Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Information om kommande Windows 11


Cecilia
 Share

Rekommendera Poster

Microsoft har idag presenterat Windows 11 som beräknas komma under andra halvåret.

https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-11

 

Minisystemkrav:

4 GB RAM-minne

64 GB lagringsenhet (SSD etc.)

1 GHz 64-bitars processor med minst två kärnor eller System on a Chip (SoC)

DirectX 12-kompatibelt/WDDM 2.x grafikkort

9 tums bildskärm med 720 p upplösning

Internetanslutning och Microsoft-konto krävs för Windows 11 Home

 

Där finns en länk till en app Datorhälsokontroll som kollar om din dator uppfyller kraven.

 

Support för Windows 10 finns till 14 oktober 2025.

 

Se även https://blogs.windows.com/windowsexperience/2021/06/24/introducing-windows-11/

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev Cecilia:

Internetanslutning och Microsoft-konto krävs för Windows 11 Home

Jag har alltid kört med lokala konton i Windows. Har inget som helst intresse av att integrera Windows med Microsoft-konto. Om det inte blir möjligt att köra Windows 11 Home med lokalt konto utan koppling till Microsoft-konto avstår jag från Windows 11 helt och hållet.

 

Det kan också vara jag som missförstått det hela och att det även i Windows 11 Home kommer vara möjligt att köra utan koppling till Microsoft-konto eller så krävs det Windows 11 Pro för detta. Vi får se hur det hela slutar

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, skrev Automan:

Jag har alltid kört med lokala konton i Windows. Har inget som helst intresse av att integrera Windows med Microsoft-konto. Om det inte blir möjligt att köra Windows 11 Home med lokalt konto utan koppling till Microsoft-konto avstår jag från Windows 11 helt och hållet.

 

Det kan också vara jag som missförstått det hela och att det även i Windows 11 Home kommer vara möjligt att köra utan koppling till Microsoft-konto eller så krävs det Windows 11 Pro för detta. Vi får se hur det hela slutar

Ja, den information som finns idag kan ju komma att ändras under de kommande månaderna. Eftersom de just skrev Windows 11 Home så gissar jag att det är möjligt utan Microsoft-konto i någon annan variant, Windows 11 Pro eller vad den kan komma att heta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reagerade också på detta med (ev.) konto-tvång även om jag troligen inte kommer att installera Windows 11.

(Jag har W10 på en gammal bärbar men jag använder den inte)

Insåg att detta är väl i princip samma som Android kör med? Där måste man väl, åtminstone i praktiken, ha ett Google-konto kopplad till telefonen/surfplattan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, skrev Mikael63:

Insåg att detta är väl i princip samma som Android kör med? Där måste man väl, åtminstone i praktiken, ha ett Google-konto kopplad till telefonen/surfplattan?

Javisst är det så och så vitt jag vet är det samma sak med Apples iOS. Så väldigt många uppskattar fördelarna med att foton och annat automatiskt säkerhetskopieras till molnet och att det är lätt att flytta information till en ny mobil/platta att det är inte konstigt alls att det sprider sig till datorvärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat på de detaljerade funktionerna och kan därmed bekräfta det försök jag gjort för att installera Windows 11 på en av mina stationära datorer.

 

Secure Boot och TPM 2.0 är ett krav enligt länken Cecilia ger.

Inget av detta har jag på någon av mina stationära datorer.

Jag har också kikat på nya moderkort från Asus och Gigabyte. Jag har inte hittat något moderkort som idag har TPM 2.0 på moderkortet. Däremot går det att till vissa modeller köpa till en modul för att få TPM 2.0-stöd.

Secure Boot hittar jag inte heller på de moderkort jag kikat på (gäller såväl senaste modellerna som några av de föregående modellerna).

 

Nu har jag inte plöjt igenom alla tusentals modeller av moderkort men de jag kikat på tillhör de bl.a. de mest sålda. 
Det innebär att de som har datorer idag kommer att få svårt att installera Windows 11. 
 

Förfarandet från Microsoft utestänger väldigt många från att kunna uppgradera utan att de tvingas till att köpa ny hårdvara.

Om stödet för Windows 10 upphör 2025 innebär det att många kommer att stå där med hårdvara köpt för sura pengar utan att kunna få fler säkerhetsuppdatering till sitt operativsystem.

 

Är Microsoft i maskopi med hårdvarutillverkarna?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev X-Men:

Secure Boot hittar jag inte heller på de moderkort jag kikat på (gäller såväl senaste modellerna som några av de föregående modellerna).

Har inte Secure Boot varit en vanlig UEFI-inställning i många år?

Det skrevs väldigt mycket om det när det var nytt därför att många var rädda att det skulle göra så att de inte kunde installera Linux så då blev det en inställning i UEFI så det gick att slå av.

https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Extensible_Firmware_Interface#Secure_Boot

Sen Windows 8 kom ser det ut som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två av mina stationära datorer har UEFI och båda saknar funktionen Secure Boot och TPM.

 

Min bärbara däremot har både TPM och Secure Boot.

Den är köpt för 7 år sedan och är således gammal idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan om att kanske komma tvingas integrera Windows med ett Microsoft-konto känns som en fråga som avgör valet att uppgradera eller inte. Fortsätter att följa den här tråden.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Thirteen:

Frågan om att kanske komma tvingas integrera Windows med ett Microsoft-konto känns som en fråga som avgör valet att uppgradera eller inte. Fortsätter att följa den här tråden.

Ingen klagar på att man måste ha ett Google konto eller Apple konto för att kunna använda en smartphone. Om man nu inte köper en ny Huawei. Vad är skillnaden?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, skrev vertpre:

Ingen klagar på att man måste ha ett Google konto eller Apple konto för att kunna använda en smartphone. Om man nu inte köper en ny Huawei. Vad är skillnaden?

Frågan är snarare varför det eventuellt kommer bli nödvändigt med konto integrering efter så här många år för att MS operativsystemet ska fungera? Att acceptera bruket av konto integrering för att andra operativsystem har det är lite långsökt. Att ingen ifrågasätter att man måste ha ett Google konto eller Apple konto lämnar tvivel.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-06-24 20:11, skrev X-Men:

Jag har inte hittat något moderkort som idag har TPM 2.0 på moderkortet. Däremot går det att till vissa modeller köpa till en modul för att få TPM 2.0-stöd.

Secure Boot hittar jag inte heller på de moderkort jag kikat på (gäller såväl senaste modellerna som några av de föregående modellerna).

Är Microsoft i maskopi med hårdvarutillverkarna?

Mina Asus Prime Z370-A moderkort har en TPM connector, men jag kan inte hitta någon information vilken version det är, om det är 1.2 eller 2.0. Kan det vara så att det är TPM modulen, som man separat får köpa, som avgör vilken version det blir?

Secure Boot finns i BIOS. Har inte varit inne och kikat hur det ser ut.

 

Redigerad av Avicii
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, skrev Avicii:

Mina Asus Prime Z370-A moderkort har en TPM connector, men jag kan inte hitta någon information vilken version det är, om det är 1.2 eller 2.0. Kan det vara så att det är TPM modulen, som man separat får köpa, som avgör vilken version det blir?

Secure Boot finns i BIOS. Har inte varit inne och kikat hur det ser ut.

 

Till dina Asus-kort kan du köpa den här TPM-modulen:

 

https://www.asus.com/Motherboards-Components/Motherboards/Accessories/TPM-M-R2-0/

 

Du kan köpa den från bl.a. de här butikerna:

 

https://www.inet.se/produkt/1900162/asus-tpm-m-r2-0-tpm-chip

 

https://www.komplett.se/product/977376/datorutrustning/datorkomponenter/moderkort/tillbehor/asus-tpm-m-r20-14-1pin
 

https://www.webhallen.com/se/product/290554-ASUS-TPM-M-R2-0-Module

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-06-26 16:58, skrev Avicii:

Mina Asus Prime Z370-A moderkort har en TPM connector, men jag kan inte hitta någon information vilken version det är, om det är 1.2 eller 2.0. Kan det vara så att det är TPM modulen, som man separat får köpa, som avgör vilken version det blir?

Secure Boot finns i BIOS. Har inte varit inne och kikat hur det ser ut.

Jag har ett Asus Prime Z370-P moderkort som är enklare än dina. I bios under "advanced" finns fliken PCH-FW Configuration. Där hittade jag inställning för "Intel Platform Trust Technology" som var disablad. Jag enablade den och efter det fungerade TPM 2.0 och den dök upp i enhetshanteraren under "säkerhetsenheter". Jag har inte köpt någon TPM-modul.

Du borde ha samma möjligheter eftersom ditt moderkort också har fliken PCH-FW enligt manualen för ditt moderkort.

Se bilden.

Namnlös.jpg

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, skrev Turbopump.:

Jag har ett Asus Prime Z370-P moderkort som är enklare än dina. I bios under "advanced" finns fliken PCH-FW Configuration. Där hittade jag inställning för "Intel Platform Trust Technology" som var disablad. Jag enablade den och efter det fungerade TPM 2.0 och den dök upp i enhetshanteraren under "säkerhetsenheter". Jag har inte köpt någon TPM-modul.

Du borde ha samma möjligheter eftersom ditt moderkort också har fliken PCH-FW enligt manualen för ditt moderkort.

Se bilden.

Namnlös.jpg

Tack! 👍

Ser nu också TPM 2.0 i enhetshanteraren.

Har du gjort någon inställning i Secure Boot?

 

Angående lokalt konto och Microsoft-konto, så ställde jag frågan på ett US forum. Fick svar att det funkar med lokalt konto i Windows 11 Pro.

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Avicii:

Tack! 👍

Ser nu också TPM 2.0 i enhetshanteraren.

Har du gjort någon inställning i Secure Boot?

 

Jag har aktiverat secure boot genom att välja "windows UEFI mode" under fliken "boot". Vet inte om det krävs för att köra windows 11 men man anger "secure boot capable" under minimum systemkrav.

Upgrade to the New Windows 11 OS | Microsoft

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Avicii:

Angående lokalt konto och Microsoft-konto, så ställde jag frågan på ett US forum. Fick svar att det funkar med lokalt konto i Windows 11 Pro.

Låter lovande, hoppas att det även innebär att inget MS konto är nödvändigt för att fullfölja installationen. Jag hade gärna sett att MS gör detta som valbart, dvs. att låta användaren få välja om MS konto ska kopplas samman med Windows 11 installationen. Att jag inte kan nyttja t.ex. vissa appar om jag inte ansluter Windows 11 till ett MS konto är för mig inget problem, men tycker ändå det ska vara användaren som får göra detta val än att MS bestämmer att det ska vara ett krav.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken är nog det. Åtgärd krävs står det. Har inte gått vidare och loggat in.

 

2004322883_Microsoftkonto.JPG.236831ae0c1499994783088ede3aabad.JPG

 

Förhoppningsvis är detta vid en uppgradering, vilket jag inte tänker göra. Kommer att köpa Pro licenser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid installation av Windows 10 slipper man en del tjat om Microsoft-konto om man ser till att datorn inte är ansluten till internet. Kan ju vara något att pröva när det gäller 11:an också.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade någon av mina två stationära datorer med UEFI haft stöd för TPM och Secure Boot hade jag kunnat testa om Windows 11 kräver ett MS-konto också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Cecilia:

Vid installation av Windows 10 slipper man en del tjat om Microsoft-konto om man ser till att datorn inte är ansluten till internet. Kan ju vara något att pröva när det gäller 11:an också.

Jag kopplar alltid ut nätverkskabeln då jag installerar Windows 10. Förhoppningen är att det funkar med Windows 11 också vid nyinstallation.

 

Men om man ska uppgradera Windows 10 till 11, kommer det att gå utan internetanslutning? Vad jag förstår kommer uppgraderingen via Windows Update.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått till svar att min datorn är under uppsikt av en IT -administratör???

Undrar vem som har tagit över min dator :o;)?

 

 

sshot-237.png.5d3cae2be412960ea6e484d5dcbdf3d2.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...