Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Klona HDD till SSD i Windows 10 laptop


Gigabyte
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag tänker klona min Lenovo laptop HDD till en Samsung 860 Evo SSD. För det har jag en Sabrent SATA till USB3 adapter kabel.
https://www.amazon.se/Sabrent-EC-SSHD-SATA-kabeladapter-5-tums-SATA-hårddiskadapter/dp/B011M8YACM/ref=pd_bxgy_img_1/257-4404388-2713769?pd_rd_w=PJtl5&pf_rd_p=c8cece52-73d0-4269-a948-43ac24071055&pf_rd_r=HT966HC20WEHPZXTB96M&pd_rd_r=46f06591-322f-4d90-979f-a96a8cc3af95&pd_rd_wg=KGXjt&pd_rd_i=B011M8YACM&psc=1



Är det bäst att använda Samsung Magican eller Acronis True Image för kloningen?
1) Lenovo HDD har en C och en D volym (se skärmdump). Innebär det att jag inte kan använda Samsung Magican? Om jag har förstått rätt så kan den endast klona C volymen?
2) För Sabrent SATA till  USB3 addapter kabeln medföljer Acronis True Image. Klarar den att klona både C och D  volymerna vid inställning automatic cloning?
Enligt manualen för Sabrent kabeln står det först  om initiering och formatering av den nya hårddisken med  högerklick på "min dator" och välja Disk Management. Då får jag först ett val mellan MBR eller GPT. Är det bäst att välja MBR eller GPT? Därefter står det Ny enkel volym. Är det riktigt att det ska vara en enkel volym? (se skärmdump)
 

Diskantering.jpg

Disk Management.jpg

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Samsung Magician kan inte klona så du måste använda Acronis.

 

2. När du klonar en disk blir den en exakt kopia av originalet. Du behöver inte initiera eller välja MBR eller      GPT.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Samsung Magician. Det finns inget verktyg för att klona i programmet.

Samsung Data Migration, som är ett eget program, används för att göra detta.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För några år sedan, så ingick det för vissa Samsung SSD-modeller en kabel och program för att enkelt föra över allt från gamla hårddisken till nya SSD-disken, fungerade utmärkt. Har denna kabel ligger någonstans. Skivan också.

 

Idag så ingår bara programmet Samsung Magician när man köper ny SSD-disk från Samsung, men vill man klona till ny SSD, så är det enkelt att hämta detta Samsung Data Migration. Som alltså inte är detsamma som Samsung Magician.

 

Om X-Men har möjligheten att via Samsung Magician kunna klona mellan två hdd, så får du gärna visa var i programmet Samsung Magician den möjligheten finns.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick en skiva med min disk som jag använde. Programmet jag startade var Magician men det kan vara så att Migration ligger i det programmet utan att jag reflekterade över att det startade när jag startade Magician för kloningen.

Kloningen gjordes i realtid, d.v.s. medan jag körde Windows. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan tänka mig i så fall, är om det fortfarande för vissa modeller av disken ingår en sådan version av Magician som det ingår en klonmodul. Den sista SSD-disken jag köpte i slutet av förra året innehöll bara Magician.

 

Eftersom jag inte klonade något då, tänkte jag inte mer på det den gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magician kan inte klona och Migration ligger inte i Magician. Men det är möjligt att Migration och Magician finns på samma CD. Hittar inte min CD så kan inte bekräfta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev Gigabyte:

För Sabrent SATA till  USB3 addapter kabeln medföljer Acronis True Image.

Jag föreslår att fokus fortsättningsvis läggs på att hjälpa Ts med att använda ovanstående program för att klona disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 

6 timmar sedan, skrev vertpre:

2. När du klonar en disk blir den en exakt kopia av originalet. Du behöver inte initiera eller välja MBR eller      GPT.

OK. Så jag behöver inte använda högerklick på "min dator" och välja Disk Management för initiering och formatering av den nya hårddisken som det står om i Sabrent manualen för kabeln? (Då slipper jag även välja enkel volym.) Det vill säga jag behöver endast använda Acronis True Image för kloningen? Blir både C och D volymen klonad med Acronis true Image? Se skärmdumpen ovan.

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev X-Men:

Eftersom du köpt en Samsung SSD kan du mycket väl använda Magician för att klona din disk.

 

https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools/

 

Jag har använt mig av Magician när jag klonade min OS-disk till min Samsungdisk.

Jag har gjort lite research. I nedanstående länk står det att man endast får med C volymen när man klonar med Samsung Data Migration. Stämmer det? Det vill säga att jag endast får med C volymen men inte D volymen med Samsung Data Migration? Då kanske Acronis True Image är ett bättre alternativ? 

https://www.youtube.com/watch?v=0lR3mjxEWyc

A.R. Krishna

för 7 månader sedan

What if my HDD has multiple partitions and only drive C has the OS installed??

9

SVARA

Dölj 2 svar

Ryan Burl

för 6 månader sedan

I followed this tutorial and only my C drive is on the new SSD, the D drive was not brought over. Works great otherwise though.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, skrev Gigabyte:

 

OK. Så jag behöver inte använda högerklick på "min dator" och välja Disk Management för initiering och formatering av den nya hårddisken som det står om i Sabrent manualen för kabeln? (Då slipper jag även välja enkel volym.) Det vill säga jag behöver endast använda Acronis True Image för kloningen? Blir både C och D volymen klonad med Acronis true Image? Se skärmdumpen ovan.

Manualen gäller om du vill använda disken som en extern disk, inte vid kloning. Klonar du blir disken automatiskt initierad och formaterad.

Jag använder inte Acronis men de flesta kloning programmen fungerar på samma sätt. Markerar du disken du vill klona(Disk0) och inte volymerna, kommer allt med på den nya disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade manualen för Samsung data migration. Det står under limitations att den klonar tre volymer men inte OEM partionen. Vad gör OEM partionen?
https://s3.ap-northeast-2.amazonaws.com/global.semi.static/Samsung_SSD_Data_Migration_User_Manual_English_US_revision_v6.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Jag hittade manualen för Samsung data migration. Det står under limitations att den klonar tre volymer men inte OEM partionen. Vad gör OEM partionen?
https://s3.ap-northeast-2.amazonaws.com/global.semi.static/Samsung_SSD_Data_Migration_User_Manual_English_US_revision_v6.pdf

OEM är en partition som tillverkaren av datorn har lagt in. Med den kan man återställa datorn till som den var när man köpte datorn. OEM partitionen är meningslös om datorn är några år gammal. Har man tänkt sälja datorn kan den vara andvändbar.

 

2 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Det verkar som Acronis true image är mer avancerad med bland annat backup funktion. Det viktigaste verkar vara att placera den nya disken i laptop och att ta en backup före kloningen.
https://dl.acronis.com/u/oem/Sabrent/ATI2021Sabrent_userguide_en-US.pdf

Det där måste du ha missförstått. Jag förmodar att din laptop bara har plats för en disk? Plockar du ut den gamla disken finns det inget att ta backup på. Varför ska man göra en backup på en tom disk? Jag föreslår att du ansluter den nya disken, startar Acronis och klonar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Jag har gjort lite research. I nedanstående länk står det att man endast får med C volymen när man klonar med Samsung Data Migration. Stämmer det? Det vill säga att jag endast får med C volymen men inte D volymen med Samsung Data Migration? Då kanske Acronis True Image är ett bättre alternativ? 

Acronis är mig veterligen inte ett kostnadsfritt program. 
Jag har använt mig av Windows inbyggda system för att "klona" diskar som inte är av Samsungs fabrikat. Det har jag gjort under många år med framgång. Jag känner till att det råder delade meningar om funktionen men för min del fungerar det utmärkt. Microsoft kommer att upphöra med funktionen och jag har inte kikat i Windows 11 ännu om det fortfarande finns med i den version jag installerade igår.


Windows inbyggda funktion tillåter dig att välja vilka diskar och partitioner som skall ingå. Du behöver en disk med lika mycket ledigt utrymme som du skall flytta över från disk 1 till disk 2. 
Windows skapar en avbild. Denna avbild skall i sin tur återskapas på den disk som du önskar använda. Förfarandet innebär således två moment, först skapandet av en avbild (komprimerad) till en disk för att sedan återskapas på den aktuella disken.

 

Du behöver skapa en Systemåterställningsskiva eller ett USB-minne med samma Windowsversion som du skapar avbilden.

 

Ett kostnadsfritt alternativ, som Microsoft föreslår, är Macrium. Det skall kunna klona, d.v.s. inte först skapa en avbild för att därefter använda avbilden för återställning.

 

Du kan hämta programmet här:

 

https://www.macrium.com/reflectfree

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, skrev X-Men:

Acronis är mig veterligen inte ett kostnadsfritt program. 

 

23 timmar sedan, skrev Gigabyte:

För Sabrent SATA till  USB3 addapter kabeln medföljer Acronis True Image. Klarar den att klona både C och D  volymerna vid inställning automatic cloning?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev vertpre:
4 timmar sedan, skrev Gigabyte:

Det verkar som Acronis true image är mer avancerad med bland annat backup funktion. Det viktigaste verkar vara att placera den nya disken i laptop och att ta en backup före kloningen.
https://dl.acronis.com/u/oem/Sabrent/ATI2021Sabrent_userguide_en-US.pdf

Det där måste du ha missförstått. Jag förmodar att din laptop bara har plats för en disk? Plockar du ut den gamla disken finns det inget att ta backup på. Varför ska man göra en backup på en tom disk? Jag föreslår att du ansluter den nya disken, startar Acronis och klonar.

Som jag tolkar det installerar man den nya disken i Laptop och den gamla via USB adapterkabeln. Se sid 13 i manualen:
Before you start We recommend that you install the target (new) drive where you plan to use it and the source drive in another location, for example, in an external USB enclosure. This is especially important for laptops.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Acronis är mig veterligen inte ett kostnadsfritt program. 

81Ci2akjpuL._SL1500_.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev X-Men:

Jag har använt mig av Windows inbyggda system för att "klona" diskar som inte är av Samsungs fabrikat.

Går det inte att klona Samsung diskar i Windows?
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man göra det enkelt för sig kanske nedanstående är bra för kloning? Är det någon nackdel med denna offline kloning?? Enligt recensionerna klarar den även Linux.
https://www.amazon.se/Inateck-dockningsstation-clone-funktion-verktygslös-FD2102/dp/B01KWQ8WFG/ref=cm_cr_arp_d_product_top?ie=UTF8

Det finns en annan modell också men den klarar inte Linux.
https://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sata-till-usb-3-0
https://www.clasohlson.com/se/Hårddisk-dockningsstation,-Deltaco/p/38-8572

Med dessa får man både offline kloning och USB3 anslutning för backup för både 3,5" och 2,5" diskar. Tankar och synpunkter mottas tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, skrev Gigabyte:

Tankar och synpunkter mottas tacksamt.

Eftersom du redan har all hårdvara du behöver redan känns det onödigt att köpa ytterligare sådan.

Om du inte vill använda Acronis mjukvara är ju Clonezilla ett annat alternativ. Gratis.

(det program/verktyg jag skulle ha använt)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Gigabyte:

Går det inte att klona Samsung diskar i Windows?
 

 

Visst gör det!

Jag använde mig av Samsungs mjukvara när jag klonade till min Samsung SSD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
16 timmar sedan, skrev Mikael63:

Eftersom du redan har all hårdvara du behöver redan känns det onödigt att köpa ytterligare sådan.

Jag tänkte mer funktionsmässigt. Jag har ett antal 3,5" diskar som jag behöver en SATA till USB adapter till för att kunna använda diskarna som backup. Den adapter jag har fungerar endast till 2,5" diskar eftersom den inte har någon extern strömförsörjning. Vidare står det på flera ställen att det är mycket viktigt att ta en backup före kloning. Om jag väljer en adapter med plats för två diskar så skulle det vara möjligt att använda den för kloning.

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan lösning som det står om är att göra en image backup (Disk och Partions backup) som återställs till SSD disken istället för att klona. Det ska tydligen vara säkrare och bättre. 

Då är frågan vilket backup program jag ska använda för det. Vad finns det för bra backup program? Nackdelen med gratisversionen av Acronis true image är att Sabrent kabel adaptern måste vara ansluten för att programmet ska gå att använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...