Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hamnar i Bios


Torgny
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

När jag startar min dator läses inte operativsystemet, Windows 10, upp utan jag hamnar direkt i BIOS.

Egentligen inget större problem för när jag går ur BIOS så öppnas operativsystemet men det känns som en omväg.

Funderade på om tangentbordet kunde vara orsaken och datorn uppfattade det som om jag tryckt in F2, men jag har bytt tangentbord utan resultat.

Moderkortet är av märket ASUS.

 

Kan någon förklara vad det är och hur jag kan åtgärda det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en mekanisk hårddisk eller flera anslutna?

Får du något felmeddelande?

Om, kör en diskkontroll, men gör backup på viktiga filer du vill ha kvar innan.

Spara på USB-sticka eller annat.

 

Går bra att göra med minitool men kan ta lång tid beroende på storlek på disken.

 

https://www.partitionwizard.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar.

Något felmeddelande får jag inte och jag har tre mekaniska hårddiskar.

Jag har ett stort antal egna naturfilmer och ca 25.000 naturfoton och jag har naturligtvis back-up på allt.

 

Har Du någon ide om vad som förorsakar problemet eller har du egen erfarenhet av att en diskkontroll hjälpt i ett fall som mitt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del datorer kan larma om det börjar bli för många fel i S.M.A.R.T. kontrollen  som nyare hårddiskar har.

Och då kan man hamna i bios eller att disken bör kontrolleras.

Har en HP som trilskas med detta vid varje uppstart men inte så viktigt eftersom inget som finns på disken går att återskapa, en HTPC för media bara.

 

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1420254-s-m-a-r-t-status-bad-backup-and-replace

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att klockbatteriet är slut. Det håller reda på och sparar info om ny eller ändrad hårdvara(och tid  o datum). Om batteriet är slut kan den inte spara info och du hänvisas varje gång till BIOS för att spara den nya informationen.

Har du provat spara BIOS-inställningarna innan du går vidare?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Polken, 

Din teori om att den sparade infon går förlorad om batteriet är slut låter ju rätt rimlig.

Jag skall prova med ett nytt batteri.

När det gäller Din fråga om jag sparat BIOS-inställningarna innan jag gått vidare så är svaret JA. Jag har provat med att bara gå ur BIOS utan att spara och jag har vid andra tillfället sparat inställningarna, men märker ingen skillnad. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, skrev Torgny:

Din teori om att den sparade infon går förlorad om batteriet är slut låter ju rätt rimlig.

Jag skall prova med ett nytt batteri.

När datorn har varit avstängd och du kommer in i BIOS så är det ju bra att kolla om klockan går rätt i BIOS. Går klockan rätt behövs inget nytt batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...