Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp - Litar inte på min okunniga operatör...


DePhaz
 Share

Go to solution Solved by DePhaz,

Rekommendera Poster

Hej.

 

Om tonen i denna post är dålig så beror det helt enkelt på att jag nu har hållit på att bråka med min så kallade operatör i veckor och är utled på det! Ska dock försöka hålla mig på en bra nivå.

 

För att förstå det hela måste vi backa tillbaka till veckorna runt jul 2021, kanske även tidigare. Jag har i skrivande stund inte fiberanslutning (indraget, Ja - använder det, Nej) utan kör vidare med ADSL. Jag gjorde ett försök med fiber från Bahnhof men det var en total flopp!. Så jag gick tillbaka till telefonlinjen. Routern , den klassiska Tecknicolor'n från Telia, hade jag kvar och visst fungerade det. Låg hastighet förfvisso men det fungerade. Men runt jul hände något och det var inte bara Youtube som strulade utan allt möjligt. Så jag kontaktade Telia som dömde ut min router. Så de skickade en ny (av okänt fabrikat). Kablaget som löper mellan routern och telefonjacket var dock inte med! Det hade snåljåparna glömt. Så jag fick ta den kabel jag hade, den som förgrenar sig i tre kontaktstycken: Grön, Grå och Svart. Ringde och fick hjälp att koppla i det hela. Det fungerade men inte bra. Stabilare än förut men fortfarande dåligt. Gjorde lite felsökningar och efter ytterliggare ett samtal till Felia, förlåt Telia, så erkände man, säkerligen  ytterst motvilligt, att det var fel på linjen. Man skulle skicka ut en tekniker och han skulle kontakta mig fredag den 7/1 2022 mellan 0730 och 1600. OK, jag är ledig men vad in i...  Men ingen ringde... naturligtvis. Jag kontaktade dem jag bokat service mannen från och de skickade ärendet vidare till sin partner som kontaktade mig. Jodå, man hade försökt ringa (på vanliga telefonen). Jag trodde inte på det men sade att jag skulle kontakta dem senare för ett nytt möte. Men jag började fundera...

 

När jag hade den gamla routern inkopplad var det viktigt att den satt först i det första telejacket. Så hade jag kopplat in den nu också, med min bärbara telefon efter routern. Men då kom inte telefonen åt telefonlinjen. Mitt uttag är dubbelt men att sätta telefonen i andra jacket fungerade inte heller... Så jag fick kontakta Telia igen som, efter en del diskuterande, skickade en mellanpropp som skulle placeras mellan routern och telejacket. Där skulle telefonen kopplas in. Efter någon dags väntan fick jag hämta ut (!) en Stooor låda som innehöll en ytterst liten mellanpropp. Men telefonen fungerade inte nu heller. Den kom åt linjen men ljudet i den var bara brus. Ungeför som för i tiden när man körde med uppringt modem och lyfte telefonluren när internet var igång. Lika illa var det i min andra, fasta telefon på övervåningen. Enkel felsökning: Koppla i den gamla routern (tack för att man är lat och inte hade skickat tillbaka den) och "lyft luren" på den bärbara telefonen. Knäpptyst. Ja, nästan. Det störde lite men linjen är ju lite dålig. Men inget brus! Så Ny kontakt med Felia, förlåt: Telia, och nu skulle man skicka en ny kabel med två kontaktstycken. Den skulle också ha en knapp med val VoIP-PSTN* (*så hette anslutningen till den svarta kabeln på Technicolorn men den finns inte på nya routern). Den kabeln fick jag hämta ut idag (jag har för h-e en postlåda!). Men fungerar min telefon? Nä-ä! Jäkla tomtenissar i Telias kassa kundtjänst. "Support" heter det visst men det är en lögn! Så här sitter jag nu, utan telefon men med ett gaska stabilt internet. Jag skulle gärna lösa telefonproblemet genom att koppla in min gamla router men den är inte stabil. Det andra skräpet är inte ens värt att ha kvar, bara sopor.

 

Så nu frågar jag Kompetensen forumet om råd för att lösa detta. Jag ska ha hit en tekniker för att lösa problemet med telefonlinjen men ett problem ska jag väl kunna lösa själv... För jag vägrar ringa Felia!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är nog kompetensen när det gäller ADSL inte så bra längre. Jag skulle tro att jag inte är den enda som lämnade ADSL för många år sen. På den tiden hade jag inte någon kabel som förgrenade sig som du beskriver utan det var en kabel från mellanproppen till routern.

 

Har det hänt något sen du skrev?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej DePhaz!

Jag är ingen expert utan kommer bara att bli drabbad av att Telia kommer att stänga av min fasta telefon i maj i år. Det fick jag ett meddelande om redan i juni 2021: "Nu ersätter vi ditt nuvarande nät. Hej! Delar av det fasta nätet lever inte längre upp till de krav som ställs på driftsäkerhet och kapacitet. Därför har vi på Telia påbörjat arbetet med att ersätta befintlig fast telefoni, bredband och tv. Framöver kommer de att bytas ut till tjänster som istället levereras via mobilnätet. Vad innebär det för dig? I ditt område kommer fasta tjänster via telejacket (telefoni/bredband/tv) att stängas ner den 31 maj 2022. Gäller: 0970 ... (mitt telefonnummer och min gatuadress). Hur kan du surfa istället? Fast bredband via mobilnätet - Vår nya bredbandstjänst som bygger på ny teknik. Trådlöst bredband där en mottagare installeras på fastigheten..."

 

Nu kommer dock inget någonsin att installeras på det hyreshus jag bor i för hela Malmberget håller på att rivas och jag måste  flytta så fort jag hittar någonstans där jag har råd at bo. Så olycksaligt är det förstås inte för dig där du bor men Telia håller iaf på med att stänga ner det fasta telefonnätet till förmån för mobilnätet. Jag antar att de som har fiber får behålla sin fasta telefon men för mig, som inte vet vart jag ska flytta, är ju det inget jag kan räkna med. Jag har fortfarande ingen mobiltelefon men jag vet att jag kommer att bli tvungen att skaffa det. 


Precis som du har jag ett fungerande internet vilket beror på att min internetleverantör Tele2 skickade mig en router/hub som jag kunde koppla in i min lägenhets oanvända Comhemuttag för att kunna flytta min bredbandstjänst till kabel-tv-nätet när det ADSL-modem jag en gång fått från Tele2 slutade fungera den 30 november.  

Redigerad av mbgtmari
  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enkelt sagt - ADSL är inte en teknik jag rekommenderar, mycket större chans att få ordning på en bråkande fiber än en telelina får 70-talet.

 

Men för att göra bästa möjliga av en ADSL-uppkoppling så verkar du vara på rätt spår

1: ADSL-modemet ska sitta i första kontakten i huset.

2: En dosa, som den du fått, bör finnas så att signalen (med telefon) går vidare till telefoner. Om du har

 

När du sedan slår på modemet försöker det etablera en så störningsfri kanal som möjligt mot din telestation. Förutsättningarna är inte de bästa eftersom

1: Telekablage är generellt icke skärmade. Det vill säga de är som långa antenner som sänder ut allt på dem och suger i sig allt kring dem.

2: Ofta är de buntade med andra. För ADSL blir det som en tjock kabel, det sker stort läckage mellan kablarna, och (idag är det iofs inte många som ADSL eller ens fast telefon) alla som kopplade upp sig måste då dela på den bandbredd den tjocka bunten med kablar kan ge.

 

Dvs inte bra förutsättningar alls men med smart signalbehandling fungerar det ganska bra trots allt.

 

Min rekommendation har du nog förstått redan, jag rekommenderar starkt fiber om det går att få.

Vad för modem/router har du? En av dessa?

https://www.telia.se/privat/support/info/koppla-in-bredband/koppla-in-bredband-via-telejack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia: Nej. Jag lade ett sms till teleteknikern men fick inget svar (Jag fick boka honom via Telias underentreprenör i Göteborg som skickade ärendet vidare till sin partner I halmstad). Men jag blev uppringd av Telenor som hade ett bra erjudande på fiber. Tyvärr ingick inte telefon men de ska ringa på måndag (Var ute och hämtade saker och jag stod illa parkerad. Hade inte tid att fördjupade mig i det hela då jag att göra den dagen). Men det var ett bra erbjudande: Ingen anslutningsavgift och ingen kostnad för hyra av routern. Men ingen telefon...

 

mbgtmari: Vet inte när det  kommer att stänga av kopparnätet här i sydhalland. Men det händer väl någon gång. Jag hade som sagt Bahnhof (internet endast) på fiber men då det inte fungerade som planerat gick jag tillbaka till ADSL då det fungerade bra. Jag tyckte de var dyra så därför valde jag inte till telefon och tv. 

 

Monshi: Jag hittade själv bara märkningen X2 på min router men den ser ut som modellen DGA 4330 i din länk. Ja, det är inkopplat i det första telejacket. Med den gamla routern fungerade allt bra (undantaget stabiliteten) men med den nya fungerar inte telefonen. Mycket märkligt. (Technicolor'n är en utgående modell, ej längre tillgänglig för leverans).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en guide på sidan, du har gjort som det står där?

Jag skulle testa var sak för sig, det vill säga

1: Bort med ADSL, fungerar telefonen?

2: Anslut delningsjacket enbart, ställa in den på PSTN. Fungerar telefonen?

3: Anslut ADSL-modemet till delningsjacket, hur är det med telefonen då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det här heller är svar på ditt problem,  DePhaz, men jag börjar med att fråga dig ändå följande.

 

2022-01-13 18:26, skrev DePhaz:

Jag har i skrivande stund inte fiberanslutning (indraget, Ja - använder det, Nej) utan kör vidare med ADSL.

Har du fiber indraget, men du använder det inte, är det påkopplat/aktiverat, varför använder du det inte i så fall?

Om det inte är aktiverat, så förstår jag det.

 

Gällande din krånglande Adsl-anslutning, så känner jag igen Telias krångel, har själv fortfarande Adsl, bor på landet, och där anser Telia att det kostar för mycket att underhålla som dom borde, det blir bara det nödvändigaste. Hela Adsl i Sverige ska ju vara helt avvecklad om ca 4-5 år. Telia lägger ju fortlöpande ner ett gäng småstationer varje år. Därefter är det Fiber eller Mobila lösningar som gäller för Internet och fast Telefon.

 

Ska inte dra hela mitt problem jag hade från i somras till nu i oktober/november 2021, utan bara en kort resumé.
Det är ju ändå ditt problem som tråden gäller.

Jag hade stora problem med svarstiderna, när jag sökte en webbsida, oavsett vilken, det kunde ta upp mot 1 minut innan sidan kom upp, när det var som värst kunde svarstiden vara i snitt 65000 m/s, ja det står rätt, dessa siffror fick jag när jag kollade med Bredbandskollen, normalt hos mig ska vara 10-20 m/s. Så det slutade med att ringa Telia, efter ett antal samtal så fick jag ärendet lagd som ett fel på stationen, då kom det en tekniker, som började mäta hos mig, han trodde inte sina ögon, han fick samma värden när han mätte, efter ett antal olika mätningar med några olika instrument, så kontaktade han en kollega, som också började mäta från sitt håll via stationen mot mig.

 

Det hela slutade med att dom gjorde ett antal omstarter på olika ställen, olika servrar, jag fick min Telia-router utbytt mot en helt nyrenoverad, som det oftast blir, men fick även en extra att ha som en reserv.

Nyrenoverad = Genomgången med ominstallerad mjukvara, så kan/får dom kalla den för "NY".

Med dessa så ingår inte någon Splitter-adapter, bara en strömadapter för routern.

 

Sedan dess har min anslutning fungerat hyfsat, har normala svarstider.

Har också efter mycket tjat/sökande hittat en leverantör som ska dra fiber på riktigt med ett bra avtal som är påskrivet, bara hoppas att dom kan hålla detta.

 

Annars får man välja för att få fiber, flytta till en tätort, eller kosta på en egen dragning av fiber för vansinniga pengar.

 

Nåväl, det verkar ju som att du har testat det mesta du kan på ditt håll,

DePhaz, du har inte fått svar på ditt problem, men undrar lite fortfarande, har någon tekniker kollat Adsl-anslutningen mot ditt boende, så allt ser okej ut där, kan räcka med att en liten kabel inte har korrekt anslutning, så blir det fel.
Även kopplingsplinten som sitter utanpå din husvägg, som alltså tillhör Telestationen.

Du verkar ha ett dubbeljack, fungerar bägge normalt, sådant kan ju en tekniker mäta.

 

Nåväl, hoppas du får ordning på ditt Adsl, om du inte får din fiber att fungera som den borde. Du kanske skulle satsa på att få fibern att fungera normalt. Eftersom Adsl ändå snart helt tas bort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förslag är att dumpa både fast telefoni och adsl och köpa dig en bra mobil med ett obegränsat abbonemang. När jag flyttade förra året till en liten stuga utan vare sig fast telefoni eller fiber så skaffade jag just ett sådant och kör nu internet via mobil hotspot på alla mina datorer (så ingen trådlös router behöver jag heller).

För 560kr/mån (Tele2) har jag nu nästan 100Mbit/s obegränsat surfande OCH fria samtal+sms och stabiliteten är perfekt (jag bor iofs relativt nära en storstad, så jag kan inte uttala mig för sämre mobilhastigheter/täckning i andra delar av landet)
Tidigare kunde enbart mitt vanliga nyttjande av mobilen (ej internet) lätt gå på samma summa, enbart pga sms/samtal) så visst är trådlöst framtiden. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laso: Hade det bara varit långa svarstider så hade det gått an, nu tappar jag anslutningen och/eller kontakten med servern...

 

Jo, jag hade fiber via en (ovan nämd) operatör. Men eftersom deras kudtjänst var under all kritik (milt sagt) så gick jag tillbaka till ADSL. Det var ju inget krångel, sakerna hade jag kvar och ett telefonsamtal senare var tjänsten årer aktiverad. Jag tänkte se mig om efter en ny operatör men sköt upp det då jag hade annat att tänka på. Det ena gav det andra och helt plötsligt var det nytt år igen utan att jag hade någon ny operatör. Men mitt ADSL fungerade ju, så varför klaga? (Jag har läst en del på nätet och vet hur besatta en del är av hastighet. Jag är inte så intresserad av hastighet, det ska bara fungera). Men nu har jag som sagt fått ett bra erbjudande och jag tänker gå vidare med detta då Telia (efter det senaste strulet) visat prov på stor okunnighet. Vi får de vad som händer under morgondagen. Jag ska försöka förhandla om att lägg in min telefon i det föreslagna avtalet och vi får se om detta lyckas. Lite synd aär det allt med tanke på att en vanlig telefon Oftast fungerar i situationer när en mobiltelefon inte gör det. Mobiltäckningen är inte heller så bra på min hemort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående telefoni och mellanproppar osv.

 

Det var/är väl så att om man har vanlig analog telefoni och ADSL (eller det heter väl numera VDSL) så behöver man en "splitter". Den kunde tidigare bestå av en lös klump som man anslöt med RJ12-kontakter. Senare byggdes den i i en mellanpropp. Telefonin sköttes i proppen och det var en kabel för ADSL till routern. Eller gateway som Telia kallar den.

Senare ersattes (åtminstone här hemma) analog telefoni med ip-telefoni. Då blev det tre anslutningar till router/gateway.

Signalen från telejackets "mellanpropp" går till routern som tar hand om "ADSL-signalen" samt "skapar" analog telefoni som går tillbaks till proppen. Om första jacket var kopplat så som ett telefonjack ska vara kopplat (oavsett ADSL eller ej) så fungerar allt helt okej. Vi hade så i flera år.

 

Efter ett åskoväder (ja, det är det väl i princip alltid men i närtid) märktes en hastighetsförsämring "för internet". Dock stabilt och telefonin helt okej. Telia skickar ny gateway. Samma fel. Teletekniker mäter i stationen - helt okej. (14MB/s)

Mäter vid husfasaden där luftledningen finns - helt okej. Mäter i första dosan - dåligt. Vi konstaterar båda att det ju måste vara samma kabel, den vi ser som går in genom fasaden och den vi ser i dosan. Efter lite letande hittar vi en skarv som är "uppknölad" i brädfodringen och där är det svartbränt. Det blev då en ny kabel från luftledningen vid takfoten och runt huset och in till ny plats där routern står. Numera är den riven då vi gick över till fiber.

 

Det bra erbjudandet du fått - kan du delge från vilken operatör det är innan du bestämmer dig? Det kan ju finnas några här som har både bra som dåliga erfarenheter, av den operatören, att dela med sig av.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Michael: Det var Telenor som ringde. (De har skickar påminnelser hela helgen men jag vill tala med dem först). 

 

 

Screenshot_20220116-124703.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, Telenor går bort helt hos mig men det beror på att de misskötte sig grovt för många år sedan, gällande mobiltelefoni. Det priset blir då 728 kronor per månad utslaget över två år.

 

Motsvarande kostnad med Telia skulle bli 575:25 per månad men jag antar att du räknar bort Telia av ungefär samma anledning som jag räknar bort Telenor?

Det handlar dock om >5000 kr under en tvåårsperiod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Det priset blir då 728 kronor per månad utslaget över två år.

Ska inte det priset delas med 2 för att det ska bli per månad under 2 år?

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Cecilia:

Ska inte det priset delas med 2 för att det ska bli per månad under 2 år?

Jo det ska det ju! :blush:

364 kr per månad för Telenor mot Telias 575 per månad.

Skillnaden blir då lika fast till fördel Telenor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, den trevliga kvinnan ringde - 5 i 4 i måndags men då jag var i farten att lämna firman så bad jag henne återkomma om en timma. OK sa hon. Men ännu har ingen ringt (onsdag 06:19). Försökte ringa numret men fick bara beskedet att telenumret inte kunde nås för stunden. Så jag ska höra med "riktiga" Telenor istället vad de har för erbjudanden. Kontakt tagen via e-post (de svarar inte på kundspecifika frågor via mejl men om jag får ett cirka pris så kan jag ringa dem senare). Teknikern som skulle fixa min telefon har inte hört av sig! 😤

Redigerad av DePhaz
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, skrev DePhaz:

höra med "riktiga" Telenor

Min dåliga erfarenhet av Telenor baseras på deras sk. expressäljare som lovar allt möjligt för att sälja. Kontaktar man som du säger "riktiga" Telenor är det helt annat ljud.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Har i skrivande stund inte varit i kontakt med Telenor. De har så långa telefonköer under vardagarna. Själva tele felet bör vara fixat nu för jag blev uppringd av teknikern innan idag. Man hade hittat en ledning med lite lägre fart i (utanför huset). Spelar en musikstream på Youtube just nu och jag har inte upplevt några störningar. Också övrigt på nätet fungerar bra så vi får kalla det här löst. För nu.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...