Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Amazon.se ingen större hit


Hakinger
 Share

Rekommendera Poster

Den 15/12 kunde jag i appen läsa att något blivit fel och paketet hade returnerats till säljaren.

Jag skulle få pengarna återbetalda och jag kunde spåra paketet enligt detta:

 

image.png.7c054e266291f9c02a13b52f2f10268c.png

 

På nyårsaftons morgon hade jag paketet i min brevlåda!

Här hade det ju varit väldigt bra om man hade fått informationen att paketet skulle levereras trots allt och därför inte behövt beställa på nytt/ersättningsprodukt.

Nu hade jag dock inte gjort det eftersom jag inte hittade någon annan produkt som matchade.

(Dimmerbar LED R7s, 118 mm, minst 20 W)

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag lyckades klanta till det ordentligt med en leverans så att jag var tvungen att ta kontakt med Amazon kundservice.

Problemet var liknande det som X-Men råkade ut för, fast i detta fall hade jag orsakat det.

I mitt fall handlade det om att jag angivit "instadress" en tjänst som Instabox har i de fall man beställer från en handlare som inte anlitar Instabox, vilket Amazon inte gör. Man anger instabox som mottagare av paketet istället för hemadressen. Adressen man anger är typ:
Förnamn:  Instabox

Efternamn: HPKU
och instabox gatuadress i Bromma.
Sen SMSar man "avin" som man får från leverantören til Instabox som hämtar ut paketet från leverantören (t.ex. Bring, UPS, Postnord osv) och sen skickar instabox paketet till instabox-skåpet nära mig.

Hursomhelst så läste jag inte instruktionerna från Instabox ordentligt och fick panik när jag fick SMS från Postnord där jag trodde att JAG skulle hämta paketen som låg hos Postnord i Bromma. Jag skulle naturligtvis inte kunna hämta ut dem eftersom mitt namn inte stod på paketen. (Jag hade alltså missat att jag skulle skicka SMS'et vidare till Instabox och istället trodde att Postnord skulle leverera paketet TILL instabox mottagningcenter)
Så jag tog kontakt med Postnord och de sa att jag skulle kontakta Amazon som skulle få ändra adressen.

Ringde till Amazon, de svarade på 10 sekunder(!) hon lyssnade på mitt problem. Sen sa hon att hon skulle ringa till Postnord och ändra namn och adress och återkomma. En kvart senare ringde hon tillbaka och sa att det var fixat såtillvida att namnet ändrades, men jag skulle fortfarande behöva hämta ut paketet i Bromma. Så min första kontakt med Amazon kundtjänst är positiv :)

Jag låter dock paketet returneras, för nu är det försent att skicka vidare avin till Instabox (då mitt namn nu står på paketet så de kan inte hämta ut den) och jag känner inte för att ta mig till Bromma från Södertälje.
Så note to my self: RTFM! (read the ****ing manual, för de som inte är hemma på internetslang :) )

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 2
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

TV4 har köpt fem produkter från Amazon och undersökt dem med hjälp av Elsäkerhetsverket och SGS Fimko. Alla fem hade allvarliga säkerhetsproblem och produkterna är nu borttagna. Men

Citat

Ett problem är att Amazons affärsmodell använder ett kryphål i EU:s lagstiftning. Produkten kan levereras av Amazon, men säljs formellt av ett annat företag.

– Det här leder till att vi anmäler farliga produkter gång på gång, Amazon tar bort de men sen kommer i princip samma produkt snart upp igen, säger Sinan Akdag, digital expert hos Sveriges konsumenter.

https://www.tv4.se/artikel/29JQF18nEJvk9WFQnm2res/vanliga-produkterna-fran-amazon-potentiellt-livsfarliga

  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå. Jag har köpt en grensladd därifrån som jag proppat full med sladdar. Har inte börjat brinna än på ett par månader än så länge. Så jag har kanske tur :) Men ska nog inte göra som förut och koppla en annan grensladd till denna...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Cecilia:
  Citat

Ett problem är att Amazons affärsmodell använder ett kryphål i EU:s lagstiftning. Produkten kan levereras av Amazon, men säljs formellt av ett annat företag.

– Det här leder till att vi anmäler farliga produkter gång på gång, Amazon tar bort de men sen kommer i princip samma produkt snart upp igen, säger Sinan Akdag, digital expert hos Sveriges konsumenter.

Det är väl ingen större nyhet, dom köp jag gjort från Amazon USA har jag varit tvungen att kolla lite extra noga, så jag har fått rätt tillverkare, som Amazon sedan har skickat.

T.ex svenska Cdon fungerar ju exakt likadant, flera finns både inrikes och utrikes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev Hakinger:

Ajdå. Jag har köpt en grensladd därifrån som jag proppat full med sladdar. Har inte börjat brinna än på ett par månader än så länge. Så jag har kanske tur :) Men ska nog inte göra som förut och koppla en annan grensladd till denna...

Tyvärr fuskas det en del även med importerade elartiklar, fuskas ibland även med kontrollmärkningarna som importeras, speciellt om dom importeras från Asien, Kina är ju specialister på att göra dåliga kopior på allt.

 

Och nej Hakinger, du ska inte koppla ihop två grenkontakter med varandra, en i taget ska det vara.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant det är sagt Thirteen. Wish appen är ännu värre, 3-4 notifieringar om dagen 7 dagar i veckan. 

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Beställde (bl.a.) några sugproppar (se annan tråd) men jag fick helt fel modell.

Testade då reklamationsfunktionen och det gick väldigt enkelt. Fick en adresslapp att sätta på paketet/brevet.

Det skulle returneras via DHL. Åkte till mitt DHL-ombud. Ingen giltig kod. Kunde ev. bero på att ombudet är DHL CheckPoint och jag skulle då behöva åka till en "riktig" DHL-terminal med detta. Ombudet skulle kolla med DHL-chaffissen om det gick att ta med detta till terminalen och få det inskannat där.

 

För min del var detta just ett test, värdet är under hundralappen, och jag kan då konstatera att det är svårare att returnera något än att få något, när det gäller Amazon. Något man får ha i åtanke om man beställer något "på chans".

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Elsäkerhetsverket har testat 14 elektriska produkter från amazon.se som visade sig ha 34 brister.

Citat

Av totalt 14 produkter hade åtta så allvarliga brister att de förmodligen fått försäljningsförbud i Sverige – så varför fick de inte det?

Citat

Produkter från tre olika kategorier valdes ut baserat på vad konsumenter handlar på nätet; massagepistoler, nattlampor och hushållsapparater.

Citat

I de fall säljaren befinner sig utanför EU är det alltså konsumenten själv som blir ansvarig för att produkten är säker att använda.

Citat

Utöver den direkta faran för människa och egendom, kan det också vara så att ditt försäkringsbolag inte vill betala ut hel ersättning för skadan.

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2021/nytt-e-handelstest-14-testade-elprodukter-med-sammanlagt-34-brister/

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...
Postad (redigerade)

För några månader sedan köpte jag en bluetooth-adapter från Amazon USA.
Inatt fick jag ett mail helt plöstligt från Amazon om att jag får tillbaka pengar för att nån exportavgift tydligen sänkts :o

Det var snällt tycker jag, ingenting jag ens bett om :)
Var tvungen att dubbelchecka att det inte var något bluffmail.. men de kräver inte att jag ska göra någonting så... :)

Andra gången som nåt positivt händer med Amazon. Sist jag köpte en grej visade det sig att jag hade några hundra kronor "Gift card"  (tror jag det var) så köpet jag gjorde kostade inte mig någonting.


 

Citat

"Hello, We're writing to let you know we processed your refund of $5.94 for your Order 113-8309121-6549806 from Panther One. This refund is for the following item(s):   
Item:
Panda Bluetooth 4.0 USB Nano Adapter - Windows XP/Vista/7/8/8.1/10, Mint, Ubuntu, Fedora, openSUSE, Lubuntu, Zorin, BackTrack5 R3, Kali Linux, Raspbri    Quantity: 1    ASIN: B00BCU4TZE   
Reason for refund: Export fee reduced    
Here's the breakdown of your refund for this item:        
Import Fee Deposit Refund: $5.94 We'll apply your refund to the following payment method(s): Visa Credit Card: $5.94

 

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste erkänna att jag gillar Amazon. Det är ganska "enkelt" att hitta "meckar-prylar" som man i Svenska butiker skulle behöva vara företagskund för att kunna handla. Dessutom i dessa tider tycker jag att det är bra om man till en lägre kostnad kan få ex. "märkesbatterier" levererade till ytterdörren än att åka in och köpa billiga och dåliga batterier hos ex. Biltema. Jag handlar alltså även "normala" förbrukningsvaror via Amazon, ser till att antingen välja alternativ med fri frakt eller välja alternativ där fraktkostnaden ändå inte gör produkten dyrare än "hemma".

Blev nyligen förvånad då jag inte hittar en sådan simpel produkt som soppåsar med lägre pris än "hemma"!?

Vid något tillfälle, besök på antingen ÖoB eller Rusta, slängde jag med en rulle soppåsar i varukorgen. De låg så där strategiskt till att man inte missade dem. Det visade sig vara påsar försedda med snöre och de är jättebra och hållbara. Måste ha varit 50 st på en rulle. Tänkte att jag skulle kunna köpa ett helt gäng såna rullar hos Amazon för nån 10,a stycket men icke!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hehe..

image.png.30417e9c09478f5aedf9c2013dd534d3.png

 

Hur många varmvattenberedare åt gången brukar ni beställa?

 

(det är frågan om 20 st packningar för 41 kr...)

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Mikael63:

Hehe..

image.png.30417e9c09478f5aedf9c2013dd534d3.png

 

Hur många varmvattenberedare åt gången brukar ni beställa?

 

(det är frågan om 20 st packningar för 41 kr...)

Eeehh, trodde nästan du använde 2-3 beredare i varje rum :D ?

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu har jag köpt min första artikel från Amazon.se

 

Beställde den 22/7 vid 17 -tiden

Ankom till rätt utlämningsställe i går 09:40

Hämtade ut den idag.

Korrekt vara, paketering helt okej.

 

Leveransen gick alltså lika bra som när jag brukar skicka efter från USA via Amason.com

 

Vet inte var i landet som deras lager finns, men har för mig att den ligger i mellansverige någonstans.

Men jag är nöjd. Så det blir fler beställningar.

 

Kan tillägga att jag fått både mail, sms flera ggr om att paketet varit på väg och att det fanns för upphämtning, så gott om korrekt info i rätt tid har det varit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Laso:

Vet inte var i landet som deras lager finns

Det närmaste lagret torde vara Danmark.

När jag har beställt har det varit Danmark, Tyskland, Spanien, Italien samt Kina som produkterna skickats från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Mikael63:

Det närmaste lagret torde vara Danmark.

När jag har beställt har det varit Danmark, Tyskland, Spanien, Italien samt Kina som produkterna skickats från.

Tydligen ligger det i Eskilstuna. Och då förstår jag att det gick snabbt.

Men samtidigt, kan Amazon skicka pkt från lager i Texas och ändå nå mig på tre dagar, då finns det ju logistik som fungerar.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/viss-personalstyrka-pa-plats-vid-amazons-nya-lager-i-eskilstuna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, skrev Laso:

Eskilstuna

Du kan spåra paketets resa även sedan det levererats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

I november 2020 gjorde jag min första beställning från Amazon.se. Det var ett fullständigt misslyckande från Amazons sida. 
Nu har det passerat snart 9 månader och nog borde Amazon har fått ordning på deras knepiga leveransproblem.

 

Mot bättre vetande gjorde jag ändå en ny beställning igår (4 augusti 2021) eftermiddag från Amazon.se.

Själva beställningsförfarandet gick bra. Betalningsförfarandet gick inte lika bra. 
Trots att jag valde kortbetalning, matade in alla kortuppgifter gick köpet inte igenom som kortbetalning utan registrerades som "Faktura". 
Jag gick igenom alla uppgifter på nytt, gjorde en ny kortbetalning men ändå visades Faktura.

 

Loggade in på kortbanken för att se om kortet belastats men icke!

 

Tillbaka till Amazon, tog bort beställningen, gjorde en ny och valde kortbetalning igen. Samma sak på nytt, Faktura.

 

Klickade på "Ändra betalningsmetod", valde kortbetalning, matade in kortuppgifter och nu först kom uppgiften att bekräfta betalningen med Bank-ID.

 

Genomförde betalningen, fick bekräftelse på sidan att betalning gjorts. Kontrollerade kortbanken och nu finns det en belastning på kortet.

 

Leveranstid: 5-7 dagar.

 

Till min stora förvåning får jag SMS i morse klockan 08:00 att Airmee kommer mellan 17:00 och 22:00 med leverans, trots att jag valde leverans till närmsta ombud.

 

Jag bekräftade SMSet från Airmee, informerade via länken i SMSet vilka uppgifter som Airmeebudet behöver och sparade uppgifterna.

 

Klockan 16:50 ringer telefonen och budet från Airmee är utanför med en leverans till mig.

 

Beställning igår eftermiddag, lite struligt med betalningen och leverans redan idag, dessutom till mig denna gången, är ett jättelyft jämfört med hur jag fick jobba förra året för att överhuvudtaget få min leverans.

 

Något måste Amazon ha gjort under de 9 månader som gått som är till det positiva.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu har jag stött på patrull. Beställde bl.a. en sådan fjärrkontroll jag blev tipsad om i en annan tråd. (Där jag beställde den, och senare beställde en till, från Lightinthebox)

Ville ha just den eftersom den fungerar bra. Jo, liknade fungerar säkert bra de med men...

Det var en sådan som levereras direkt från Kina och skulle ta en månad innan den levererades.

 

Igår fick jag ett meddelande från Postnord där jag ska betala moms, 9 kr, och deklarationsavgift, 75 kr.

Prylen kostade 52,34 (inkl frakt som jag tror drogs av vid beställning över 229 kr) varav jag betalat moms på 10,47.

 

Har kontaktat Amazon som kontaktar säljaren och uppmanar säljaren att betala avgiften, som de är skyldig att göra.

Ett alternativ var att jag skulle betala avgiften och sedan visa kvitto för att få tillbaks pengarna. Kanske inte så troligt att jag får det men det kan vara intressant att se hur detta fungerar.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-09-08 12:29, skrev Mikael63:

Har kontaktat Amazon som kontaktar säljaren och uppmanar säljaren att betala avgiften, som de är skyldig att göra.

Ett alternativ var att jag skulle betala avgiften och sedan visa kvitto för att få tillbaks pengarna. Kanske inte så troligt att jag får det men det kan vara intressant att se hur detta fungerar.

Säljaren, i Kina, fattade inte, eller ville inte fatta, det Amazon skrev.

Då går någon garanti hos Amazon in och ersätter mig om jag betalar själv + skickar in kvittot, något jag nu har gjort. Mest alltså för att se hur detta fungerar. Prylen i sig var tänkt att ligga som reserv.

 

Tillägg: Tydligen hanterades detta lite för snabbt att man från Amazons sida bett om ursäkt, detta eftersom säljaren har 48 h på sig att lösa (fatta) detta. Så snart tiden löpt ut fortsätter processen.

Redigerad av Mikael63
48 h
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ibland gå in och se min köphistorik på shoppingsajter. När det gäller Amazon så får jag gå till tre olika Amazon i olika länder (se, de och com) för att se vad jag beställt eftersom jag just beställt från alla tre. Det är ju Amazon, jag har samma konto hos alla tre med samma inloggningsuppgifter, så det är ju märkligt att all historik inte skulle kunna via sig hos t ex Amazon.se. Då med en notis om var jag köpt det.

Vad gäller Amazon i övrigt har jag inget allvarligt att rapportera om. Det senaste jag beställde på eftermiddagen fanns att hämta hos ombudet efter 20 timmar. Det skulle vara hemleverans men chauffören hade markerat att jag inte var hemma vilket jag faktiskt var hela dagen. Jag fick paketet fort så jag klagar inte egentligen.

Redigerad av Bosse-i-skogen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Bosse-i-skogen:

När det gäller Amazon så får jag gå till tre olika Amazon i olika länder (se, de och com) för att se vad jag beställt eftersom jag just beställt från alla tre. Det är ju Amazon, jag har samma konto hos alla tre med samma inloggningsuppgifter, så det är ju märkligt att all historik inte skulle kunna via sig hos t ex Amazon.se. Då med en notis om var jag köpt det.

Jag har, precis som du, tre konton hos Amazon med exakt samma ändelser som du har.

Första gången jag köpte från Amazon är för många år sedan. Då fanns inte Amazon i Europa.

Mitt konto blev då självklart .com.

När tullfriheten infördes inom EU ville jag beställa via Amazon.com men få leverans inom EU. Kundtjänst hos Amazon informerade mig om att jag måste skapa ett nytt konto hos deras ombud i Tyskland. 
Sagt och gjort, jag skapade ett konto enbart genom att logga in med samma uppgifter på amazon.de som hos amazon.com. Därefter gjorde jag ett köp av en skiva som bara fanns hos Amazon vid tillfället.

 

När Amazon startade upp amazon.se och jag hittade en vara som fanns hos amazon.se men inte hos amazon.de loggade jag sonika in på amazon.se med samma inloggningsuppgifter som hos amazon.com/de.

 

Nytt konto skapades men med domänen amazon.se. Jag genomförde mitt köp i november 2020, vilket är omnämnt i denna tråd.
 

Mitt senaste köp från Amazon.com för snart tre år sedan var en licens för en säkerhetsmjulvara. Jag betalade för 3 år. 
I våras slutade programmet att uppdatera sig. Jag fick meddelanden om att licensnyckeln var låst. Jag kontaktade tillverkaren av mjukvaran och fick beskedet att de låst min licens då den använts på för många enheter.

Jag reklamerade köpet hos Amazon efter att har kontaktat den säljare som sålt licensen genom Amazon. Säljaren återkom inte. Amazon.com tog ärendet med säljaren, som fortfarande är aktiv hos Amazon.com men de fick inte heller svar inom 14 dagar.

 

Amazon.com gav mig en liten återbetalning av det totala beloppet som ett tillgodohavande. Någon kontantåterbetalning kunde inte ske då köpet var över två år gammalt. 
 

Nu, under sommaren, gjorde jag ett nytt köp från Amazon.se. Jag kontaktade kundtjänst och bad dem använda mitt tillgodohavande på mitt konto. Det kunde de inte göra för tillgodohavandet ligger på mitt konto hos Amazon.com och inte Amazon.se.

När jag sa att det är samma konto i samma bolag men under olika domäner, samma inloggningsuppgifter till dem båda var beskedet att det är två olika konton.

 

Mitt tillgodohavande på Amazon.com kan inte användas i mina konton på Amazon.de respektive Amazon.se då det är olika konton. Detta trots att kunduppgifterna och inloggningsuppgifterna till alla tre konton är identiska. Vice versa gäller.

 

Jag instämmer i att det är märkligt att köphistorik och tillgodohavanden inte syns på alla konton bara för att de har olika domänändelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
2021-09-09 16:59, skrev Mikael63:

Säljaren, i Kina, fattade inte, eller ville inte fatta, det Amazon skrev.

Då går någon garanti hos Amazon in och ersätter mig om jag betalar själv + skickar in kvittot, något jag nu har gjort. Mest alltså för att se hur detta fungerar. Prylen i sig var tänkt att ligga som reserv.

 

Tillägg: Tydligen hanterades detta lite för snabbt att man från Amazons sida bett om ursäkt, detta eftersom säljaren har 48 h på sig att lösa (fatta) detta. Så snart tiden löpt ut fortsätter processen.

Har ånyo varit i kontakt med kundtjänst då jag inte ännu har fått hela beloppet återbetalat.

 

Om man köper en vara där säljaren befinner sig utanför EU finns risk att man åker på extra avgifter. Dessa ersätter dock säljaren eller Amazon i efterskott men då får man ligga ute med pengar och offra tid på kontakt med kundtjänst. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...