Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nvandenbrink

Medlem
  • Antal inlägg

    8
  • Gick med

  • Senaste besök

Om Nvandenbrink

  • Medlemstitel
    Nykomling

Senaste profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Cecilia och Christer: Tack för era svar! Det kommer att dröja några dagar innan vi kan arbeta vidare med nätverket av schema-skäl, men jag kommer att återkomma med en uppdatering om vi hittar en lösning på problemet eller om jag hittar mer info. Tack till alla för er insikt!
  2. De täcker in olika delar av skolbyggnaden, så datorer ansluter sig till det nätverk som har starkast signal just där datorn är. Oftast inte, men det händer. Eleverna använder för det allra mesta inte telefonerna under skoltid (de läggs undan under dagen), men vissa elever använder dem ändå. Det installerades en ny skrivare/kopiator ungefär samtidigt, som jag minns det. Den är också kopplad till nätverket. När de installerade skrivaren kopplade de också in en Raspberry Pi direkt i Telia-Gateway-en. Vi misstänkte att den kunde orsaka problem, men vi har tagit bort den och fabriksåterställt Gateway-en och problemen har kvarstått. Vi har dock inte provat att koppla bort själva skrivaren. Skrivaren SKA dock ha en egen IP-adress som inte har samma adressrymd som någon av de två trådlösa nätverken (192.168.1.187). Jag bekräftade senast igår att den adressen går att ansluta till skrivaren med. Det trådlösa nätverket som kommer direkt från Gateway-en har också 1 som tredje siffra, men det nätverket används bara ibland av personal, och inte av elevdatorerna. Ett annat bekymmer som jag trodde var orelaterat var att vissa av personalens datorer har sett skrivaren som offline när de har varit anslutna till det trådlösa nätverket. De har dock kunna använda skrivaren när de varit anslutna till nätverket med sladd (sladdarna kommer från switchen som sitter efter Gateway-en). Jag löste problemet genom att ta bort skrivaren från listan och sen ansluta den m.h.a. IP-adressen direkt. Vet ej om det här är en ledtråd. Tror ni att det är värt att koppla bort skrivaren helt och se om problemen upphör? Jag har varit tveksam till att göra detta förut eftersom folk använder skrivaren mest hela tiden och problemen uppstår lite sporadiskt vilket kan göra att man kan behöva ha den bortkopplad några dagar innan vi vet säkert att det fungerar. Tack för svaret!
  3. Ok, tack för alla svaren! Jag ska förtydliga lite hur alla enheter är kopplade till varandra och vilka funktioner som finns i alla. En av Telia-Gatewayens "vanliga" portar (de som är numrerade 1-4, LAN-portar?) är kopplad till en switch, som i sin tur är kopplad till två routrar i deras WAN-portar (den det bara finns en av, hoppas jag förstått det rätt). De två routrarna har DHCP påslaget (har bekräftat detta nu), och de skapar varsitt trådlöst nätverk, som har olika namn. De är inställda på att dela ut IP-adresser i olika adressrymd (den tredje siffran är olika, så att ena delar ut 192.168.45.X och den andra 192.168.15.X). (Rätta mig gärna om jag missuppfattat vad som menas med adressrymd) Vi kan dock ändå testa att stänga av DHCP på de två extra routrarna. Jag antar att man sen måste ställa om dem till accesspunkter genom inställningarna som man kommer åt genom att skriva deras IP-adresser i en webbläsare? Eller är det krångligare än så?
  4. Ah, så du menar att det vore bättre att låta vår Telia-Gateway dela ut IP-adresser och att bara låta de två separata routrarna agera trådlösa accesspunkter? Jag vet hur man stänger av DHCP på routrarna, men om vi gör det, kommer då Telia-Gatewayen att börja dela ut IP-adresser automatiskt eller måste vi ställa om fler saker?
  5. Hej, kom just på en sak. Jag kanske missförstår, men de två routrar vi använder nu delar i nuläget ut egna IP-adresser till alla anslutande datorer. DHCP är påslaget, om jag förstår det rätt.
  6. Hej! Tack för ditt förslag. Hur skulle det här gå till i praktiken? Hur behöver vi koppla/ställa in saker? Behöver vi be Telia att brygga vår gateway så att vi kan koppla in den "riktiga" routern till en speciell port på gateway-en eller hur fungerar det? Ledsen för min okunskap men det här är lite nytt område för mig.
  7. Hej! Jag jobbar på en liten skola, där vi har haft enorma problem med vårt nätverk de senaste månaderna. Vi har ett Telia-abbonnemang på 24 Mbit/s, som är anslutet till ett modem (det vanliga som medföljer Telia-abbonnemang). Modemet är i sin tur kopplat till en switch, som är kopplad till två routers som skapar varsitt trådlöst nätverk. Switchen är också kopplad direkt till några sladduttag i olika delar av byggnaden. När det är många datorer som försöker använda internet samtidigt (om t.ex. en skolklass använder sina elevdatorer på en lektion) brukar det innebära stora störningar. Många användare kan inte ansluta till de trådlösa nätverken, och även de som kan det kan inte komma åt Internet. Ofta startar modemet om sig av sig själv, ibland så ofta som upp till 200 gånger om dagen (enligt Telia). Vi har bytt ut modemet, de två routrarna, och switchen som kopplar samman dem, men problemet kvarstår ändå. Telia har också skickat en tekniker som inte kunde hitta något fel på anslutningen in till byggnaden. Vi har också provat att koppla bort allt från nätverket utom modemet, och sen stresstestat modemet genom att ansluta 10 datorer i taget till det (trådlöst) och starta nedladdningar på alla. Det ledde till långsam nedladdning, men problemet med att modemet startade om sig och nätverket blev otillgängligt uppstod INTE. Jag förstår att vår bandbredd egentligen är för liten för vår arbetsplats, men det verkar som om problemen med nätverket uppstår även när det inte är särskilt tungt belastat, utan bara när många datorer är anslutna till det samtidigt. Vi är en liten arbetsplats med begränsade resurser och tyvärr också bristfälliga kunskaper. Jag vet inte riktigt vart/hur jag ska fortsätta felsöka. Finns det en spärr i routers som hindrar för många användare? Jag skulle vara mycket tacksam för hjälp! Tack på förhand!
×
×
  • Skapa nytt...