Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia...hmmm


Hakinger
 Share

Go to solution Solved by Hakinger,

Rekommendera Poster

Bytte till Telias mobilabonnemang pga. förmånderna man fick när man samlar allt hos dem. "Bra" pris jämfört med Tele2 som jag hade tidigare. Men jag antar att det är som vanligt, man får det man betalar för...
Nu står man står utan mobilabonnemang sen i torsdags och supporten kan inte säga när det blir klart eller vad det beror på :/
Man tänker ju att när man har esim så är ett byte gjort typ samma dag som tidigare leverantören släppt numret man vill ha med sig (vilket skedde i torsdags)
Dock fick jag ett simkort för 30GB/månad mobildata (förmån) dagen efter. Men noterar att alla program i Playtjänsten drar fantastiskt mycket data jämfört med alla andra streamingstjänster som jag testat..

Ett avsnitt på Solsidan på 20 minuter drar över 700MB medans ett 50 minuters avsnitt från amazon prime elller Apple TV drar mindre än hälften utan man kan se skillnad på bildkvalitén.
Inte kan man ändra kvalitén heller som man kan med t.ex netflix och andra. Inte kan man ladda ner via wifi heller för att ha offline heller av någon anledning....
Så de där 30GB man har tickar ner ganska snabbt om man väljer att använda sig av playtjänsten på mobil ...(jag har ett lite lökigt, men ganska händelselöst arbete (övervakning kan man säga) där jag har tid att kolla på många avsnitt av Solsidan, så jag märkte det ganska fort :) )

Redigerad av Hakinger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahop, nu har det gått en vecka utan att de lyckats aktivera mitt abonnemang. Nu börjar det bli problem på riktigt. Fick tidigare idag ett mail från Apple Pay att de inte kunde dra pengar, som görs via telefonräkningen för det telefonnummer man angivit, för min uttökade hårddisk på iCloud och om det inte kommer in pengar snart så försvinner mina filer, och i dagarna kommer räkningen för Amazon Prime dimpa in därifrån också... :/
Chattade snabbt som attan med Telia och hon som svarade skulle "eskalera" ärendet. Tydligen har de någon sån rutin och det kunde "gå på en timme". Nu har det gått tre timmar. Förhoppningsvis "eskaleras" det så att jag åtminstone får den aktiverad imorgon... men jag har mina dubier.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man hör av sig och talar om att man per omgående ? vill annullera allt så brukar det förvisso hända att dom snabbar mer.

Du har ju ångerrätt 14 dagar enligt konsumentköplagen så kanske du borde avbryta allt nu före porteringen är igenom och du ännu har kvar din gamla operatör?

"Du har rätt att ångra ditt avtal, utan att ange något skäl, genom att meddela oss inom 14 dagar från dess att du fått din första bekräftelse på avtalet. Ångerrätten gäller varor och tjänster du köpt från Telia utanför affärslokal, t.ex. via telefon eller på telia.se. För att ångra ditt köp kan du kontakta vår kundtjänst på 90 200 eller använda den här blanketten".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag tror att porteringen är klar, enligt supporten har de fått telefonnumret från Tele2, och Tele2 stängde av mig förra torsdagen, den 15:e redan. Tanken var att den 16:e skulle Teliaabonnemanget aktiverats enligt bekräftelsen jag fick förra måndagen... Jag frågade faktiskt om hur jag skulle göra ifall jag tröttnade och ville ta någon annan och då fick jag reda på att porteringen till den nya skulle ta fyra dagar, och då är det säkert fyra vardagar de pratar om :/. Det är tydligen standard. Så hur jag än gör sitter jag i skiten.

 

Jag får se imorgon hur jag gör om de inte har lyckats fixa det. Jag skulle tippa att då abonnemanget inte är igång så kan jag säga upp den när jag vill. De har inte levererat det jag beställt så de kan inte ha mycket att säga till om även om ångerveckorna passerat. Men oj vad jag ska propsa på om kompensation, för alla i supporten som jag pratat med skäms som hundar och säger att så här ska det inte gå till. De har inte hört talas om något liknande som jag förstått det.
Jag tar gärna en höjning till 250Mbits abonnemang på mitt fiber i ett år utan extra kostnad som plåster på såren :)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa kapitel i följetongen.
Då ringde jag kundtjänsten och följde Lighhouse2's rekommendation om att hota med att säga upp abonnemanget. Då blev det lite fart och hon skulle fixa det. Men efter att ha försökt i en halvtimma sa hon att det är nåt tekniskt fel vid porteringen och hon skulle lägga upp ett ärende till teknikerna.
Hade jag inte haft ryggstöd på stolen hade jag ramlat ur den. Detta var nämligen detta som var sagt gjort redan i måndags. Och det blev ju "eskalerat" igår. Det var tydligen lögn, för dagens support kunde inte hitta någon notering om det men skulle nu göra det på riktigt :D  Så det senaste är att först på måndag hamnar det hos teknikerna.
Jag hörde på hennes röst till slut att hon tyckte det var otroligt pinsamt, stammade nästan så jag tyckte lite synd om henne, och jag lovades återigen kompensation. Jag sa att hon skulle lägga till i noteringarna att jag förväntar mig inget annat.

Jag har av någon anledning tappat ilskan och börjar tycka att det är riktigt komiskt. Så jag ska vänta till på måndag och se om det blir fixat. Blir det fixat så ska jag se om jag blir nöjd med kompensationen, tänker inte bara nöja mig med t.ex. att jag slipper betala första månaden utan ska vara nåt jag har nöje av länge. Annars säger jag upp det trots att de fixat problemet, om de nu inte lovar en kompensation som inte är av denna världen. Likaså om det inte blir fixat på måndag naturligtvis. Men då ger jag upp det porterade numret och tar ett nytt för snabbare hantering. Antar (hoppas) att jag kan gå till typ phonehouse och få ett simkort med abonnemang som börjar gälla direkt?
 

(Jag fixade räkningarna jag nämnde tidigare genom att byta betalningen för Apple Pay från telefonräkningen till kreditkort, så det löste sig i alla fall)

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Hakinger:

Jag har av någon anledning tappat ilskan och börjar tycka att det är riktigt komiskt.

Ja det är bra det!

Sådant här har en jäkla förmåga att dra energi från en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-10-19 15:29, skrev Hakinger:

Nu står man står utan mobilabonnemang sen i torsdags och supporten kan inte säga när det blir klart eller vad det beror på ?

Det kanske är så att supporten har aldrig varit med om att en konsument kan tänka sig att byta mobilabonnemang från en operatör till en annan. Vi konsumenter måste tänka på att inte överbelasta våra stackars mobiloperatörer med så komplexa problemställningar som att byta abonnemang ?

 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Solution

Då fick jag igång abonnemanget - efter 11 dygn. Efter att ha varit på Telias kundtjänst varje dag lyckades jag hamna hos en tjej på supporten som tog detta på allvar. Medan jag satt i telefon och väntade i ca 20 minuter tog hon kontakt med sin chef och någon på avdelningen som skötte tekniska problem. Jag fick intrycket av att hon kände någon där på tekniska avdelningen som hon pratade med. Hon lovade att det skulle bli fixat, gav mig till och med sin mailadress till jobbet om jag hade frågor, och lovade att hon skulle höra av sig nästa dag när det blev fixat. Förmodligen senast vid lunch.
Hon hade inte hört av sig vid lunch, men på eftermiddagen när jag kollade mitt konto såg jag plötsligt att mitt abonnemang var i gång och jag kunde aktivera det.

Jag mailade henne och frågade om kompensationen, men fick inget svar. Ett par dagar senare kollade jag mitt konto igen och såg att kompensationen bestod i att jag betalar 99kr för telefonabonnemanget i tre månader istället för de 219kr det kostar i vanliga fall.
 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahop, nästa grej i följetongen Telia. Efter att ha fått igång telefonen efter nästan två veckor så dök det upp ett moment 22 moment till.
Det har kommit en uppdatering till min iphone idag. Glad i hågen lät jag den uppdatera. Den startade om och då ska jag tydligen slå in en pin-kod för simkortet, som ju är ett e-sim som inte en utomstående kan flytta till en annan telefon.
Inga problem tänkte jag eftersom jag bara behöver logga in på "mitt telia" för att se alla koder.

Men det visar sig att Telia tagit bort möjligheten att logga in med användarnamn och lösenord. (gick bra för en vecka sen) Det går bara att logga in med bankid, och den sitter ju i den låsta telefonen. Då var det bara att ställa sig i telefonkö igen och hoppas att jag kan lösa det den vägen.

Men icke, jag kan ju inte identifiera mig och de skickar inte ut koder som SMS (till mitt registerade kontantkort hos Telia) Inte heller till min hos telia registrerade mailadress.
Enda alternativen är att gå till en Teliabutik, som här i stan är stängd av någon anledning. Eller att Telia skickar ett brev med snigelposten, som kommer att ta minst ett par dagar. Luttrad som jag är förutsätter jag att den lär komma först nästa vecka någon gång istället för på fredag som utlovat - om jag har tur.
Till saken hör att jag inte fick något fysiskt brev med PUK och SIM-pin koderna utan de finns bara på "mitt telia". Spännande att vara kund hos Telia, det blir tydligen alltid överraskningar :)

Kan någon förklara poängen med pin-kod på ett e-sim? pinkoden till SIM-kortet handlar väl om att hindra att någon utan min tillåtelse flyttar ett fysiskt simkort till en annan telefon?

Redigerad av Hakinger
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, skrev Mikael63:

Via dator då?

Ja, via dator. Jag har bara mobilt bankid.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, skrev Hakinger:

Men det visar sig att Telia tagit bort möjligheten att logga in med användarnamn och lösenord. Det går bara att logga in med bankid, och den sitter ju i den låsta telefonen.

När jag kollar så dyker det upp ett meddelande högst upp där det står:

Citat

För tillfället är det endast möjligt att logga in på Mitt Telia genom Mobilt BankID / BankID.

Så håll koll på om den andra inloggningen dyker upp igen.

 

Det finns ett kryss i slutet av meddelanderaden och klickar man på det antar jag att man i fortsättningen inte ser meddelandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, skrev Cecilia:

När jag kollar så dyker det upp ett meddelande högst upp där det står:

Så håll koll på om den andra inloggningen dyker upp igen.

 

Det finns ett kryss i slutet av meddelanderaden och klickar man på det antar jag att man i fortsättningen inte ser meddelandet.

Jag frågade supporten varför de tagit bort den möjligheten plötsligt och svaret var någonting med personuppgiftslagen, men hon visste inte säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det löste sig plötsligt. Jag var lite för snabb på att klaga. Jag har alltså en iphone med e-sim. Jag har även ett fysiskt sim med mobildata (extra data som jag får som bonus för att jag har flera olika abonnemang, TV, fiber o telefon) den glömde jag bort i min ilska, för jag upptäckte att man i telefonen kan välja vilket simkorts datatrafik man vill använda i första hand. Jag ändrade det till det fysiska simkortets datatrafik istället för e-sim och då gick det att använda bankid.

Men nu ska jag jävlart se till att jag har bankid som certifikat i datorn, i min extamobil med kontantkortet och på surfplattor också. Och nu har jag skrivit upp alla koder och pins för telia i Bitwardens lösenordshanterare också. Så nu kan inget mer hända. :)
Och så gav jag Telia tipset att även införliva Freja eID också, som supporten aldrig hört talas om. Osäkert dock om informationen går vidare :)

 

Redigerad av Hakinger
  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Hakinger:

Och så gav jag Telia tipset att även införliva Freja eID också, som supporten aldrig hört talas om. Osäkert dock om informationen går vidare :)

:like::like:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...