Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Anslutning Internet har slutat fungera


AK-61
 Share

Rekommendera Poster

Hej!

 

Tidigare har jag haft anslutning till Internet men inte idag. Det fungerar på mina andra datorer idag så det är märkligt. Jag har en ny dator med Windows 10 home.

Jag har provat att vara inne på inställningar och valt felsök och även kört diagnostik. Den kan inte ansluta. Kabel är ansluten mellan datorn och uttag i väggen.

Internet finns i väggen och provar jag mina andra datorer så fungerar det. Vet inte riktigt vad jag ska göra eller om jag ska ångra köpet av datorn och lämna till baks den.

Någon som har en ide? Wifi fungerar tydligen och den hittar mina grannars trådlösa nätverk men det är jag inte intresserad av.

 

Mvh!

 

Alf K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev AK-61:

Jag har provat att vara inne på inställningar och valt felsök och även kört diagnostik. Den kan inte ansluta. Kabel är ansluten mellan datorn och uttag i väggen.

Har du gjort någon installation av något program som du kan koppla till när detta började strula för dig? T.ex. någon brandvägg som blockerar åtkomst eller annat program som blockerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nej, jag hann aldrig installera nåt. Det jag tänkte göra vad att ladda ned FSecure Safe och installera det men jag kommer inte ut. Jag märkte att Internet anslutningen inte fanns och det enda jag gjorde sen var att avinstallera vissa program och Appar som jag inte ville ha. Provade sen att boota om datorn samt dubbel kolla att internetkabeln satt i ordentligt i kontakterna. Hjälpte ej tyvärr.

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev AK-61:

Kabel är ansluten mellan datorn och uttag i väggen.

Har du en router någonstans på vägen till internet också?

 

4 timmar sedan, skrev AK-61:

Wifi fungerar tydligen och den hittar mina grannars trådlösa nätverk men det är jag inte intresserad av.

Menar du att datorn kan ansluta till ditt eget trådlösa nätverk eller att du inte har något eget trådlöst internet?

 

4 timmar sedan, skrev AK-61:

Internet finns i väggen och provar jag mina andra datorer så fungerar det.

Med samma nätverkskabel som du har använt till den nya datorn?

 

Hur ser det ut i Inställningar - Nätverk och Internet - Ethernet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

 

Jag har en router men den nya datorn kör jag direkt i väggen för att få allt att fungera först. När jag startade datorn först så förutom alla frågor om jag ville ha det ena eller andra så ville datorn fixa internet anslutningen åt mig. När allt var klart och jag var inne i Windows så fungerade Internet. Det är en stationär dator. Jag har inget trådlöst nätverk men ikonen nere till höger i aktivitet fönster visar de trådlösa nätverk som den känner av i huset. Samma nätverkskabel som fungerar till min laptop och min andra stationära dator fungerar.  Inställningarna ska jag kolla i morgon för Ethernet. Ska prova och köra installationsguiden igen och se om det hjälper.

 

En fråga bara. Jag ska väl inte behöva använda mina inloggnings uppgifter för Internet på nya datorn när de andra två datorerna fungera? Jag har användaruppgifter till A3 som är internet leverantör! Jag använde inte dessa när datorn först fixade Internet uppkopplingen åt mig innan Windows startade första gången.

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kontrollera det också i morgon samt jämföra med inställningarna i laptopen. Den har Window 10 också. Brandväggen borde inte låsa av sig självt från ena dagen till den andra.

 

Alf k

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föreslår att du har datorn kopplad till routern. Det blir nog enklare för då går det att se om routern känner av att datorn är ansluten från en annan dator. Dessutom går det då att stänga av brandväggen i datorn för felsökning utan att det blir några säkerhetsproblem.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på liknande som hände min stationära när den var ny. Det visade sig att den vägrade att koppla upp sig till kabel-internet så länge jag hade det trådlösa nätverksanslutningen igång också.  Jag stängde av/avaktiverade det trådlösa under Inställningar - Nätverk och Internet - Nätverksanslutningar och efter det hittades nätet som det skulle via kabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen är det MAC-låset som hindrar att du kan ansluta till Internet. Gör som Cecilia rekommenderar och anslut via routern.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev AK-61:

Det är en stationär dator

Läs jag rätt stationär dator , brukar inte har trådlös nätvärk kort i sig , "om inte beställer som extra" . 

 

Kan du se i hanteraren , så  du inte  få upp varning på något av kort . 

Tank hem något app mobli,  du se enhter som finns i nätverk system ( typ fing)

 

Bra du börja gemföra instälningar . Dinna datorer .. 

Bytt nervärk kabel !.  Bytt Väg  utag !

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkesdatorer idag har som regel inbyggt nätverkskort för trådlös uppkoppling, förutom det trådbundna.

Ingen man behöver beställa extra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag provat lite mer utan resultat. Har jämfört med Laptop. Det första jag ser när jag är inne på Inställningar och sedan Ethernet. Laptopen står det. under status högst upp att den är ansluten. På nya datorn står det Ingen Internet. Klickar jag på network och tittar på nätverksprofil står det privat och för ip inställningar Automatiskt (DHCP). Har provat att göra en systemåterställning men ej hjälpt.

 

Jag var inne under nätverksanslutningar och körde diagnostera Ethernet och fick detta svar:

Din dator verkar rätt konfigurerad men enheten eller rersursen (DNS server) svarar inte.

 

Jag provade felsök på ikonen i aktivitets fönstret som ska visa om anslutning till internet fungerar eller inte. Detta svar fick jag: Anslutningen mellan åtkomstpunkten,kabelmodemet och internet har kopplats ifrån.

 

Windows update kommer inte ut på internet heller. Har provat.

Har provat stänga av brandvgg. Hjälper ej.

 

Alf K

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar - Nätverk och Internet - Status

Välj länken Visa nätverksegenskaper

Leta reda på stället där det står:

Namn: Ethernet

Några rader längre ner finns det rader som börjar med IPv4-adress och IPv6-adress.

Liknar de adresser som står där adresserna i en annan dator?

 

Ovanstående är för att säkerställa att datorn har fått en IP-adress av routern.

 

Om datorn har fått en IP-adress av routern så kolla på raden som börjar med DNS-servrar.

Är det samma som i en annan dator?

 

Som standard är en dator inställd på att hämta inställningen för DNS från routern men om du har stängt av utdelandet av det i routern och ställt in något manuellt i dina andra datorer så måste du göra det även i den nya.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu ska vi se om det fungerar med uppladdningen av filer som visar inställningar på det som Cecilia frågade efter. Jag har också provat att återställa nätverkskortet men det verkar inte fungerar heller.

PNG filen visar inställningar för lapptop. De två andra skärmdumpar på samma fil kommer från nya datorn. Oidentifierad nätverk är bilden för anslutning via routern. Bild där det står Ethernet visar när kabeln går direkt till väggen utan Router. Lapptopen har helt andra värden.

 

Jag hoppas att ni kan få ut något av bilderna samt att det syns tydligt.

 

Alf

ITB.png

ITA.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet har jag inte varit inne i routern och pillat på några inställningar. Lapptopen köpte jag långt senare än när jag fick routern. Jag hade inga problem när jag kopplade in lapptopen till routern första gången förutom att jag startade om routern en gång. Efter det fungerade internet.

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver om tre bilder som jag uppfattar det men jag ser bara ett direkt i ditt inlägg och ett i det bifogade dokumentet.

 

Det som visas i ditt inlägg ser ut som en dator som inte är ansluten till en router för det är en publik IP-adress och inte en lokal. Det vore bra om din gamla laptop också är ansluten till routern när du tar skärmdumpen.

 

En router höjer säkerheten så man bör försöka att alltid använda en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng alla datorer.   Alla skrivara osv 

1. Dra ut R 45 nätverk kabel,  låt ligga bredvid daton så länge 

2. Sen starar du om raouten först så är igång ordentligt. Sen startar om den dator inte fungera ordenligt. 

3 .Stänga Wi-Fi  dåliga dator 

4. Stänga av Bluetooth dåliga dator

5. Stäng daton 

 

Grund till att jag  vill att stängar av dessa kommunikation vägar är följande 

Bluetooth kan störa ,Wi-Fi signal eller tvärt om . 

Är dessa avstängda så kan dom inte på verka något.

 

6. sätt i nätverk kabel R45  dåliga daton 

7 starta om dåliga dator

 

Vad händer nu 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Stafstaf
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, skrev Cecilia:

Du skriver om tre bilder som jag uppfattar det men jag ser bara ett direkt i ditt inlägg och ett i det bifogade dokumentet.

 

Det som visas i ditt inlägg ser ut som en dator som inte är ansluten till en router för det är en publik IP-adress och inte en lokal. Det vore bra om din gamla laptop också är ansluten till routern när du tar skärmdumpen.

 

En router höjer säkerheten så man bör försöka att alltid använda en.

Hej Cecilia!

 

Andra filen kom inte med ser jag. Ska försöka ladda upp den igen. Filen som syns är laptopen som är ansluten till Routern. Kan det vara så att den använder Wifi? Förstår inte detta!

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, skrev AK-61:

Hej Cecilia!

 

Andra filen kom inte med ser jag. Ska försöka ladda upp den igen. Filen som syns är laptopen som är ansluten till Routern. Kan det vara så att den använder Wifi? Förstår inte detta!

 

AlfITC.docx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS!

 

Min gamla staionära dator kan jag tyvärr inte få fram några uppgifter att jämföra med. Den har Windows 7

Och där står det bara att den har valt  IPv4-adress och IPv6-adress. Automatiskt. Samma sak med DNS server. Automatiskt.

 

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev AK-61:

Filen som syns är laptopen som är ansluten till Routern. Kan det vara så att den använder Wifi? Förstår inte detta!

Är routern verkligen rätt inkopplad?

Är nätverkskabeln från väggen (modemet, fiberomvandlaren etc.) ansluten till routerns WAN- eller Internetkontakt och alla datorer anslutna till routerns LAN-kontakter?

 

2 minuter sedan, skrev AK-61:

PS!

 

Min gamla staionära dator kan jag tyvärr inte få fram några uppgifter att jämföra med. Den har Windows 7

Och där står det bara att den har valt  IPv4-adress och IPv6-adress. Automatiskt. Samma sak med DNS server. Automatiskt.

 

Alf

I WIndows 7 är det nog enklast att ta fram Kommandotolken (Startmenyn) och skriva kommandot:

ipconfig /all

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startade du verkligen Kommandotolken som finns i Startmenyn?

Då får man upp ett rätt stort fönster som man kan skriva in kommandon i och resultatet finns kvar i fönstret tills man stänger det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...