Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enorma nätverksproblem på arbetsplats


Nvandenbrink
 Share

Rekommendera Poster

Nvandenbrink

Hej!

Jag jobbar på en liten skola, där vi har haft enorma problem med vårt nätverk de senaste månaderna.

Vi har ett Telia-abbonnemang på 24 Mbit/s, som är anslutet till ett modem (det vanliga som medföljer Telia-abbonnemang). Modemet är i sin tur kopplat till en switch, som är kopplad till två routers som skapar varsitt trådlöst nätverk. Switchen är också kopplad direkt till några sladduttag i olika delar av byggnaden.

När det är många datorer som försöker använda internet samtidigt (om t.ex. en skolklass använder sina elevdatorer på en lektion) brukar det innebära stora störningar. Många användare kan inte ansluta till de trådlösa nätverken, och även de som kan det kan inte komma åt Internet. Ofta startar modemet om sig av sig själv, ibland så ofta som upp till 200 gånger om dagen (enligt Telia).

Vi har bytt ut modemet, de två routrarna, och switchen som kopplar samman dem, men problemet kvarstår ändå. Telia har också skickat en tekniker som inte kunde hitta något fel på anslutningen in till byggnaden. Vi har också provat att koppla bort allt från nätverket utom modemet, och sen stresstestat modemet genom att ansluta 10 datorer i taget till det (trådlöst) och starta nedladdningar på alla. Det ledde till långsam nedladdning, men problemet med att modemet startade om sig och nätverket blev otillgängligt uppstod INTE.

Jag förstår att vår bandbredd egentligen är för liten för vår arbetsplats, men det verkar som om problemen med nätverket uppstår även när det inte är särskilt tungt belastat, utan bara när många datorer är anslutna till det samtidigt.

Vi är en liten arbetsplats med begränsade resurser och tyvärr också bristfälliga kunskaper. Jag vet inte riktigt vart/hur jag ska fortsätta felsöka. Finns det en spärr i routers som hindrar för många användare? Jag skulle vara mycket tacksam för hjälp!

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Nvandenbrink:

ett modem (det vanliga som medföljer Telia-abbonnemang

Det är alltså inte ett rent modem utan det som Telia kallar Gateway - en router.

Även om ni fått detta utbytt så är det ju av samma dåliga (i sammanhanget, som det verkar) kvalitet som den tidigare.

Det vore en idé att be Telia "brygga" denna Gateway och använda en, i sammanhanget, riktig router som kan hantera många anslutna enheter, som just router.

De två routrar ni använder tycks enbart fungera som accesspunkter/switch (med DHCP avstängt osv..) men om någon av dessa är "bra" kanske den kan få fungera som router i nätverket.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nvandenbrink
7 minuter sedan, skrev Mikael63:

Det är alltså inte ett rent modem utan det som Telia kallar Gateway - en router.

Även om ni fått detta utbytt så är det ju av samma dåliga (i sammanhanget, som det verkar) kvalitet som den tidigare.

Det vore en idé att be Telia "brygga" denna Gateway och använda en, i sammanhanget, riktig router som kan hantera många anslutna enheter, som just router.

De två routrar ni använder tycks enbart fungera som accesspunkter/switch (med DHCP avstängt osv..) men om någon av dessa är "bra" kanske den kan få fungera som router i nätverket.



Hej!

Tack för ditt förslag. Hur skulle det här gå till i praktiken? Hur behöver vi koppla/ställa in saker? Behöver vi be Telia att brygga vår gateway så att vi kan koppla in den "riktiga" routern till en speciell port på gateway-en eller hur fungerar det?

Ledsen för min okunskap men det här är lite nytt område för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia bryggar gatewayen genom att ansluta till den, tar typ 10 minuter.

Jag skulle tro att det är den första LAN-porten som ska användas (minns inte, har gjort detta för länge sedan men bad dem ändra tillbaks igen)

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nvandenbrink
8 minuter sedan, skrev Mikael63:

Telia bryggar gatewayen genom att ansluta till den, tar typ 10 minuter.

Jag skulle tro att det är den första LAN-porten som ska användas (minns inte, har gjort detta för länge sedan men bad dem ändra tillbaks igen)

 


Jag ska kolla på det där! Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nvandenbrink
1 timme sedan, skrev Mikael63:

De två routrar ni använder tycks enbart fungera som accesspunkter/switch (med DHCP avstängt osv..) men om någon av dessa är "bra" kanske den kan få fungera som router i nätverket. 


Hej, kom just på en sak. Jag kanske missförstår, men de två routrar vi använder nu delar i nuläget ut egna IP-adresser till alla anslutande datorer. DHCP är påslaget, om jag förstår det rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev Nvandenbrink:

Hej, kom just på en sak. Jag kanske missförstår, men de två routrar vi använder nu delar i nuläget ut egna IP-adresser till alla anslutande datorer. DHCP är påslaget, om jag förstår det rätt.

Är det då inte där problemet ligger tro?

En sådan konfigurering ligger över min lönegrad så att säga...

Du får kanske avvakta tills någon av de mer nätverkskunniga svarar.

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nvandenbrink
2 minuter sedan, skrev Mikael63:

Är det då inte där problemet ligger tro?

En sådan konfigurering ligger över min lönegrad så att säga...

Du får kanske avvakta tills någon av de mer nätverkskunniga svarar. 

 


Ah, så du menar att det vore bättre att låta vår Telia-Gateway dela ut IP-adresser och att bara låta de två separata routrarna agera trådlösa accesspunkter? Jag vet hur man stänger av DHCP på routrarna, men om vi gör det, kommer då Telia-Gatewayen att börja dela ut IP-adresser automatiskt eller måste vi ställa om fler saker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, skrev Nvandenbrink:

Ah, så du menar att det vore bättre att låta vår Telia-Gateway dela ut IP-adresser och att bara låta de två separata routrarna agera trådlösa accesspunkter?

Så är det normala förfarandet "som jag har lärt mig".

Det är ju bra om de enheter, som nu har fått adresser av "extra-routrarna" är avstängd när du konfar om så att de, när de startas upp, kan få en ny adress av den "rätta" routern.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del routrar kan enkelt konfigureras om till en annan mod, t ex bara accesspunkt. Vad är det för modellnummer på alla routrar som är inblandade?

 

Om du har, eller kan få tillgång till, en Android-mobil så finns det en app som heter WiFi Analyzer som man kan använda för att se hur kraftig signal man har på olika ställen i skolan och om det finns närliggande trådlösa nätverk som kan störa ut skolans.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, skrev Nvandenbrink:

Vi har ett Telia-abbonnemang på 24 Mbit/s, som är anslutet till ett modem (det vanliga som medföljer Telia-abbonnemang). Modemet är i sin tur kopplat till en switch, som är kopplad till två routers som skapar varsitt trådlöst nätverk. Switchen är också kopplad direkt till några sladduttag i olika delar av byggnaden.

 

Tillåter mig att börja med en liten genomgång av funktioner (komplettera gärna, eller rätta om något blev fel).

 

Vanligtvis finns flera funktioner i de burkar (för konsumentbruk) vi kallar routrar/trådlösa routrar: router, modem, accesspunkt (WiFi), dhcp-server, switch och brandvägg.

 

Router är den enhet/funktion som knyter ihop två nätverk (slussar trafik mellan två nätverk), det lokala nätverket och anslutningen till internet (egentligen till operatören). En sådan ska man endast ha en av, såvida man inte förstår funktionen och faktiskt vill ha flera lokala nätverk efter varandra.

Modem omvandlar t ex signalen i en telefonlinje till "nätverk". Används alltså inte ifall man har bredband via fiber, då en mediaomvandlare används.
Accesspunkter ger trådlöst nätverk.
Dhcp-servrar tilldelar IP-adresser (till de enheter som frågar efter IP-adresser). Man ska endast ha en dhcp-server aktiv per nätverk. Vanligtvis används den som finns i routern (den enhet som jobbar som router).
Switchar förgrenar nätverket och det kan finnas flera, både parallellt och i serie med varandra.
Brandväggar stoppar oönskad trafik, eller tillåter önskad trafik (beroende på hur man vill se det).

 

Används en trådlös router som (extra) accesspunkt får man se till att både stänga av dhcp och se till att routerfunktionen sätts ur funktion. Det kan i en del enheter göras genom att de kan konfigureras för att fungera endast som t ex en accesspunkt. Ett annat sätt kan vara att inte ansluta "routern" via dess WAN-port, utan att ansluta den via en av LAN-portarna där övriga samtidigt blir en switch. Dhcp ska förstås då också stängas av.


Routrar kopplade i serie ger Double NAT.
https://kb.netgear.com/30186/What-is-Double-NAT

 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev ChristerE:

Router är den enhet/funktion som knyter ihop två nätverk (slussar trafik mellan två nätverk), det lokala nätverket och anslutningen till internet (egentligen till operatören). En sådan ska man endast ha en av, såvida man inte förstår funktionen och faktiskt vill ha flera lokala nätverk efter varandra.

Modem omvandlar t ex signalen i en telefonlinje till "nätverk". Används alltså inte ifall man har bredband via fiber, då en mediaomvandlare används.

Och i detta fall är Modemet och Routern en och samma enhet, av Telia kallad för Gateway.

 

@Nvandenbrink avvakta med att be Telia att brygga gatewayen, det är ju möjligt att det kommer att ordna upp sig ändå.

Försök följa råden att bara ha EN router (Gatewayen) som har Dhcp-servern igång och delar ut adresser.

 

Sen är det ju möjligt att den inte orkar med alla anslutna enheter men det blir då nästa "etapp".

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket troligt att det kan vara orsak till problemen. Har du DHCP påslaget i Telias gateway så har du 3 enheter som delar ut ip-nummer.  Det är möjligt att få en sådan konfiguration att fungera men då måste varje DHCP-server ha en helt egen adressrymd. Att ha två DHCP-servrar inom samma adressrymd går inte med konsumentprylar.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev fagerja:

Mycket troligt att det kan vara orsak till problemen. Har du DHCP påslaget i Telias gateway så har du 3 enheter som delar ut ip-nummer.

 

Men om de extra routrarna anslutits till nätet via deras WAN-portar så blir det nya nät efter dem, och då är det ju bra att ha DHCP igång för de näten också. Detta förutsatt att de inte konfigurerats som accesspunkter (som Cecilia beskrev), ifall den möjligheten finns. Och är det kopplat så så blir det alltså dubbel NAT, vilket bör undvikas.

 

(Har väl inte missat någon beskrivning om hur de extra routrarna anslutits, hoppas jag.)
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nvandenbrink

Ok, tack för alla svaren!

Jag ska förtydliga lite hur alla enheter är kopplade till varandra och vilka funktioner som finns i alla. En av Telia-Gatewayens "vanliga" portar (de som är numrerade 1-4, LAN-portar?) är kopplad till en switch, som i sin tur är kopplad till två routrar i deras WAN-portar (den det bara finns en av, hoppas jag förstått det rätt).

De två routrarna har DHCP påslaget (har bekräftat detta nu), och de skapar varsitt trådlöst nätverk, som har olika namn. De är inställda på att dela ut IP-adresser i olika adressrymd (den tredje siffran är olika, så att ena delar ut 192.168.45.X och den andra 192.168.15.X).

(Rätta mig gärna om jag missuppfattat vad som menas med adressrymd)

Vi kan dock ändå testa att stänga av DHCP på de två extra routrarna. Jag antar att man sen måste ställa om dem till accesspunkter genom inställningarna som man kommer åt genom att skriva deras IP-adresser i en webbläsare? Eller är det krångligare än så?
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara en koppling och en användning av routrarna som borde fungera.

 

Det är bara lämpligt att stänga av DHCP i routrarna om routrarna används som accesspunkter. Att använda accesspunkter i stället för routrar gör att man får ett enda lokalt nätverk i stället för två som nu.

 

Vad är det som avgör om en viss dator/person kopplar sig mot den ena eller den andra routern (trådlösa nätverket)?

 

Har eleverna mobiler som kopplar upp sig till de trådlösa nätverken?

 

23 timmar sedan, skrev Nvandenbrink:

där vi har haft enorma problem med vårt nätverk de senaste månaderna.

Gjordes det någon förändring innan problemen började?

 

23 timmar sedan, skrev Nvandenbrink:

När det är många datorer som försöker använda internet samtidigt (om t.ex. en skolklass använder sina elevdatorer på en lektion) brukar det innebära stora störningar.

Men allt fungerar om det bara är enstaka datorer som använder de trådlösa nätverken?

I så fall är det nog inte i själva kopplingen och användningen av routrarna man ska leta problem (under förutsättningen att inget av det ändrades just innan problemet började).

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nvandenbrink
6 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vad är det som avgör om en viss dator/person kopplar sig mot den ena eller den andra routern (trådlösa nätverket)? 


De täcker in olika delar av skolbyggnaden, så datorer ansluter sig till det nätverk som har starkast signal just där datorn är.
 

9 minuter sedan, skrev Cecilia:

Har eleverna mobiler som kopplar upp sig till de trådlösa nätverken?


Oftast inte, men det händer. Eleverna använder för det allra mesta inte telefonerna under skoltid (de läggs undan under dagen), men vissa elever använder dem ändå.

 

10 minuter sedan, skrev Cecilia:

Gjordes det någon förändring innan problemen började?


Det installerades en ny skrivare/kopiator ungefär samtidigt, som jag minns det. Den är också kopplad till nätverket. När de installerade skrivaren kopplade de också in en Raspberry Pi direkt i Telia-Gateway-en. Vi misstänkte att den kunde orsaka problem, men vi har tagit bort den och fabriksåterställt Gateway-en och problemen har kvarstått. Vi har dock inte provat att koppla bort själva skrivaren. Skrivaren SKA dock ha en egen IP-adress som inte har samma adressrymd som någon av de två trådlösa nätverken (192.168.1.187). Jag bekräftade senast igår att den adressen går att ansluta till skrivaren med.

Det trådlösa nätverket som kommer direkt från Gateway-en har också 1 som tredje siffra, men det nätverket används bara ibland av personal, och inte av elevdatorerna.

Ett annat bekymmer som jag trodde var orelaterat var att vissa av personalens datorer har sett skrivaren som offline när de har varit anslutna till det trådlösa nätverket. De har dock kunna använda skrivaren när de varit anslutna till nätverket med sladd (sladdarna kommer från switchen som sitter efter Gateway-en). Jag löste problemet genom att ta bort skrivaren från listan och sen ansluta den m.h.a. IP-adressen direkt.

Vet ej om det här är en ledtråd. Tror ni att det är värt att koppla bort skrivaren helt och se om problemen upphör? Jag har varit tveksam till att göra detta förut eftersom folk använder skrivaren mest hela tiden och problemen uppstår lite sporadiskt vilket kan göra att man kan behöva ha den bortkopplad några dagar innan vi vet säkert att det fungerar.

Tack för svaret!
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Nvandenbrink:

En av Telia-Gatewayens "vanliga" portar (de som är numrerade 1-4, LAN-portar?) är kopplad till en switch, som i sin tur är kopplad till två routrar i deras WAN-portar ...

De två routrarna har DHCP påslaget (har bekräftat detta nu), och de skapar varsitt trådlöst nätverk, som har olika namn. De är inställda på att dela ut IP-adresser ...

Vi kan dock ändå testa att stänga av DHCP på de två extra routrarna. Jag antar att man sen måste ställa om dem till accesspunkter genom inställningarna som man kommer åt genom att skriva deras IP-adresser i en webbläsare? Eller är det krångligare än så?

 

Som Cecilia skriver så kan problemen ha med annat att göra än "själva kopplingen". Men du verkar helt klart ha ett par extra nätverk, efter de två extra routrarna (både trådlöst och via kabel) det ställer också till det. (Anslutning i WAN-portarna och sen olika adressrymder visar det.)


Stänga av DHCP för de extra routrarna är inte bra så länge de routar trafik till ytterligare nät, efter dem. Då får apparater anslutna i de näten inga adresser när de frågar efter IP-adresser.


När extra trådlösa routrar är tänkta att användas som accesspunkter är tips om att stänga av dhcp väldigt vanligt. Inte helt fel, men man måste först förstå detta med routerns funktion, d v s routning, och utifrån det hantera konfigurering (olika mod) och anslutning av kablar (via WAN-porten eller i någon av LAN-portarna, se tidigare i tråden).


Jag tycker du ska se till att allt blir ett gemensamt nätverk. Hur de extra trådlösa routrarna då kan konfigureras och kopplas finns det tips om tidigare i tråden, men givetvis helt okej att fråga vidare.


När flera accesspunkter finns i samma nätverk kan det vara enklast om de har olika SSID, och gärna att de är inställda med olika kanaler. Att använda samma SSID är praktiskt när man rör sig runt i lokalerna, men det fungerar inte helt perfekt med "enkla accesspunkter".


Det kan vara bra att även fortsättningsvis kunna administrera de extra routrarna. Med min rekommendation om ett enda gemensamt nät kan man då ansluta till respektive router medan de har dhcp aktiverat och ställa om själva routerns IP-adress till samma adressrymd som den ordinarie routern har. Detta för att sen kunna ansluta till dem när datorer får IP-adresser från den ordinarie routern. IP-adresserna för själva routrarna är fasta och ska då ha adresser som ligger utanför den ordinarie routerns DHCP-område, och IP-adresserna ska förstås inte heller användas i andra apparater.
 

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Nvandenbrink:

Eleverna använder för det allra mesta inte telefonerna under skoltid (de läggs undan under dagen), men vissa elever använder dem ändå.

Även om mobilerna inte används så kopplar de upp sig mot ett trådlöst nätverk automatiskt om de vid något tillfälle har varit anslutna till det tidigare, och använder det för att kolla efter uppdateringar av appar, hämta mejl och allt annat som appar kan göra i bakgrunden. Det innebär alltså en extra belastning av de trådlösa nätverken och internetanslutningen.

 

Man kan även konfigurera en mobil som hotspot, dvs som en router som tillåter andra mobiler och datorer att ansluta till den och använda mobilens internetanslutning via det mobila bredbandet (4G). Ytterligare ett trådlöst nätverk bidrar till att "skräpa ner" signalerna i de önskade trådlösa nätverken.

 

5 timmar sedan, skrev Nvandenbrink:

Ett annat bekymmer som jag trodde var orelaterat var att vissa av personalens datorer har sett skrivaren som offline när de har varit anslutna till det trådlösa nätverket. De har dock kunna använda skrivaren när de varit anslutna till nätverket med sladd (sladdarna kommer från switchen som sitter efter Gateway-en).

Det beror på att det finns tre lokala nätverk som använder varsitt subnet (3:e siffergruppen i IP-adressen) eftersom standardinställningen för nätmask i en dator är att bara använda det som finns i ens eget lokala nätverk.

 

Med tre trådlösa nätverk som antagligen delvis är överlappande är det väldigt viktigt att de är inställda med lämpliga kanaler i routrarna så att de inte stör ut varandra. Det bör kollas upp hur de trådlösa nätverken är konfigurerade, och hur de interagerar med varandra och andra trådlösa nätverk i närheten. Därav mitt tidigare förslag om WiFi Analyzer.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nvandenbrink

Cecilia och Christer: Tack för era svar!

Det kommer att dröja några dagar innan vi kan arbeta vidare med nätverket av schema-skäl, men jag kommer att återkomma med en uppdatering om vi hittar en lösning på problemet eller om jag hittar mer info.

Tack till alla för er insikt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Lighthouse2

Ska inte blanda mig i disussionen för jag har verkligen ingen aning om felet men kom bara på -

finns en spärr inlagd på hur många IP adresser som ska delas ut och att alltför många enheter slåss om en/samma IP adress?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-06-23 på 15:05, skrev Lighthouse2:

Ska inte blanda mig i disussionen för jag har verkligen ingen aning om felet men kom bara på -

finns en spärr inlagd på hur många IP adresser som ska delas ut och att alltför många enheter slåss om en/samma IP adress?

Generellt brukar routrar ha ett ganska brett område för dhcp-adresser. och att dom slåss om samma ip-adress behöver du inte oroa dig för. Dhcp-servern ser till att tilldela klienterna en ip-adress. Det sker vanligtvis med hjälp av klientens MAC-adress.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...