Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Centralt USB-minne för anslutna datorer


Kalle Dator1
 Share

Rekommendera Poster

Hejsan !

 

Behöver lite hjälp i form av anvisningar !

 

Det gäller närmare bestämt hur man kan ansluta ett centralt USB-minne till en router så att alla datorer i hemmanätverket enkelt kan nå det som finns på minnet.

 

Tidigare hade jag router från Tele2, som var försedd med två USB-uttag, vilket var ganska praktiskt ur ovanstående synpunkt. 
Men eftersom vår bostadsrättsförening kollektivt anslöts till ComHem och man därmed fick ny router, så saknas tyvärr på den ett sådant uttag. 
Jag är då hänvisad ansluta mitt centrala usb-minne till någon av datorerna i nätverket och söka länka till denna från de övriga vid behov. 
Förutsättningen är ju då att denna dator ständigt är igång för att usb-minnet ska vara aktivt uppnåeligt.

 

Då jag har ett par nätverksuttag lediga i en avgrening från routern, undrar jag om det finns teknisk möjlighet ansluta usb-minnet till något av dessa uttag via någon enkel enhet - som inte nödvändigtvis måste vara en dator - så att det centrala, för alla datorerna behövliga, innehållet lätt kan anropas utan att man därför måste flytta minnet mellan datorerna...

 

Kan man kanske rent av fräckt ansluta den tidigare Tele2-routern (med USB-anslutningen) till ett sådant ledigt nätverksuttag och få detta att fungera ?

Den routern bör väl då rimligen fungera som en slavanslutning till ComHem-routern, eller....

Men det vore kanske för enkelt.....

 

Tacksam för lite goda råd från specialkunniga !

 

[Parentetiskt vill jag tillfoga att jag visserligen vet det finns s k moln-lösningar, att man skickar uppgifter till "molnet" vilka då skulle vara tillgängliga som enligt ovan.

Det är bara det att jag inte tror på att moln egentligen finns, utan att det är någon dator någonstans som kommer härbärgera uppgifterna, kanske känsliga sådana, och tillgängliga för vilt främmande individer. Jag föredrar därför att - om möjligt - behålla mina uppgifter i eget förvar ur trygghetssynpunkt !]

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har ett fungerande nätverk där du kan se och har åtkomst till dina datorer som ingår i nätverket så går det alldeles utmärkt att stoppa in usb-minnet i en av datorerna. Högerklicka på enheten som då dyker upp i utforskaren välj "ge åtkomst till" och "avancerad delning" bocka i "dela ut den här mappen" som då har en bokstavsbeteckning. Sen ska du kunna hitta allt innehållet på usb-minnet på övriga datorer. Förutsättningen är givetvis att datorn som delar ut är igång.

I övrigt när det gäller att använda din tele2-router som nas /server så borde det också fungera om du kör den s.a.s. vid sidan av ditt internetnätverk. Då är den inte ihopkopplad med din comhemrouter utan du har två olika nätverk så om du vill ha åtkomst till usb-minnet måste du koppla upp dej mot tele2-routern. En fördel är att du har åkomst till USB-minnet från alla datorerna oavsett startad dator eller ej.

Din egen fundering om det funkar att köra tele2-routern via comhemroutern o.s.v. Det vet jag inte om det funkar men det kanske någon annan kunnig på forumet vet. Alternativet är att du helt enkel själv provar att koppla upp det på det viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skaffat en Raspberry Pi för detta ändamål. Fungerar bra.

Raspberryn utgör då "en av datorerna" som beskrivs i föregående inlägg från @Turbopump.

 

Ett annat alternativ är att skapa en molnlösning fast utan moln och utan USB-minne om det är så att det bara handlar om att dela information mellan olika datorer och inte någon "extra" lagringsplats som USB-minnet då utgör. Lösningen heter Resilio. Kan återkomma om intresse finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turbopump !

 

Det är just så som jag hittills har haft det, som du nämner i det första stycket, alltså USB-minnet i en av datorerna (som gick som server 24/7). Nu är den datorn stoppad p g a misstag och/eller fumlighet tillika fel i datorn som ej kan omstartas...(se annat inlägg !)

 

Men att köra tele2-routern vid sidan om som nas fordrar väl ett totalt trådlöst internet för att vara växelbar med det ordinarie nätet.

Jag har ju de flesta datorerna direktanslutna till comhem-routern, med undantag av mina laptops, och skulle då behöva ansluta dubbla nätverkskablar, om jag missförstod rätt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Kalle Dator1:

Mikael 63 !

 

Låter intressant detta med Resilio !

Jag trodde jag hade en guide här på eforum men det var på Mint-forumet.

https://linuxmint.se/forum/viewtopic.php?f=29&t=1140

 

Där är den påbörjad utan att jag greppat allt men fortsätter allt eftersom jag kommer på hur det fungerar.

Där givetvis anpassat för Linux men skippa den specifika texten, det fungerar bra, eller t.o.m. enklare i Windows.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.Vet inte om detta hjälper dig, men jag har bryggkopplat  ( dragit en nätverkskabel från min telia fiberrouter och ställt in den som bryggkopplad, till min Netgear router, på den har jag ett usb uttag för möjlighet att ansluta en usb disc ) har inte testat detta men om man gjorde det så borde väl ingen på nätverket förutom på din egen router tillkopplade se filerna ?. Bara mata signalen från comhem-routern till din gamla tele2-routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ronhome !

 

Är faktiskt sugen testa detta med en nätverkskabel från ComHem-routern till Tele2-routern, som då får fungera som en aktiv enhet med anslutet USB-minne inkopplat.

Låter lite djärvt satsat att tro att man får en allmän kontakt mellan alla datorerna och USB-minnet i centrum, men försöka duger väl.

 

Jag återkommer - glad eller besviken  - med resultatet !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Kalle Dator1:

Nu är den datorn stoppad p g a misstag och/eller fumlighet tillika fel i datorn som ej kan omstartas...(se annat inlägg !)

Om du reparerar den datorn eller skaffar en ny dator så kan du ju fortsätta med den lösning du tidigare använt.

Då kan det ju vara "onödigt" att hitta en ny/annan lösning om det inte är så att det är ett akut problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael63 !

 

Det handlar egentligen om två saker, där den ena är att jag har min hemsida på datorn som nu har somnat in och den andra saken är att det också var på samma dator som mitt USB-minne satt, där jag hade alla minnesanteckningar samt en hel massa annat som jag delade mellan alla datorerna i nätverket.

 

Jag har en längre tid sneglat lite oroligt och misstänksamt på det faktum att det var alltför sårbart lägga så många viktiga data på en och samma plats, starkt beroende av att allt fungerade på och med denna dator, som dock har haft lite hyss för sig under en längre period.

USB-minnet var/är i o f s flyttbart mellan datorerna, men per automatik blev såväl lokala uppgifter som småprogram ändå alltmer commando-låst till just denna dator ju längre den enbart var placerad där - det blir gärna så av ren slentrian....

 

Jag ser det nu inträffade som en möjlighet ändra på detta och göra usb-minnet mer autonomt, men placerat på en central plats, d v s i nära anslutning till routern, men ändå kunna betjäna var och en av de datorer som är anslutna till nätverket....

Nätverket förlorade också sin uppbyggnad, då det låg förankrat i den stoppade datorn och måste nu byggas upp på nytt, då med en ny eller reparerad dator....

 

Hemsidan får ligga i träda så länge, med en förhoppning om att kunna hakas på igen med en ny drift !

 

Jag anslöt en äldre Raspberry Pie till routern via en avgrening i nätverksuttagen, samt hade usb-minnet anslutet i "Raspen", som pratade livligt med såväl avgreningen som med routern.

Men jag föreställer mig att "Raspen" måste konfigureras in på routern och usb-minnet måste likaledes godkännas av "Raspen" och fås att vidarebefordra sina uppgifter vidare ut och genom routern till nätverkets anslutna datorer....

Jag har tämligen dåliga kunskaper i det språk som "Raspen" pratar

 

Så det finns en del att ta itu med efter haveriet för ett åldersdrabbat datorsinne....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Kalle Dator1:

Men jag föreställer mig att "Raspen" måste konfigureras in på routern och usb-minnet måste likaledes godkännas av "Raspen" och fås att vidarebefordra sina uppgifter vidare ut och genom routern till nätverkets anslutna datorer....

Jag har tämligen dåliga kunskaper i det språk som "Raspen" pratar

Se mitt inlägg i min tråd:

https://eforum.idg.se/topic/361126-os-lämplig-för-raspberry-pi-4/?tab=comments#comment-1731866

 

Vad gäller Resilio som jag tipsade om då kan man säga att för datorer/mobiler fungerar det på samma sätt som ex. Dropbox fungerar. Fast utan moln.

I datorn har man (vanligen) en mapp som heter "Dropbox" och allt man sparar där, eller kopierar dit, synkroniseras med molnet och andra enheter med samma konto synkroniserar också med molnet.

Med Resilio har du också en mapp, ex. "Resilio", och allt man sparar där, eller kopierar dit, synkroniseras med andra enheter som har samma nyckel. Är ingen annan enhet ansluten till nätverket sker ingen synkronisering förrän enheten ansluts. (båda måste då vara anslutna)

Tänk på att även en borttagning av en fil synkroniseras varför det inte är en lämplig metod för ren backup.

Gratis för hemmabruk https://www.resilio.com/individuals/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste nyfiket fråga:

 

Blir det alldeles fel om jag skulle plocka över mina trådade (?) nätverksdatorer till min gamla Tele2-Router, vars WAN-kabel sedan kopplas till en av LAN-ingångarna på ComHem-routern.

De övriga anslutningarna från t ex TV och telefon går naturligtvis fortfarande direkt till ComHem-routern som tidigare.

Skulle jag då få någon nytta av USB-uttagen på Tele2-routern ?

 

Eftersom den trådlösa laptopen fortfarande antagligen ligger an till ComHem-routern (?) skulle denna missa eventuell lyckad anslutning till USB-minnet. Eller söker den sig - något förvirrad - till Tele2-routern ?

 

Det kanske också blir kaos vad avser portar o s v - eller ?

 

Kan något bli fördärvat av ett sådant försök ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Kalle Dator1:

Blir det alldeles fel om jag skulle plocka över mina trådade (?) nätverksdatorer till min gamla Tele2-Router, vars WAN-kabel sedan kopplas till en av LAN-ingångarna på ComHem-routern.

För att inte komplicera saken med två separata lokala nät, vilket blir resultatet av ovanstående, så brukar man stänga av DHCP-servern i Tele2-routern och sen ansluta nätverkskabeln till en av dess LAN-kontakter (inte WAN).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för ditt svar !

 

Men nu blev det liiiite grekiska för mig, t ex angående "stänga av DHCP-servern..."

 

På Tele2-routern finns det bara en brytare, och det är "0" och "1" för att starta eller stänga av routern.

Hur man stänger av DHCP-servern framgår inte av någon beteckning på routern. Antar att jag måste starta routern och gå in i menyn på något sätt från någon av de anslutna datorerna.

 

Självklart går jag in med nätverkskabeln från vardera datorn till Tele2-routerns LAN-ingångar.

Men när jag sedan anslutit de datorer som avses till denna routers LAN, så måste jag väl ändå ansluta samma routers WAN in i en av COMHEM's LAN, då det ju är den routerns som sedan knallar ut i stora internet-världen.

Någon sådan motsvarande anslutning i väggen för Tele2-routern har jag ju inte längre någon tillgång till.

 

Omvägen över Tele2-routern är ju enbart för att söka få in en central åtkomst till USB-minnet insatt i denna router.... (Om det nu går !)

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev Kalle Dator1:

Antar att jag måste starta routern och gå in i menyn på något sätt från någon av de anslutna datorerna.

Japp, det är något man gör i routerns inställningar.

 

10 timmar sedan, skrev Kalle Dator1:

Men när jag sedan anslutit de datorer som avses till denna routers LAN, så måste jag väl ändå ansluta samma routers WAN in i en av COMHEM's LAN, då det ju är den routerns som sedan knallar ut i stora internet-världen.

Nej, då får du två separata lokala nät och de datorer som inte är anslutna till Tele2-routern kommer att få svårt att komma åt USB-minnet.

 

Men visst kan du börjar med detta och pröva hur det fungerar. Men då ska du inte heller stänga av DHCP-servern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Cecilia !

 

För att komma ut på internet måste jag ju gå genom ComHem's router. Jag har bara den att tillgå som internet-alternativ. Finns nämligen inget abonnemang för Tele2 !

 

Då måste jag ju också överföra signalen från Tele-2-routern på något sätt, och det enda som står till buds är väl genom att dess WAN- uttag ansluts till något uttag - lämpligen ett LAN-uttag - på ComHem-routern !

 

De datorer (Laptops) som inte är anslutna till Tele-2-routern är direkt WiFi -anslutna till ComHem-routern.

Jag får förmodligen WiFi även från Tele2-routern, som jag kan ansluta dem till, men den är troligen av ett långsammare slag (?).

 

Via ComHem-WiFi får jag väl bortse från möjligheten till USB-åtkomsten...

 

Den springande punkten är alltså att jag på något sätt måste ta mig ut till internet från Tele2-routern, och det enda sätt som jag ser möjligt är genom ComHem-routern via WAN på Tele2-routern....

 

Har jag fel ?

 

Det bästa vore förstås om ComHem hade någon alternativ router med möjlighet ansluta USB, eller liknande lösning !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Kalle Dator1:

För att komma ut på internet måste jag ju gå genom ComHem's router. Jag har bara den att tillgå som internet-alternativ. Finns nämligen inget abonnemang för Tele2 !

Jag har förstått det.

 

9 minuter sedan, skrev Kalle Dator1:

Då måste jag ju också överföra signalen från Tele-2-routern på något sätt, och det enda som står till buds är väl genom att dess WAN- uttag ansluts till något uttag - lämpligen ett LAN-uttag - på ComHem-routern !

Nej.

Om du har Comhem-routern inkopplad på en LAN-port på Tele2-routern och en dator också inkopplad på en LAN-port så kommer router-funktionerna i Tele2-routern att kopplas förbi och den kommer att fungera som en enkel switch. Då kan den t ex föra över(switcha) internet-signalerna från datorn till Comhem-routern på samma sätt som en switch. Samtliga datorer och USB-minnet kommer att befinna sig på samma lokala nät och därmed bör alla datorerna komma åt USB-minnet.

 

Däremot om du använder WAN-porten på Tele2-routern så kommer den routern att bygga upp sitt eget lokala nätverk och det är stor risk för att det endast är datorer som är anslutna till Tele2-routern som kommer åt USB-minnet.

 

Men pröva gärna att göra som du tänker så får vi se hur det fungerar och så tar vi diskussionen därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu skrivit en fråga till ComHem om de har någon variant av routers som inkluderar USB-uttag, eller andra eventuella möjligheter av liknande slag.

 

 

Cecilia !

Jag förstår hur du menar, men;

De datorer som är trådlösa kommer under alla omständigheter att missa USB eftersom de ju ligger WiFi-kopplade till ComHem-routern och har därmed noll åtkomst till ett USB-minne som sitter på Tele2-routern (switchen)....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder Tele2-routern som switch (inte använder dess WAN-uttag) så bör alla datorer hamna på samma lokala nätverk och därmed komma åt USB-minnet. Det är så det är tänkt att fungera.

 

När det gäller alternativa routrar kolla upp att USB-uttaget verkligen kan användas av ett lagringsmedia som USB-minnet och inte bara för att ansluta en skrivare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Cecilia:

Om du använder Tele2-routern som switch (inte använder dess WAN-uttag) så bör alla datorer hamna på samma lokala nätverk och därmed komma åt USB-minnet. Det är så det är tänkt att fungera.

 

Javisst, men inte de datorer som ligger WiFi-anslutna till ComHem-routern, vilket jag antydde tidigare.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är så det är tänkt att fungera:

Alla datorer som är anslutna till någon av routrarna ska vara del av samma lokala nätverk och alla ska kunna komma åt USB-minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK Cecilia - får kolla detta. Men jag misstänker att du kan ha rätt - det bukar du ha !

 

Ska skippa den switch som jag har ansluten nu, och i stället lägga in Tele2-routern, så kanske jag får det som jag önskar !

Återkommer med det omvälvande resultatet.....

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Kalle Dator1:

OK Cecilia - får kolla detta. Men jag misstänker att du kan ha rätt - det bukar du ha !

Cecilia har helt rätt (och har förklarat flera gånger om).


Grunden till "feltänket" tror jag beror på missförstånd om vad en router är och vad nätverk handlar om (det verkar vara rätt vanligt). Routerburken (för hemmabruk ) består idag vanligtvis av en routerfunktion (WAN till LAN), en switch, en DHCP-server och en accesspunkt (trådlöst nätverk/WiFi). En routerfunktion bör det finnas endast en av, för att inte krångla till det (precis som Cecilia skriver), för att routa mellan internet och det egna lokala nätverket. Själva routern (routerfunktionen) har inget med det lokala nätverket att göra, förutom att det i routerburken brukar finnas både en switch och en accesspunkt. Det lokala nätverket kan förgrenas med flera switchar och flera accesspunkter, och någonstans i nätverket ska det finnas en routerfunktion för att anslutna apparater ska kunna nå internet. Alla apparater anslutna i det lokala nätverket kan kommunicera med varandra, i alla fall finns den "fysiska" förutsättningen för det.


Det går att använda funktioner i en extra router, accesspunkten eller en serverfunktion för utdelning av ett USB-minne. Och då får man göra som det beskrivits i tråden, antigen bara ansluta i LAN-portarna och stänga av DHCP (eftersom den funktionen redan finns i burken som används som router). Eller konfigurera burken till att inte fungera som router (om den möjligheten finns).


Några artiklar som beskriver nätverk.

http://www.omwlan.se/guider/tradlost-natverk-prylar.aspx

Se t ex de två första bilderna.
http://info.minigris.net/lokala-naetverk-a/lektionsinnehll-v42/grundlggande-ntverksbegrepp

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/lokala-natverk/routern

 

2020-12-16 11:22, skrev Kalle Dator1:

Nätverket förlorade också sin uppbyggnad, då det låg förankrat i den stoppade datorn och måste nu byggas upp på nytt, ...

Det påståendet förstår jag inte. Nätverket finns där, uppbyggt med switchar, kablar och accesspunkter. Bara en kommentar - det behöver inte förklaras.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CristerE !

 

Visst !  Jag gör gärna bort mig genom att resonera utifrån olika (felaktiga) antaganden, eftersom jag inte är expert (som du är ! ?) ! 
Jag bjuder på det !

 

Men tack för tillrättavisningar och faktabaserat inlägg med anvisningar och upplysningar ! Mycket värdefullt !

 

Min respekt för Cecilias kunnande och erfarenhet står heller inte och/eller faller med ditt inlägg utan är en grundmurad övertygelse sedan länge.

Dock tar jag mig friheten ifrågasätta när jag inte hänger med i resonemanget, allt för att söka klargörande som även kan förstås av en imbecill - som jag....

 

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...