Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Information om kommande Windows 11


Cecilia
 Share

Rekommendera Poster

Citat

Hello Windows Insiders, today we are releasing Windows 11 Insider Preview Build 22000.100 to everyone in the Dev Channel!

https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/07/22/announcing-windows-11-insider-preview-build-22000-100/

Nytt är en Chat-app och många förändringar när det gäller användargränssnittet.

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från igår räcker det att vara Insider i Betakanalen för att få Windows 11.

Citat

If you are in the Dev Channel, now would be the right time to consider switching to the Beta Channel if you want to stay on more stabilized builds of Windows 11.

https://blogs.windows.com/windows-insider/2021/07/22/announcing-windows-11-insider-preview-build-22000-100/

Samma sida som sist men uppdaterad med ny information.

 

Se även https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.754030/nu-ar-forsta-betan-av-windows-11-tillganglig

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

I senaste utgåvan av Windows 11 har Microsoft tagit bort möjligheten att skapa ett lokalt konto för Home-versionen vid installation av Windows 11.

"Jag har inte internet" går inte att välja. Installationen står fast och kräver internetuppkoppling för att skapa eller logga in på ett Microsoftkonto.

 

Funktionen att hålla inne "Ctrl" och F4" för att hoppa över det steget, som det upplyses om på internet, fungerar inte heller.

 

De som kommer att installera Windows 11 Home kommer i nuläget att avkrävas inloggning med Microsoftkonto för att slutföra installationen.

 

Om detta kommer att kvarstå när den skarpa versionen släpps är det inte snällt av Microsoft. Man måste ha en internetuppkoppling för att kunna färdigställa installationen. Utan en sådan går den inte att slutföra.

 

Denna begränsning finns ännu inte i Pro-versionen. 
Jag har kört installation av båda och kan bekräfta det jag skriver.

Jag har också försökt en massa andra tangentbordskombinationer för att kunna hoppa över steget med kravet på Microsoftkonto för att kunna skapa ett lokalt konto utan att lyckas.

Redigerad av X-Men
Ändrat ordet "kör" till den korrekta varianten "kört".
  • Gilla 2
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev X-Men:

I senaste utgåvan av Windows 11 har Microsoft tagit bort möjligheten att skapa ett lokalt konto för Home-versionen vid installation av Windows 11.

Även om det krävs ett Microsoftkonto vid installationen så tycks det finnas möjligheter att ändra i efterhand. Vad som sen kommer att fungera i den slutliga versionen är kanske en annan sak.


"While it’s no longer possible to set up a local account during the first-run experience, you can always ditch the Microsoft account later.
In other words, you have to go the Microsoft account route for one time only, which means you can always remove it post-installation from Windows Settings. This may not be particularly convenient for the user, but it’s the only workaround at the moment."

Windows 11 Home will require a Microsoft account to set up the device (windowslatest.com)

 

 

"Also, PCWorld is reporting that even with Windows 11 Home, you’ll still be able to create a local user account after getting through the initial install process with a Microsoft account."

FYI: Windows 11 Home Will Require a Microsoft Account For Initial Setup (howtogeek.com)

 

Från artikeln som länken i citatet här ovanför leder till.

"The Windows 11 Home MSA requirement isn’t permanent, just unavoidable. Microsoft will allow the user to transition to a local account once the Windows 11 Home installation process has completed. Retail versions of Windows 11 Home will offer the same experience."

 

 

Ser ingen information om "Home" eller "Pro", men tre tips finns i artikeln.

"Here's how you can install Windows 11 with a Local Account and omit the Microsoft Account requirement."

How to Install Windows 11 with Local Account (winaero.com)

 

 

Redigerad av ChristerE
Missade kursiv i ett citat
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, skrev ChristerE:

Även om det krävs ett Microsoftkonto vid installationen så tycks det finnas möjligheter att ändra i efterhand.

... vilket kanske är vad X-Men menade med t ex sista meningen, ser jag nu (fick först uppfattningen att lokala konton inte alls kommer att kunna användas i "Home").
"Jag har också försökt en massa andra tangentbordskombinationer för att kunna hoppa över steget med kravet på Microsoftkonto för att kunna skapa ett lokalt konto utan att lyckas."
Hoppa över för att direkt kunna skapa ett lokalt konto.


"I senaste utgåvan av Windows 11 har Microsoft tagit bort möjligheten att skapa ett lokalt konto för Home-versionen vid installation av Windows 11."
Första meningen kanske avser själva installationstillfället (inte bara allmänt för installation av Windows 11).


Visst, det gör det hela lite mer omständligt att ordna ett lokalt konto. Men känner man inte till tricket att inte ansluta till internet så gör det väl ingen skillnad. Och gör man det och är angelägen om ett lokalt konto så kommer man förmodligen också på att det går att göra i efterhand, i Windows 11. Och skaffa dator utan att ha tillgång till internet får väl anses väldigt ovanligt numera.


Verkar vara ett till steg för att styra användare till Microsoftkonton, men att man behåller möjligheten till lokala konton för att inte reta upp de lite mer insatta i kontohanteringen för mycket. Men en fråga är i så fall hur många fler som börjar använda Microsoftkonton (för inloggning till Windows) om det fortfarande går att skapa lokala konton.

 

Några funderingar mitt i natten ...
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, skrev ChristerE:

Men känner man inte till tricket att inte ansluta till internet så gör det väl ingen skillnad.

Om tricket att inte ansluta datorn till internet hade fungerat i senaste versionen hade jag inte behövt leta efter ett sätt att hoppa över kravet på att logga in med eller skapa ett Microsoftkonto.

 

Som jag skrev i mitt inlägg går det inte att skapa ett lokalt konto vid installationen av Windows 11, senaste utgåvan av Home-versionen. Man avkrävs av Microsoft att skapa ett Microsoftkonto för att logga in, om man inte redan har ett. 
 

Har man ingen internetuppkoppling kommer man inte vidare i installationen utan hamnar i ett moment 22-läge. 
Det går helt enkelt inte att slutföra installationen så man kan ta datorn i bruk. 
Bilden nedan visar läget där installationen kommit till den position när det avkrävs inloggning med Microsoftkonto. En internetuppkoppling krävs.

 

 

C44B943B-583F-4056-A20B-208DBE6897D4.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-08-22 18:24, skrev X-Men:

Om tricket att inte ansluta datorn till internet hade fungerat i senaste versionen hade jag inte behövt leta efter ett sätt att hoppa över kravet på att logga in med eller skapa ett Microsoftkonto.

Låter rimligt (förutsatt att informationen inte påträffats på annat sätt före letandet).

 

2021-08-22 18:24, skrev X-Men:

Som jag skrev i mitt inlägg går det inte att skapa ett lokalt konto vid installationen av Windows 11, senaste utgåvan av Home-versionen. Man avkrävs av Microsoft att skapa ett Microsoftkonto för att logga in, om man inte redan har ett.

Och hade det funnits någon uttrycklig information om att det går att fixa lokala konton efter installationstillfället (se mitt förra inlägg) så hade jag inte skrivit mina två tidigare inlägg i tråden (bara ett konstaterande). Men jag ser dem inte som skrivna förgäves, kanske kan någon ha nytta av dem. 😉

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev ChristerE:

Och hade det funnits någon uttrycklig information om att det går att fixa lokala konton efter installationstillfället. 😉


Jag kan bekräfta att det går att skapa ett lokalt konto när installationen är klar.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dags att ge sig på Linux igen och förhoppningsvis lyckas bättre med det denna gången.

eForum verkar ha medlemmar som inte är snorkiga, så som jag blev bemött den gång jag gav mig på Linux första gången.

Microsoft verkar inte göra det enklare för deras användare att välja själva.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
2021-09-03 17:20, skrev Thirteen:

Det här väntar, när du vill använda din favoritwebbläsare. 😟

https://www.youtube.com/watch?v=-rwoPiM-8Qk&t=610s

EdgeDeflector verkar fungera för att slippa Edge helt och då menar jag även om man klickar på en länk inifrån Win 11, t ex inne från Inställningar där en länk kan peka till internet.

https://beebom.com/how-force-windows-11-open-links-in-default-browser/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag inga problem med att använda ett konto för Windows, det är ju bara att använda nån email adress som man använder till all annan skräppost, eller om man har en mailleverantör som erbjuder alias. Behöver inte ens vara Microsofts email. Den behövs ju bara en gång när man ska verifiera den. Antar jag i alla fall för jag har inte fått något till den sen jag installerade om windows senast för nåt år sen.


Testade Microsft lilla program för att kontrollera om det går att installer W11 på min dator. Jag har förvisso allt som krävs hårdvarumässigt, men det skulle innebära att jag måste aktivera "secure boot" varje gång jag ska spela något eftersom jag använder Linux, och det verkar bara fånigt, särskilt som jag i mitt bios måste avaktivera vissa saker innan jag får fram så jag kan slå på secure boot. Får se om tricket som x-men gjorde funkar när slutgiltiga versionen släpps. Fast det kommer nog andra hack förr eller senare hursomhelst. Annars blir det nog att 2025, som de lovar hålla tian uppdaterad till, låter jag windows falla i glömska helt och hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Cecilia unpinned this ämne
 Share




×
×
  • Skapa nytt...