Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Amazon.se ingen större hit

Hakinger
 Share

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Bosse-i-skogen:

När det gäller Amazon så får jag gå till tre olika Amazon i olika länder (se, de och com) för att se vad jag beställt eftersom jag just beställt från alla tre. Det är ju Amazon, jag har samma konto hos alla tre med samma inloggningsuppgifter, så det är ju märkligt att all historik inte skulle kunna via sig hos t ex Amazon.se. Då med en notis om var jag köpt det.

Jag har, precis som du, tre konton hos Amazon med exakt samma ändelser som du har.

Första gången jag köpte från Amazon är för många år sedan. Då fanns inte Amazon i Europa.

Mitt konto blev då självklart .com.

När tullfriheten infördes inom EU ville jag beställa via Amazon.com men få leverans inom EU. Kundtjänst hos Amazon informerade mig om att jag måste skapa ett nytt konto hos deras ombud i Tyskland. 
Sagt och gjort, jag skapade ett konto enbart genom att logga in med samma uppgifter på amazon.de som hos amazon.com. Därefter gjorde jag ett köp av en skiva som bara fanns hos Amazon vid tillfället.

När Amazon startade upp amazon.se och jag hittade en vara som fanns hos amazon.se men inte hos amazon.de loggade jag sonika in på amazon.se med samma inloggningsuppgifter som hos amazon.com/de.

Nytt konto skapades men med domänen amazon.se. Jag genomförde mitt köp i november 2020, vilket är omnämnt i denna tråd.

Mitt senaste köp från Amazon.com för snart tre år sedan var en licens för en säkerhetsmjulvara. Jag betalade för 3 år. 
I våras slutade programmet att uppdatera sig. Jag fick meddelanden om att licensnyckeln var låst. Jag kontaktade tillverkaren av mjukvaran och fick beskedet att de låst min licens då den använts på för många enheter.

Jag reklamerade köpet hos Amazon efter att har kontaktat den säljare som sålt licensen genom Amazon. Säljaren återkom inte. Amazon.com tog ärendet med säljaren, som fortfarande är aktiv hos Amazon.com men de fick inte heller svar inom 14 dagar.

Amazon.com gav mig en liten återbetalning av det totala beloppet som ett tillgodohavande. Någon kontantåterbetalning kunde inte ske då köpet var över två år gammalt. 

Nu, under sommaren, gjorde jag ett nytt köp från Amazon.se. Jag kontaktade kundtjänst och bad dem använda mitt tillgodohavande på mitt konto. Det kunde de inte göra för tillgodohavandet ligger på mitt konto hos Amazon.com och inte Amazon.se.

När jag sa att det är samma konto i samma bolag men under olika domäner, samma inloggningsuppgifter till dem båda var beskedet att det är två olika konton.

Mitt tillgodohavande på Amazon.com kan inte användas i mina konton på Amazon.de respektive Amazon.se då det är olika konton. Detta trots att kunduppgifterna och inloggningsuppgifterna till alla tre konton är identiska. Vice versa gäller.

Jag instämmer i att det är märkligt att köphistorik och tillgodohavanden inte syns på alla konton bara för att de har olika domänändelser.

• Like 1

• 3 weeks later...
2021-09-09 16:59, skrev Mikael63:

Säljaren, i Kina, fattade inte, eller ville inte fatta, det Amazon skrev.

Då går någon garanti hos Amazon in och ersätter mig om jag betalar själv + skickar in kvittot, något jag nu har gjort. Mest alltså för att se hur detta fungerar. Prylen i sig var tänkt att ligga som reserv.

Tillägg: Tydligen hanterades detta lite för snabbt att man från Amazons sida bett om ursäkt, detta eftersom säljaren har 48 h på sig att lösa (fatta) detta. Så snart tiden löpt ut fortsätter processen.

Har ånyo varit i kontakt med kundtjänst då jag inte ännu har fått hela beloppet återbetalat.

Om man köper en vara där säljaren befinner sig utanför EU finns risk att man åker på extra avgifter. Dessa ersätter dock säljaren eller Amazon i efterskott men då får man ligga ute med pengar och offra tid på kontakt med kundtjänst. 

Mikael63
2021-09-28 18:19, skrev Mikael63:

Har ånyo varit i kontakt med kundtjänst då jag inte ännu har fått hela beloppet återbetalat.

Jodå, det återstående beloppet har återbetalats.

Två gånger. Just nu ligger jag på plus 32 kr ;)

Att välja Amazon som säljare när man filtrerar ger färre sökträffar, vilket i sig inte behöver vara en nackdel, men ger då kanske en "problemfriare" leverans.

• 4 weeks later...