Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ersätta Ownits router (fiberanslutning) med Asus Zenwifi


Netany1
 Share

Rekommendera Poster

Vi har internetanslutning (fiber) genom Ownit. På väggen sitter en mediakonverterare som är kopplad till Ownits router. Vi har en annan asusrouter som används som accesspunkt. Jag vill ersätta Ownit- routern med Asus ZenWifi (en som router och en som nod). Anledningen är att vi har problem med räckvidden av det trådlösa nätverket i delar av huset. Det är dessutom svajigt. Huset är byggt i L-form. Frågan är hur man gör detta? Tacksam om någon kan förklara för en som inte är jättekunnig i teknik...

Redigerad av Netany1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev Netany1:

Ownit- routern med Asus ZenWifi

Som bredband levrantör som Ownit. 

Så  kan jag bara gratulera. 

Jag har själv leverantör 

 

Det ditt problem låter som bor i villa 

L byggnad , har gäller första tecka hela hus, fråga är räcker med en nod 

 

Att det bli  svaj Wi-Fi  kan beror . Vilken mhz det wi-fi ni kör på 2,4 mhz el 5,0

Finns andra wi-fi i området som kan störs ,osv .

Accent pukter , nod , brygga oav .

Behöver någon sorts kunskap. 

Fastkabel fördrar jag , använder El nät

Som leverara en söndare och mottagare 

Vi elkontakt . R45 sättas varje ända 

 

Expandera är annat sätt för wi-fi vidar i hus 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev Netany1:

Vi har internetanslutning (fiber) genom Ownit. På väggen sitter en mediakonverterare som är kopplad till Ownits router. Vi har en annan asusrouter som används som accesspunkt. Jag vill ersätta Ownit- routern med Asus ZenWifi (en som router och en som nod). Anledningen är att vi har problem med räckvidden av det trådlösa nätverket i delar av huset. Det är dessutom svajigt. Huset är byggt i L-form. Frågan är hur man gör detta? Tacksam om någon kan förklara för en som inte är jättekunnig i teknik...

Är det inte enklare att komplettera med Asus ZenWifi i stället för att byta ut routern från Ownit?

 

Men hur det går att byta ut Ownit-routern beror nog på om du har teve eller telefon via den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ownit-routern har några år på nacken. Vill få upp både hastigheten och stabiliteten. Om vi bara kompletterar med asus så ligger ju ändå ownit-routern och bestämmer hastigheten. Men det kanske inte går, vi har ju tv den vägen också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har fiberanslutning. Den går in i en mediakonverterare som sedan går in i ownitroutern. Vi har bredband, tv, telefoni den vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För kunna stödj och hjälpa till 

Så behöver vi  Fakta 

Rauoten styr . Hel del . 

Hur ser ut var och än . Det kan  vi inte gissa utan vi behöver fakta

 

Är med kabel eller wi-fi.  Stukturen är 

Ju mer vi får . Ju mer vi ge kan vi ge  svar 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi tar det enkelt:

Agerar den ENBART som en WiFI-delare, som en vanlig router - inga problem alls att ansluta den.

Om den även delar ut TV  blir det svårt men kan gå.
Om den delar ut telefon och WiFi brukar det inte vara något problem.

Om du har en asus-router redan, testa och se om det stör funktion. Det är bara att ställa tillbaka Ownits om det blir problem.

 

Men med tanke på huset form, var står routern? Om i ena benet på L-formen så kommer det nog vara svårt att nå dit även med en ny router.

 

Om du inte kan ersätta Ownits pga TVn så kan du alltid testa  stänga av WiFi på den och ansluta din Asus på tråd och dela WiFi via denna MEN då måste du se till att brygga Ownits så att den inte bygger upp ett NAT-nät och Asus även gör det för NAT i NAT blir tråkigt.

 

Det finns fler alternativ men vi stannar där.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom tv går via routern så kanske det blir svårt, men det är värt att testa. Vad innebär det att brygga ownits router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har fått svar några min frågor 

 

"Våra routrar från Ownit (Inteno FG500) är mer än 4 år gamla och klarar bara 2,4 GHz bandet. "

 

Vad för model beteckning på Asus ZenWifi . ? 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus ZenWifi AX modell XT8. Det är två stycken. Den ena hade vi tänkt använda som router och koppla med kabel till ownitenheten. Den andra som nod, som placeras i en annan del av huset. De här Asus-routrarna är gjord för att man ska kunna placera ut noder och få bra täckning överallt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar 

 

 här ser du . Man bör koppla upp wi -wf 

Den röda . Ring . Bör ställa  rauouten om är ensam i ett system . För stålar wi-wf  alla håll 

Två kan klar  sig på .  Mer trolig är med tre st 

 

 

 

Namnlös presentation.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AiMesh-teknik. 

Är tank från era sida .  

Då förstår vi ! 

Jag inte installera något ,

Flera på forum , har gjort. Så lämnar över dom som kan biten bättre än jag ! 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bryggar en router ställer man in den att släppa igenom nätverkstrafik som den är, dvs ingen routing-funktion.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1377102-ar-det-mojligt-att-byta-ut-netatonces-inteno-fg500-router

exempelvis. Kan inte din router i detalj men det brukar gå att göra med de flesta.

 

I bilden ovan kan det räcka med EN router om den står i röda cirkeln.

 

Det finns även mesh-system som är byggda för att anslutas via router där den första noden ersätter routerns WiFI enbart.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...