Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10-laptop skärmsläcks och kan inte väckas


Mållgan
 Share

Rekommendera Poster

Flyfisherman

Vad står det för energisparfunktioner för processorn i respektive energischema?

 

bild.png.cd572451e7fbb70c38bdde92f325bd04.png

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser Avancerade inställningar ut.

Men om man väljer Balanserat energialternativ (rekommenderas), vilket jag alltså inte gjort, ska man då gå vidare och pula med Avancerade inställningar?

Avancerade inställningar.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Du kan ändra inställningarna som du vill egentligen och det bästa är ju att samtidigt ha ett temp program igång så du kan se vilka temperaturer du får (men det har du väl redan).

 

Men skall du verkligen köra med passiv kylning?

Vad står det i Balanserat energialternativ?

 

Om temperaturen i processorn når ett visst tröskelvärde kommer den automatiskt att klocka ned sig dvs. att den kör på lägre frekvens för att försöka hålla temperaturen nere. Om så är fallet hos dig så är detta förklaringen att den blir så tyst när du inte har aktiv kylning vid nätdrift.

Jmfr. med mitt schema ovan, visserligen en stationär dator och helt annan processor.

 

Vad är det för laptop, märke och modell?

Om du har en Amd Ryzen processor av senare modell bör man använda Amd:s Ryzen energischema (power plan) som är specialanpassat och installeras med Amd chipset drivrutiner (som jag använder på min stationära).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laptop Lenovo Think Pad L580.

 

Aktiv eller passiv kylning? Passiv var vald och varför vet jag inte.

 

 

Balanserat energialternativ.png

Lenovo Think Pad L580.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Men vad står det i Balanserat energialternativ > ändra avancerade inställningar?

Den bilden du visade tidigare för passiv var ju i "Mitt anpassade" energischema.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Eenergisparfunktioner för processorn?

Det är det som är intressant.

 

Förövrigt är det nog bra att ändra Strömsparläge vid batteridrift till på.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Knepigt det här. CPU-tempen håller sig kring 80 grader och fläkten ångar på. "Minsta processortillstånd" är inställt på 5 %. Hur påverkar det?

 

Redigerad av Mållgan
felstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur påverkar en ändring av Kylningsprincip till Aktiv även i det anpassade schemat?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett tidigare inlägg skrev jag att om jag väljer anpassat schema så går CPU-tempen ner direkt. Det blir ingen skillnad i anpassat schema om jag där väljer kylningsprincip till Aktiv och ett sådant val DÄR  påverkar inte heller CPU-tempen om jag jag sedan väljer Balanserat energialternativ. CPU-tempen går då snabbt upp till ca 80 grader speciellt om jag öppnar en internetsida.

Det är tydligen något om händer med CPU-tempen när Balanserat energialternativ väljs men som inte händer när Anpassat schema väljs. Detta "något" händer inte i min äldre Acer Aspire 8943G. Där håller sig CPU-tempen kring 40-50 grader vid Balanserat energialternativ och påverkas inte särskilt mycket när jag samtidigt jobbar i ett program eller surfar på internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns det för skillnader i de avancerade alternativen för Balanserat resp Anpassat?

Det borde ju vara något som orsakar skillnaden i temperatur.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu ändrade jag inställningen i alternativet Balanserat energischema - Avancerade inställningar - Maximal processortillstånd till 80% i stället för 100% (default). Fläkten slutade direkt att ånga på (är inte alls igång hörbart) och CPU-tempen sjönk till ca 50 grader även om jag satte igång ett videoredigeringsprogram och där spelade upp en film samtidigt som jag hade internet öppet. Priset är väl att snabbheten och flowet (inga hack i filmen)  försämras t ex när jag airplayar film från Ipaden till datorns Mirroring360-program.

Balanserat-Maximalt processortillstånd.png

Redigerad av Mållgan
Bilaga bortglömdes
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte i Balanserat du ska ändra utan i Anpassat. Så fort du ändrar i Balanserat så är det inte längre Balanserat utan blir ett till anpassat schema.

 

Det gick ju bra med att tillåta 100 % CPU i Anpassat utan att temperaturen drog iväg så det måste finnas någon annan inställning som påverkar också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia. Exakt samma inställningar förutom att jag nu i alternativet "Balanserat" ändrat "Energisparfunktioner för processorn - Maximalt processortillstånd" från 100% till 80%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det är inte i Balanserat du ska ändra utan i Anpassat. Så fort du ändrar i Balanserat så är det inte längre Balanserat utan blir ett till anpassat schema"

 

Men om jag ändrar till 80% i Anpassat med sedan väljer Balanserat är det ju ingen vits med den ändringen i Anpassat. I Balanserat kvarstår 100% och processorn ångar på med CPU-temperaturhöjning direkt utan hänsyn till att jag i Anpassat ändrat till 80%.

Jag frågar mig också vad vitsen är med att i Balanserat kunna ändra till t ex 80% om en sådan ändring automatiskt innebär att valet Balanserat då övergår till att bli valet Anpassat.  Och i valet Anpassat står ju fortfarande 100% kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, vad är det som är orsaken till att CPU-tempen är OK när 100% väljs i Anpassat men inte i Balanserat.

Redigerad av Mållgan
förtydligande
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid använda Anpassat, det gör jag.

 

1 minut sedan, skrev Mållgan:

Ja, vad är det som är orsaken till att det går bra att tillämpa 100% i Anpassat.

Ja, det är en bra fråga. Jag trodde det berodde på någon helt annan inställning där, typ för trådlöst nätverkskort

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Början av FRST.txt saknas.

 

Du har många program installerade och jag kan inte gå igenom alla och googla för att komma fram till om något av dem är olämpligt.

 

Lite anmärkningsvärt är att så många program verkar startas automatiskt vid inloggning. Du bör nog gå igenom dem, t ex i Aktivitetshanteraren, fliken Autostart.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag inaktiverade ett antal program i autostarten. RAM-utnyttjandet i viloläge därefter håller sig ändå kring 70%. Jag beställde nyss nya minnen för uppgradering från 8 GB till 16 GB. Det blir väl 2 st à 8 GB av samma typ som kommer från leverantören i England, tippar jag. Det ser ut så på produktbilden. Det kan väl knappast försämra saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I all välmening.

Finner flera PDF relaterade program var av ett av dem har tillfogat din dator en Toolbar (PDFsam Enhanced 6):

 

Adobe Acrobat Reader DC

Ashampoo PDF Free

Free PDF Compressor

PDFsam Enhanced 6

ScanSoft OmniPage

 

En PDF-läsare samt nedanstående online-tjänster torde räcka långt.

 

https://www.onlineocr.net/

https://www.ilovepdf.com/sv

 

Kanske går det att ompröva behovet av följande program också när du ändå är igång:

 

3uTools

7-Zip

Adobe AIR

Adobe Flash Player

Revo Uninstaller

 

Lycka till!

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att jag för ett par år sedan fick någon hjälp här för något liknande fel och fick råd att radera några filer i systemet någonstans, men vad och var minns jag fn. inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...