Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tänkte lägga in Ccleaner men är har glömt hur man hanterar programmet


DePhaz
 Share

Rekommendera Poster

Hej.

 

Ja, min laptop med Windows 10 börjar bli slö och även antivirus programmet Avast har uppmärksammat mig på att det finns säväl skräp som problem med registret. Tänkte lägga in Ccleaner men det var länge sedan jag använde programmet så jag är lite "ring rostig". Läste den här guiden: https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.479041/ccleaner-rensa-datorn och den var väl ganska bra. Har dock för mig att det finns någon inställning som man ska välja bort i programmet eftersom den rensar "för hårt" eller så. Kommer inte ihåg varför... Kanske gällde det just Cookies eftersom det kan påverka sparade lösenord (Inte för att jag är inloggad på många platser via denna dator men i alla fall). Kanske har de nya versionerna blivit bättre och mer lätthanterliga. Att städa datorn och reparera registret borde inte vålla några problem annars. Tänkte nöja mig med den fria versionen av programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder mest CCleaner som informationskälla. När det gäller webbläsarrensning är en sak jag gjort att bocka ur allt utom kakor för Firefox och lägga in en regel för att hindra CCleaner från att ta bort för mycket från Firefox. Se sista inlägget här
https://eforum.idg.se/topic/361615-dags-att-avinstallera-ccleaner/

Se också softpedias artikel som berättade om hur man gjorde här
https://news.softpedia.com/news/ccleaner-can-cause-more-trouble-besides-the-pua-warning-on-windows-530709.shtml

 

P.S. Jag förstår inte varför du använder Avast när du kan använda Defender Antivirus som är så mycket bättre. Jag har visserligen aldrig använt Avast utan bara sett hur värdelöst AVG blev efter att ha blivit uppköpt av Avast. Jag skulle inte sätta tilltro till påstått skräp eller fel i registret.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag också gör med CCleaner för att slippa den 2021 införda nymodigheten Driver Update är att använda Registereditorn för att plocka bort den. Det måste jag göra med jämna mellanrum eftersom CCleaner lägger till den igen varje gång jag använt CCleaner. Se skärmbilden i mitt inlägg postat August 5, 2021 (edited) i mitten av denna tråd:
https://eforum.idg.se/topic/364255-problem-med-windows-installer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag förstår... Tänkte lägga in programmet eftersom jag upplever att Windows går långsammare och något säger mig att om datorn arbetar mycket så har det en orsak. Något säger mig att den behöver en rejäl genomgång som städar upp och fixar de problem som finns. Jag är inte så kunnig så om det finns ett program som kan fixa detta, vilket Ccleaner säger sig kunna göra, så är det bra.

 

På din fråga varför jag använder Avast blir svaret att det är gammal vana. Har alltid använt just detta antivirus. Nä, det är inte det bästa och dess varningar är lite si och så men jag använder det. Har aldrig kört en djup sökning dock. Försökte en gång men processen tvärdog i stort sett när en massa "manifest" skulle scannas och det hade tagit hela natten innan den blivit klar (och jag behövde datorn).

 

Jag läste din länk men jag är inte så säker när det gäller det här med ändra i registert. Med all respekt, är jag inte säker på vad jag gör så avstår jag hellre. Men tack för tipset. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ominstallation av Windows och alla program är ett gammalt tips för att snabba upp datorn som fortfarande är bra. Om du kan tänka dig det alternativet.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du trotts allt väljer att installera CCleaner, kanske för en kort period i datorn, välj då den portabla versionen. Du kan ha programmet på en USB-pinne.

Redigerad av Thirteen
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att svaret dröjde.

 

Nä, att installera om Windows känns för stort, även om det skulle rätta till en del. Har dock ingen möjlighet. Köpte datorn begagnad och fick inte med något installationsmedia eller så ,(men det kanske man inte får nu för tiden). Funderade på om man skulle göra en defragmentering men är det ens möjligt... 

 

Jo, jag läste om att Ccleaner hade svagheter som gjorde att hackare kunde gå bakvägen in i datorn. Senast var väl 2017 men vem säger att allt är åtgärdat? Och tillför programmet inget så är det ju onödigt.

 

Här måste jag, för ordningens skull, presentera själva problemet jag upplever med datorn. Startar gör den bra och ganska fort... Men Sedan händer inte så mycket mera förutom att datorn arbetar som besatt... Datorn står "på tomgång", skrivbordet är framme. Jag rör  inget men tydligen ska x-antal processer gås igenom innan mitt OS är nöjt och kan ge mig lite av system resurserna så jag kan använda datorn. Att börja på något innan den är klar är bara dumt då allt går ytterst långsamt och kan hänga sig. Enligt Aktivitetshanteraren händer inget, systemresurser används knappt men varför växlas det då så mycket mot hårddisken? Vill minnas att det finns 8GB ram så det borde inte behövas. (Behöver sedan inte tillägga att det är mycket svårt att väcka datorn ur "sovläget". Då ska den också hålla på och arbeta länge och väl). Därav kom jag på att det kanske finns saker som borde städas bort ur systemet och fel som borde åtgärdas. Därav tanken på Ccleaner. Min gamla Windows Vista dator gick något bättre när jag hade kört programmet (men det var många år sedan). Tänkte att det borde fungera här också... 🤔 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du startat om datorn( inte samma som stäng av och sen på)

Högerklickat på C:\ och kontrollerat disken?

Gjort diskrensning?
Defragmenterar gör Windows10 automatiskt om du inte stängt av det. 

Ladda ner malwarebytes(.com) och kör den. Går att använda gratis begränsad tid och sen avinstallera. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar jag om datorn när den har sovit så brukar den fungera relativt bra (ungefär som den gör efter en "kallstart"). Har inte kikat på verktygen. Läste om diskrensning nu. Får kika på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en mekanisk hårddisk som Windows ligger på skulle en del av symtomen kunna bero på att den är dålig. Du behöver testa den med antingen det testprogram som din datortillverkare har eller det som hårddisktillverkaren har för nedladdning på sin webbplats. Vem som har tillverkat hårddisken brukar man kunna få fram genom att hitta dess modellbeteckning i Enhetshanteraren och sen googla på den. Det tycker jag är steg 1 för en hårddisk som inte mår riktigt bra blir sämre av att användas.

 

Installationsmedia för Windows 10 kan man ladda ner från Microsoft. Om nu inte datorn har en "recovery"-partition så att det går att återställa den till leveransskick.

 

När det gäller vad som pågår i datorn får man fram mer information genom att kolla Resursövervakaren (?) som man når med en knapp på fliken Prestanda i Aktivitetshanteraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev polken:

Defragmenterar gör Windows10 automatiskt om du inte stängt av det. 

Defragmentera bör man väl bara göra om man har en traditionell magnetisk hårddisk. En SSD ska inte defragmenteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev .M:

Defragmentera bör man väl bara göra om man har en traditionell magnetisk hårddisk. En SSD ska inte defragmenteras.

 Eller optimerar som MS valt att kalla det. Ligger under samma verktyg som defragmenteringen. Motsvarar väl SSD-verktyget TRIM antar jag.

Redigerad av polken
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev polken:

Ladda ner malwarebytes(.com) och kör den. Går att använda gratis begränsad tid och sen avinstallera. 

Det är realtidsskyddet i Malwarebytes som är gratis under en testperiod. Efter testperioden slutar realtidsskyddet att fungera och programmet kan behållas ("gratis") för att göra skanningar då och då. Det är rimligtvis en skanning av disken som här avsågs med tipset.


Man får se upp vid en installation om man inte vill installera tillägget "Malwarebytes browser guard", för några webbläsare. Någon liten ruta att ta bort bocken från innan man klickar Install, om jag minns rätt.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då blev man orolig för det också... att disken skulle vara dålig menar jag... Har faktisk ingen aning om vilken typ av disk det sitter i maskinen. Ska kolla upp det men det kan ta någon dag. Tackar för tipset med Malewarebytes. Ytterliggare ett program jag kommer ihåg sedan tidigare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, skrev DePhaz:

Har faktisk ingen aning om vilken typ av disk det sitter i maskinen. Ska kolla upp

Högerklicka på C-disken i "den här datorn", välj fliken verktyg, knappen optimera. Då bör Windows berätta för dig vad det är för slags disk den hittat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
23 timmar sedan, skrev ChristerE:

Det är realtidsskyddet i Malwarebytes som är gratis under en testperiod. Efter testperioden slutar realtidsskyddet att fungera och programmet kan behållas ("gratis") för att göra skanningar då och då. Det är rimligtvis en skanning av disken som här avsågs med tipset.


Man får se upp vid en installation om man inte vill installera tillägget "Malwarebytes browser guard", för några webbläsare. Någon liten ruta att ta bort bocken från innan man klickar Install, om jag minns rätt.
 

Vill minnas att även Ccleaner har något tilläggsprogram som det vill installera om man inte är "vaken".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänker nog på när CCleaner försökte ändra ens webbläsare till sin egen men det var länge sen. Den webbläsaren verkar förresten inte ha blivit någon succé, trots att PC för Alla tipsat om den. De flesta CCleaner-användare föredrog nog sin egen favoritwebbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Jo, det här tog någon dag som jag hade lovat...

 

Men nu är jag här och när datorn dragit igång (drygt 4 minuter) så kunde jag gå in och söka efter information. Tyvärr är det ju väldigt krångligt nu för tiden. Allt ska gömmas undan och så... Sista versionen där jag hittade något var nog Windows Vista. (Mini rant slut).

 

På väg in kom jag förbi Inställningar och där hittade jag något under Lagring om att optimera enheter. Det fanns 2 punkter: "C" "Status OK (0% fragmenterad)" (Vid en ny scanning blev det 2% fragmenterad).

Och så fanns det "Reserverad av systemet" "Behöver Optimering (18% fragmenterad)".  Det här var inte informationen ni sökte men eftersom jag tidigare berörde ämnet Defragmentering så...

 

Men jag kunde ändå hitta information enligt instruktionen från .M och min disk heter WDC 3200BEKX-75B7WT0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna
24 minuter sedan, skrev DePhaz:

Hej igen.

 

Jo, det här tog någon dag som jag hade lovat...

 

Men nu är jag här och när datorn dragit igång (drygt 4 minuter) så kunde jag gå in och söka efter information. Tyvärr är det ju väldigt krångligt nu för tiden. Allt ska gömmas undan och så... Sista versionen där jag hittade något var nog Windows Vista. (Mini rant slut).

 

På väg in kom jag förbi Inställningar och där hittade jag något under Lagring om att optimera enheter. Det fanns 2 punkter: "C" "Status OK (0% fragmenterad)" (Vid en ny scanning blev det 2% fragmenterad).

Och så fanns det "Reserverad av systemet" "Behöver Optimering (18% fragmenterad)".  Det här var inte informationen ni sökte men eftersom jag tidigare berörde ämnet Defragmentering så...

 

Men jag kunde ändå hitta information enligt instruktionen från .M och min disk heter WDC 3200BEKX-75B7WT0

Hårddisk Western Digital som snurrar med 7200 varv i minuten och rymmer 320 GB. Jag skulle offra ett par hundra lappar och klona över till en SSD

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, Tackar (jag visste att någon skulle vara snabbatt söka). Ska se när jag får råd... Räknade just ihop faktutor på strax över 12 tusen (och det är några kvar). Men visst kan jag byta den. Men ska jag gå vidare och försöka kontrollera om den är bra och kanske göra något mer med den? Ja, Malewarebytes kan jag ju lägga in klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är så att disken börjar bli trött kan det vara riskabelt att "stressa" den med tester och en SSD är ju snabbare oavsett.

Jag skulle ha skaffat en SSD och då samtidigt en adapter, SATA-USB 3.

Dels använda adaptern till kloningen och sedan kan man använda adaptern tillsammans med den gamla disken som en extern lagringsenhet, sedan disken sopats ren och kontrollerats.

 

 

image.png.3e5d0de2146ab9f031f118cba617b7cc.png

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Har skrivit om detta förr då jag i min gamla laptop från 2011 hade en mekaniskt HD och det tog 3-4 minuter att starta upp ända tills jag köpte en SSD och datorn startar på ca 30-40 sekunder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag minns så var starttider på 4 minuter inte ovanliga när man hade mekanisk hårddisk och det var länge sen Windows ominstallerades. Att inte stänga av utan låta datorn gå i vilo- eller strömsparläge i stället är ett sätt att just komma igång med datorn snabbare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...