Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10-laptop skärmsläcks och kan inte väckas


Mållgan
 Share

Rekommendera Poster

En CPU som är 70 grader när man just inte gör något vid datorn mår inte bra utan i vila ska ju mer vara 40 grader. Det har antagligen samlats damm i fläkten och/eller ventilationskanalerna och det måste bort.

 

På Summary-sidan borde du kunna se temperaturen på andra ställen i datorn också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl dammet som förorsakar CPU-tempen är så hög. Jag kör nu Lenovos Dust Removal Program men det vete tusan vart dammet tar vägen om detta program funkar som avsett. På måndag kvistar jag in till den lokala datorhandlaren, som jag brukar anlita, så får de öppna datorn där och rengöra fläkten "manuellt". Jag ger mig inte in på den manövern.

 

Fråga: Kan det möjligen vara den höga CPU-tempen som stökar till det så att datorn inte väcks som den ska efter nedsläckning?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, skrev Mållgan:

Fråga: Kan det möjligen vara den höga CPU-tempen som stökar till det så att datorn inte väcks som den ska efter nedsläckning?

Ja

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså för det första har du en alldeles för hög temperatur på processorn (cpu) och det när den knappt arbetar.

Det i sin tur leder till att den "throttlar" dvs. processorns inbyggda skyddsfunktion gör att den går ned i varv eller  'klockar ned' och därmed så går den långsammare. Det är en inbyggd skyddsfunktion hos alla moderna processorer.

 

Det finns inget program som kan rengöra luftkanaler från damm. Dessa måste alltid rengöras manuellt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget snack, du har ett problem med temperaturen och som orsakas av damm i kylflänsar och luftkanaler.

När du rengjort dessa och om du mot all förmodan fortfarande har problem så återkom.

Mvh

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en manual och kanske ger mig på det här själv imorgon. Om undersidan demonteras friläggs ju hela innehållet, bl a fläkten. Jag misstänkte att det krävdes en mer omständlig manöver med borttagning av tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Cecilia:

Dammsugaren ska inte vara i närheten av elektronik. Man kan också använda tryckluft på burk men med försiktighet.

https://www.inet.se/produkt/6301289/inet-tryckluft-pa-burk-400ml finns på många ställen

Helt korrekt. Och tryckluft på burk  så skall man endast blåsa i korta störar.

Luta inte burken - då blir det blött, luta istället chassit. Och detta är viktigt.

Jag vet inte om jag nog kan poängtera hur viktigt det är, men se denna guide:

Ta bort damm i en stationär dator

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppmärksamt och fint av mbgtmari att uppmärksamma den höga CPU-temperaturen.

Apropå CPU-temperaturer. Jag dammade av min andra laptop, Acer Aspire 8943G, och noterade att CPU-temperaturen direkt efter starten var ca 50 grader. Men det kanske beror på att uppstarten hettar upp? Därefter har jag sysslat med en del programinstallationer i datorn och direkt därefter var tempen 46 grader. Se bild.

Jag fortsätter nog med Acer Apiren några dagar och lämnar hustruns laptop ifred och låter min lokala PC-handlare göra en ordentligt dammstädning av Lenovon.

Acer Aspire 8943G.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lenovon är inne hos datorhandlaren för rengöring mm.

Men det är något riktigt mystiskt som händer här. Jag tog fram min äldre Acer Aspire 8943G och har använt den under några dagar. Plötsligt idag började den också bete sig som Lenovon utan att CPUn är överhettad. När den har gått ner i skärmsläckningsläge kan den inte väckas med musplattan eller den externa musen. Den måste stängas av med på/av-knappen och sedan startas med samma knapp. Det låter i mina ögon som att något pågår som inte har att göra med hårdvaran. Kan det vara så att programmet MemuPlay (Android emulator) spökar? I Lenovon hade jag nyligen installerat ett motsvarande program (Nox).

 

 

Acer Aspire 8943G-Sammanfattning.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förstås möjligt att programmet spårar ur och får Windows att hänga sig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Något damm att tala om var det inte i datorn. Nu försöker jag avinstallera Nox Player (emulatorprogrammet) men det dyker inte upp i Revo Uninstaller eller i Kontrollpanelens programlista. Inte heller i IOBIT Uninstaller. Vad göra?

 

Hur nedanstående länk dök upp här vet jag inte men Nox-emulatorn förklarar nog problemet hos mig.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde dyka upp i Kontrollpanelens lista över installerade program enligt en webbsida jag hittade. Finns det något annat program från samma företag (Duodian) i listan?

Du kan kolla om det i programmappen finns något program som heter typ Uninstall.

 

Det är viktigt att programmet inte är igång när man försöker avinstallera det. När det är igång verkar det normalt finnas i fältet bredvid klockan eller komma fram när man klickar på uppåtpilen där.

 

Kan ju vara bra om du börjar med att kolla supportsidorna: https://support.bignox.com/en/

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Duodian finns inte i programlistan. Däremot "Dukan LIbrary Dundan Library" med det installerades 4 september så där kano nog inte bekymret finnas. I programmappen finns inte något uninstaller.exe.

Jag har även provat med felsäkert läge utan effekt.

Jag läser att man kan justera i registret så att en uninstallerpost inte har så många tecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva att installera Nox Player igen och se om det dyker upp något.

 

39 minuter sedan, skrev Mållgan:

Jag läser att man kan justera i registret så att en uninstallerpost inte har så många tecken.

? På vilket sätt tänker du att det skulle vara till nytta?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Du kan absolut pröva om programmet finns med i registret med för långt namn.

 

Ja, det är ungefär samma sak som punkt 3 på den sidan. Men även då att om det går att installera igen så kan ominstallation fixa till sånt som misslyckades från början t ex att registrera en avinstallerare.

 

Jag ser en lömsk länk till PC Repair Tool på den sidan, installera inte det eller andra okända reparationsprogram.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Då är förhoppningsvis det här löst. Jag gjorde en systemåterställning till den äldsta tillgängliga återställningspunkten och efter återstarten visade sig programmet Nox Player bland programmen i bl a Revo Uninstaller så att avinstallation kunde göras. Efter omstart igen ångade dock fläkten på som förut och CPU-tempen pendlade kring 80 grader och jobbade hela tiden. Då gick jag in i Energialternativ och ändrade från Balanserat till Anpassat schema. Se bilder. Efter omstart och efter en kort stund slutade fläkten jobba hörbart och CPU-tempen var och är 45-50 grader hela tiden.
Tack för all input.

Redigerad av Mållgan
komplettering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Men om jag ändrar tillbaka till Balanserat energischema (rekommenderas) så börja fläkten arbeta och CPU-tempen stiga till ca 80 grader. Konstigt. Så här ser Energiinställningarna ut för att inte fläkten ska jobba hela tiden och CPU-tempen stiga i höjden.

Anpassat energsichema.png

Energialternativ.png

Redigerad av Mållgan
komplettering
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...