Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Backup med Cobian 11 Gravity


Mesa
 Share

Rekommendera Poster

Hej! Jag har haft Cobian (på svenska) i min PC Win 10  ett år och det har fungerat tidigare nån gång, men nu har jag problem när jag försöker göra en backup för mina bilder till en extern hårddisk. Eller flytta på dem egentligen.

Det blir text : "Engine not found" error
Hittade råd nedan på engelska men kan inte hitta password och förstår inte riktigt hur rätta till detta. Någon som kan förklara det på svenska vore jag tacksam!

3) If the program has been working fine for some time and suddenly you are getting the "Engine not found" error, you probably have changed the password of the account that is running the service. Just re-enter the new password in Options-General-Service and Application control and restart the service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cobian Backup består av (minst) två delar. En av delarna är fönstret man ser där man ställer in vilka mappar och filer som ska kopieras och när detta ska ske. Den andra delen är motorn - engine - som gör själva jobbet.

När man installerar Cobian får man välja hur det ska användas, som service eller som program. Om jag nu minns rätt, det är väl 10 år sedan jag använde det..

Väljer man att installera som program måste man starta programmet varje gång en kopiering ska ske, eller så kan man låta programmet autostarta med Windows. När programmet startar, startar även motorn.

Om man installerar som service kommer kopieringen att ske i bakgrunden utan att man ser att programmet är startat. Man startar då bara programmet för att göra ändringar. Åter från minnet har jag för mig att man kunde högerklicka på den lilla ikonen i systemfältet, vid klockan, och få olika alternativ att starta. Jag har för mig att den lilla ikonen ser olika ut beroende på vad som körs. 

En (kill)gissning är att du kanske installerat programmet som en användare men nu kör det som en annan användare, eller samma användare med annat lösenord för inloggning till datorn?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var jättebra förklaring hur Cobian fungerar! Tack Mikael63!  👍 Jag har inte hunnit reda ut varför problemet uppstått. Någon lösenord har Cobian inte frågat. Har startat den manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...