Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Telia abonnemang i Spanien, dålig mottagning


Hedenström

Rekommendera Poster

Hedenström

Har ett Teliaabonnemang som skiftar till Movistar när jag är i Spanien. Där jag bor i Spanien, Torrevieja, har jag mycket dålig täckning. Oftast måste jag gå utomhus, men ibland hjälper inte ens det. Har hört att man kan skaffa någon slags repeater även för telefon för att förbättra täckningen, stämmer det? Kan jag i så fall skaffa detta i Sverige, eller ska jag köpa en sådan i Spanien? Vet någon vilken pryl jag ska leta efter? Det spelar ingen roll att jag byter till Orange eller någon annan leverantör,  lika dåligt resultat.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hedenström

Jag vet, men det spelar  ingen roll vem jag väljer, dålig täckning. Ibland kan jag inte ens ringa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Inte mycket att göra. Visst skulle en repeater kanske funka, men inte alla operatörer tillåter att man använder dem, så kolla det först. Och att den täcker de frekvensband som används. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen.

 

Jo, visst går det säkert att få lite mer fart på täckningen genom att skaffa en typ repeater/förstärkare, sedan mer exakt vad som är bäst, att köpa denna i Sverige eller i Spanien är jag lite osäker på.

Jag tänker på dels, skaffa utrustningen i Sverige, elanslutningen måste passa elnätet i Spanien, tekniken i utrustningen behöver fungera mot operatören och nätet i Spanien, och som Mr Andersson är inne på, tillåter dom Spanska operatörerna dessa?

 

Du borde kunna få tag på täckningskartor för de områden i Spanien du normalt använder, och få reda på vilken operatör som fungerar bäst, och försöka få kontakt med operatören och fråga om du får använda en sådan förstärkare?

Edit: Har du dock otur, så är dessa kartor inte tillgängliga för privatpersoner i Spanien, och då kan det ju krångla till allt. Då är det upp till operatörens vilja.

 

För övrigt så vet jag inte, regler kan ju skilja rätt mycket mellan länder, för vad man kanske får/inte får göra med sådant här? Oftast rätt mycket mer byråkrati i andra länder, än i Sverige.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

I Sverige är det tillåtet att köpa repeatrar, men inte att använda dem utan tillstånd från operatören. Frekvensbanden som de jobbar på är licensbelagda och tillhör respektive operatör. Förmodligen likadant i andra länder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ‎2018‎-‎07‎-‎23 på 10:51, skrev Hedenström:

Har ett Teliaabonnemang som skiftar till Movistar när jag är i Spanien. Där jag bor i Spanien, Torrevieja, har jag mycket dålig täckning. Oftast måste jag gå utomhus, men ibland hjälper inte ens det. Har hört att man kan skaffa någon slags repeater även för telefon för att förbättra täckningen, stämmer det? Kan jag i så fall skaffa detta i Sverige, eller ska jag köpa en sådan i Spanien? Vet någon vilken pryl jag ska leta efter? Det spelar ingen roll att jag byter till Orange eller någon annan leverantör,  lika dåligt resultat.  

 

Det skiljer en hel del mellan modeller hur antennerna fungerar. Det kan också ha betydelse hur man håller telefonen.

https://www.nyteknik.se/digitalisering/mobilmodellerna-med-bast-antenn-6781532

 

Hittar man ingen tillräckligt bra fungerande mobiltelefon finns det andra lösningar. Med en dosa som t ex My:connection kan dosan placeras där mottagningen fungerar bäst men man är ändå rörlig med en decttelefon.

 

Har inga konkreta tips på utrustning, länkarna (första bästa sökträff) beskriver i alla fall vad det handlar om.

https://www.mobil.se/nyheter/fast-telefoni-via-mobiln-tet

https://www.prylstaden.se/stationar-gsm-telefon-for-simkort-for-samtal-och-sms

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej

Jag vistas i nSpanien 6 månader om året. Vi anliter en firma hemmahörande i Torrevieja  Vilken tillhandahåller alla skaninaviska TV- kanaler samt ett bandbredband  medh  hög kvaitet  En stor fördel är att du behöber inte abbonnera för längre tid ön vad du själv önskar.

Min hustru är småländska är alltså mån om att finna billig leverantör. Om du är intresserad hör av dig för adressuppgifter och prisuppgifter.. PS dom sätter upp en parapol på huset.DS 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...