huset är värden på -70/-80. Kan man dra någon slutsats av dessa värden? Ie behöver jag ex räckviddsförlängare (eller något annat)? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev AnnaK:

Varierande värde på olika ställen, som bäst (väntat) i rummet med routern och rummet ovanför -35/-45, medan det i andra änden av huset är värden på -70/-80. Kan man dra någon slutsats av dessa värden? Ie behöver jag ex räckviddsförlängare (eller något annat)? 

Med -70/-80 blir det dålig mottagning. Pröva nu att flytta routern lite och vrida, luta, höja eller annat du kan komma på för att se om du får till bättre värden långt bort från routern. Ibland kan det vara väldigt bra att ställa routern högt upp som ovanpå en bokhylla eller i översta delen av en garderob.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev Cecilia:

Med -70/-80 blir det dålig mottagning. Pröva nu att flytta routern lite och vrida, luta, höja eller annat du kan komma på för att se om du får till bättre värden långt bort från routern. Ibland kan det vara väldigt bra att ställa routern högt upp som ovanpå en bokhylla eller i översta delen av en garderob.

Tack @Cecilia! Ska testa sen med hjälp av en person. Nästa steg är nog att skaffa längre nätverkskabel, routern är inte optimalt placerad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...