Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10-laptop skärmsläcks och kan inte väckas


Mållgan
 Share

Rekommendera Poster

Idag inträffade följande. När datorn skärmsläcktes efter inaktivitet så kunde den inte ”väckas” genom att röra musen eller klicka på någon tangent utan det krävdes att jag stängde av den med på/av-knappen och sedan slå på den med den knappen och då såg allt ut som vanligt. Fenomenet har fortsatt. Vad kan ha hänt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid haft inställningen för Bildskärm att den ska stängas av efter 10 minuter både vid nätdrift och batteridrift. Strömsparläge: Aldrig både vid nätdrift och batteridrift.

Efter att bildskärmen varit stängd (svart bild) har den alltid väckts till liv genom att röra på musen. Men nu händer ingenting därvidlag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med lysdioderna på datorn när den inte går att väcka och hur ser det ut när den används?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en med samma problem
https://forums.tomsguide.com/threads/display-wont-wake-up-on-moving-the-mouse.385900/

 

Jag har inte råkat ut för just ditt problem - rör jag musen väcks alltid skärmen -  men om ditt grafikkort behöver uppdateras och det är inteldrivrutiner som behöver uppdateras så har jag själv haft stor glädje av att ha installerat Intels Driver & Support Assistant som kör en automatisk kontroll av drivrutinerna
https://www.intel.com/content/www/us/en/support/intel-driver-support-assistant.html

Man måste förstås klicka på "Download Now" under "sorry something went wrong while trying to scan" för att Intels Driver & Support Assistant ska kunna installeras.

Redigerad av mbgtmari
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liknade problem. Jag har två skärmar anslutna via en "docka". När skärmsläckaren dragit igång, och varit igång en viss tid tror jag, så vaknar inte skärm 2 och inte heller laptopens skärm om jag öppnar locket. Det är skärm 2 som inloggningsuppgifterna finns på och då brukar jag få ta bort kabeln till skärm 2 och sedan sätta tillbaks den igen.

Det är ju inte en hållbar lösning men det kan ju kanske vara intressant om det faktiskt förhåller sig så för Ts att datorn faktiskt väcks men att det inte resulterar i signal till skärmen?

 

Tillägg: Ja under förutsättning att Ts också har en extern skärm då..

Redigerad av Mikael63
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en timme sedan uppdaterade jag bios och drivrutiner från Lenovos hemsida. Avvaktar om det påverkar.

Lysdioderna. Höll inte koll på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde också dessa kommandon i kommandotolken. Inga fel rapporterades.

 

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

sfc /scannow

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej , det hjälpte inte.

Skärmen vaknade efter de första nedsläckningsomgångarna men nu tändes den inte. Muspekaren rör sig på den svarta bilden. På/av-knappen (överst till vänster lyser) och Esc-knappen (överst till höger) lyser.

En lösning bör väl vara att ställa in energialternativet så att skärmen aldrig släcks men det känns som ett nederlag i den här bataljen.

Uppdatera grafikkortet, enligt mbgmari-inlägget,  kanske måste vara nästa åtgärd men jag skräms en aning av detta efter att den åtgärden skapade kaos i min förra laptop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar finnas små lysdioder på någon sida av laptoppen som lyser när strömmen är på och när lagringsenheten jobbar. Men det är inte intressant med det längre eftersom datorn och skärmen uppenbarligen är igång om där finns en muspekare. Jag trodde skärmen var helt svart.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En justering av kommentaren om muspekaren. Den svarar inte alltid när musen rörs utan fastnar och rör sig utan struktur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju lite som att det är något program som har hängt sig.

 

Kan du stänga av att skärmen släcks och sen se hur datorn beter sig då när du lämnar den?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men oj. Jag har ju en extern mus ansluten till laptopen och nyss tog jag bort den (kanske motiverat av att muspekaren fastnade och rörde sig ostrukturerat på den mörka skärmen)  och försökte väcka skärmen med laptopens musplatta och det fungerade. Efter ny skärmsläckning gjorde jag samma sak med den externa musen och då funkade det inte. Då anslöt jag en annan extern mus och då funkade det! Slutsats (förhoppningsvis och rimligtvis): det var den externa musen som är på väg att dö.

Jag skäms och tackar för att jag fick feedback.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj igen och nu i minst kubik. Eländet är tillbaka. Varken klick på musmattan eller med den externa musen får bildskärmen att reagera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag föreslå att du gör följande:

 

1. Stäng av datorn helt.

2. Nu håller du in [F2] samtligt du startar upp, så kommer du in i BIOS-Setup.

3. Väl där skall du gå in i dess BIOS-meny och ladda (load) Bios Default settings > efter detta skall du kontrollera att du har rätt enhet som boot-enhet > save & Exit

Återkom med resultatet.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, skrev Mållgan:

Oj igen och nu i minst kubik. Eländet är tillbaka. Varken klick på musmattan eller med den externa musen får bildskärmen att reagera.

Har du ändrat så att skärmen inte stängs av vid inaktivitet?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag genomförde Flyfishermans förslag och det gav effekt. Jag provade därefter med att ställa in släckningstiden på 1, 3 och 5 minuter och skärmen väcktes efter varje släckning genom att röra på musen. MEN om jag låter skärmen vara släckt under några minuter, dvs inte väcker den direkt efter släckning, så kan den inte väckas genom att röra på musen. Skärmen har gått in i dvala.

 

Cecilia: Det gjorde jag igår, dvs ställer in så att skärmen inte ska stängas av vid inaktivitet. Då stängs den inte av och då blir väckningsproblemet inte aktuellt.

Redigerad av Mållgan
Felskrivning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det här vara något? En användare bland många som har stött på mitt problem.
 

”.... traced the issue to a Generic PnP Monitor & Intel HD Graphics 530 driver update.  Specifically the problem began with a MS update that installed driver 22.20.16.4771 dated August 2017.  My cure was to manually rollback the driver to the previous version:  21.20.16.4542 dated 10/24/2016.  With the latter installed I have not experienced the issue again until...  

 

Today (11/17/17) the problem returned in connection with another Windows 10 upgrade.  I checked and sure enough, the Aug 2017 driver had been reinstalled.  I manually reloaded the Oct 2016 driver and have "cured" the problem again.

 

Microsoft, please fix the Aug 2017 driver!!!”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uppdaterade nyss drivrutinerna för bildskärmen och bildskärmskortet via Enhetshanteraren och nu ska jag prova olika släckningstider avvakta olika länge760544612_Enhetshanteraren-bildskrmbildskrmskort.png.df29b48cd3ca9a26a22587a88dc20124.png med att med musen väcka bildskärmen/datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja att uppdatera grafikdrivrutinerna via enhetshanteraren brukar inte fungera så bra, ej heller via Windows update - om det inte handlar om en inbyggd Intel-grafik.

 

Så för det första: vad är det för dator: stationär eller bärbar?

Fabrikat och modellbeteckning?

Om specialbygge moderkortets fabrikat och modellbeteckning?

Grafikkortets fabrikat och modellbeteckning?

 

Om du inte vet så ladda hem och kör gratis Speccy.

Återkom och berätta vad jag efterfrågar.

Kom ihåg att inte bocka i ev. 3:e partsprogram under installationen.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Mållgan:

Det gjorde jag igår, dvs ställer in så att skärmen inte ska stängas av vid inaktivitet. Då stängs den inte av och då blir väckningsproblemet inte aktuellt.

Bra, då vet vi att det inte beror på något program som spårar ur och hänger sig när datorn lämnas ifred.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CPU 80°C !
Det var varmt.

Ska du inte installera Intel Support Assistant i alla fall? Du måste ju inte uppdatera om assistenten skulle råka finna någon uppdatering för just din dator.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, CPU-tempen pendlar nu mellan 70-80 grader och fläkten jobbar mest hela tiden.

Jag installerade Intel Support Assistant och installerade de tre uppdateringarna. Se bild.

Jag körde också FRST.exe och bifogar resultatet.

Intel Support Assistant.JPG

Addition.txt FRST.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...